Permalänk
Medlem

Intel Core 2 Quad Q6600 och GTX580

Hej, kommer min Intel Core 2 Quad Q6600 överklockad till 2.88Ghz skapa en flaskhals om jag köper ett GTX580? Jag har i dagsläget ett GTX560TI.
Tack i förhand

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Det kommer den säkerligen göra men inte så mycket.
Så klocka upp den en bit så kommer det nog inte vara några problem alls

Permalänk
Medlem

Du kommer få ett ordentligt lyft ja den kan flaska lite i vissa spel klocka upp den till 3.2 så lär spelen flyta på kanon.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Min Q6600@3.2 flaskade i något spel med ett 5850, så lite kommer det flaska i vissa spel.
Men ett 580 är aldrig fel, dom ligger i bra pris med:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Du kommer få ett ordentligt lyft ja den kan flaska lite i vissa spel klocka upp den till 3.2 så lär spelen flyta på kanon.

Jag överclockade den till 3.1 ghz men då fick jag bsod, den blev stabil i 2.88 ghz. Mitt moderkort suger för överclockning, så jag får nöja mig med 2.88 ghz tills jag uppgraderar till nästa generations i5:or Men tror ni att detta nätaggregat klarar av ett GTX580: Cooler master eXtreme power 600W http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=51

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Jag har samma processor fast överklockad till 3,7GHz med ett gtx 570 och det fungerar bra ända tills jag kör bf3 då blir det flaskhals
Jag skulle rekommendera att du inte köper ett 580 då du har ett 560ti, spar pengarna och uppgradera till en i5 3570k senare

Edit: Den flaskar även i bfbc2 och har hänt i andra spel.

Visa signatur

*Gamingdatorn=Cooler Master Storm Scout|Gigabyte GA-EP45-DS3|Intel Core 2 Quad Q6600 3,7 GHz|4GB DDR 2 800Mhz|EVGA GTX 570 |Windows 7 64-bit Professional|Logitech MX 518|Siberia Steelseries V2| Iphone 3GS |:)
*LaptoppeP=Lenovo Thinkpad|Intel Core i3-2310M 2,1GHz|4GB ram Minne|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Jonsson:

Jag överclockade den till 3.1 ghz men då fick jag bsod, den blev stabil i 2.88 ghz. Mitt moderkort suger för överclockning, så jag får nöja mig med 2.88 ghz tills jag uppgraderar till nästa generations i5:or Men tror ni att detta nätaggregat klarar av ett GTX580: Cooler master eXtreme power 600W http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=51

Det var inte minnena som inte hängde med i klockningen då?
Vilken stepping har du på processorn?

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Det kommer den säkerligen göra men inte så mycket.
Så klocka upp den en bit så kommer det nog inte vara några problem alls

Skrivet av pompa_kumla:

Du kommer få ett ordentligt lyft ja den kan flaska lite i vissa spel klocka upp den till 3.2 så lär spelen flyta på kanon.

Håller inte med där,
När jag hade min Q6600 med ett GTX480 så flaska den allt ifrån skyrim till medieval total war serien rejält, orkade inte ens GTA IV på en bra upplösning kommer jag ihåg, Lirar i 1920x1080.

Q6600 må vara en av dom mest prisvärda och klockvänliga CPUer innan men den är gammal nu.

Bytte upp mig till i7 - 3820, det är som dag o natt i prestanda skillnad i spelen allting flyter på extremt mycket bättre, har samma GTX480 kvar.

Jag hade inte lagt 2000:- på ett gtx580 när du har ett 560ti. Spara ihop pengar till en ny burk istället och bit ihop med lite lägre inställningar ett tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Det var inte minnena som inte hängde med i klockningen då?
Vilken stepping har du på processorn?

Enligt CPU-Z Stepping: B
Revision: GO

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Jonsson:

Enligt CPU-Z Stepping: B
Revision: GO

Då har du en GO, har du kollat så du inte klockar minnena när du höjer upp cpun:s Hz så det är dom som tar emot??

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Man kan inte klocka en Q6600 utan att röra minnena. FSB klockar hela bussen (man kan köra PCI-e Async)

Annars hänger minnena och processor alltid ihop på S.775

Inte lönt att köpa nya minnen heller då de kostar en förmögenhet...

Köp ett 580 om du nu vill ha det men räkna inte med att du kommer få många fler FPS men värme kommer där bli mer av, lika så en högre ström förbrukning!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Man kan inte klocka en Q6600 utan att röra minnena. FSB klockar hela bussen (man kan köra PCI-e Async)

Annars hänger minnena och processor alltid ihop på S.775

Inte lönt att köpa nya minnen heller då de kostar en förmögenhet...

Köp ett 580 om du nu vill ha det men räkna inte med att du kommer få många fler FPS men värme kommer där bli mer av, lika så en högre ström förbrukning!

Precis, men det går att ändra så dom går lägre, då kan man börja höja FSB utan att man går över gränsen för minnena.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Som några tidigare rekommenderat dig.
Vänta med grafikkort och köp ett moderkort, processor och minnen sen istället!

Om man inte har några problem med att handla från CDON så brukar de ha riktigt sjyssta Juli erbjudande med sweclockers rabatten!

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Precis, men det går att ändra så dom går lägre, då kan man börja höja FSB utan att man går över gränsen för minnena.

det är möjligt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?