Permalänk
Medlem

Fläktkontroller för 4pin?

Hej på er!

Jag har några Enermax Cluster i min låda som jag vill få ner ljudnivån på lite, men hittar inte direkt någon fläktkontroller som stödjer 4pin? Jag vet att 4pin går att styra på ett simpelt sätt (vet ärligt inte exakt hur, men har en aning) men tycker det känns mycket simplare att bara vrida på några spakar där fram på datorn liksom.

Har tittat på Scythe Kaze Master Pro men är osäker på om den stödjer 4pin eller inte då jag inte har fått något direkt svar.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Varför inte 3 pin igen?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Ta dig en titt i BIOS och se om du hittar nån fläktkontrolls-aktigt där.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Enklaste och mest elegant är förmodligen att utnyttja PWM-styrning. Personligen tycker jag att det är märkligt när folk köper datorer för flera tusen och inte ens utnyttjar möjligheten till automatisk fläktstyrning. Vem vill bli överkvalificerad manuell fläktoperatör? Obs ingen kritik mot dig specifikt
Jag menar, det vore väl tusan om åbäket inte ens skulle klara att reglera en fläkt! Man har landat på månen med fruktansvärt mycket mindre datorkapacitet.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Har själv en kaze master pro som du kollar på. Mig veterligen går det utmärkt att plugga in en 4-pin och köra då kontrollern styr med pulser på tredje pinnen. Fjärde används för att känna av hastigheten på fläkten villet inte behövs. Scythe kontrollern känner hastigheten även på vanliga 3-pins (troligen via resistansen) i intervall om 20rpm

Nackdelen med 4-pin fläktar: har varit dåligt utbud jämfört med 3-pin. Nu har dock flera stora aktörer på marknaden göra om sina populära fläktar till 4-pin så som scythe noctua mm

Ett problem med kontrollern är att den har uttagen i en rad, 4-pins kommer krocka. Alternativt får du klippa bort 4-pins-delen på kontakterna.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Varför inte 3 pin igen?

vad menar du nu? en adapter? Jag kommer inte ihåg om jag fick med någon med fläktarna och orkar inte leta efter det

Skrivet av NiklasN:

Ta dig en titt i BIOS och se om du hittar nån fläktkontrolls-aktigt där.

Jag tror jag har bara en ledig 4pin på moderkortet, kan man koppla in 7st 4pin där, tex via molex på något sätt?

Skrivet av QL:

Enklaste och mest elegant är förmodligen att utnyttja PWM-styrning. Personligen tycker jag att det är märkligt när folk köper datorer för flera tusen och inte ens utnyttjar möjligheten till automatisk fläktstyrning. Vem vill bli överkvalificerad manuell fläktoperatör? Obs ingen kritik mot dig specifikt
Jag menar, det vore väl tusan om åbäket inte ens skulle klara att reglera en fläkt! Man har landat på månen med fruktansvärt mycket mindre datorkapacitet.

Haha ska ta mig en titt p ådet

Skrivet av Antzo:

Har själv en kaze master pro som du kollar på. Mig veterligen går det utmärkt att plugga in en 4-pin och köra då kontrollern styr med pulser på tredje pinnen. Fjärde används för att känna av hastigheten på fläkten villet inte behövs. Scythe kontrollern känner hastigheten även på vanliga 3-pins (troligen via resistansen) i intervall om 20rpm

Nackdelen med 4-pin fläktar: har varit dåligt utbud jämfört med 3-pin. Nu har dock flera stora aktörer på marknaden göra om sina populära fläktar till 4-pin så som scythe noctua mm

Ett problem med kontrollern är att den har uttagen i en rad, 4-pins kommer krocka. Alternativt får du klippa bort 4-pins-delen på kontakterna.

Det var just det där sista stycket jag oroade mig för

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör med 3-pin förlängningskablar från mina fläktkontrollers där jag kapat av ena "kanten" på honorna så att de hanar man kopplar in kan vara hur breda som helst teoretiskt.

Föredrar manuell spänningsregulation framför PWM främst eftersom mina förbannade fläktar ger ifrån sig ett pip/buzz ljud när de låts styras med PWM(olika ton beroende på PWM frekvens)

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att koppla in dina 4-pins till vanliga 3-pins-kontakter, ska funka utmärkt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H