Maxis tillkännager SimCity 5

Permalänk
Medlem

Bara detta blir bättre än Cities XL -serien, och inte ett gårdagens spel med sociala applikationer, likt många spel, som då blir billigt skit som ser ut som ett Flash-baserat spel likt det tramset på Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

OK, checklista för att få spelet lyckat:

  1. Utefrys EA och Origin från projektet.

  2. Strunta i konsolerna och låt det vara PC-unikt.

  3. Hoppa över DLC och liknande, låt hellre spelet ta ett par månader extra fram till release. Släpp en enda omfattande expansion liknande "rush hour" något år efter release.

  4. Låt det bli en ren uppföljare till 4:an. Låtsas inte ens om att Societies någonsin gjordes.

  5. Strunta i alla eventuella förankringar till spelserien "The Sims".

Snarare så är Origin bara en fördel för upplevelsen, en plattform för att kunna förvara och hantera sina spel utan problem,
man får ju helt enkelt inse att spel nu för tiden har blivit privat egendom och inte längre går att sälja i andrahand,
det är vad Origin är till för, för att EA ska sluta förlora på den olagliga fildelningen och andrahandsmarknaden,
idioter som inte inser att Origin är här för att stanna och valve/steam fanboys kan ju helt enkelt hålla tyst, man har alltid valet att icke köpa spel.
Spel är inte syre eller mat, därav ingen livsnödvändig produkt, och kunderna får antingen låta bli att köpa spelet eller anpassa sig.

Sen DLCs är också viktiga, de fungerar för att vara nytt material till spelet och som en extra inkomst på ett spel,
speciellt så fungerar det för att förlänga ett spels livslängd hos de som har köpt spelet, nytt material och nya banor/uppdrag som får köparen att stanna vid spelet längre, göra spelet värt mödan typ.
Spel är kostsamma och tidskrävande att utveckla, det är därför DLCs är så värdefulla och bra.
Sen tjänar ju spelaren som sagt på att de får nytt material, ibland får de betala en liten peng för materialet, ibland är det gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Snarare så är Origin bara en fördel för upplevelsen, en plattform för att kunna förvara och hantera sina spel utan problem,
man får ju helt enkelt inse att spel nu för tiden har blivit privat egendom och inte längre går att sälja i andrahand,
det är vad Origin är till för, för att EA ska sluta förlora på den olagliga fildelningen och andrahandsmarknaden,
idioter som inte inser att Origin är här för att stanna och valve/steam fanboys kan ju helt enkelt hålla tyst, man har alltid valet att icke köpa spel.
Spel är inte syre eller mat, därav ingen livsnödvändig produkt, och kunderna får antingen låta bli att köpa spelet eller anpassa sig.

Sen DLCs är också viktiga, de fungerar för att vara nytt material till spelet och som en extra inkomst på ett spel,
speciellt så fungerar det för att förlänga ett spels livslängd hos de som har köpt spelet, nytt material och nya banor/uppdrag som får köparen att stanna vid spelet längre, göra spelet värt mödan typ.
Spel är kostsamma och tidskrävande att utveckla, det är därför DLCs är så värdefulla och bra.
Sen tjänar ju spelaren som sagt på att de får nytt material, ibland får de betala en liten peng för materialet, ibland är det gratis.

Nej tack säger jag då.. Kommer Sim City med krav på att använda Origin kan de fett glömma mig som kund. Vill du ha semi spyware i din dator är det upp till dig men försvara fan inte det som något bra. Vill EA tjäna pengar på sin produkter kan de göra som andra bolag och släppa ordentliga spel till vettiga priser och se till att den värdelös service de har erbjudet sina kunder faktiskt förbättras.

En del DLC är bra men medparten finns bara till för att mjölka kunderna på allt vad de äger och har. Projekt Red som utvecklade Witcher 2 hade uppenbarligen inga problem med att släppa LIFETIME FREE DLC och detta trots att det är en av de mest piratkopierade spelen som finns. Vill utvecklarna tjäna pengar kan de släppa ordentliga tillägg till lågt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Spel är inte syre eller mat, därav ingen livsnödvändig produkt, och kunderna får antingen låta bli att köpa spelet eller anpassa sig.

Jag tycker precis tvärtemot dig. Jag ser mer marknaden som något som i första hand borde tillgodose kundernas behov och utveckla spel utifrån vad de som spelar tycker är kul. Inte att marknadens aktörer ska utveckla spel som folk köper i brist på annat eller för att det inte finns några alternativ (det som EA har förvandlat spelbranchen till. Monopol, pengamjölkning, o.s.v.).

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Jag tycker precis tvärtemot dig. Jag ser mer marknaden som något som i första hand borde tillgodose kundernas behov och utveckla spel utifrån vad de som spelar tycker är kul. Inte att marknadens aktörer ska utveckla spel som folk köper i brist på annat eller för att det inte finns några alternativ (det som EA har förvandlat spelbranchen till. Monopol, pengamjölkning, o.s.v.).

Alternativen har väl aldrig varit så många som nu med dagens smidiga distributionslösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Spel är inte syre eller mat, därav ingen livsnödvändig produkt, och kunderna får antingen låta bli att köpa spelet eller anpassa sig.

En guldtia på att du arbetar inom filmindustrin!

Permalänk
Medlem

Jag vill ha spelet, men inte Origin.
Ska man behöva köpa en dator enbart
för EA-spel? Det blir ju dyrt...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron