Intel tror på billigare Ultrabooks till hösten

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Å andra sidan så kan de flesta sufplattor (idag) inte köra lika många spel/programm som en surfplatta kan.

ehm? vad menar du egentligen surfplattor och surfplattor?

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Å andra sidan så kan de flesta sufplattor (idag) inte köra lika många spel/programm som en surfplatta kan.

nej men det ändras helt när windows 8 och alla x86 plattor kommer ut

Skrivet av Kel:

ehm? vad menar du egentligen surfplattor och surfplattor?

han menar nog att dagens surfplattor inte kan köra lika mycket program å spel som dagens ultrabooks kan

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

tycker det känns som att Ultrabooks kommer att försvinna i höst ärligt talat.. liksom med windows 8 och möjligheterna som kommer med det när det gäller surfplattor med tangentbords docka kommer att ta kålen totalt på Ultrabooks tror jag i alla fall.. så länge inte Ultrabooks går samma väg och båda blir samma produkt..

Det tror jag med, Windows 8 lär ju göra så att all försäljning går ner för windows datorer.

Har dom inte fixat ett bättre Windows tills jag ska köpa ny dator så är det ju bättre att köpa en Mac....

/Mrwhite

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwhite:

Det tror jag med, Windows 8 lär ju göra så att all försäljning går ner för windows datorer.

Har dom inte fixat ett bättre Windows tills jag ska köpa ny dator så är det ju bättre att köpa en Mac....

/Mrwhite

så sa alla om windows vista också men det sålde bra ändå...

+ att det kommer inte ta lång tid innan folk antingen vänjer sig vid metro eller att man kan få tillbaka vanliga menysystemet..

samt att försäljning på windows datorer går ner är det nog ingen risk för då det inte finns något att ersätta windows datorer i dom lägre prisklasserna ^^ samt windows 8 öppnar upp för så extremt mycket större möjligheter när det gäller surfplattor och bärbara datorer..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

så sa alla om windows vista också men det sålde bra ändå...

+ att det kommer inte ta lång tid innan folk antingen vänjer sig vid metro eller att man kan få tillbaka vanliga menysystemet..

samt att försäljning på windows datorer går ner är det nog ingen risk för då det inte finns något att ersätta windows datorer i dom lägre prisklasserna ^^ samt windows 8 öppnar upp för så extremt mycket större möjligheter när det gäller surfplattor och bärbara datorer..

Jo det är din uppfattning.
Jag tror dom måste tänka om vad det gäller desktop och laptop windows annars lär det bli som med Nokia när man envist biter sig fast vid nått kunderna inte vill ha....

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte att billigare kommer betyda att dom snålar mer på prestanda och liknande. Lägga till fler krav men vill ha lägre pris tycker jag inte låter så bra.

Låter i mina öron som sämre, billigare komponenter och inte till samma kvalite. Tycker Asus ux32vd är jättebra och enligt mig väldigt prisvärd. Fungerar jättebra för mig och är roligare att programera på den än på min stationära. Efter byte till SSD och lite annat tweakande har jag 8 timmars batteritid om jag programmerar i ett enklare program som till exempel Sublime Text.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du får ändå tänkla på att det finns vissa grundkrav för att få kalla den ultrabook: Men man får se hur chassin och liknande blir.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Hoppas verkligen inte att billigare kommer betyda att dom snålar mer på prestanda och liknande. Lägga till fler krav men vill ha lägre pris tycker jag inte låter så bra.

Låter i mina öron som sämre, billigare komponenter och inte till samma kvalite. Tycker Asus ux32vd är jättebra och enligt mig väldigt prisvärd. Fungerar jättebra för mig och är roligare att programera på den än på min stationära. Efter byte till SSD och lite annat tweakande har jag 8 timmars batteritid om jag programmerar i ett enklare program som till exempel Sublime Text.

Ultrabooks har väl inte något med en kvalitets stämpel / (material?) att göra. Om tillverkarna vill göra budget laptop och kan göra det i ett ultrabook format så gör dom väl det.... Jag tycker inte nuvarnade ultrabooks har bra hårdvara, liksom intel grafik är inget jag vill ha när det handlar om 7-10.000kr typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Du får ändå tänkla på att det finns vissa grundkrav för att få kalla den ultrabook: Men man får se hur chassin och liknande blir.

Nu vet jag inte vem du skriver till. Men jag undrar; vad är egentligen definitionen av ultrabook?

Permalänk
Medlem

Med ultrabook tycker jag det har menats en liten lätt laptop, med snabb CPU och där dom är välbyggda med kvalite.

Det här känns mer som en ny klass netbooks med snabbare CPU + pekskärm.

Om hybrider hamnar här med tex löstagbart tangentbord m.m + pekskärm är väl ok, men en traditionell laptop även om det är en ultrabook bör inte ha pekskärm, gud vad kladdigt, sen passar inte traditionella laptops eller stationära att ha pekskärm alls till, bara jobbigt att använda, men nåja naprapaterna ska väl ha jobb dom också

Skrivet av RobCar:

Ultrabooks har väl inte något med en kvalitets stämpel / (material?) att göra. Om tillverkarna vill göra budget laptop och kan göra det i ett ultrabook format så gör dom väl det.... Jag tycker inte nuvarnade ultrabooks har bra hårdvara, liksom intel grafik är inget jag vill ha när det handlar om 7-10.000kr typ.

Nja tycker tvärtom att dom INTE ska ha diskreta grafikkort, jag förknippar inte ultrabook som spel datorer, utan som snabba i CPU och SSD lätta och god kvalitet, med bra batterilivslängd, bra för jobb och och studier där den kan hänga med lite överallt.

Vill man spela på sin bärbara finns det sådana som lämpar sig bättre, och ska man inte spela så behöver man i 999 fall av 1000 inte mer än inbyggda grafiken i CPU.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Nu vet jag inte vem du skriver till. Men jag undrar; vad är egentligen definitionen av ultrabook?

Ultrabook skall vara max 2,1cm tjock, samt vara mindre (antar att det menas med standard laptopen 15-16 tum) och väga max 1,5kg. Den skall ha dessa specifikationer utan att kompromettera prestandan och batteritiden.

Sedan sägs det vidare att de bör ha processorer med låg strömförbrukning, ex ULV processorer och "unibody" chassin. Detta vet jag inte om Intel har som krav, men för att uppfylla vikt och tjocklek, samt inte tumma på prestandan och batteritiden så är dessa faktorer ganska betydande. I början nämndes det även att Ultrabooks inte skulle kosta mer än 1000$, men trots det påståendet så finns det ju ganska många som faktiskt gör det.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

tycker det känns som att Ultrabooks kommer att försvinna i höst ärligt talat.. liksom med windows 8 och möjligheterna som kommer med det när det gäller surfplattor med tangentbords docka kommer att ta kålen totalt på Ultrabooks tror jag i alla fall.. så länge inte Ultrabooks går samma väg och båda blir samma produkt..

Konstigt. Andra säger att ALLA bärbara datorer kommer vara och se ut som ultrabooks om ca 3 år. Vet inte om du hört detta men tekniken går framåt, och knappast kommer dom bärbara datorerna bli större.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Mitt problem är att ultrabooksen är för "billiga"... Ge mig 512 gigs ssd och 8 eller ännu bättre 16 gig ram. Samt möjligheten att köpa på platsen service samt olycksfallsförsäkring i 3 år eller nåt. Samt fler "ultrabook" varianter i 15 samt 17 tum. Behöver inte uppfylla kraven för vikten för min del men den ska vara tunn. I en 17 tummare hade dom faktiskt även kunnat slänga in dubbelt så mkt batteri på bekostnad av 200 gram typ så man kunde få 16 timmars batteritid....
Det närmaste nu är samsung 9 series... 15 tum med 4 gig ram och 128 gigs ssd samt halvkass skärm.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Ultrabook skall vara max 2,1cm tjock, samt vara mindre (antar att det menas med standard laptopen 15-16 tum) och väga max 1,5kg. Den skall ha dessa specifikationer utan att kompromettera prestandan och batteritiden.

Sedan sägs det vidare att de bör ha processorer med låg strömförbrukning, ex ULV processorer och "unibody" chassin. Detta vet jag inte om Intel har som krav, men för att uppfylla vikt och tjocklek, samt inte tumma på prestandan och batteritiden så är dessa faktorer ganska betydande. I början nämndes det även att Ultrabooks inte skulle kosta mer än 1000$, men trots det påståendet så finns det ju ganska många som faktiskt gör det.

OK. Varifrån kommer dom här specifikationerna? Intel? Finns det ngt officiellt dokument?

Tack.

Permalänk
Medlem

Jag satte i en SSD samt 2 GB RAM i våran netbook (med Atom N270 processor) och sedan installerade jag Arch Linux så den känns helt OK nu så det lär inte bli någon ny bärbar för min del. Den startar upp snabbare än min quad core desktop...

Permalänk
Medlem

Ner med Samsung 900x4c till 12kkr så är det ett givet köp!

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

OK. Varifrån kommer dom här specifikationerna? Intel? Finns det ngt officiellt dokument?

Tack.

http://blogs.intel.com/technology/2011/07/the_world_of_comput... är det snabbaste jag hittar från Intel själva. Finns säkert än bättre dokument om man gräver lite djupare än första sidan av googleresultat på Intel + ultrabook.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ultrabooks har väl inte något med en kvalitets stämpel / (material?) att göra. Om tillverkarna vill göra budget laptop och kan göra det i ett ultrabook format så gör dom väl det.... Jag tycker inte nuvarnade ultrabooks har bra hårdvara, liksom intel grafik är inget jag vill ha när det handlar om 7-10.000kr typ.

Menade inte heller att Ultrabooks är nån form av kvalitetsstämpel. Men det finns vissa krav för att få kallas ultrabook. Nästa generations "baseline" är med krav på 5 timmars batteri, USB3 och/eller Thunderbolt. Sedan rekomenderat är med Touchskärm, 8 timmars batteri etc. Tycker det är jättebra att intel ställer krav men vad jag kan hitta så finns det inga krav på hårdvaran som grafik och tex på hur bra en hårdisk ska vara. Just där kan tillverkarna tumma mycket för att få en dator som ser jättebra ut för den som inte är insatt. Tex tycker jag orginaldisken i ux32vd var enormt slö trots att det är hybrid. Bra mycket slöare än den gammla mekaniska disken jag har in min stationära. Kännde mig i stort sett tvungen att köpa riktig SSD för att bli nöjd med mitt köp.

Och i mitt fall är det grafik från nVidia. Ingen speldator men fungerar alldeles utmärkt till Diablo 3, SC2 och minecraft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Omröstning; varför skulle jag köpa en "ultrabook" när jag har en macbook? Idiotiskt!

Windows trams och tjafs istället för enkelt osx. Samma eller högre pris för ett alternativ med eviga problem och tjafs. Licensproblem och anklagelser för "piratkopiering" från ms.... nej fy fritjof! Dra åt windows va illa det låter. jag håller mig hellre till osx eller linux när det både är billigare och bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

JAG TROLLAR HÅRT! HOPPAS NÅGON NAPPAR!

Nej!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk

prispunkt på 699 USD, motsvarande lite drygt 6 000 kronor inklusive moms.... Eller 10.000 exklusive moms som det ALLTID ÄR i verkliga livet.

Yep, sen kommer någon och påstår annat.. Normal life in sweclockers bla bla

sen någon månad senare säger jag "vad var det jag sa"..

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Alexei:

Mitt problem är att ultrabooksen är för "billiga"... Ge mig 512 gigs ssd och 8 eller ännu bättre 16 gig ram. Samt möjligheten att köpa på platsen service samt olycksfallsförsäkring i 3 år eller nåt. Samt fler "ultrabook" varianter i 15 samt 17 tum. Behöver inte uppfylla kraven för vikten för min del men den ska vara tunn. I en 17 tummare hade dom faktiskt även kunnat slänga in dubbelt så mkt batteri på bekostnad av 200 gram typ så man kunde få 16 timmars batteritid....
Det närmaste nu är samsung 9 series... 15 tum med 4 gig ram och 128 gigs ssd samt halvkass skärm.

UX32VD erbjuder möjligheten att stoppa in 2+8 GB RAM och en 2,5"-disk i lågprofil. Kasta in 8GB ramsticka och en 512GB SSD från Samsung så är du i hamn. Då får du dessutom en mer än helt okej skärm.

Dock lyser ju färdiga modeller med sin frånvaro, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Omröstning; varför skulle jag köpa en "ultrabook" när jag har en macbook? Idiotiskt!

Windows trams och tjafs istället för enkelt osx. Samma eller högre pris för ett alternativ med eviga problem och tjafs. Licensproblem och anklagelser för "piratkopiering" från ms.... nej fy fritjof! Dra åt windows va illa det låter. jag håller mig hellre till osx eller linux när det både är billigare och bättre!

http://www.sweclockers.com/nyhet/15562-apple-tar-199-eur-for-nytt-batteri-till-macbook-pro-med-retina-skarm
http://www.sweclockers.com/nyhet/15552-ifixit-oppnar-macbook-pro-med-retina-skarm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Lika tung som en desktop, mindre skärm, bra slöare och du får den attraktiva Quasimodo looken du alltid längtat efter

Jag antar han vill ha sitt TB-GPU hemma där han kan plugga in och spela medans han bara tar med ultrabooken när han reser/jobbar/går till skolan. Så hur datorn ska bli tyngre, få mindre skärm, slöare och hur man kommer se ut som Quasimodo kan du gärna förklara?

Edit:
Bifogar länk.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14944-video-msi-gor-grafikko...

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Billigare ultrabooks låter väldigt trevligt, särskilt när jag själv studerar. Skönt att ta med sig en dator med mycket mobilitet.

Borde man slå till kanske?

Jag har tillgång till dator i skolan. Jag äger redan en laptop som är 2 år gammal. Jag har en speldator som jag använder 24-7, det är endast när jag känner för att glo på TV/film som jag känner för att ha laptopen i knäet, googla/surfa runt och bara chilla. Behöver jag verkligen en ultrabook? Nej inte riktigt, men den är ju så jävla smidig.

Vad tycker folket här?

Är det värt att slänga ut kanske 7000 - 12 000 på någonting som man faktiskt egentligen inte har behov utav?

SSD i laptopen låter tilltalande, men spela på ultrabooken osv kommer jag verkligen inte att göra.... Beslutsångest... !

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Konstigt. Andra säger att ALLA bärbara datorer kommer vara och se ut som ultrabooks om ca 3 år. Vet inte om du hört detta men tekniken går framåt, och knappast kommer dom bärbara datorerna bli större.

alla bärbara dattorer kommer ALDRIG att se ut som ultrabooks då det alltid kommer att finnas en marknad för högpresterande bärbara datorer vilket tyvärr aldrig kommer att bli möjligt i ett sånt litet format.. liksom så länge man inte gör någon radikal ändring vad det gäller kylningen i ultrabooks så kommer man aldrig kunna få in dom kraftigaste cpu'erna och grafikkorten i ett sånt litet format.. och även dom billigare datorerna kommer aldrig se ut som ultrabooks då dom antagligen kostar mer att producera än vad ett billigt plastskal kostar till en 3000kr dator

det som däremot kommer gå frammåt är att jag tror att ultrabooks och bärbara av billigare slag kommer att slå ihopps med surfplattor och bli samma produkt.. dvs en surfplatta med en tangentbordsdocka.. och det kommer nog inte ta lång tid häller så fort windows 8 är ute och alla x86 plattor med windows 8 kommer ut.

Skrivet av mrwhite:

Jo det är din uppfattning.
Jag tror dom måste tänka om vad det gäller desktop och laptop windows annars lär det bli som med Nokia när man envist biter sig fast vid nått kunderna inte vill ha....

att microsoft blir som med nokia kommer nog aldrig att hända samt metro är bara en skit sak som många hänger upp sig på för att det är något helt nytt.. det är som när dom ändrar facebook ALLA klagar som fan och säger att om dom inte ändrar tillbaka till det gamla så ska dom ta bort sina konton men efter 2 veckor så har dom totalt glömt bort det..

liksom windows 8 med metro kommer i oktober och kommer att komma till fler å fler datorer vilket kommer göra att man vänjer sig vid metro eller så kommer det komma sätt att få tillbaka det gamla meny systemet via något aftermarket program eller via uppdatering från microsoft..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag tror att ultrabooks kommer slå ännu mer, tycker det verkar vara ett riktigt bra koncept!

Håller med norrby89 om det han skriver om win8

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Med ultrabook tycker jag det har menats en liten lätt laptop, med snabb CPU och där dom är välbyggda med kvalite.

Det här känns mer som en ny klass netbooks med snabbare CPU + pekskärm.

Om hybrider hamnar här med tex löstagbart tangentbord m.m + pekskärm är väl ok, men en traditionell laptop även om det är en ultrabook bör inte ha pekskärm, gud vad kladdigt, sen passar inte traditionella laptops eller stationära att ha pekskärm alls till, bara jobbigt att använda, men nåja naprapaterna ska väl ha jobb dom också

Nja tycker tvärtom att dom INTE ska ha diskreta grafikkort, jag förknippar inte ultrabook som spel datorer, utan som snabba i CPU och SSD lätta och god kvalitet, med bra batterilivslängd, bra för jobb och och studier där den kan hänga med lite överallt.

Vill man spela på sin bärbara finns det sådana som lämpar sig bättre, och ska man inte spela så behöver man i 999 fall av 1000 inte mer än inbyggda grafiken i CPU.

GPU hjälper väl till med en del annat också? Webbläsare program och liknande.

Jag har tycks märka skillnada när jag kör med intregrerad grafik och kraftfullare extern när man även inte spelar.

Trinity lär vara ett bättre val än Intels även om processorn inte är lika kraftfull så finns det GPU kraft.

Även om jag inte ska ha datorn till att spela, så vill man ju alltid ha möjligheten OM det skulle hända att man vill spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

GPU hjälper väl till med en del annat också? Webbläsare program och liknande.

Jag har tycks märka skillnada när jag kör med intregrerad grafik och kraftfullare extern när man även inte spelar.

Trinity lär vara ett bättre val än Intels även om processorn inte är lika kraftfull så finns det GPU kraft.

Även om jag inte ska ha datorn till att spela, så vill man ju alltid ha möjligheten OM det skulle hända att man vill spela.

Tror faktiskt att val av SSD är viktigare. Läste något test om att Samsung Series 9 hade mkt kass SSD, en dålig SSD gör mer än GPU och CPU tillsammans för en laptops prestanda när det gäller att surfa m.m.

http://thessdreview.com/Forums/priority-help-support/2476.htm
Finns även lite seriösa reviews som visar samma sak.

Därför Samsungen går bort för mig...
Får köpa nåt där man kan slänga in en Crucial M4 på 7mm eller nåt, 512 gig undrar iofs om dessa ultrabooks har sata 6 gbps...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Skrivet av Alexei:

Tror faktiskt att val av SSD är viktigare. Läste något test om att Samsung Series 9 hade mkt kass SSD, en dålig SSD gör mer än GPU och CPU tillsammans för en laptops prestanda när det gäller att surfa m.m.

http://thessdreview.com/Forums/priority-help-support/2476.htm
Finns även lite seriösa reviews som visar samma sak.

Därför Samsungen går bort för mig...
Får köpa nåt där man kan slänga in en Crucial M4 på 7mm eller nåt, 512 gig undrar iofs om dessa ultrabooks har sata 6 gbps...

Är verkligen samsung så dåligt? Dom fick ju trots allt betyget bra produkt på sweclockers undersökning. http://www.sweclockers.com/recension/15250-sex-ssd-enheter-i-...

Dom körde här en Samsung 830, du talar ju dock om 9-serien.

Är det värt att köpa en ultrabook? ^^

Vad fan skall man ha den till? ^^ Glo på film, bra batteri, surfa osv, är det verkligen värt pengarna? Vid köp av ny bärbar ja men när man äger en helt ok laptop då? Svar nej kanske? :S

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)