Plextor introducerar M5S SSD

Permalänk
Melding Plague

Plextor introducerar M5S SSD

Plextor har vaknat till liv igen och lanserar nu fler högpresterande lagringsenheter. Nya M5S SSD ska klara av att upprätthålla slumpmässiga läsningar och skrivningar på uppemot 70 000 IOPS.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt!

Permalänk
Medlem

mer konkurrens åt folket!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Ligger redan en recension uppe på Anandtech. Inga jättenyheter direkt

http://www.anandtech.com/show/6090/plextor-m5s-256gb-review/1...

Citat:

In a nutshell, the M5S performs exactly like the M3. It's not the fastest SSD in the market, but it provides balanced all-around performance. Some SSD manufacturers rely on compromises and only concentrate on certain areas of performance. A prime example is SandForce. It does well as long as you feed the drive with compressible data - once you switch to incompressible data it's a whole different story. Plextor's approach is to provide good performance regardless of the type or size of data, which I think is the best approach.

All in all, Plextor's M5S is a good drive but it doesn't really bring anything new to the market. The M3 has been available since late 2011 and the M5S is basically M3 with a couple changes. However, it's evident that something faster is in the works because why would Plextor dump the faster M3 Pro in favor of M5S. It seems that the limits of Marvell's 88SS9174 controller have already been reached, so it's probable that M5S' big brother will be based on Marvell's 88SS9187 controller.

Men då verkar det ju istället som att vi kan se fram emot en disk från Plextor inom en hyfsat snar framtid med Marvells nya controller

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt meningen med att gå FRÅN toggle-NAND... det verkar kontraproduktivt. Sedan är ju inte direkt hastigheterna något märkvärdigt, och inte IOPS heller, men det vore kul med ett test, de kanske lever upp till sina specs bättre än andra, och de kanske är stabila.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara fina siffror också när det gäller speeden

Permalänk
Keeper of Traditions

De kunde väl satsat på mSATA istället, inget rikt utbud där inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Bra att Plextor går in på SSD marknaden för på den optiska kan de inte leva kvar länge.

Bra med fler SSD tillverkare så vi får mer konkurrens och billigare priser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Bra att Plextor går in på SSD marknaden för på den optiska kan de inte leva kvar länge.

Bra med fler SSD tillverkare så vi får mer konkurrens och billigare priser.

Detta var ju inte en direkt nyhet, fick nyhetsmail för flera veckor sedan av Plextor om denna och det är inte den första de gör, de har gjort SSD-diskar ett tag nu och plextor är inte kända för att göra speciellt billiga diskar, deras M3 (föregångare) kostar 1649:- för 128GB på www.inet.se

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

hur kommer det sig att den större modellen skriver så mkt snabbare än den minsta?:s

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

hur kommer det sig att den större modellen skriver så mkt snabbare än den minsta?:s

Den större modellen har fler minneskapslar och då jag antar att minneskapslarna körs i raid-0 (eller liknande, rätta mig gärna om jag har fel), så får man alltså högre totalhastighet ju fler kapslar man har.

För övrigt är det väl bra ju fler ssd-tillverkare som bråkar med varandra på marknaden, men kan samtidigt inte riktigt se varför man skulle köpa en Plextor ssd? De försöker väl leva på sitt goda rykte från optiska marknaden förstås...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den större modellen har fler minneskapslar och då jag antar att minneskapslarna körs i raid-0 (eller liknande, rätta mig gärna om jag har fel), så får man alltså högre totalhastighet ju fler kapslar man har.

För övrigt är det väl bra ju fler ssd-tillverkare som bråkar med varandra på marknaden, men kan samtidigt inte riktigt se varför man skulle köpa en Plextor ssd? De försöker väl leva på sitt goda rykte från optiska marknaden förstås...

tackar för svaret, det kan nog stämma:)

sen det sista håller jag med om, konkurrens är bara nyttigt för oss kunder:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Den större modellen har fler minneskapslar och då jag antar att minneskapslarna körs i raid-0 (eller liknande, rätta mig gärna om jag har fel), så får man alltså högre totalhastighet ju fler kapslar man har.

För övrigt är det väl bra ju fler ssd-tillverkare som bråkar med varandra på marknaden, men kan samtidigt inte riktigt se varför man skulle köpa en Plextor ssd? De försöker väl leva på sitt goda rykte från optiska marknaden förstås...

Fast Plextor har fått ett väldigt gott rykte på SSD-marknaden oxå och väldigt goda omdömmen på sina diskar, här är ett omdömme av Plextor PX-M3P

Pros
•Fastest consumer SSD in steady-state with write-activity
•No drop in performance from incompressible data
•5 year warranty
•Excellent power consumption

Cons
•Slower in write burst speeds than SandForce-powered SSDs
•Less performance at lower-queue depths with random 4K activity

Plextor has another unique SSD with the PX-M3P, showing that even on what's an established platform, they're able to engineer additional performance with a well-designed firmware package. The M3 Pro handles typical burst speeds well, but when under heavy load it really shines, delivering the best client SSD performance we've seen to date. Coupled with a five year warranty and excellent power numbers the M3P stands out as a top-tier client SSD.

http://www.storagereview.com/plextor_pxm3p_ssd_review

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För övrigt är det väl bra ju fler ssd-tillverkare som bråkar med varandra på marknaden, men kan samtidigt inte riktigt se varför man skulle köpa en Plextor ssd? De försöker väl leva på sitt goda rykte från optiska marknaden förstås...

Du har inte läst recensionerna? Plextors SSDer får genomgående toppbetyg prestandamässigt, och verkar vara den bästa varianten på baserat på Marwellcontrollern samtidigt som de verkar vara väldigt stabila. Bra garantivillkor med.

Permalänk
Medlem

Har själv en M3Pro 128GB, kan inte säga annat än gott om den. Ibland sitter prestandan inte i siffror utan snarare i tester som simulerar reala händelser. Som en Sweclockare bör man mer eller mindre förstå detta, likt Bulldozer som har en skyhög hastighet på pappret men presterar förjävligt. Litet överdrivet exempel, men ungefär så ser det ut med Sandforce om man enbart jämför med siffror.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Fast Plextor har fått ett väldigt gott rykte på SSD-marknaden oxå och väldigt goda omdömmen på sina diskar [...]

Skrivet av Yrch:

Du har inte läst recensionerna? Plextors SSDer får genomgående toppbetyg prestandamässigt, och verkar vara den bästa varianten på baserat på Marwellcontrollern samtidigt som de verkar vara väldigt stabila. Bra garantivillkor med.

Ok, jag ger mig!

Har bara snabbtittat på testresultaten och såg inget direkt som skulle motivera prispremiumet, så jag tänkte att Plextor kanske bara lever på sitt namn. Så är icke fallet, uppenbarligen!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fick hem en Plextor M3 Pro 128 Gb 6Gb/s igår som ska bli den nya gamer/spel disken. Nytt EK vattenblock till 580 oxå. Har en Intel M25 80 Gb till system. 2st WD Raptor 320 Gb program och filmer. En extern WD 500 Gb för allmän lagring. Allt inklämt i en Thermaltake Mozart HTPC. Längtar
Skickades frånrl]m.sweclockers.co/url]

Visa signatur

HTPC Tt Mozart, Asus P8P67 Deluxe B3, i7 2600K@4,4Ghz med Tt vbl, MSI GTX 580 med EK vbl, SSD Intel X25 80Gb system, SSD Plextor M3 Pro 128 Gb för spel, 2x WD 320Gb Raptor, WD 500Gb extern, 4x2Gb OCZ DDR3 1800 Mhz,Tt Bigwater 745 cirkulation, Zalman 850W, Win7 x64 HP, Sharp 46" 100Hz 1080p, Denon AVR-2106 7.1, komplett Dali Concept hgt 7 kanals surround med Concept 8 som frontar, Dantax 12" sub, Xbox 360.

Permalänk
Avstängd

Vad ja testa får man endast dubbelt kortare laddningstider från M25 till 7200 varvare kontra m25 Till annan ssd. Dvs sata2.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)