Permalänk

Höga med tempraturer med H100

Hej! Jag heter Emil Nilsson.

För bara fyra dagar så uppgraderade jag datorn med ett gäng helt nya delar. Jag tror att jag möjligtvisst har ett problem med min H100 som är en av de nya varorna.

Igår så överklockade jag processorn till 4.5ghz. När jag skulle stresstesta i7:an med Prime95 så gick tempraturerna upp till 97 grader! Jag var tvungen att stänga av datorn genom att klicka av nätagget. Sedan startade jag datorn igen och återställde till normal klockning.

Ska verkligen en H100 på full kraft inte kunna kyla en Intel Core i7 2700k 4.5ghz? Jag har flera vänner som har H100 men de kan komma upp till 5.1ghz i klockning med samma typ av processor så någonting är ju fel...

Jag har hört att om man har satt H100:an åt fel håll (t.ex att slangarna sitter på fel sida) så kyls bara halva kylpastan ner.

Kan det även vara så att processorn och kylarblocket måste anpassa sig till varandra lite?

Specs är:

Intel Core i7 2700k (överklockad till 4.5ghz) [[NY]]

ASUS Sabertooth Z77 [[NY]]

Corsair HX850 Nätagg [[NY]]

Corsair Vengence 8gb CL8 1600mhz [[NY]]

Corsair Obsidian 650D case [[NY]]

Corsair Cooling H100 vattenkylning [[NY]]

Nvidia GTX460 grafikkort [[GAMMAL]]

640 gigabytes hårddisk (vet inte mer om den) [[GAMMAL]]

Tack på förhand!
/Emil Nilsson

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att du får dålig kontakt mellan processor och kylfläns.
Antingen för att flänsen(pumpen) är in skruvad lite snett, eller för att inte kylpastan sitter jämnt över processorn( för mycket eller för lite pasta).

Tvätta bort all kylasta och prova installera den igen. Ett "riskorn" pasta ska appliceras.

Kylflänsen ska vara monterad så att Corsair loggan går att läsa från "rätt håll" när datorn står upp.
Se filmen: http://www.youtube.com/watch%3Fv%3DBWWFjsJONYc%26hd=1

Permalänk

Jag kollade på videon och min H100 sitter precis som hans gör.

Just nu så har jag ingen kylpasta eftersom den jag använder sitter på H100 när man får den. Jag har en kompis som kommer på söndag som är villig att donera ett "riskorn" kylpasta. Då kommer vi även demontera kylflänsen så båda dina lösningar används.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av skatansomdog:

Jag kollade på videon och min H100 sitter precis som hans gör.

Just nu så har jag ingen kylpasta eftersom den jag använder sitter på H100 när man får den. Jag har en kompis som kommer på söndag som är villig att donera ett "riskorn" kylpasta. Då kommer vi även demontera kylflänsen så båda dina lösningar används.

Tack för hjälpen!

vad har du dragit upp volten i?
EDIT: vad läser du av tempsen med?

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk

Jag drog upp den på 1.36 men nu är den på default

Permalänk
Skrivet av skatansomdog:

Jag drog upp den på 1.36 men nu är den på default

kolla vad för temp du får på stock om du får sjukta temps då så e ju förmodligen h100 lite knasig

Edit: har du tagit bort skydds plasten ? kopplat in allt?

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk

Men det är ju det jag skriver högst upp?

Permalänk
Skrivet av skatansomdog:

Men det är ju det jag skriver högst upp?

tror jag missat nåt vad skrev du som jag missat?

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Har du kopplat pumpen så den går 100% hela tiden?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av skatansomdog:

Men det är ju det jag skriver högst upp?

EDIT: Hej Emil Nilsson,
Jag hatar memes.

Vad ligger den på i idle?
Borde ju omöjligt vara över 35c i idle om allt är som det ska.

Den "brummar" igång alltså att man hör att det är vattenflöde?
låter som att du kör enbart på kylpastan och att vattnet inte cirkulerar.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk

Föelåt för bilden.. Har haft kontot sen jag var 12 och inte orkat byta..

I alla fall den ligger mellan 35-40 grader i idle på 1600mhz.. Nånting stämmer ju inte. Jag tror det är kylpastan.

Permalänk
Medlem

1,36 volt låter väldigt högt, jag har det på min 2500k men de går kallare vid överklocknig, pröva att sänka volten.

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat in pump och fläktar?
hört dom flesta underliga varianter här med corsairs kylare så kan vara lite knepigt hur och var man kopplar kontakterna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

vilket håll pumpen sitter åt ska inte spela någon roll, och jag tror inte att slangar etc spelar någon större roll heller.
så har du installerat medföljande bakplåt och skruvat åt pumpen ordentligt, tagit bort allting som kan ligga över kylpastan tex plast etc och dessutom kopplat in pumpen i ström, både i nätagg och i moderkort?

Permalänk
Medlem

Vad har du för luftflöde i övrigt i chassit? Fläktar in/ut, och har du H100 på intag eller utblås?

Annars tror jag också på att det kan ha blivit lite dålig kontakt som fixas med ny pasta och lite om-montering.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har själv samma temps med min H100, dock så upptäckte jag precis mitt fel i den här videon:

Av någon anledning ville min h100 inte sitta upprätt så jag fick sätta den vriden åt höger, tror jag ska kolla om jag har kylpasta hemma så det räcker att flytta om den

Tack för hjälpen, hade inte märkt det utan denna tråd ;D

Permalänk
Medlem

Om du är säker på att du fått kabeln till pumpen rätt och pumpen går förfullt så är det garanterat att blocket inte ligger emot cpun ordentligt...
Jag råkade lägga några brickor på fel ställe när jag monterade min H60 första gången då fick jag skyhöga temps direkt.
Jag kolla lite när jag plockade bort blocket och såg på pastan att blocket inte lågann ordentligt.
Därefter fick jag experimentera lite med mägnden pasta så vart d kanon...
Jag kör min 2500k i 4,7 24/7 går aldrig över 72C i prime95 vcore 1,325 PLL 1,775 PLL overvoltage disabled.
En H100 borde ju klara en i7 utan några som helst problem...

Mvh danne

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk

Hej Danne.

Jag tror att jag har monterat H100:ans kylblock så bara ca 50% av kylpastan används. Så jag har nog gjort samma misstag som du för en H100 ska kunna hålla en i7:a vid 4.5ghz på ca 40-50 grader. Jag kommer använda ungefär kylpasta i en storlek av en ärta, det borde räcka, dessutom så är det Artic Silver som är lite bättre.

Tack!
/Emil

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Vad har du för luftflöde i övrigt i chassit? Fläktar in/ut, och har du H100 på intag eller utblås?

Annars tror jag också på att det kan ha blivit lite dålig kontakt som fixas med ny pasta och lite om-montering.

Den stora chassifläkten är ju borta eftersom H100:an sitter där. Min andra chassifläkt som sitter på baksidan av caset (ganska liten) fick jag aldrig igång, ska försöka fixa den på söndag också.

Tack!
/Emil