Permalänk
Medlem

Moderkort brännt?

Hej!

I veckan fick jag hem mina datorkomponenter som jag beställt. Såklart började jag montera direkt och jag tänkte att jag skulle vara extra försiktig eftersom det är första gången jag monterar en dator. För drygt 1 timme sedan blev jag klar, men när jag försökte starta datorn så hände inget. Efter det började jag googla runt och hitta några med liknande problem. Problemet var att jag inte hade monterat på moderkort distanserna. Kan jag på något sätt ta reda vad som är förstört eller om allt mot förmodan har överlevt?

Nu har jag dock monterat på distanserna men fortfarande händer inget... :'((

Asrock z77 mATX
Intel i5 3570k
Gigabyte Geforce 670 GTX
A-data SSD 250 gb
A-data 8 gb DIMM DDR3
OCZ 500W Modxstream Pro

Permalänk
Avstängd

Det låter inte som moderkortet har kortslutits eftersom då borde fläktar starta. Låter mer som du har felkopplat något.. Provat att koppla om allt? Kan du tex. ha satt sladden till startknappen fel på moderkortet?

Modedit: Borttaget citat + svar enligt §5

§5
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Du har troligen korstsluttit moderkortet! Kanske får skicka tillbaka det, vet inte om det går på garatin..

Permalänk
Medlem

Slagit på on-knappen på nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloudPW:

Du har troligen korstsluttit moderkortet! Kanske får skicka tillbaka det, vet inte om det går på garatin..

till tillverkaren eller leverantören?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CloudPW:

Du har troligen korstsluttit moderkortet! Kanske får skicka tillbaka det, vet inte om det går på garatin..

Låter inte som det eftersom då hade faktiskt datorn startat men man hade inte fått en bild på skärmen.

Skrivet av empe3r:

till tillverkaren eller leverantören?

Med största sannolikhet så har du bara kopplat fel någonstans.. gå igenom din koppling och se om det har blivit fel eller att du helt enkelt glömt något.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Låter inte som det eftersom då hade faktiskt datorn startat men man hade inte fått en bild på skärmen.

Med största sannolikhet så har du bara kopplat fel någonstans.. gå igenom din koppling och se om det har blivit fel eller att du helt enkelt glömt något.

Sant, kollade inte riktigt såg bara att han hade glömt distanserna, får väl lära mig läsa igenom nogrannare. Till TS: Kanske fel kabel till startkabel isatt i moderkortet eller om du kanske glömt sätta på on-knappen på nättaget.
EDIT: kan verkligen inte stava eller tänka, så godnatt.. satt i startknappskablen fel på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av empe3r:

Hej!

I veckan fick jag hem mina datorkomponenter som jag beställt. Såklart började jag montera direkt och jag tänkte att jag skulle vara extra försiktig eftersom det är första gången jag monterar en dator. För drygt 1 timme sedan blev jag klar, men när jag försökte starta datorn så hände inget. Efter det började jag googla runt och hitta några med liknande problem. Problemet var att jag inte hade monterat på moderkort distanserna. Kan jag på något sätt ta reda vad som är förstört eller om allt mot förmodan har överlevt?

Nu har jag dock monterat på distanserna men fortfarande händer inget... :'((

Asrock z77 mATX
Intel i5 3570k
Gigabyte Geforce 670 GTX
A-data SSD 250 gb
A-data 8 gb DIMM DDR3
OCZ 500W Modxstream Pro

Helt ärligt så ligger ditt moderkort risigt till (troligtvis dött). Med lite tur har resten klarat sig.

Modedit: Borttaget citat om brott mot §5, men faller själv i den egna gropen

§5 igen
Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Låter inte som det eftersom då hade faktiskt datorn startat men man hade inte fått en bild på skärmen.

Du ger mig hopp!

Skrivet av PhilipWendel:

Sant, kollade inte riktigt såg bara att han hade glömt distanserna, får väl lära mig läsa igenom nogrannare. Till TS: Kanske fel kabel till startkabel isatt i moderkortet eller om du kanske glömt sätta på on-knappen på nättaget.
EDIT: kan verkligen inte stava eller tänka, så godnatt.. satt i startknappskablen fel på moderkortet?

Jag har pillat med det lite dock utan resultat..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av empe3r:

Du ger mig hopp!

Jag har pillat med det lite dock utan resultat..

Kan vara så att nätagget har gått.. Provat ett annat nätagg alt. montera om datorn?

§5/onödigt genmäle
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hur vore det om du läste min kommentar innan du citerar mig? Råkade trycka på knappen innan jag hade skrivit klart -_- så att anmäla mig är ju inte direkt produktivt. Sedan så är det långt ifrån någon säkerhet att moderkortet är dött.. eftersom det ändå skulle leverera ström till fläktarna och samtidigt så skulle nätagget gå igång.

Kan vara så att nätagget har gått.. Provat ett annat nätagg alt. montera om datorn?

Okej, tack för hjälpen!

Jag fick i princip montera om datorn när jag monterade på distanserna. Om nu mitt nätaggregat har gått sönder, hur skulle det i så fall ha gått sönder?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av empe3r:

Okej, tack för hjälpen!

Jag fick i princip montera om datorn när jag monterade på distanserna. Om nu mitt nätaggregat har gått sönder, hur skulle det i så fall ha gått sönder?

Kan vara defekt när du fick det. Att du inte monterar distanserna gör ju bara att moderkortet inte går att starta. Det borde gå så fort du har monterat dem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kan vara defekt när du fick det. Att du inte monterar distanserna gör ju bara att moderkortet inte går att starta. Det borde gå så fort du har monterat dem.

Återigen tack för hjälpen!

EDIT: Vad gör jag nu då?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du byggt om datorn med distanser och kopplat alla kablar rätt och det inte startar så har det troligen gått sönder något, har du nån bild på bygget så kanske det syns nått, det är ganska vanligt att folk även glömmer nån kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du byggt om datorn med distanser och kopplat alla kablar rätt och det inte startar så har det troligen gått sönder något, har du nån bild på bygget så kanske det syns nått, det är ganska vanligt att folk även glömmer nån kabel.

Jag kan slänga upp något

EDIT: nu när du nämner det så har jag inte kopplat in 1 4pin från nätagget, dock har jag redan kopplat in 1 8-pin och en "20+4-pin"(om du förstår vad jag menar) från nätagget.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Det syns ju inget uppenbart fel, om du kopplar bort allt som inte måste vara inkopplat dvs bara har grafikkortet och disken anluten till moderkortet, är det dött då med ?
Vad händer om du tar bort minnet, moderkortet borde pipa för att indikera minnesfel då.
Har du anslutit strömmkabeln till grafikortet?
Har du provat att bara ha powerkanppen ansluten i frontpanelskontakten så att du vet att det inte är nått fel där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hur vore det om du läste min kommentar innan du citerar mig? Råkade trycka på knappen innan jag hade skrivit klart -_- så att anmäla mig är ju inte direkt produktivt. Sedan så är det långt ifrån någon säkerhet att moderkortet är dött.. eftersom det ändå skulle leverera ström till fläktarna och samtidigt så skulle nätagget gå igång.

Om något på moderkortet har gått sönder behöver ju inte nödvändigtvis nätagg/fläktar starta...on-signalen går ju genom moderkortet. Dessutom har jag inte anmält dig. Man får ju inte anmäla om man uppmärksammar regelbrottet i tråden, remember?

Gör såhär för att testa nätagg: Sätt en sladd/gem mellan grön sladd och valfri svart sladd i 24-pinskontakten. Om nätagget börjar surra (och lysa gör väl ditt agg har jag för mig), så är det troligen inte där felet ligger.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Om något på moderkortet har gått sönder behöver ju inte nödvändigtvis nätagg/fläktar starta...on-signalen går ju genom moderkortet. Dessutom har jag inte anmält dig. Man får ju inte anmäla om man uppmärksammar regelbrottet i tråden, remember?

Gör såhär för att testa nätagg: Sätt en sladd/gem mellan grön sladd och valfri svart sladd i 24-pinskontakten. Om nätagget börjar surra (och lysa gör väl ditt agg har jag för mig), så är det troligen inte där felet ligger.

Tack för tipset, jag provar imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det syns ju inget uppenbart fel, om du kopplar bort allt som inte måste vara inkopplat dvs bara har grafikkortet och disken anluten till moderkortet, är det dött då med ?
Vad händer om du tar bort minnet, moderkortet borde pipa för att indikera minnesfel då.
Har du anslutit strömmkabeln till grafikortet?
Har du provat att bara ha powerkanppen ansluten i frontpanelskontakten så att du vet att det inte är nått fel där ?

Tack för tipset, jag testar detta imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av empe3r:

Vilken jävla ångest jag har!!

Tyvärr räknas detta som en bump och bryter mot §4 i våra regler.

Att medvetet putta trådar högre upp med inlägg utan någon relevant nformation relaterat till ärendet är orättvist och inte tillåtet hos oss.

Ville du ge emfas åt din känslomässiga status (eller annan information) så görs det genom att använda funktionen Redigera.

Tänk på detta i fortsättningen.

Skrivet av Tumnus:

§ 4

Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Eftersom du inte är moderator här, bör du använda knappen Anmäl istället. Kika på §5 i reglerna för ytterligare klargöranden, tack.

*Plus ytterligare rensningar pga wannabe moderatorer*

Bortsett från eventuell skada pga glömda distanser tycker jag mig se att push-pinsen till kylaren är felvridna och riskerar att släppa med överhettning som följd. Den långa slitsen ska vara 90grader ut från kylaren vad jag minns iaf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Prova att sätta ram-minnet i rätt minnesslott till att börja med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Prova att sätta ram-minnet i rätt minnesslott till att börja med!

Varför skulle det inte gå att ha det där?
Det hänvisas till den i manualen för så bra överklockning som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tyvärr räknas detta som en bump och bryter mot §4 i våra regler.

Att medvetet putta trådar högre upp med inlägg utan någon relevant nformation relaterat till ärendet är orättvist och inte tillåtet hos oss.

Ville du ge emfas åt din känslomässiga status (eller annan information) så görs det genom att använda funktionen Redigera.

Tänk på detta i fortsättningen.

Eftersom du inte är moderator här, bör du använda knappen Anmäl istället. Kika på §5 i reglerna för ytterligare klargöranden, tack.

*Plus ytterligare rensningar pga wannabe moderatorer*

Bortsett från eventuell skada pga glömda distanser tycker jag mig se att push-pinsen till kylaren är felvridna och riskerar att släppa med överhettning som följd. Den långa slitsen ska vara 90grader ut från kylaren vad jag minns iaf.

Tack för upplysningen, det var en sak jag klurade med i ett tag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av empe3r:

Varför skulle det inte gå att ha det där?
Det hänvisas till den i manualen för så bra överklockning som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Minnet/minnena skall sitta i slot 1 resp slot 3 om det är 1 eller 2 monterat från processor sockeln sett och du har monterat ditt minne i slot 4 således längst bort från processorn, gör om gör rätt. Konsultera din manual om du inte tror mig...

Permalänk
Skrivet av empe3r:

Varför skulle det inte gå att ha det där?
Det hänvisas till den i manualen för så bra överklockning som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det här ditt moderkort? http://www.pctreiber.net/wp-content/uploads/2012/05/3.jpg
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4-M/

Ska du bara få igång datorn så börja med en sticka i den närmaste processorn, eller numrerad DDR1.
Vad jag vet så brukar man använda första och tredje(eller andra och fjärde) minnes slot'en sett från processorn om man använder Dual Channel.
För Dual Channel på Asrock kanske det är annan än Gigabyte. Dåligt uppmärkt iaf, och vanligtvis brukar det vara olika färger på "kanalerna".

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Minnet/minnena skall sitta i slot 1 resp slot 3 om det är 1 eller 2 monterat från processor sockeln sett och du har monterat ditt minne i slot 4 således längst bort från processorn, gör om gör rätt. Konsultera din manual om du inte tror mig...

Makes sense, jag flyttar det till DDR1

Tack för hjälpen!

Skrivet av Punnisher:

Är det här ditt moderkort? http://www.pctreiber.net/wp-content/uploads/2012/05/3.jpg
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4-M/

Ska du bara få igång datorn så börja med en sticka i den närmaste processorn, eller numrerad DDR1.
Vad jag vet så brukar man använda första och tredje(eller andra och fjärde) minnes slot'en sett från processorn om man använder Dual Channel.
För Dual Channel på Asrock kanske det är annan än Gigabyte. Dåligt uppmärkt iaf, och vanligtvis brukar det vara olika färger på "kanalerna".

Yes det är mitt moderskepp!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla!

Jag har testat mitt nätaggregat och det funkar prima!

Jag ska nu mecka ihop allt och flytta på mitt DIMM. Återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

Samma problem som innan: när jag klickar på on knappen händer ingenting..

Bekräftat i alla fall att nätaggregatet funkar.

Här kommer bilder från hur den ser ut i nuläget.. http://imgur.com/a/KNf6r#4

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog så att du bränt upp några kretsar, har du haft tur är det bara någon del som gått sönder, men har du otur så kan mycket gått sönder, du kan i värsta fall fått kontakt med 12V till alla kretsar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.