Permalänk
Medlem

Memtest - vad visar resultaten

Som titeln. Jag har fått ett par BSOD med rubriken MEMORY_MANAGEMENT och det verkar inte helt ologiskt att det skulle röra sig om nått jox med minnena (laptop med 2+8 (Corsair vengance(CMSX8GX3M2A1866C10)) gig). Jag körde Memtest ca 3 h och fick 12 fel (i adresser som ligger på 8 gigs stickan). Efter som testet inte gick till 100% så fick den gå över natten, nu efter 12h har den hunnit med 4 passes och inga fel har hittats. Så, är där fel på minnet eller hur ska jag tolka memtest?

Permalänk

Jag har haft samma problem, BSOD med MEMORY_MANAGEMENT, jag hade då två stycken 4 gb stickor i datorn, memtest indikerade fel på ena stickan varpå jag plockade ut den ur datorn och reklamerade den. Sen jag plockade ut den stickan ur datorn har blåskärmarna helt slutat, så jag antar att MEMORY_MANAGEMENT beror på felande ram-minnen. Dock var detta på en stationär dator men jag utgår från att principen är densamma!

Visa signatur

FD Define R3 (White) - Asus P8Z68 Pro Gen 3 - Corsair AX 750 - 12 GB Corsair Vengance LP - 128 GB Samsung 830 SSD - i5 2500K @ 4,2 GHZ - Be Quiet DarkRock Advanced C1 - 3 120 mm Nexus - 2 FD Stock fans - Asus HD7970 DCUII Top

Permalänk
Medlem

Om det någonsin blivit några fel i Memtest är systemet instabilt (eller Memtest buggat). Att det inte blir fel hela tiden kan bero på att systemet ligger på gränsen (stabilitetsmässigt) och bara ger fel ibland (i synnerhet om det stressas, men Memtest stressar det inte tillräckligt) eller att bara vissa minnesceller är trasiga men att de redan allokerats till något annat program eller operativsystemet (i så fall är det bättre att dra ner en bootbar Memtest86+ som kan testa nästan allt minne).

Har för mig att "blend" i Prime95 är ett mycket tyngre test även för att stabilitetstesta minnet (se bara till att testa nästan all RAM). Dra ner 64-bit-versionen av Prime95 och testa i helst 24h (brukar sägas 8h minimum):
http://www.mersenne.org/freesoft/#newusers

Om du misstänker att det kan vara fel på någon "tidig" minnescell får du som sagt dra ner en bootbar Memtest86+: http://www.memtest.org/ Om jag minns rätt är Memtest86+ bara 32-bit men använder PAE för att komma åt all RAM ändå.

För CPU är Intel Burn Test (IBT) och OCCT bättre, men vet inte hur väl de testar minnet. Prime95 är i alla fall klassikern (och om ett system klarar "blend" med max trådar och nästan max minne i 24h har det traditionellt ansetts "stabilt", även om det finns undantag).

Permalänk
Medlem

Provat att vicka försiktigt på minnena medans du kör memtest för att uteslute glapp i minnes-slottarna på moderkortet?.

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3roX:

Provat att vicka försiktigt på minnena medans du kör memtest för att uteslute glapp i minnes-slottarna på moderkortet?.

Öh say what?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Tja, att fästa om dem är aldrig fel om du misstänker att krånglet kan bero på att de inte sitter ordentligt (eller smuts?). Bara du jordar dig först (minnen tenderar att vara extra känsliga).