Permalänk
Medlem

Måste man uppdatera BIOS?

Har beställt ny dator och tänkte bara fråga om man måste uppdatera bios elr nåt sånt för att detta ska fungera som det ska eller går det bra ändå?
https://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4gh...
https://www.inet.se/produkt/1902238/gigabyte-ga-z77x-d3h-atx

Permalänk
Medlem

Inte nödvändigt men kan vara bra om du ska ha SSD, överklocka etc.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Inte nödvändigt men kan vara bra om du ska ha SSD, överklocka etc.

Ja, jag ska ha SSD. Men jag tror inte det blir någon överclockning på ett bra tag iaf. Men hur gör jag om jag ska ha SSD då?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fzk:

Ja, jag ska ha SSD. Men jag tror inte det blir någon överclockning på ett bra tag iaf. Men hur gör jag om jag ska ha SSD då?

Framförallt ska du sätta SATA Mode till AHCI Mode istället för IDE Mode i BIOS innan du installerar ditt OS.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Du kan ha som tumregel att du bara uppdaterar bios om du upplever några av de problem som beskrivs i ändringsloggen, eller om du önskar några av de nya funktioner som eventuellt erbjuds med en ny verision.

Det är oftast ingen fara att uppgradera BIOS på nya moderkort heller, då de ofta har dubbla minnen för det, och kan återställa den förra verisionen om något skulle gå åt skogen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Framförallt ska du sätta SATA Mode till AHCI Mode istället för IDE Mode i BIOS innan du installerar ditt OS.

Dafuq u talkin' bout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du kan ha som tumregel att du bara uppdaterar bios om du upplever några av de problem som beskrivs i ändringsloggen, eller om du önskar några av de nya funktioner som eventuellt erbjuds med en ny verision.

Det är oftast ingen fara att uppgradera BIOS på nya moderkort heller, då de ofta har dubbla minnen för det, och kan återställa den förra verisionen om något skulle gå åt skogen!

Alltså. Så ska jag koppla in allt, installera datorn. Och om jag inte får några problem så är det skit samma. Men om något uppstår ( ang bios ) så kan det va bra att uppgradera ? Är det så du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du kan ha som tumregel att du bara uppdaterar bios om du upplever några av de problem som beskrivs i ändringsloggen, eller om du önskar några av de nya funktioner som eventuellt erbjuds med en ny verision.

Det är oftast ingen fara att uppgradera BIOS på nya moderkort heller, då de ofta har dubbla minnen för det, och kan återställa den förra verisionen om något skulle gå åt skogen!

btw, du är en ängel xD Du räddade nyss mitt liv, fick panick när dom började snacka om att man måste ändra en massa saker som jag inte har en aning om ^^ Beställt en dator för 12,5k och om jag fuckar den så blir jag inte så glad haha Tack igen!

Permalänk
Skrivet av Fzk:

Dafuq u talkin' bout.

Du ska bygga ihop din dator, INTE installera windows, slå på den och gå in i BIOS, och där ska du se till att "SATA Mode" står på "AHCI Mode", och inte står på "IDE Mode".

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Du ska bygga ihop din dator, INTE installera windows, slå på den och gå in i BIOS, och där ska du se till att "SATA Mode" står på "AHCI Mode", och inte står på "IDE Mode".

Tack så mycket för att du gav mig en förklaring som en normal person förstår!
Förresten, hur kommer det sig att man måste ändra det?

Permalänk
Skrivet av Fzk:

Tack så mycket för att du gav mig en förklaring som en normal person förstår!
Förresten, hur kommer det sig att man måste ändra det?

Fast han skrev ju samma sak, om du läser ordentligt, enda skillnaden är att han skrev OS (operativsystem) istället för windows, då du skulle kunnat installerat OSX (apples OS) eller linux istället för windows

Anledningen till att det måste ändras är kort sagt för att SSDer och HDDer arbetar på olika sätt, och för att SSDn ska kunna utnyttja sin fulla prestanda så behöver man ändra den inställningen.

Är förresten inte säkert att det måste ändras, på mitt moderkort stod de redan från början på AHCI.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fzk:

Dafuq u talkin' bout.

Skrivet av Fzk:

Tack så mycket för att du gav mig en förklaring som en normal person förstår!

Så extremt dålig var inte förklaringen, men bra att Lasergurka kunde förklara bättre!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Så extremt dålig var inte förklaringen, men bra att Lasergurka kunde förklara bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fast han skrev ju samma sak, om du läser ordentligt, enda skillnaden är att han skrev OS (operativsystem) istället för windows, då du skulle kunnat installerat OSX (apples OS) eller linux istället för windows

Anledningen till att det måste ändras är kort sagt för att SSDer och HDDer arbetar på olika sätt, och för att SSDn ska kunna utnyttja sin fulla prestanda så behöver man ändra den inställningen.

Är förresten inte säkert att det måste ändras, på mitt moderkort stod de redan från början på AHCI.

Aha, jag får väl gå in och kolla vilket det står på

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Så extremt dålig var inte förklaringen, men bra att Lasergurka kunde förklara bättre!

Tyckte också han var lite orättvis, men har iaf lärt mig att folk ofta tycker förklaringar bli lättare att förstå om man slänger in lite "vanliga" ord mellan alla förkortningar xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Tyckte också han var lite orättvis, men har iaf lärt mig att folk ofta tycker förklaringar bli lättare att förstå om man slänger in lite "vanliga" ord mellan alla förkortningar xD

Jag vet vad OS och det är. Det var bara det att jag blev lite mindfuckad av det han skrev då det var mitt i natten
"SATA Mode till AHCI Mode istället för IDE Mode i BIOS" det där var mindfuck