Permalänk
Medlem

Problem med OC Genie II

Stängde av datorn och tryckte igång OC Genie II och startade datorn. Nu startar den och stänger av sig och startar och stänger av sig! Testade att dra ur sladden och stänga av OC Genie II och starta igen men den gör samma sak igen! Snälla förklara vad som händer!

Exakt vad som hände:
1. Jag stänger av datorn
2. jag trycker på OC Genie Knappen
3. Jag startar datorn.
4. allt snurrar men efter 5-7 sec stänger datorn av sig
5. Datorn startar i 5-7 sec stänger av sig och så fortsätter det.

Permalänk
Skrivet av Fredras:

Stängde av datorn och tryckte igång OC Genie II och startade datorn. Nu startar den och stänger av sig och startar och stänger av sig! Testade att dra ur sladden och stänga av OC Genie II och starta igen men den gör samma sak igen! Snälla förklara vad som händer!

Exakt vad som hände:
1. Jag stänger av datorn
2. jag trycker på OC Genie Knappen
3. Jag startar datorn.
4. allt snurrar men efter 5-7 sec stänger datorn av sig
5. Datorn startar i 5-7 sec stänger av sig och så fortsätter det.

Med stor säkerhet klarar inte någon utav dina komponenter överklockningen, skulle vara bra o veta mer exakt vad du sitter med?

Nollställ bios så är du igång igen..:-)

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Stängde av datorn och tryckte igång OC Genie II och startade datorn. Nu startar den och stänger av sig och startar och stänger av sig! Testade att dra ur sladden och stänga av OC Genie II och starta igen men den gör samma sak igen! Snälla förklara vad som händer!

Exakt vad som hände:
1. Jag stänger av datorn
2. jag trycker på OC Genie Knappen
3. Jag startar datorn.
4. allt snurrar men efter 5-7 sec stänger datorn av sig
5. Datorn startar i 5-7 sec stänger av sig och så fortsätter det.

Som postare ovan säger så kan det sitta i att en eller fler av dina komponenter inte pallar överklockningen. Skriv gärna ner vilka komponenter du har så kan vi hjälpa dig yttligare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har:
i5 3570K
Samsung 128gb 830
Asus 670 CUII
MSI-Z77A-GD55
Antec Kühler H2O 620
Corsair AX750
Corsair Vengeance LP 8gb

Nollställer BIOS nu genom att dra ur batteriet ser hur det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fattyd:

Som postare ovan säger så kan det sitta i att en eller fler av dina komponenter inte pallar överklockningen. Skriv gärna ner vilka komponenter du har så kan vi hjälpa dig yttligare.

Ursäkta glömde att citera men har dock svarat i tråden testade att reseta med batterit och inget resultat

Permalänk
Skrivet av Fredras:

Ursäkta glömde att citera men har dock svarat i tråden testade att reseta med batterit och inget resultat

kanske en dum fråga men drog du ut strömsladden med när du resetade ?

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av hippsieee:

kanske en dum fråga men drog du ut strömsladden med när du resetade ?

Ja det gjorde jag.
Vad händer om jag inte skulle gjort det? (bara intresserad)

Permalänk
Skrivet av Fredras:

Ja det gjorde jag.
Vad händer om jag inte skulle gjort det? (bara intresserad)

då skulle ju inte reseten funkat skulle jag tro..

rätta mej gärna om jag har fel

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem

Att reseta hjälper inte startar bara om

Permalänk
Medlem

Kan moderkortet ha pajat? Eller vad kan ha hänt allt fungerarde så fint innan.

Permalänk
Skrivet av Fredras:

Kan moderkortet ha pajat? Eller vad kan ha hänt allt fungerarde så fint innan.

Låter märkligt att något skulle paja sådär bara, om du drar ur strömsladden, pillar ut batteriet o låt det vara av några minuter för vara säker. dubbelkolla också att allt sitter som det ska, efter reset av bios kan ibland datorn starta 2ggr innan den hoppar igång. dvs den dör första gången, sedan hoppar den igång..

om inte detta hjälper så ryck ur minnesmodulerna o låt bara en sitta i o kolla om den startar med någon utav minnerna.

Har SVÅRT att tro att något gått sönder enbart att du tryckt på OC knappen.

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av hippsieee:

då skulle ju inte reseten funkat skulle jag tro..

rätta mej gärna om jag har fel

Strömsladden har inget med cmos att göra, så det fungerar att återställa cmos utan att dra ut strömsladden.

Till TS ta ut batteriet vänta 10 sek sätt tillbaka det. Fungerar det inte så har något tyvärr gått sönder. Väldigt märkligt dock då Genie inte drar på någon farlig överklock eller spänning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kontaktade Komplett de säger att jag ska returnera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Kontaktade Komplett de säger att jag ska returnera den.

Ledsen för att bumpa, men är nyfiken.
Sa du till komplett vad du hade gjort (överklockat med OC Genie II-funktionen) ?

Förut när jag frågade hur de ser på överklockning, samt ÖK med OC Genie II-funktionen, så sa de att man gör garantin ogiltigt.

Permalänk
Medlem

Låter som om minnena inte klarar klocken.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aekkel:

Ledsen för att bumpa, men är nyfiken.
Sa du till komplett vad du hade gjort (överklockat med OC Genie II-funktionen) ?

Förut när jag frågade hur de ser på överklockning, samt ÖK med OC Genie II-funktionen, så sa de att man gör garantin ogiltigt.

Ja jag sa vad jag hade gjort och de sa bara år mig att skicka in den.