Permalänk
Medlem

I7 3770k kylnings problem!

Hej!
Jag köpte då en i7 3770k och en notcua NH-D14. När jag inte har något program på förutom core temp så ligger temperaturerna stabilt på samma värden ca 27-30 grader. Men så fort jag startar BF3 för att se hur varm den blir så blir tempen ungefär såhär. (kärna 1, 49 grader, kärna 2, 44 grader, kärna 3, 44 grader, kärna 4, 42 grader). På max temperatur. Jag förstår inte varför min första kärna alltid blir ungefär 5 grader varmare när jag spelar?
Läste i en annan tråd att det kunde vara för att kylaren är så tung att trycker mer där nere osv. Så jag testade då att lägga datorn ner, men det blev samma resultat. Skulle uppskatta all hjälp. Tack för svar!

Permalänk

Det är väl helt enkelt att det är tyngre last på en kärna, och då blir det varmare? Jag har samma "problem", och har sett att andra har det, så jag tror inte du behöver vara orolig.

Permalänk
Skrivet av rissoxx:

Hej!
Jag köpte då en i7 3770k och en notcua NH-D14. När jag inte har något program på förutom core temp så ligger temperaturerna stabilt på samma värden ca 27-30 grader. Men så fort jag startar typ BF3 för att se hur varm den blir så blir tempen typ 49, 44, 44, 42. På max temperatur. Jag förstår inte varför min första kärna alltid blir ungefär 5 grader varmare när jag spelar?
Läste i en annan tråd att det kunde vara för att kylaren är så tung att trycker mer där nere osv. Så jag testade då att lägga datorn ner, men det blev samma resultat. Skulle uppskatta all hjälp. Tack för svar!

Har sett detta på alla mina kompisars intel datorer med skulle säga att det är fullt normalt, fina temps för övrigt!

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rissoxx:

Hej!
Jag köpte då en i7 3770k och en notcua NH-D14. När jag inte har något program på förutom core temp så ligger temperaturerna stabilt på samma värden ca 27-30 grader. Men så fort jag startar typ BF3 för att se hur varm den blir så blir tempen typ 49, 44, 44, 42. På max temperatur. Jag förstår inte varför min första kärna alltid blir ungefär 5 grader varmare när jag spelar?
Läste i en annan tråd att det kunde vara för att kylaren är så tung att trycker mer där nere osv. Så jag testade då att lägga datorn ner, men det blev samma resultat. Skulle uppskatta all hjälp. Tack för svar!

Gör det verkligen så mycket?
Skulle själv vara glad om jag fick dom graderna på min 212 evo.
Btw min första kärna e alltid 3-4 grader varmare än den kallaste också.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Det är inga problem, precis som du säkert hört så är alla processorer unika, detta gäller såväl de inviduella kärnorna i en processor, vissa drar mer ström än andra och blir varmare.

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Inaktiv

49 i bf3?... ganska väldigt låg temp?

Permalänk
Medlem

är ju väldigt låg temp så va glad!

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem

fullt normalt, min "core 2" ligger alltid runt 5 grader högre eller mer än dom övriga kärnorna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för snabba svar! Det gör inte så mycket att en kärna är lite varmare. Ville mest veta ifall det var normalt eller om jag hade gjort något fel. Men förstår nu att allt är som det ska. Tack så mycket för svaren!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av rissoxx:

Hej!
Jag köpte då en i7 3770k och en notcua NH-D14. När jag inte har något program på förutom core temp så ligger temperaturerna stabilt på samma värden ca 27-30 grader. Men så fort jag startar BF3 för att se hur varm den blir så blir tempen ungefär såhär. (kärna 1, 49 grader, kärna 2, 44 grader, kärna 3, 44 grader, kärna 4, 42 grader). På max temperatur. Jag förstår inte varför min första kärna alltid blir ungefär 5 grader varmare när jag spelar?
Läste i en annan tråd att det kunde vara för att kylaren är så tung att trycker mer där nere osv. Så jag testade då att lägga datorn ner, men det blev samma resultat. Skulle uppskatta all hjälp. Tack för svar!

Om det ska göra någon faktisk skillnad så måste du nog ha den liggande redan vid monteringen, när pastan väl sitter så gör nog trycket i efterhand mindre skillnad även när du vänt den.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Jag valde 2500K men har samma som du-ungefär 5c i skillnad mellan kärnorna-verkar inte vara nåt att bry sej om..:)

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

Shit vad låga temps du har! Ge mig

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Gör det verkligen så mycket?
Skulle själv vara glad om jag fick dom graderna på min 212 evo.
Btw min första kärna e alltid 3-4 grader varmare än den kallaste också.

Jojo, men 3-4 grader varmare än den kallaste är väl inte så mycket. Min är ju ungefär 6-7 grader varmare än den kallaste. Men antar väl att det inte är för mycket heller.
Märkte även att min första kärna tycks arbeta mer även när jag spelar? Hur kommer det sig? Är det så dem är gjorda? Eller har det med saken att alla processorer är "unika" att göra?

Permalänk
Medlem

Lirade precis Shootmania kanske 30-45 min. Det är inte så krävande som BF3 men testade ändå. Konstigt nog så gick min första kärna upp i 47 grader, medans 2 och 3 bara låg på 40 och 4 låg på 39. Alltså 3-4 grader förstår jag. Men 7-8 grader på en kärna? Är allting verkligen rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rissoxx:

Märkte även att min första kärna tycks arbeta mer även när jag spelar? Hur kommer det sig? Är det så dem är gjorda? Eller har det med saken att alla processorer är "unika" att göra?

De belastas olika när man spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]