Permalänk

Bra tysta fläktar?

Har vart inaktiv på forumet ett bra tag, ska byta ut gamla corsair och fractal design fläktar mot något tystare och effektivare. Har ni något att rekommendera? Testat själv o.s.v+ Har kollat på silentwings.. Är de bra ??
Mitt # 1 är att de ska vara tysta. Sen väljer jag nog effektivitet över t.ex design

/((/ Kalle

Permalänk
Medlem

Noctua nf-f12 ska vara riktigt tysta samt flytta bra med luft. http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm, dock är de fula som stryk.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av KongoTarzan:

Har vart inaktiv på forumet ett bra tag, ska byta ut gamla corsair och fractal design fläktar mot något tystare och effektivare. Har ni något att rekommendera? Testat själv o.s.v+ Har kollat på silentwings.. Är de bra ??
Mitt # 1 är att de ska vara tysta. Sen väljer jag nog effektivitet över t.ex design

/((/ Kalle

Vart i chassit ska de sitta? ska du sätta dom på en kylare är det en typ av fläkt och är det flytta luft den ska så är det en annan

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Jag har ägt alla 120mm fläktar från noctua, Gentletyphoons, Nexus, Fractal Design och lyssnat på Cougar. Det jag kommit fram till är att Noiseblocker Multiframe is the shit för chassie, och NF-F12 is the shit för CPU. Noiseblocker låter bra mycket behagligare än Noctuas S-12B fläktar och de flyttar mer luft idle, NF-F12 är mest bara bra för att den kan gå ner till 280-300rpm med PWM-styrning. I mitt system kör jag 2st Noiseblocker Multiframe S1 med fläktstyrning från moderkoretet + resistor, de snurrar 330-370rpm idle och drygt 520-550rpm i full fart(ena snurrar lite snabbare än den andra), och NF-F12 på kylaren snurrar ca 290rpm idle och drygt 600rpm i full-load. Under full-load så överröstas fortfarande alla fläktarna utav EN western digital green 2tb EARS (tystaste hårddisken enligt silentpc-review). En noctua S-12B ULN i 700rpm överröstar också hela systemet, och de fläktarna ska vara riktigt tyst, så då kan ni börja förstå hur tysta fläktarna igentligen är

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KongoTarzan:

Har vart inaktiv på forumet ett bra tag, ska byta ut gamla corsair och fractal design fläktar mot något tystare och effektivare. Har ni något att rekommendera? Testat själv o.s.v+ Har kollat på silentwings.. Är de bra ??
Mitt # 1 är att de ska vara tysta. Sen väljer jag nog effektivitet över t.ex design

/((/ Kalle

Cougar , satt in 4 st i min låda idag, låter ingeting alls !

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Black Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 Processor : Intel Core i5 2500K 3,3GHz RAM : Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE Grafikkort : Asus GTX570 1280MB Nätaggregrat : XFX Core Edition 650W Skärm #1: BenQ TFT 24'' G2420HDBE Skärm #2: BenQ LED 24'' G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Cougar , satt in 4 st i min låda idag, låter ingeting alls !

Sluta myta!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Jag har ägt alla 120mm fläktar från noctua, Gentletyphoons, Nexus, Fractal Design och lyssnat på Cougar. Det jag kommit fram till är att Noiseblocker Multiframe is the shit för chassie, och NF-F12 is the shit för CPU. Noiseblocker låter bra mycket behagligare än Noctuas S-12B fläktar och de flyttar mer luft idle, NF-F12 är mest bara bra för att den kan gå ner till 280-300rpm med PWM-styrning. I mitt system kör jag 2st Noiseblocker Multiframe S1 med fläktstyrning från moderkoretet + resistor, de snurrar 330-370rpm idle och drygt 520-550rpm i full fart(ena snurrar lite snabbare än den andra), och NF-F12 på kylaren snurrar ca 290rpm idle och drygt 600rpm i full-load. Under full-load så överröstas fortfarande alla fläktarna utav EN western digital green 2tb EARS (tystaste hårddisken enligt silentpc-review). En noctua S-12B ULN i 700rpm överröstar också hela systemet, och de fläktarna ska vara riktigt tyst, så då kan ni börja förstå hur tysta fläktarna igentligen är

@Saandberg Jag kanske var lite otydlig men det som ska kylas är en Corsair H80 (en fläkt på vardera sida) samt typ 8 fläktslots i chassit.

@Breddas Tack för all info! Kanske lite overkill att använda alla slots i cahssit men jag tänker att om man väl gör de behöver man inte lika maxade fläktar typ -fem myror är fler än 4 elefanter- En annan fråga. Vart är det bäst att sätta min Corsair i en fractal design arc mini låda lite overkill kylningI knoewss men ville testa på vatten. Funkar jävligt bra i övrigt. Men corsair fläktarna som följer med låter som rea motorer på 2600 RPM x) Ska även inhandla ett nytt nätagg också det helst tyst kika lite på BeQuite s 750 watt modulär men fan va de fläska på prislappen gal1..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Sluta myta!

Varför skulle han ljuga om det!?
(mytta måste det bli, kort y.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joojl:

Varför skulle han ljuga om det!?
(mytta måste det bli, kort y.)

För att det är fysiskt omöjligt

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

För att det är fysiskt omöjligt

Visst om du ska köra på det viset och vara en omogen p12a så kan du dra något gammalt över dig.
Tycker det är så tråkigt att du ska gå in och kommentera bara för att han har redogört sina erfarenheter i en överdrift.

Sen att du inte har någon aning om fläktarna i sig gör ju bara saken värre, vilket jag antar eftersom du lägger en kommentar på den här nivån som inte heller bidrar ett uns till tråden.

TS: Cougar presterar mycket bra och är tyst om man jämför med xigmatek 120mm och AC freezer pro 7 rev 2:s fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av joojl:

Visst om du ska köra på det viset och vara en omogen p12a så kan du dra något gammalt över dig.
Tycker det är så tråkigt att du ska gå in och kommentera bara för att han har redogört sina erfarenheter i en överdrift.

Sen att du inte har någon aning om fläktarna i sig gör ju bara saken värre, vilket jag antar eftersom du lägger en kommentar på den här nivån som inte heller bidrar ett uns till tråden.

TS: Cougar presterar mycket bra och är tyst om man jämför med xigmatek 120mm och AC freezer pro 7 rev 2:s fläkt

Jag har pillat med Cougars 120mm PWMfläkt, och den är inte tyst i sitt lägsta läge på 800rpm enligt min standard. Låter mycket kanske den inte gör, men den är inte tyst.

Och sedan varför du blev butthurt över att jag konstaterade någon fysiklag förstår jag inte. Om du kollar min tidigare och rätt genomgående inlägg av mina erfarenheter så kanske du förstår varför jag blev butthurt över påståendet .

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Antec TrueQuiet Pro 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag har ägt alla 120mm fläktar från noctua, Gentletyphoons, Nexus, Fractal Design och lyssnat på Cougar. Det jag kommit fram till är att Noiseblocker Multiframe is the shit för chassie, och NF-F12 is the shit för CPU. Noiseblocker låter bra mycket behagligare än Noctuas S-12B fläktar och de flyttar mer luft idle, NF-F12 är mest bara bra för att den kan gå ner till 280-300rpm med PWM-styrning. I mitt system kör jag 2st Noiseblocker Multiframe S1 med fläktstyrning från moderkoretet + resistor, de snurrar 330-370rpm idle och drygt 520-550rpm i full fart(ena snurrar lite snabbare än den andra), och NF-F12 på kylaren snurrar ca 290rpm idle och drygt 600rpm i full-load. Under full-load så överröstas fortfarande alla fläktarna utav EN western digital green 2tb EARS (tystaste hårddisken enligt silentpc-review). En noctua S-12B ULN i 700rpm överröstar också hela systemet, och de fläktarna ska vara riktigt tyst, så då kan ni börja förstå hur tysta fläktarna igentligen är

Vet du vart man kan köpa Noiseblocker Multiframe S1?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Vet du vart man kan köpa Noiseblocker Multiframe S1?

Caseking.de har dom te x.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

För att det är fysiskt omöjligt

Ljudnivåer upplevs olika. Ditt resonemang du målade upp i tidigare inlägg håller jag inte med om alls.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag har pillat med Cougars 120mm PWMfläkt, och den är inte tyst i sitt lägsta läge på 800rpm enligt min standard. Låter mycket kanske den inte gör, men den är inte tyst.

Och sedan varför du blev butthurt över att jag konstaterade någon fysiklag förstår jag inte. Om du kollar min tidigare och rätt genomgående inlägg av mina erfarenheter så kanske du förstår varför jag blev butthurt över påståendet .

jag har 2 140mm cougars på top, 2 120 på fronten och 2 st PWM till min Antec 920..och alla i full speed låter ingenting jämfört med vanliga fläktar...och mina 2 PWM fläktar som sitter på Antec 920 som max snurrar på 1500 rpm kyler bättre än vad antecs vanliga kyler, som snurrar på 2700 rpm..
Du måste fått dåliga exemplar..för de låter knappt:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

jag har 2 140mm cougars på top, 2 120 på fronten och 2 st PWM till min Antec 920..och alla i full speed låter ingenting jämfört med vanliga fläktar...och mina 2 PWM fläktar som sitter på Antec 920 som max snurrar på 1500 rpm kyler bättre än vad antecs vanliga kyler, som snurrar på 2700 rpm..
Du måste fått dåliga exemplar..för de låter knappt:/

Just sådär man inte kan säga, hur kan något inte låta något när det låter? Har aldrig hört en fläkt som jag tyckt varit tyst i över 1000rpm.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Vet du vart man kan köpa Noiseblocker Multiframe S1?

Aquatuning säljer dem också

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Även jag äger 3 st Cougar 120mm PWM styrda fläktar. Klart att de låter lite men de är mycket mycket tystare än Corsairs orginalfläktar i både Chassie och på min H100 kylare. Jag är mycket nöjd med mina fläktar och de presterar onekligen bra då mitt system håller sig på låga temperaturer även under hög belastning.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Tyst betyder ju "nästan eller helt ljudlös; som endast ger svaga ljud ifrån sig" Det behöver alltså inte vara helt ljudlöst, vilket fläktar inte blir pga att luftflödet i sig gör ett visst whoosh-ljud.

Personligen föredrar jag Scythe Slip Stream på 800rpm som chassifläktar, de är väldigt tysta och blåser mer än många alternativ, dessutom till billigare pris.

Till radiator hade jag nog kört på Gentle Typhoon 1450rpm t.ex. om du har möjlighet att styra med spänning, annars är väl en PWM-styrd Noctua rätt bra. Bara att kolla runt på lufttryck istället för CFM.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Just sådär man inte kan säga, hur kan något inte låta något när det låter? Har aldrig hört en fläkt som jag tyckt varit tyst i över 1000rpm.

Läs vad jag skrev, Att dem inte låter något jämfört med standard fläktar...när jag sen skrev att du fått dåliga exemplar, och att cougar knappt låter..menar jag att de knappt låter som fläktar..du hör såklart ljudet från all luft som åker igenom...men de inget irriterande ljud ut ett mysigt ljud

Skrivet av blackeagle:

Tyst betyder ju "nästan eller helt ljudlös; som endast ger svaga ljud ifrån sig" Det behöver alltså inte vara helt ljudlöst, vilket fläktar inte blir pga att luftflödet i sig gör ett visst whoosh-ljud.

Personligen föredrar jag Scythe Slip Stream på 800rpm som chassifläktar, de är väldigt tysta och blåser mer än många alternativ, dessutom till billigare pris.

Till radiator hade jag nog kört på Gentle Typhoon 1450rpm t.ex. om du har möjlighet att styra med spänning, annars är väl en PWM-styrd Noctua rätt bra. Bara att kolla runt på lufttryck istället för CFM.

Precis Whoooosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag har pillat med Cougars 120mm PWMfläkt, och den är inte tyst i sitt lägsta läge på 800rpm enligt min standard. Låter mycket kanske den inte gör, men den är inte tyst.

Och sedan varför du blev butthurt över att jag konstaterade någon fysiklag förstår jag inte. Om du kollar min tidigare och rätt genomgående inlägg av mina erfarenheter så kanske du förstår varför jag blev butthurt över påståendet .

Vad nu butthurt är för fancy ord har jag ingen aning om.

Har tyvärr missat ditt tidigare inlägg och det ber jag om ursäkt för, det sätter det hela i en helt ny sits då du har gjort en utläggning medan jag bara såg en onödig kommentar.

Jag har inte mycket att jämföra med när jag säger att mina 140mm är tysta, men det enda jag kan höra är ett dovt brummande som kräver att man sätter örat intill. Tyst för mig men har man mer att utgå ifrån så behöver det inte vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joojl:

Vad nu butthurt är för fancy ord har jag ingen aning om.

När man tar illa upp eller stör sig på något, ungefär som vi båda gjorde

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Som alla användare ovan säger är det svårt att veta ljudnivån i "verkligheten". 20 dB säger inte så jätte mycket. Fläktar som sägs vara under ca:15 dB är väl relativt tysta.

Vart är det bäst att placera min Corsair H80 i Fractal design arc mini burken? Jag tror att jag ska fläska i alla fläkt platser mest för skojz, fläktarna är ju inte så dyra.. Jag tänkte mig att placera H80'n i toppen närmast DVD platsen. Så man kan få plats med en 140 mm fläkt i taket och en 120 mm i bak. Övriga platser är inga problem. Arc mini chassit har också en 140 mm fläktplats på sidopanelen, är det bäst att använda den som utblås eller insug?? Har heller inte riktigt förstått push-pull monteringen. Betyder det att båda fläktarna på radiatorn blåser ut ur chassit?

Väldigt svårt att hitta någon med ungefär samma konfiguration på komponenter som mig. Är iofs dålig på att googla x).. Känns som att de flesta swecare vet vad de babblar om

Tack på förhand!
/Kalle

Permalänk
Medlem

När jag experimenterade lite förut i mitt förra chassie och bara aktiv kylning på CPUn fick jag mycket bättre temps om cpu-kylaren var monterad så att fläkten blåste värmen ut i toppen, än om den blåste mot baksidan. Chassiet i fråga hade 1st 120mm utblås i både taket och baksidan. Hade jag haft ditt chassie så hade jag först testat med 2-3fläktar totalt, en i botten som suger in luft, och 2st i toppen som suger ut, där en av topfläktarna är monterad på H80n. Det kommer inte ge samma kylning som med många fläktar, men ljudnivån blir istället bättre med färre. Ska man ha riktigt tyst så får man täcka igen både fronten och toppen för att sedan ta in luft i botten och blåsa ut i baken, på så sätt så får man inte ett lika direkt fläktljud, och övriga ljud måste "slingra" sig mer för att nå användaren. Push'n'Pull ger inte alltid så stor förbättring heller, man får tänka på att det kommer att dubblera ljudnivån för lite bättre kylning, och sedan om man tycker att det är värt det eller inte är upp till var och en.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

När jag experimenterade lite förut i mitt förra chassie och bara aktiv kylning på CPUn fick jag mycket bättre temps om cpu-kylaren var monterad så att fläkten blåste värmen ut i toppen, än om den blåste mot baksidan. Chassiet i fråga hade 1st 120mm utblås i både taket och baksidan. Hade jag haft ditt chassie så hade jag först testat med 2-3fläktar totalt, en i botten som suger in luft, och 2st i toppen som suger ut, där en av topfläktarna är monterad på H80n. Det kommer inte ge samma kylning som med många fläktar, men ljudnivån blir istället bättre med färre. Ska man ha riktigt tyst så får man täcka igen både fronten och toppen för att sedan ta in luft i botten och blåsa ut i baken, på så sätt så får man inte ett lika direkt fläktljud, och övriga ljud måste "slingra" sig mer för att nå användaren. Push'n'Pull ger inte alltid så stor förbättring heller, man får tänka på att det kommer att dubblera ljudnivån för lite bättre kylning, och sedan om man tycker att det är värt det eller inte är upp till var och en.

Njaaaa, ljudnivån blir inte dubbelt så mycket, bara för att man använder P n P på h80, men där i mot rekommenderar jag skarpt att byta fläktarna, då de som följer med är brötiga.

Push n pull gör stor skillnad om du använder tysta fläktar, då de oftast inte har lika bra lufttryck, annars gör det inte någon större skillnad

Permalänk
Medlem

Som du ser i bilden blir ljudnivån i snitt den dubbla med två mot en fläkt, däremot så kylde två fläktar förhållandevis bättre vid samma ljudnivå på denna kylare. Så P'n'P kan vara ett bra alternativ trotts allt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT