blev det för varmt? datorn stående i solljus...

Permalänk
Medlem

blev det för varmt? datorn stående i solljus...

Hej!

Blev lite orolig i morse och tänkte att jag måste höra med er.

Byggde en ny intel-maskin igår kväll och var inte riktigt eftertänksam när jag hade byggt klart framåt natten. Jag ställde den nybyggda datorn uppe på köksbordet med bakplåten riktiad mot fönstret och själva komponenterna in mot köket.

I morse när jag upptäckte mitt misstag hade den svarta chassiplåten blivit rejält uppvärmd av solljuset - det var på gränsen till att man kunde ha handen på plåten.

Det var väldigt svårt att komma till för att känna inne i lådan men jag tyckte mig känna att moderkortsplåten också hade blivit lite varm - jag försökte komma till att känna med fingrarna på moderkortet men det var svårt - micro atx-kort... jag kände lite på något ställe med "ryggen" av pekfingret men jag vill minnas att jag inte direkt kände något som verkade oroväckande.

Nu är det ju så att mellan själva bakplåten och moderkortsplåten ligger det en bit skumgummimatta som ljuddämpning - sedan sitter ju som alla vet moderkortet med distanser så det finns ju ingen direkt kontakt med chassit.

Men jag blev ändå lite orolig för att komponenterna ska ha blivit heta...

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Det är inga problem. Men flytta datorn om du har tänkt ha den igång under dagen. Du kommer få rätt trista temperaturer på dina komponenter annars.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det är lugnt med tanke på att vissa komponenter kan utan problem gå upp i 80-90grader vid användning

Permalänk
Medlem

Inga problem:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

puh. låter bra - får hoppas inget hände. Vill bara förtydliga att den inte stod igång under natten eller så utan den har stått avstängd. Jag byggde på köksbordet och lät den vara där helt enkelt. Ställde in den i min fönsterlösa garderob direkt i morse när jag upptäckte detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hullan:

puh. låter bra - får hoppas inget hände. Vill bara förtydliga att den inte stod igång under natten eller så utan den har stått avstängd. Jag byggde på köksbordet och lät den vara där helt enkelt. Ställde in den i min fönsterlösa garderob direkt i morse när jag upptäckte detta.

Kan inte hända någonting med datorn över en dag bara, frågan är var du bor som har så fint väder;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

jonthan: det var ju just det - här nere i skåneland (kristianstad) har det inte varit något vidare väder senaste tiden, så när jag hade byggt klart i natt hade jag inte en tanke på att det skulle vara sol på morgonen - väntade mig att vakna till regn och rusk som alla andra morgnar

Permalänk
Medlem

Är du skraj över temperaturerna så sätt igång och logga dem bara

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Nej alltså detta var ju inte last-temperaturer utan det var vanlig "naturlig" temperatur som uppstår när något värms upp av solljus

Permalänk
Medlem

Tror inte det är något problem om den var som du sa

Citat:

- det var på gränsen till att man kunde ha handen på plåten.

då borde den vara runt 65 grader, förmodligen lite högre. Det ska inte vara några problem för datorn.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Skrivet av Neeb:

Tror inte det är något problem om den var som du sa då borde den vara runt 65 grader, förmodligen lite högre. Det ska inte vara några problem för datorn.

Är det inte 55C?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av Neeb:

Tror inte det är något problem om den var som du sa då borde den vara runt 65 grader, förmodligen lite högre. Det ska inte vara några problem för datorn.

Man kan skollas av vatten i 55C, så 65C vore nog rätt smärtsamt, och som många sagt så klarar ju de flesta komponenter mycket högre temperaturer än så

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Är det inte 55C?

GAnska säker på att det är runt 65 grader. men är det 55 så är det ju lugnt.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hullan:

Hej!

Blev lite orolig i morse och tänkte att jag måste höra med er.

Byggde en ny intel-maskin igår kväll och var inte riktigt eftertänksam när jag hade byggt klart framåt natten. Jag ställde den nybyggda datorn uppe på köksbordet med bakplåten riktiad mot fönstret och själva komponenterna in mot köket.

I morse när jag upptäckte mitt misstag hade den svarta chassiplåten blivit rejält uppvärmd av solljuset - det var på gränsen till att man kunde ha handen på plåten.

Det var väldigt svårt att komma till för att känna inne i lådan men jag tyckte mig känna att moderkortsplåten också hade blivit lite varm - jag försökte komma till att känna med fingrarna på moderkortet men det var svårt - micro atx-kort... jag kände lite på något ställe med "ryggen" av pekfingret men jag vill minnas att jag inte direkt kände något som verkade oroväckande.

Nu är det ju så att mellan själva bakplåten och moderkortsplåten ligger det en bit skumgummimatta som ljuddämpning - sedan sitter ju som alla vet moderkortet med distanser så det finns ju ingen direkt kontakt med chassit.

Men jag blev ändå lite orolig för att komponenterna ska ha blivit heta...

Vad tror ni?

De flesta komponenter klarar upp till 80-90 grader innan de tar skada, du behöver inte oroa dig och ifall riggen inte fungerar så är det omöjligt ditt fel.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Skrivet av Lankus:

ifall riggen inte fungerar så är det omöjligt ditt fel.

Är väl lite väl att säga att det omöjligt är hans fel...han kan mycket väl ha gjort något fel när han byggt ihop den, rättare sagt är det omöjligt att det skulle vara solens fel om den inte funkar

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är väl lite väl att säga att det omöjligt är hans fel...han kan mycket väl ha gjort något fel när han byggt ihop den, rättare sagt är det omöjligt att det skulle vara solens fel om den inte funkar

Du har rätt, fast OP verkar inte vara någon som hoppar studsmatta i flis-tröja med sin katt före bygget,
Men solen är definitivt oskyldig!

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

ni menar att jag inte satt med fliströja och gned en ballong mot huvudet medan jag byggde? ingen fara

Permalänk
Medlem
Skrivet av hullan:

ni menar att jag inte satt med fliströja och gned en ballong mot huvudet medan jag byggde? ingen fara

Ja men du glömde katten.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Lankus:

Du har rätt, fast OP verkar inte vara någon som hoppar studsmatta i flis-tröja med sin katt före bygget,
Men solen är definitivt oskyldig!

Nej, det har jag inte påstått, men är lätt hänt att man missar någon sladd när man bygger på kvällen, och eftersom vi inte vet någonting om hans byggarvana kan vi inte säga något om det är hans fel eller inte

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Man kan skollas av vatten i 55C, så 65C vore nog rätt smärtsamt, och som många sagt så klarar ju de flesta komponenter mycket högre temperaturer än så

Och vad har vatten med en plåt att göra?
Vatten har betydligt högre värmeöverföringskoefficient.

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Kan inte hända någonting med datorn över en dag bara, frågan är var du bor som har så fint väder;)

Skickades från m.sweclockers.com

Själv bor man 30 km från Örebro, och det är 25+ och har varit sol i snart 4 dagar i sträck!

Permalänk
Skrivet av Rigan:

Och vad har vatten med en plåt att göra?
Vatten har betydligt högre värmeöverföringskoefficient.

Det spelar ingen roll, det skulle fortfarande vara smärtsamt att hålla handen mot

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |