Permalänk
Medlem

erfarenheter av Lucid?

Jag har skummat igenom trådarna kring detta och ingen har riktigt trott på idén. De senaste grafikkretsarna i Intels processorer ger ju lite mer skjuts till tekniken.

Är det någon som har erfarenhet av hur det fungerar och om det ger en bra skjuts? Som jag har förstått det kan man använda de inbyggda grafikkretsarna som beräkningshjälp till ordinarie grafikkort?

Permalänk
Medlem

Tja, mitt system hade vissa problem innan jag slog av Lucid MVP (mjukvaran alltså och inte i BIOS, har avinstallerat den nu). Kommer inte ihåg exakt vad som krånglade (tror det var korta frysningar emellanåt eller något sådant), men krånglade gjorde det iaf. Vad jag hört på forum är även att Lucid blåser upp pappersprestandan (FPS) genom att vissa samma bilder flera gånger och att det inte rekommenderas i kombination med starkare grafikkort i vilket fall som helst (IGP:n flaskar på diverse sett, i värsta fall ska bristen på grafikminne göra att vissa spel inte ens fungerar).

Permalänk
Medlem

Idén är ju fenomenal, men fungerar dåligt i praktiken.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Precis vad jag tyckte: idén ser bra ut på pappret. Tråkigt om det inte fungerar i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med vad som redan sagts i denna tråd. Samtliga spel jag försökt med kraschar efter några minuters användande (ger mig även konstiga texturer och div andra buggar).

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Mitt Intel moderkort har bara Lucid Universal licens men jag installerade Lucid MVP från ASRock istället och gjorde den till en fullversion med en licensfil. Har hört från andra som testat att man kan installera den även på Z68 modekort som har Lucid Universal men inte har MVP licens.

Skapar mer problem än vad den gör gott dock, så jag avinstallerade den.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av =)(=:

Mitt Intel moderkort har bara Lucid Universal licens men jag installerade Lucid MVP från ASRock istället och gjorde den till en fullversion med en licensfil. Har hört från andra som testat att man kan installera den även på Z68 modekort som har Lucid Universal men inte har MVP licens.

Skapar mer problem än vad den gör gott dock, så jag avinstallerade den.

Har själv testat Virtu MVP och den fungerar bra, vart fick du tag i licensfilen?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Tydligen så ska man installera Virtu Universal för sitt moderkort och sedan kopiera filen gpuEnumerator.dll, avinstallera Universal, installera MVP och kopiera filen till dess program mapp. Jag laddade dock ner gpuEnumerator.dll som någon laddade upp, funkade också bra. Vet inte om det är tillåtet att lägga upp filen här så jag skickar pm till dig med länken.

Citat:

Just as a side note, even with the gpuenumerator.dll trick, after a month it expires, but works again with a simple uninstall/install/restart routine, at least here on my machine.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av =)(=:

Tydligen så ska man installera Virtu Universal för sitt moderkort och sedan kopiera filen gpuEnumerator.dll, avinstallera Universal, installera MVP och kopiera filen till dess program mapp. Jag laddade dock ner gpuEnumerator.dll som någon laddade upp, funkade också bra. Vet inte om det är tillåtet att lägga upp filen här så jag skickar pm till dig med länken.

Det fungerade inget vidare så jag jag tänkte att vad har jag att förlora så jag skrev till Gigabyte för att kolla om dom kan ordna en Virtu MVP licens till mitt moderkort.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Kanske vore något för Sweclockers att testa och recensera nu när tekniken sägs vara mogen och den dyker upp på alla nya moderkort?