Värt att uppgradera till dem nya processorna allså Haswell ???

Permalänk
Avstängd

Värt att uppgradera till dem nya processorna allså Haswell ???

Hej jag undra är det värt att uppgradera till Haswell ? Köpte min nya ivy bridge processorn för 3dagar sen i5 3570k

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet inte. Haswell släpps först 2013, och ingen vet hur de presterar. De kommer troligen kräva nytt moderkort.
Känner du att du har stort behov av mer cpu-kraft än din 3570k kan leverera?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av damoloni123:

Hej jag undra är det värt att uppgradera till Haswell ? Köpte min nya ivy bridge processorn för 3dagar sen i5 3570k

Det beror väl helt på hur mycket bättre Haswell kommer att bli... Som sagt tidigare så kommer det ju krävas ett nytt moderkort.

Kommer kanske uppgradera från min Sandy till en Haswell, men som sagt, det beror på prestanda skillnaden.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aniron:

Med största sannolikhet inte. Haswell släpps först 2013, och ingen vet hur de presterar. De kommer troligen kräva nytt moderkort.
Känner du att du har stort behov av mer cpu-kraft än din 3570k kan leverera?

ne är nöjd med den men jag bara undra:P Man kan ju ochså överklocka den men det gör inte jag bara om det verkligen behövs men jag håller med kankse uppgraderar beror på hur mkt skillnad. Den kankse kostar mkt och det är synd att man måste byta moderkort jag gillar mitt moderkort asus sabertooth z77.

Permalänk
Medlem

Om det kommer en Haswell inriktad för spel så blir det nog en sådan.. men svårt när man inte vet prestanda eller pris hehe.. tror nog i5 3570k kommer hålla bra länge.. Min i7 920 håller fortfarande måttet i alla fall, efter 4 år hehe

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Avstängd

Tackar alla för svar då vet jag jag håller med hjulstad om den är inriktad mot spel så kankse köper jag en men beror på pris prestanda ochså för mig iallfal för det är nästan det ända jag gör förutom att betala räkningar osv kankse kolla på film ibland a ni vet vad jag menar är för det mesta en gamer.

Permalänk

att skaffa ny processor med ännu bättre prestanda är bara onödigt när dagens spel inte ens kräver så mycket styrka som processorerna kan leverera idag.
Har en i7 2600 och den tänker jag inte byta förens det behövs, runt 2014-2015 tror jag
så behåll din ivy bridge den kommer klara sig fint men gör den inte det så klocka den bara

Permalänk
Avstängd

OK tackar då var min fråga löst. Kommer inte köpa trode liksom år 2013-2014 skulle ivy bridge vara kass min då

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro att Haswell presterar så mycket snabbare än Ivy Bridge med tanke på att intel inte har nästan någon konkurrent på CPU sidan. Behåll din 3570K den lär nog fungera bra i flera år framöver. Ingen vits att vänta med att köpa hårdvara släpps nya saker varje år ändå

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av damoloni123:

OK tackar då var min fråga löst. Kommer inte köpa trode liksom år 2013-2014 skulle ivy bridge vara kass min då

Eftersom SB inte är speciellt mycket "kass" idag så bör där inte vara ngn ko på isen om ett år. (SB ett och ½ år gammal)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tror inte att det finns någon anledning att byta upp sig från Ivy

Och ja, man kommer behöva ett nytt moderkort eftersom dom kommer vara på LGA1150 som dom släpper då

Om någon inte har läst: http://www.sweclockers.com/nyhet/15669-intel-lanserar-haswell...

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Entusiast

Jag tänker försöka att rida ut stormen tills 2014-2015 med min i7 2700K då nästa "tock" kommer, Sandy Bridge har ju en otrolig överklockningspotential och det ska jag ta vara på!

Det är bara att hoppas att AMD börjar konkurrera på riktigt med Intel igen runt 2014 så att den generationen blir ett stort hopp för mig, Haswell kommer förmodligen bli lika mycket snabbare än Ivy Bridge som Ivy Bridge blev över Sandy Bridge tror jag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Hjulstad:

Om det kommer en Haswell inriktad för spel så blir det nog en sådan.. men svårt när man inte vet prestanda eller pris hehe.. tror nog i5 3570k kommer hålla bra länge.. Min i7 920 håller fortfarande måttet i alla fall, efter 4 år hehe

Jag håller med dig där. Jag har också en i7-920 som jag kör på 4,2ghz och det räcker mer än nog för alla de senaste spelen så jag tänker nog inte heller byta upp mig till haswell förutsatt att min 920 inte säckat ihop tills dess. När intel går över till 18 eller 14nm så överväger jag det nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag håller med dig där. Jag har också en i7-920 som jag kör på 4,2ghz och det räcker mer än nog för alla de senaste spelen så jag tänker nog inte heller byta upp mig till haswell förutsatt att min 920 inte säckat ihop tills dess. När intel går över till 18 eller 14nm så överväger jag det nog.

Byta din D0 mot min C0? haha.. Har suttit och tittat på en ny processor enbart däremot.. i7 960 för 2200kr... surt att det är så dyrt när du i princip får ett nytt moderkort+i5 3570k för 3000kr haha..

Vem vet, haswell kanske ligger bra i pris + att det kanske är mer optimalt för gaming och då hade det ju varit värt en uppgradering ..

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det är bara att hoppas att AMD börjar konkurrera på riktigt med Intel igen runt 2014 så att den generationen blir ett stort hopp för mig, Haswell kommer förmodligen bli lika mycket snabbare än Ivy Bridge som Ivy Bridge blev över Sandy Bridge tror jag.

Tror däremot inte jag. Haswell är ju en helt ny arkitektur till skillnad från Ivy Bridge som mer eller mindre bara var en nedkrympt Sandy Bridge. Det mesta pekar på att hoppet från Ivy till Haswell kommer bli ganska mycket större än hoppet mellan Sandy och Ivy.

Permalänk
Medlem

Handlar det bara om spel, absolut inte. Har ända tills för några veckor sedan alltid kört med "förra" generationens processorer och grafikkort vid uppgraderingar, och alltid klarat mig bra vid spel.
Annars är det alltid intressant när det kommer till värme- och energiutveckling, effektivare och smartare beräkningar osv men sällan värt pengarna.

Dock skall det bli intressant att se om nästa generations konsoller kommer nästa höst. Kanske blir det ett "rejält" hopp upp under något år även för PC då. Får hoppas det blir mångkärnig plattform (ja, mjukvarumässigt också då).