Reda ut vad som gäller kring cpu och temperaturer.

Permalänk
Medlem

Reda ut vad som gäller kring cpu och temperaturer.

Sitter på en E8300 och benchar @ 3.7ghz för näravarande. 1.28v avläst i cpu-z. Enligt realtemp ligger högsta avlästa temp (maximum) på 75c. Distance to Tj Max rör sig omkring 30c. Innebär det att kärnorna kan bli omkring 100c innan processorn börjar throttla?
I OCCT där jag kör linpack benchmarken uppgår CPUTIN till 72c. Är CPUTIN hela processorn? Hur varm kan hela processorn bli innan den throttlar? Enligt intels specifikationer är "T-Case" 72,4c?! innebär det max temperaturen i chassit eller för hela processorn?
Vore tacksam för svar... vill vara på den säkra sidan innan jag klockar vidare

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem

TJ Max är just det .. runt 95 - 100grader C. Då börjar den throttla.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Intels specificerar 72c Tcase.. vad innebär det? Alla temperaturer över 72c är skadliga? Gäller det kärnorna eller IHSen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Intels specificerar 72c Tcase.. vad innebär det? Alla temperaturer över 72c är skadliga? Gäller det kärnorna eller IHSen?

Case = Chassietempen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Case = Chassietempen

"Tcase: The thermal specification shown is the maximum case temperature at the maximum Thermal Design Power (TDP) value for that processor. It is measured at the geometric center on the topside of the processor integrated heat spreader."

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

"Tcase: The thermal specification shown is the maximum case temperature at the maximum Thermal Design Power (TDP) value for that processor. It is measured at the geometric center on the topside of the processor integrated heat spreader."

Ok där satte du mig på pottan! Men varför fråga?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

"Tcase: The thermal specification shown is the maximum case temperature at the maximum Thermal Design Power (TDP) value for that processor. It is measured at the geometric center on the topside of the processor integrated heat spreader."

Det är väl maxtemperaturen för heatspreadern, eller?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

"Tcase: The thermal specification shown is the maximum case temperature at the maximum Thermal Design Power (TDP) value for that processor. It is measured at the geometric center on the topside of the processor integrated heat spreader."

integrated heat spreader = IHS

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tänkte om någon som har bättre koll än mig kunde reda ut alla begrepp... Sitter och googlar men hittar olika svar på allting. Folk här brukar ha bra koll... Önskar ju att kunna köra cpu kärnorna uppåt 100c men det verkar inte vara någon bra idé så långt jag läst. Det bästa är nog att hålla cpun under 72c för säkerhetsskull. Det skumma är att programmen rapporterar extremt instabila värden. Ena sekunden ligger hela cpun på 63 grader, sen hoppar den upp till 71 och trillar ner till 63 igen. Skulle vilja gå högre men osäker på vad som är safe.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem

TJ Max är väl ändå kärnornas temp, så du borde kunna köra dem lite varmare. Så håll koll på just kärntempen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

TJ Max är väl ändå kärnornas temp, så du borde kunna köra dem lite varmare. Så håll koll på just kärntempen.

Jo kärnan brukar va 10c svalare än kärnorna ungefär. Ligger omkring 72 grader nu när jag kör linepack för IHSen @ 3.7 ghz och 1.264v avläst i cpu-z. Lite irriterande att den går så varm. Beställt en till fläkt för push-pull. Vill se vad prylarna går för
Har såpass låg volt så jag skulle vilja dra på lite, men inte med de temperaturerna jag får...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jo kärnan brukar va 10c svalare än kärnorna ungefär. Ligger omkring 72 grader nu när jag kör linepack för IHSen @ 3.7 ghz och 1.264v avläst i cpu-z. Lite irriterande att den går så varm. Beställt en till fläkt för push-pull. Vill se vad prylarna går för
Har såpass låg volt så jag skulle vilja dra på lite, men inte med de temperaturerna jag får...

har iofs en helt annan processor men jag har alltid kört efter att hålla alla mina cpuer under 65 grader.. eller iaf max 65 grader.

Man sänker ju helt klart livslängden på den om man kör den varmare.. Men har svårt att se att det skulle göra någon skada vid 72 grader.. Så det tror jag inte du ska oroa dig för .. Men uppenbarligen är du ju lite orolig om temperaturerna då du gör en tråd här.

Är man orolig och det känns för varmt för ens egen smak så är det ju bara att tillsätta mer kylning eller sänka klocken. Du kan ju inte lita blint på folk här heller. Tcase är ju ett MAXvärde. Intel rekommenderar nog inte att man utsätter hårdvaran för det i timmar i sträck. Kanske att processorn någon gång vid tex en rendering eller liknande håller den temperaturen.. Kan dock inte föreställa mig att det är super bra flera timmar i sträck.

Känns för oroande varmt är det ofta FÖR varmt.. Sunt förnuft kommer man långt med..

Personligen kör jag just nu oklockat på min cpu och den når inte ens 50 grader.. vilket känns otroligt säkert och som att det kommer bidra till längre livslängd.. Så använd sunt förnuft som sagt och du "vet" nog själv vad som är säkra temperaturer. Lycka till, hoppas jag inte rörde till det för mycket.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

har iofs en helt annan processor men jag har alltid kört efter att hålla alla mina cpuer under 65 grader.. eller iaf max 65 grader.

Man sänker ju helt klart livslängden på den om man kör den varmare.. Men har svårt att se att det skulle göra någon skada vid 72 grader.. Så det tror jag inte du ska oroa dig för .. Men uppenbarligen är du ju lite orolig om temperaturerna då du gör en tråd här.

Är man orolig och det känns för varmt för ens egen smak så är det ju bara att tillsätta mer kylning eller sänka klocken. Du kan ju inte lita blint på folk här heller. Tcase är ju ett MAXvärde. Intel rekommenderar nog inte att man utsätter hårdvaran för det i timmar i sträck. Kanske att processorn någon gång vid tex en rendering eller liknande håller den temperaturen.. Kan dock inte föreställa mig att det är super bra flera timmar i sträck.

Känns för oroande varmt är det ofta FÖR varmt.. Sunt förnuft kommer man långt med..

Personligen kör jag just nu oklockat på min cpu och den når inte ens 50 grader.. vilket känns otroligt säkert och som att det kommer bidra till längre livslängd.. Så använd sunt förnuft som sagt och du "vet" nog själv vad som är säkra temperaturer. Lycka till, hoppas jag inte rörde till det för mycket.

Hah tack för dina synpunkter
Varför jag gör en tråd är för att jag egentligen skulle vilja gå längre då jag tror hårdvaran klarar det. Men som du säger är det värmen som sätter stopp... Iaf om man vill hålla sig inom marginalen för vad som känns säkert. Skulle kunna öka fläkthastigheten på cpu fläkten men prioriterar en tyst dator så jag blir nog tvungen att stanna här. Får dock en ny fläkt men PWM styrning imorrn. Ska se om det går att komma lite längre med den

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hah tack för dina synpunkter
Varför jag gör en tråd är för att jag egentligen skulle vilja gå längre då jag tror hårdvaran klarar det. Men som du säger är det värmen som sätter stopp... Iaf om man vill hålla sig inom marginalen för vad som känns säkert. Skulle kunna öka fläkthastigheten på cpu fläkten men prioriterar en tyst dator så jag blir nog tvungen att stanna här. Får dock en ny fläkt men PWM styrning imorrn. Ska se om det går att komma lite längre med den

Blev kanske lite rörigt. Men det jag menar är ju att hårdvaran inte klarar det med tanke på att du får höga temperaturer men sen går ju inte datorn sönder för att du kör så. Än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Hedersmedlem

Dessutom throttlar ju CPU:n vilket gör att den ju inte brinner upp men prestandan blir ju lidande sas.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Dessutom throttlar ju CPU:n vilket gör att den ju inte brinner upp men prestandan blir ju lidande sas.

Läste en hel del kring det där... Intels processorer throttlar 20 grader över den specifikation som de påstår att processorn tar skada av att köras i. Att ligga precis under gränsen innan den börjar throttla sänker cpuns livslängd rätt markant vad jag förstår. Fast det är säkert inte vetenskapligt bevisat direkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...