Problem med FreeNas och Users.

Permalänk
Medlem

Problem med FreeNas och Users.

Hej, har suttit och pillat och försökt få upp min egna lilla NAS här hemma. Jag har lyckats få upp den och rullande, men har dock problem med att sätta upp users och ftp.

Jag har lyckats med att få så att man kan komma åt NAS'en igenom guest access. Detta vill jag dock inte. När jag försöker med users och passwords osv så får jag alltid access denied. Jag vet att jag givit usern tillgång till mapparna och har rätt lösen och allt, inget vill funka.

Jag har googlat till fingrana blöder utan någon framgång och har kollat de flesta klipp på youtube jag hittat men ingen lycka. Jag har också problem med FTP men det är en annan story.

Hade vart super tacksam för hjälp!

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTall:

Hej, har suttit och pillat och försökt få upp min egna lilla NAS här hemma. Jag har lyckats få upp den och rullande, men har dock problem med att sätta upp users och ftp.

Jag har lyckats med att få så att man kan komma åt NAS'en igenom guest access. Detta vill jag dock inte. När jag försöker med users och passwords osv så får jag alltid access denied. Jag vet att jag givit usern tillgång till mapparna och har rätt lösen och allt, inget vill funka.

Jag har googlat till fingrana blöder utan någon framgång och har kollat de flesta klipp på youtube jag hittat men ingen lycka. Jag har också problem med FTP men det är en annan story.

Hade vart super tacksam för hjälp!

Nu har jag ingen direkt erfarenhet utav freenas men vet att i linux kan man behöva lägga till användare i samba

http://www.comptechdoc.org/os/linux/manual4/sambausers.html

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Nu har jag ingen direkt erfarenhet utav freenas men vet att i linux kan man behöva lägga till användare i samba

http://www.comptechdoc.org/os/linux/manual4/sambausers.html

Hmmm.... Känns lite osannolikt. Då man har en fin webGUI att ställa in allt in. Där finns create user osv. Tro inte man behöver gå in och pilla i config filer osv.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk

Jag har aldrig provat FreeNas, men jag kanske kan hjälpa dig ändå.

Samba har en egen databas med användarnamn/lösenord. Det är möjligt att web-GUIt strular.
Logga in med ssh mot din FreeNas och kör följande kommando som root eller med sudo
sudo smbpasswd -a username

Kommandot säger åt samba att skapa användaren 'username' ifall den inte finns, annars byter den bara lösenord. Så det kan vara värt ett försök.

Om kommandot pdbedit finns så borde den lista dina samba användare.
sudo pdbedit -L

posta gärna din samba config: /etc/samba/smb.conf

Visa signatur

Life is a Game

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTall:

Hmmm.... Känns lite osannolikt. Då man har en fin webGUI att ställa in allt in. Där finns create user osv. Tro inte man behöver gå in och pilla i config filer osv.

Lägg till en användare med samma användarnamn (liten/stor bokstav är viktigt) och lösenord som de klienter som skall ansluta till den. Alltså i praktiken samma uppgifter som för windowsinloggningen. Sen får du lägga dom i en grupp och ge den gruppen access till de filer den ska ha access till. Allt går bra att ordna via GUIt.
Jag hade samma problem som du och det var det enda sättet jag kunde lösa det.

OBS att det kan kräva omstart efter att du lagt till användaren. Vet inte om det går att starta om någon tjänst istället för hela nasen, så jag startar i alla fall om hela nasen..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrTall:

Hej, har suttit och pillat och försökt få upp min egna lilla NAS här hemma. Jag har lyckats få upp den och rullande, men har dock problem med att sätta upp users och ftp.

Jag har lyckats med att få så att man kan komma åt NAS'en igenom guest access. Detta vill jag dock inte. När jag försöker med users och passwords osv så får jag alltid access denied. Jag vet att jag givit usern tillgång till mapparna och har rätt lösen och allt, inget vill funka.

Jag har googlat till fingrana blöder utan någon framgång och har kollat de flesta klipp på youtube jag hittat men ingen lycka. Jag har också problem med FTP men det är en annan story.

Hade vart super tacksam för hjälp!

Vid uppnmanningen av nätverkskatalogen välj "anslut med annant anv/lösenord"

sen i anv skriver du: ipadresstilldinnas\användarnamn

t.ex. 10.0.0.2\test

då ber du windows att logga in med användaren test på 10.0.0.2 servern, och inte då användaren test som finns på din lokala dator (om den heter det)

Skrivet av Kamouflage:

Lägg till en användare med samma användarnamn (liten/stor bokstav är viktigt) och lösenord som de klienter som skall ansluta till den. Alltså i praktiken samma uppgifter som för windowsinloggningen. Sen får du lägga dom i en grupp och ge den gruppen access till de filer den ska ha access till. Allt går bra att ordna via GUIt.
Jag hade samma problem som du och det var det enda sättet jag kunde lösa det.

OBS att det kan kräva omstart efter att du lagt till användaren. Vet inte om det går att starta om någon tjänst istället för hela nasen, så jag startar i alla fall om hela nasen..

Man ska inte behöva starta om nasen eller någon tjänst för att det ska fungera, utan det ska gå ändå.

Och man ska anluta med: ipadressentillnasen\användarnamn
för att logga in när man mappar upp katalogen.

t.ex. 10.0.0.2\test
då ber du windows att logga in med användaren test på 10.0.0.2 servern, och inte då användaren test som finns på din lokala dator (om den heter det)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Man ska inte behöva starta om nasen eller någon tjänst för att det ska fungera, utan det ska gå ändå.

Och man ska anluta med: ipadressentillnasen\användarnamn
för att logga in när man mappar upp katalogen.

Ja jag kan ju bara prata praktisk användning, inte hur det 'borde' fungera så vad vet jag..
Dina tips är ju exakt samma som de tusentals guider som finns på nätet som MrTall säger sig ha kollat redan, och som jag också gjort utan att ha fått det att fungera. Till sist frågade jag på freenas's forum vilka gav mig rådet att göra som jag skrev tidigare.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar gott folk! Ska testa på nytt att få allt att fungera

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold