Kompakt datorsystem för hemmakontoret

Permalänk

Någon som sett jämförelser mellan denna processorn och E-350? Byggde en dator till grabben för begagnade delar och ett Asrock ITX-kort E-350. Tycker den fungerar bra för lite Bolibompa.....!

STORT TACK Emil för denna artikel, skönt att Ni täcker hela spannet från högprestanda till enkla, små surfburkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightdriver:

Någon som sett jämförelser mellan denna processorn och E-350? Byggde en dator till grabben för begagnade delar och ett Asrock ITX-kort E-350. Tycker den fungerar bra för lite Bolibompa.....!

STORT TACK Emil för denna artikel, skönt att Ni täcker hela spannet från högprestanda till enkla, små surfburkar!

Har inte kollat tester förutom passmark som ger E-350 726p och G850 2739p (alltså nästan faktor fyra). Rent subjektivt har jag vid hantering av E-350 jämfört med den minimalt långsammare G840 upplevt skillnaden som ganska stor. E-350 känns som en hyfsat bra laptop med lite väntetider då och då medan G840 känns som en stationär dator med ganska bra stuns i vanligt användande, det vill säga stor fördel för Pentiumen.

Min E-350 är lagom till min HTPC men vill inte ha den i en dator för kontorsarbete.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Atom-processorerna var inte något misslyckande, det som var misslyckat var att de parade ihop dem med värdelös PowerVR-grafikkretsar. Med ION-GPU från Nvidia fungerade de fint för vad "folk ville ha dem till".

Dagens Atom är väldigt energieffektiv och billig, vilket gör att den är intressant för äldre som bara vill surfa, lyssna på musik och titta på filmklipp på Youtube!

Tyvärr stöder inte OSX dessa processorer, annars hade jag nog kört på Atom även för dagens dator.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Fördelen jämfört mot en bärbar dator? Det måste ändå motiveras. En sådan här burk duger till kontorsarbete och lättare tekniska grejer som programmering, labb och som arbetsstation för tekniker och nätverksarbete, det duger till enklare professionella program, videoredigering och enklare CAD/CAM-uppdrag/hobby. Det krävs dock en retail-licens av Windows här och vad är fördelen mot en bärbar dator? Hur stödjer detta system t ex två skärmar. Behövs inte en bärbar kanske det ser onödigt ut, särskilt om användningen är att köra extern skärm och tangentbord/mus. Men de går fortfarande att använda i de scenariona och är snarare det första alternativet ute på våra företagskontor. Vill man ha en burk på fast plats kan det ju fortfarande vara en bärbar om det känns som man behöver dela upp ens användarmiljö. Är det en burk som kör ens ekonomiprogram kan man ju alltid köra remote mot den burken om den står uppe när man inte är hemma t ex. Sen kan man ju alltid köra en stationär burk för att fungera som knutpunkt eller filserver i hemmet, för att köra virtuella labburkar på osv, t ex för att koppla disk till som man kör backuperna mot, men det kan ju en enkel NAS också, denna kanske inte är den bästa för att köra transcoding ut till TVn för material via DLNA-server osv däremot. Vad man har för användning av det är ju det som styr.

Ska man ha en business-laptop med stöd för dubbla skärmar, dockningsstation, extern lagring för backup/lagring t ex eSATA osv kan det däremot bli rätt dyrt. Särskilt om den bara är för enklare kontorsbruk för att sitta och skriva, samt surfa på. Ska man köra över 1920x1200 till skärmen så behövs mer än HDMI (finns inga bärbara med 3GHz HDMI 1.4 än) eller single-link DVI det gäller ju däremot både stationära och bärbara. Krävs DisplayPort eller dual-link DVI där.

Windows 7 Professional eller Ultimate för de som behöver de features som de innehåller ligger ändå på 2200-2500:- inkl moms för retail-licenser. W7HP retail får du för 999:- inkl moms. Så jämför nog iaf med stationära och bärbara PCs för 5000:- minst i det här fallet. Jag ser gärna t ex att Dell kommer med en ny Zino, för små PCs är helt klart intressant ur flera aspekt. SSD är givetvis plusset här. En mer företagspc brukar man också kunna montera på monitorns stativ för del delen dock. Spara plats kan man göra på flera sätt.

Och för de som vill ha en extra/stationär Mac har du ju Mac mini för 5595kr (5035kr på studentrabatt) och uppåt, alla kanske inte är intresserade av att öppna upp den och byta minne och till SSD däremot. Möjligheten finns däremot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fördelen jämfört mot en bärbar dator?

Storlek (den här är högre, men en bärbar kommer ta mer plats på skrivbordet), lättare och billigare att uppgradera och byta ut delar i och personligen så vill jag arbeta med en separat skärm av lämplig storlek som jag kan placera som jag vill med separat tangentbord och mus ändå.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Någon kan hjälpa mig lite snabbt med att länka till en hårddisk på 1tb som passar i Morex T3500 (80 W PSU) chassit ? Råkade köpa en vanlig 3,5 tum ....

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vad jag förstår har 150 W-varianten aktiv kylning som snurrar igång "vid behov", och dessutom låter ganska rejält (står bland annat i omdömet på Prisjakt). För mig är det därmed inget direkt alternativ, då går det lika gärna att ta något annat minichassi med "vanlig" nätdel (Antec 300-150, till exempel). Dessutom lär den interna delen av 150 W-agget bli betydligt varmare än 80 W-diton, vilket gör att man nog vill ha ytterligare någon fläkt i den regionen.

Mycket nyttig information för mig. Jag var inne på att eventuellt skaffa 150 W-varianten för ett liknande bygge, utan en enda tanke på att nätagget skulle ha annat än passiv kylning. Förhoppningsvis och troligtvis hade jag uppmärksammat detta genom omdömet på Prisjakt, men ändå... Tack för det!

Jag vill även passa på att informera jag gillar denna typ av artiklar. Visst, datorn är skräddarsydd efter specifika behov en viss budget, men det är också det som gör det hela så mycket intressantare än t.ex. artiklar och tester av enskilda produkter där största fokus ligger på bästa prestanda. Ungefär som när jag tittar igenom Swec-medlemmarnas gallerier. "Monsterburkarna" som innehåller de dyraste produkterna på marknaden är tämligen ointressanta i jämförelse med de konfigurationer som skräddarsys efter just specifika behov och plånböcker. Ett kompromissande som kräver en del eftertanke och kunskaper.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk

Är det mening att sata kablarna ska gå under mobo och sedan runt och kopplas in ? Köpt samma delar som i artikeln.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av TwiceFire:

Är det mening att sata kablarna ska gå under mobo och sedan runt och kopplas in ? Köpt samma delar som i artikeln.

Det beror lite på hur du vill dra det, och hur mycket du är villig att trycka.. Jag lade större delen av SATA-kabeln nere vid SSD-enheten, och drog bara upp tillräckligt för att räcka till kontakterna. Spelar ingen större roll egentligen, smaksak.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Varför 8 gb RAM? Räcker inte 4 GB? Frågar eftersom jag bygger ny dator åt farsan och till det bygget anser jag att 4 GB borde räcka. Det är såklart en "mammapappadator" .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Varför 8 gb RAM? Räcker inte 4 GB? Frågar eftersom jag bygger ny dator åt farsan och till det bygget anser jag att 4 GB borde räcka. Det är såklart en "mammapappadator" .

Jag tog 4GB till min farsa, det räcker nog fullt ut. Drar lite mindre ström (minimalt), kostar lite mindre (minimalt) men är ändå en minskning som inte ger så stor prestandaminskning. Speciellt inte med en SSD i burken som höjer hårddiskarbetets hastighet avsevärt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Relik 📜

Måste tyvärr göra en tråkig uppdatering här rörandes SSD-valet.

Just OCZ Octane S2 visar sig lida av en hel del problem, trots det goda ryktet för serien i stort. Av de två diskar jag och en bekant köpte in till respektiva byggen krånglar i dagsläget båda, efter endast ett par veckors drift. Det handlar om trasiga sektorer, snabbt krympande beräknad livslängd och frysningar för systemet. Problemen verkar inte vara helt okända, och det finns trådar om saken på supportforumet hos OCZ.

Observera att detta inte innebär att alla diskar är dåliga, det kan lika gärna handla om en sämre batch som båda vi två fått enheter ur. Faktum är dock att felfrekvensen är 100 % av enheterna i min närhet, villket jag känner att jag måste dela med mig av. Lägger även till information om detta i själva artikeln.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Måste tyvärr göra en tråkig uppdatering här rörandes SSD-valet.

Just OCZ Octane S2 visar sig lida av en hel del problem, trots det goda ryktet för serien i stort. Av de två diskar jag och en bekant köpte in till respektiva byggen krånglar i dagsläget båda, efter endast ett par veckors drift. Det handlar om trasiga sektorer, snabbt krympande beräknad livslängd och frysningar för systemet. Problemen verkar inte vara helt okända, och det finns trådar om saken på supportforumet hos OCZ.

Observera att detta inte innebär att alla diskar är dåliga, det kan lika gärna handla om en sämre batch som båda vi två fått enheter ur. Faktum är dock att felfrekvensen är 100 % av enheterna i min närhet, villket jag känner att jag måste dela med mig av. Lägger även till information om detta i själva artikeln.

Tack för infon! Hjälper min betydligt yngre svåger med datorköp och tänkte föreslå just den till honom. Han är noll datorkunnig så det måste fungera utan förkunskaper.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Videoapan:

Tack för infon! Hjälper min betydligt yngre svåger med datorköp och tänkte föreslå just den till honom. Han är noll datorkunnig så det måste fungera utan förkunskaper.

Jag skulle inte rekommendera Octane S2 i dagsläget, och kommer även byta ut enheten i just det här bygget så snart jag får tillfälle. Det är tråkigt, handlar om bra enheter i grunden (Marvell) där OCZ ändå på något vis råkar ut för massa strul.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Hur snabb processor klarar det här systemet? Tänkte både på effekten och värmen? Skulle det går med en I3?

Permalänk

Hmm Slim dvd behöver inte dom någon ström kontakt för jag hittar ingen mer än den vanliga sata kontakten som ska till moderkortet?

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av TwiceFire:

Hmm Slim dvd behöver inte dom någon ström kontakt för jag hittar ingen mer än den vanliga sata kontakten som ska till moderkortet?

Om du inte har behövs det en konverteringssladd.. Finns hos de flesta butiker, kostar någon femtiolapp.
http://www.inet.se/produkt/8903465/slimline-sata-for-tex-slim...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Oh snap var ju bra mycket mer att tänka på än jag trodde gemfört med vanligt bygge. Har missat den helt.

Tack så jätte mycket för hjälpen!

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
eller
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

om du har inte med Molex i systemet. Jag hade detta problemet på ett system. Där jag endast hade Sata anslutningar på agget.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Henke420:

Varför 8 gb RAM? Räcker inte 4 GB? Frågar eftersom jag bygger ny dator åt farsan och till det bygget anser jag att 4 GB borde räcka. Det är såklart en "mammapappadator" .

Efter som de inte skiljer så mycket i pris på att ta 4GB vs 8GB ram, så väljer de flesta att ta 8a. Just för att kostnaden mellan de två, är minimala.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Storlek (den här är högre, men en bärbar kommer ta mer plats på skrivbordet), lättare och billigare att uppgradera och byta ut delar i och personligen så vill jag arbeta med en separat skärm av lämplig storlek som jag kan placera som jag vill med separat tangentbord och mus ändå.

Det finns bättre alternativ som sagt, en Dell eller HP SFF kan du köra på monitorns stativ så den inte tar upp någon extra plats att tala om, se http://www.ergotron.com/Portals/0/images/products/OEM/LH526AA... eller http://www.enpointe.com/sites/default/files/hp-desktop.jpg och http://hothardware.com/newsimages/Item11683/Dell-OptiPlex-780... exempelvis, en bärbar kan du ställa under monitorn på skärmfötter anpassade för det. Exempelvis http://www.ergotron.com/Portals/0/images/products/OEM/QM196AA... eller http://www.ergotron.com/Portals/0/images/products/OEM/K000984... Eller så kan du skaffa skärmstativ för att hålla den här burken på plats. Fortfarande icke svarat vad fördelen skulle vara. Denna var väl 20x23.5 cm, en 11.6" laptop är 30x19.2 cm eller där omkring. En MBAir kan du lägga på din 24-tum Appleskärm fot, det finns också gamla / nya Hengedock som tar upp mindre plats/yta. Inte skulle det vara osmidigare iaf. En laptop utesluter aldrig skärm och tangentbord. Ett ergotronställ/stativ eller motsvarande för att hålla datorn vad denna artikeln gäller och din skärm på plats ska man inte heller räkna ut.

Allt beror på vad man ska ha det till och hur man vill ha hemma-arbetsplatsen. När det är dags att byta cpu eller grafikkort (som detta chassi inte har något) är det nog nästan dags för nytt moderkort, cpu, minnen, ssd/hdd, grafikkort, chassi och nätagg osv. Minne och disk går att uppgradera i vilken maskin som helst däremot, om vi räknar bort MBAir eller ultrabooks med lödda DRAM-kretsar. Stoppa in nya SO-DIMM stickor och ny SSD kan du göra i en Mac mini eller Macbook Pro eller vanlig Dellmaskin också. T ex Mac mini är något mindre än denna på 19.7 x 19.7 x 3.6 cm. Du får två mac minis på samma storlek, eller en Mac mini med Time capsule. Nog för att det alternativet speciellt med uppgraderingar (SSD) blir dyrare. Nu handlar det om ganska low-end system, men med snabb lagring och någorlunda mängd ram, det kan man såklart uppnå på flera sätt, om du kan uppgradera barebone eller chassi/moderkort/cpu-paketet i sig själv som gick på under 3000kr i framtiden har väl mindre betydelse här. En ny barebone eller eget ihop plockat paket blir inte dyrare än 2000-3000kr + övriga komponenter vid nästa stora uppdatering iaf. Som iaf skulle vara minst moderkort/cpu.

I övrigt uppskattas artikeln och sådana saker som mätning av effektförbrukningen på hela systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil B:

Måste tyvärr göra en tråkig uppdatering här rörandes SSD-valet.

Just OCZ Octane S2 visar sig lida av en hel del problem, trots det goda ryktet för serien i stort. Av de två diskar jag och en bekant köpte in till respektiva byggen krånglar i dagsläget båda, efter endast ett par veckors drift.

Jag köpte en 120GB-disk där i april-maj, har senaste månaden haft den i en laptop som jag använder varje dag. Hittils har det inte varit några problem.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Hah! Det fick jag äta upp. Nu har disken börjat krångla. Weeh...
Höll ungefär en månad, sicket skräp.

Jag köpte disken innan artikeln publicerades här på sweclockers. Plockade in den in en laptop med SATA-2. Testade lite och allt verkade fungera. Såg artikeln och tyckte det var kul att jag valt samma disk. Såg sedan uppdateringen om problemen, och blev lite orolig. Körde lite disk-intensiva saker en natt, men allt verkade okej. Så började använda laptopen mer regelbundet för ungefär en månad sedan. Allt verkar ha fungerat tills nu. Frysningar, hittas inte vid boot etc. Beräknad livslängd gick ned ifrån 9+ år till bara några veckor. Låter jag bli att accessa disken särskilt så slipper jag frysning, tex surfa utan disk cache går. Sekventiell läsning ifrån disken av stora filer verkar också fungera. Men när man har många skriv och läsningar till den så lägger den sig på rygg.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Relik 📜

Kan efter snart två år uppdatera och meddela att datorn fortfarande fungerar utmärkt! Med facit i hand är jag mycket nöjd över komponentvalet, maskinen upplevs precis lika snabb och responsiv som när den var helt ny. Skulle jag göra om projektet idag hade det nog blivit någon form av NUC, men det fanns som bekant inte våren 2012.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Kan efter snart två år uppdatera och meddela att datorn fortfarande fungerar utmärkt! Med facit i hand är jag mycket nöjd över komponentvalet, maskinen upplevs precis lika snabb och responsiv som när den var helt ny. Skulle jag göra om projektet idag hade det nog blivit någon form av NUC, men det fanns som bekant inte våren 2012.

Emil, om du jämför datorn med dina egna datorer, hur känns den då? Är det en märkbar skillnad?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av nightdriver:

Emil, om du jämför datorn med dina egna datorer, hur känns den då? Är det en märkbar skillnad?

Sent svar..

Det är en svår jämförelse, jag använder den i princip aldrig då farsan med familj bor 15-20 mil bort och när jag väl är där står annat på schemat än datorlek. Dessutom finns det en hel del märkliga plugins, toolbars, teman och annan mjukvara som jag inte direkt kör hemma. Familjen där upplever den dock som väldigt rapp, vilket är huvudsaken. För normalt skrivbordsarbete BÖR skillnaden mot ett mer påkostat system vara försumbar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜

Fick anledning att ramla in i den här artikeln!

Kan säga att datorn fortfarande fungerar utmärkt, och att den används som primär maskin till familjen i fråga. Lite hårdvara har dock bytts ut senaste tre åren, nämligen kylaren till en Noctua NH L9i samt SSD:n till en 256 GB-variant. Det sistnämnda blev en effekt av systemkamera, där bilderna helt enkelt började fylla upp gamla disken.

Totalt är jag kort och gott extremt nöjd med bygget! Det har rullat i över 5 år, och duger fortfarande prestandamässigt för det som görs.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S