Permalänk

Räcker det med ASUS P8Z77-V PRO

Är ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 ett bra val för billig peng?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Flikar in lite jag med då jag sneglat på det moderkortet.. Är inte så hemskt insatt i overclocking utöver att jag klockan min 920 en del..

Men lämpar det här moderkortet sig väl för överclocking?

Har hört att man ska ha 2x 8 pin atx för CPU för at det ska va som bäst för överklockning, har den det och stämmer detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

Nej ATX anslutningarna skiljer sig inte mellan moderkort.
Det du tänker på är grafikkort.
Men visst skiljer sig moderkort åt, framförallt i strömförsörjningen till CPU'n.
Men ska man inte ägna sig åt extrema överklockningar med strömhungriga CPU'er så kvittar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundblad0:

Är ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 ett bra val för billig peng?

Värst billig är den inte men en av de bästa Z77 moderkorten.

Skrivet av Hjulstad:

Flikar in lite jag med då jag sneglat på det moderkortet.. Är inte så hemskt insatt i overclocking utöver att jag klockan min 920 en del..

Men lämpar det här moderkortet sig väl för överclocking?

Har hört att man ska ha 2x 8 pin atx för CPU för at det ska va som bäst för överklockning, har den det och stämmer detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Det här moderkortet är LGA115 och din processor är LGA1366, de funkar inte ihop.

Hur många strömkontakter moderkortet har har ingen betydelse för hur bra det klockar. Dyrare kort har ofta fler strömkontakter för det är menat för extrem överklockning med flytande kväve på över 5GHz, i vanliga fall så räcker strömmen alltid till processorn i moderkort menade att överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Värst billig är den inte men en av de bästa Z77 moderkorten.

Det här moderkortet är LGA115 och din processor är LGA1366, de funkar inte ihop.

Hur många strömkontakter moderkortet har har ingen betydelse för hur bra det klockar. Dyrare kort har ofta fler strömkontakter för det är menat för extrem överklockning med flytande kväve på över 5GHz, i vanliga fall så räcker strömmen alltid till processorn i moderkort menade att överklocka.

Jo jag vet att det inte är samma sockel som min CPU. Och från vad jag har förstått så är mitt nuvarande Big Bang Xpower ett av dom bättre moderkorten för 1366.. Anledningen att jag tittat på z77 kortet var för att jag funderat på att skaffa det + en i5 3570k eftersom den nuvarande processorn inte känns speciellt vass.. Men antar att mitt gtx480 flaskan i spel så..

Vad anses som extrem överclocking då? Så fort man använder annan kylning än vatten/luft? 4,7ghz på i5 3570k extrem eller bara vanlig överklockning ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundblad0:

Är ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 ett bra val för billig peng?

Skaffa en P8Z77-v pro/thunderbolt...De exakt likadant kort bara med en extra anslutning...vilket är thunderbolt:)
Kostar 200 mer i webhallen:)

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att extrem överklockning har mer med attityden att göra än vilken maxfrekvenns man når =).
Är du villig att spendera dagar och justera varenda parameter i BIOS'en till 100% max för att verkligen kräma ur den där extra procenten så anser jag att det är extremt, oavsett vilket resultat man får.
Men om du å andra sidan nöjer dig med 95% (t.ex låter bli att ge CPU'n mer spänning än vad tillverkaren anser hälsosamt) av max så är det en normal överklockning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Jo jag vet att det inte är samma sockel som min CPU. Och från vad jag har förstått så är mitt nuvarande Big Bang Xpower ett av dom bättre moderkorten för 1366.. Anledningen att jag tittat på z77 kortet var för att jag funderat på att skaffa det + en i5 3570k eftersom den nuvarande processorn inte känns speciellt vass.. Men antar att mitt gtx480 flaskan i spel så..

Vad anses som extrem överclocking då? Så fort man använder annan kylning än vatten/luft? 4,7ghz på i5 3570k extrem eller bara vanlig överklockning ?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle nog räkna extrem som när du gör så mycket du kan för att prega ut all prestanda som det går. Finns många som kör 4,7GHz som vardagligt bruk, vet inte hur det funkar med ivy bridge, de har en tendens att säga stopp före sandy bridge när det gäller värme.

EDIT: Typo

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Skaffa en P8Z77-v pro/thunderbolt...De exakt likadant kort bara med en extra anslutning...vilket är thunderbolt:)
Kostar 200 mer i webhallen:)

Jo fast 200:- för nånting som i princip är menlöst på ett kort som redan har USB3 och ESATA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Jo jag vet att det inte är samma sockel som min CPU. Och från vad jag har förstått så är mitt nuvarande Big Bang Xpower ett av dom bättre moderkorten för 1366.. Anledningen att jag tittat på z77 kortet var för att jag funderat på att skaffa det + en i5 3570k eftersom den nuvarande processorn inte känns speciellt vass.. Men antar att mitt gtx480 flaskan i spel så..

Vad anses som extrem överclocking då? Så fort man använder annan kylning än vatten/luft? 4,7ghz på i5 3570k extrem eller bara vanlig överklockning ?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog säga att allt över 5.0 GHz är ganska extremt. 3570k som är ivy bridge är ganska strömsnåla jämfört med de gamla 2500k, båda klarar sig med bara en 8-pin. LGA1366 och LGA2011 har ofta fler än en strömkontakt och kräver mycket mera ström vid överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag skulle säga att extrem överklockning har mer med attityden att göra än vilken maxfrekvenns man når =).
Är du villig att spendera dagar och justera varenda parameter i BIOS'en till 100% max för att verkligen kräma ur den där extra procenten så anser jag att det är extremt, oavsett vilket resultat man får.
Men om du å andra sidan nöjer dig med 95% (t.ex låter bli att ge CPU'n mer spänning än vad tillverkaren anser hälsosamt) av max så är det en normal överklockning

Okej.. Det jag trodde då hehe.. Har nyss kommit in i allt med överklockning men tog ett tråkigt slut då jag inte kan ha högre bclk än 189 pga moderkort/CPU vilken som nu sabbar haha, så därför jag tittar lite på nytt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Skulle nog säga att allt över 5.0 GHz är ganska extremt. 3570k som är ivy bridge är ganska strömsnåla jämfört med de gamla 2500k, båda klarar sig med bara en 8-pin. LGA1366 och LGA2011 har ofta fler än en strömkontakt och kräver mycket mera ström vid överklockning.

Okej, jo jag vet att mitt moderkort har 2 st 8pin för CPU, dock har mitt nätagg bara 1st 8pin.. gör det någon skillnad igentligen? Har ju inte direkt en extrem överclock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Okej, jo jag vet att mitt moderkort har 2 st 8pin för CPU, dock har mitt nätagg bara 1st 8pin.. gör det någon skillnad igentligen? Har ju inte direkt en extrem överclock

Skickades från m.sweclockers.com

Mer strömförsörjning på moderkortet spelar i princip bara roll om du kör flera grafikkort också som drar ström från moderkortet.
Se http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Okej, jo jag vet att mitt moderkort har 2 st 8pin för CPU, dock har mitt nätagg bara 1st 8pin.. gör det någon skillnad igentligen? Har ju inte direkt en extrem överclock

Skickades från m.sweclockers.com

Det brukar oftast vara så att man klarar sig med en men kan sätta in den andra om man överklockar mycket, är inte dock helt säker hur det är med dit moderkort. Du kan försöka hitta nån adapter om du behöver den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Mer strömförsörjning på moderkortet spelar i princip bara roll om du kör flera grafikkort också som drar ström från moderkortet.
Se http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Tack för länken hade totalt missat den.. Försökte se om mitt nätagg hade 1 till 8pin men när jag inte hade det så gav jag upp... Kanske kan hitta nån adapter eller liknande och se om det är problemet som gör att jag inte kan gå över 190bclk, tror dock inte det men fick nytt hopp igen hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jo fast 200:- för nånting som i princip är menlöst på ett kort som redan har USB3 och ESATA.

Aaao men varför inte ha all framtid när man har tillgång till de?:) 200 spänn...de som 2 kebab menyer i stan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Aaao men varför inte ha all framtid när man har tillgång till de?:) 200 spänn...de som 2 kebab menyer i stan

Fast var det extra bling TS var ute efter så skulle han ju sneglat på ett Deluxe kort istället ;).

Det är ju möjligt att TB kommer bli stort i framtiden, men just nu är det fullständigt menlöst utanför macvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Tack för länken hade totalt missat den.. Försökte se om mitt nätagg hade 1 till 8pin men när jag inte hade det så gav jag upp... Kanske kan hitta nån adapter eller liknande och se om det är problemet som gör att jag inte kan gå över 190bclk, tror dock inte det men fick nytt hopp igen hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar väl inte vara extra 8-pin utan i så fall PCI-e eller molex.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast var det extra bling TS var ute efter så skulle han ju sneglat på ett Deluxe kort istället ;).

Det är ju möjligt att TB kommer bli stort i framtiden, men just nu är det fullständigt menlöst utanför macvärlden.

Aja Men jag sa iallafall mitt

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Hjulstad;12486951"]Tack för länken hade totalt missat den.. Försökte se om mitt nätagg hade 1 till 8pin men när jag inte hade det så gav jag upp... Kanske kan hitta nån adapter eller liknande och se om det är problemet som gör att jag inte kan gå över 190bclk, tror dock inte det men fick nytt hopp igen hehe

480 kortet har sina begränsningar.
ca 3800mhz på i920 är ok.
Strömkontakterna räcker till, bra nätagg är ett måste.
Varför inte köra sli ?
Spelar ingen roll om du kör 3700 eller 4000mhz
kör 2x480 sli, så höjer du framerate med 70-90%

Permalänk
Medlem

Ja eller köp ett 680 istället och behåll nuvarande CPUn?
Måste vara vettigare än att behålla GTX480 och köpa ny CPU + mobo för ca 3500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundblad0:

Är ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 ett bra val för billig peng?

bra kort enligt mig har ej märkt av några problem än med kortet i alla fall efter att haft det nu i ca 2 månader sen ät jag absolut ingen som sitter och strävar efter värsta mhz ligger stabilt på ca 4.2 o det tuffar på bra ..

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Avstängd

Kör med ett sånt köpte den för 1249:- när den var ny från PIXMANIA som dom sedan ändrade priset på till 1949:-
Kan ju säga att den är skitbra, den har allt typ, kör med trådlöst internet just nu och har testat klocka med autofunktionen kom upp till 5.2GHZ men vågade inte gå vidare så stängde av där... min cpu i7 2700K med TT MUX 120 BLACK samt HÖGA varianten av Vengence minnen 16GB
vad vill ni veta/undrar om mer???

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja veta mer om hur man klockar via BIOS känner bara att det är som stenåldern i BIOS det är darför jag använt mig av ASUS programmet i windows... vill veta exakt vad allt står och gör för i BIOSet ....

Kan någon skicka hur deras inställning ser ut vid överklockning på just detta kort i BIOS vore kul att testa via den med...

Tack på förhand med svar snarast...:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Brukar väl inte vara extra 8-pin utan i så fall PCI-e eller molex.

Om du kollar på MSI Big Bang x58 ser du att det är 2x 8pin bredvid processorn..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

[quote="9SDP;12487081"]

Skrivet av Hjulstad:

Tack för länken hade totalt missat den.. Försökte se om mitt nätagg hade 1 till 8pin men när jag inte hade det så gav jag upp... Kanske kan hitta nån adapter eller liknande och se om det är problemet som gör att jag inte kan gå över 190bclk, tror dock inte det men fick nytt hopp igen hehe

480 kortet har sina begränsningar.
ca 3800mhz på i920 är ok.
Strömkontakterna räcker till, bra nätagg är ett måste.
Varför inte köra sli ?
Spelar ingen roll om du kör 3700 eller 4000mhz
kör 2x480 sli, så höjer du framerate med 70-90%

Jo sant.. Har aldrig gillat SLI dock så blir nog ett 670/680 när vintern kommer, får se hur min nuvarande burk klarar Guild Wars 2 på Max..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Skulle vilja veta mer om hur man klockar via BIOS känner bara att det är som stenåldern i BIOS det är darför jag använt mig av ASUS programmet i windows... vill veta exakt vad allt står och gör för i BIOSet ....

Kan någon skicka hur deras inställning ser ut vid överklockning på just detta kort i BIOS vore kul att testa via den med...

Tack på förhand med svar snarast...:)

Googla overclock guide "din processor" så kommer det upp många bra guider, där förklaras ju även vad man ska höja och varför

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Avstängd

Hej igen alla! Som sagt har jag ASUS P8Z77-V PRO... men inatt när jag körde CCleaner med allt i kryssat även (Rensa ledigt utrymme 6TB) så tog det ett tag, men i morse när jag kollade så stod det med ASUS medelandet i högra hörnet "WARNING Motherboard Centipide -62" när jag kollade moderkortets värme i deras program under "SENSOR" stod den -62 och RÖD.. har någon nån aning om detta??? Eller är det bara en bugg, samt vill jag säga att jag INTE har uppdaterat mitt BIOS för jag har inte stött på strul... Startade om datorn och vips så stod den på 28... vet inte om jag ska bry mig om detta då det gick tbx till normala värden... Misstänker BIOS bugg eller nått sådant??? Vet någon om detta???

Tack för alla svar i förhand...