Permalänk
Medlem

Höga temps & CPU krångel?

läste en tråd här igår om nån som körde med en h100 och hade grymt höga temps vid överclockning.
Jag fick då själv lite idéer på hur jag skulle sänka tempsen eftersom jag själv låg runt 35-45°C i Idle med 3.8GHz i Turbo Mode.

Jag skruvade bort kylaren och tvättade bort kylpastan med den renaste sprit jag hade hemma (vodka), lät allt torka och hade på ny pasta (AS5) med "X" metoden då jag läst på att den och "extra stort riskorn" är dom som ger bäst temps.

När allt detta var gjort bootade jag upp allt igen (en gång utan ram, whoops! ;D) och fick Idle temps på runt 25-35°C.
Provade sedan att köra en förinställd Normal OC i BIOS (4.35~GHz tror jag den låg på) och då startade datorn om sig 2 ggr innan ja fick upp bootlogon och kom in i windows.
Där kollade jag CPU-Z och såg att ja fortfarande låg på 3.20GHz och tänkte då att de förkonfigurerade OC inställningarna inte fungerade på min setup, gick då och la mig för att fortsätta med överclockningen senare på dagen ;).

När jag några timmar senare vaknat och skulle kolla till datorn så upptäckte jag att mina temps på min G13 visade runt 40°C på alla utom 2 cores.
Provade då att gå in i BIOS och kolla runt och såg där att jag fortfarande låg på 4.35GHz i Turbo mode, men jag hade ändå inget som tydde på att processorn gick snabbare än 3.2GHz.

Kör nu på standard BIOS inställningarna igen med 3.8GHz i Turbo Mode, och jag ligger nu på 27-40°C med högst temp på Core 1 och 3 som kör i 33°C som minst.

Varför kan jag inte se att jag ligger över 3.2GHz, och varför går mina temps upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunZuloo:

varför går mina temps upp?

För att du höjer spänningen och frekvensen när du överklockar

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem

Inte säkert att CPU-z alltid hänger med, kolla med t.ex OCCT eller något istället.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Tror du överklockar turbo läge, turbo går på vid belastning så som ett tungt program. Därför har du låga klockfrekvenser i Idle. Kan också vara så att auto OC skruvar upp BCLK frekvensen då får du en högre frekvens i Idle och högre temp. Bäst är att klocka själv genom att ställa multi till de du vill ha typ 43... 43*100= 4300Mhz. sen ställa volten tills datorn är stabil, kolla genom att köra prime95 ca 30 min. Om det inte är stabilt öka volten på processorn stegvis med 0.02 volt starta om, kör prime igen tills allt funkar,, så når du lägst temp. När du tror att datorn är stabil kör prime typ 5 timmar, Inga blåskärmar så är allt lugnt. Lägre spänning= lägre temp. Provade auto först på min dator men den drog på alldeles för hög spänning då. har även 4 fläktar på min h100, det hjälper mycket. GIANT WALL OF TEXT

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Inte säkert att CPU-z alltid hänger med, kolla med t.ex OCCT eller något istället.

ska väll in i BIOS å kolla vad som står där.

Datorn påstår nu också att ja bara har 24GB RAM i :S. ska se om den sitter ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killroy91:

Tror du överklockar turbo läge, turbo går på vid belastning så som ett tungt program. Därför har du låga klockfrekvenser i Idle. Kan också vara så att auto OC skruvar upp BCLK frekvensen då får du en högre frekvens i Idle och högre temp. Bäst är att klocka själv genom att ställa multi till de du vill ha typ 43... 43*100= 4300Mhz. sen ställa volten tills datorn är stabil, kolla genom att köra prime95 ca 30 min. Om det inte är stabilt öka volten på processorn stegvis med 0.02 volt starta om, kör prime igen tills allt funkar,, så når du lägst temp. När du tror att datorn är stabil kör prime typ 5 timmar, Inga blåskärmar så är allt lugnt. Lägre spänning= lägre temp. Provade auto först på min dator men den drog på alldeles för hög spänning då. har även 4 fläktar på min h100, det hjälper mycket. GIANT WALL OF TEXT

Satt lite å funderade på allt det där med Turbo läge, så ja ska prova att köra utan

Vilka fläktar har du på h100? har rätt så dåligt för att köpa mig 2 till för en push/pull men jag har ju dom 2 man fick med liggandes.

Problemet är väll att dom båda låter som hårtorkar utan att trycka tillräckligt med luft för att man ens ska kunna känna luftdraget med handen. Fast det är när jag kör med dom i Chassits fläktkontroller... Har inte provat å koppla dom till pumpen.

Permalänk

Jag kör med Nzxt Viper fläktar. Stäng INTE av turbo, meningen med turbo är ju att du ska få högre prestanda vid belastning. processorn är på 3,2Ghz utan turbo på och kan inte bli högre hur du än ställer in. med Turbo på ökar den multi automatiskt vid belastning till 3,8ghz. Det du ska göra när du överklockar den sen är att öka Turbo multipliern.

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killroy91:

Tror du överklockar turbo läge, turbo går på vid belastning så som ett tungt program. Därför har du låga klockfrekvenser i Idle. Kan också vara så att auto OC skruvar upp BCLK frekvensen då får du en högre frekvens i Idle och högre temp. Bäst är att klocka själv genom att ställa multi till de du vill ha typ 43... 43*100= 4300Mhz. sen ställa volten tills datorn är stabil, kolla genom att köra prime95 ca 30 min. Om det inte är stabilt öka volten på processorn stegvis med 0.02 volt starta om, kör prime igen tills allt funkar,, så når du lägst temp. När du tror att datorn är stabil kör prime typ 5 timmar, Inga blåskärmar så är allt lugnt. Lägre spänning= lägre temp. Provade auto först på min dator men den drog på alldeles för hög spänning då. har även 4 fläktar på min h100, det hjälper mycket. GIANT WALL OF TEXT

Vad för volt skall man börja på om det gäller en i7 2700k via BIOS.... Har bara använt mig utav AUTO funktionen och kom upp till 5.2ghz (säkert mer men stoppade där) men skulle vilja testa via bios så man har bättre koll på sakerna då man gört manuellt......

Tack för svar i förhand...

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Vad för volt skall man börja på om det gäller en i7 2700k via BIOS.... Har bara använt mig utav AUTO funktionen och kom upp till 5.2ghz (säkert mer men stoppade där) men skulle vilja testa via bios så man har bättre koll på sakerna då man gört manuellt......

Tack för svar i förhand...

lämna alltid BCLK på 100, sen ökar du multipliern för turboläge till 50. 50*100=5000Mhz börja runt 1.35v kommer du inte in i windows öka till 1,4v kommer du in då kan du öka multipliern igen till 51. annars ökar du volten. fortsätt öka tills du når ca 1.45v/ det är ganska högt så högre vill man inte riktigt gå. sen finns det en massa annat som spelar in. bäst resultat får man om man ökar volten med offset värde+ istället för att ställa in ett manuellt volt värde, då utgår datorn från standard för processorn som är runt 1.25v då tar du offset +0.10 och borde hamna runt 1.35v om du ställer in load line Calibration till Extreme. Vad vill du uppnå? max prestanda som processorn klarar eller hålla dig på 5Ghz med så låga temps som möjligt. Vilken kylare har du?

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killroy91:

lämna alltid BCLK på 100, sen ökar du multipliern för turboläge till 50. 50*100=5000Mhz börja runt 1.35v kommer du inte in i windows öka till 1,4v kommer du in då kan du öka multipliern igen till 51. annars ökar du volten. fortsätt öka tills du når ca 1.45v/ det är ganska högt så högre vill man inte riktigt gå. sen finns det en massa annat som spelar in. bäst resultat får man om man ökar volten med offset värde+ istället för att ställa in ett manuellt volt värde, då utgår datorn från standard för processorn som är runt 1.25v då tar du offset +0.10 och borde hamna runt 1.35v om du ställer in load line Calibration till Extreme. Vad vill du uppnå? max prestanda som processorn klarar eller hålla dig på 5Ghz med så låga temps som möjligt. Vilken kylare har du?

Just nu hålla mig på 5ghz med låg volt samt temps. Har TT MUX 120 BLACK.

kolla denna länk som jag skapat idag för jag vill görat manuellt har tid att lära mig om överklockningar framöver... Och skriv i den du har ju stenkoll på detta killroy91.

Samt skulle jag vilja att fler satsar på att använda dessa nya windows program som finns för ÖK så att dom utvecklas bättre (windows miljö), vågar inte testa med dessa program manuellt eftersom jag vill först lära mig om hur allt fungerar i BIOS....

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1129084-intel-socke...

Tack för ditt fina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killroy91:

lämna alltid BCLK på 100, sen ökar du multipliern för turboläge till 50. 50*100=5000Mhz börja runt 1.35v kommer du inte in i windows öka till 1,4v kommer du in då kan du öka multipliern igen till 51. annars ökar du volten. fortsätt öka tills du når ca 1.45v/ det är ganska högt så högre vill man inte riktigt gå. sen finns det en massa annat som spelar in. bäst resultat får man om man ökar volten med offset värde+ istället för att ställa in ett manuellt volt värde, då utgår datorn från standard för processorn som är runt 1.25v då tar du offset +0.10 och borde hamna runt 1.35v om du ställer in load line Calibration till Extreme. Vad vill du uppnå? max prestanda som processorn klarar eller hålla dig på 5Ghz med så låga temps som möjligt. Vilken kylare har du?

Jag kör nu med BCLK Frequency på 100.00 och multiplier på 42 med 1.300V och en offset på +Auto med temps på ~34-40°C Idle och ska testa att köra Prime95.

Förut så sa CPU-Z och OCCT att jag körde på 1200MHz (-62,5% overclock) men nu hoppar de upp till 4299MHz vid Load
Nog den bästa "snabba" OC hjälpen man läst än så länge