Intel socket 1155>Intel Z77>ASUS P8Z77-V PRO

Permalänk
Avstängd

Intel socket 1155>Intel Z77>ASUS P8Z77-V PRO

Hej!

Tycker det behövdes en tråd om detta då jag har ett....

Skriv om era erfarenheter, strul, buggar, överklockning m.m., ja what ever då det gäller detta moderkort....

Skapade denna tråd då jag skrivit i en annan om detta moderkort men inte fått några tydliga svar....

Kopierade detta från en annan tråd "Räcker det med ASUS P8Z77-V PRO" på en händelse som skedde inatt för mig...
-------------------------------------
Hej igen alla! Som sagt har jag ASUS P8Z77-V PRO... men inatt när jag körde CCleaner med allt i kryssat även (Rensa ledigt utrymme 6TB) så tog det ett tag, men i morse när jag kollade så stod det med ASUS medelandet i högra hörnet "WARNING Motherboard Centipide -62" när jag kollade moderkortets värme i deras program under "SENSOR" stod den -62 och RÖD.. har någon nån aning om detta??? Eller är det bara en bugg, samt vill jag säga att jag INTE har uppdaterat mitt BIOS för jag har inte stött på strul... Startade om datorn och vips så stod den på 28... vet inte om jag ska bry mig om detta då det gick tbx till normala värden... Misstänker BIOS bugg eller nått sådant??? Vet någon om detta???

Tack för alla svar i förhand...
---------------------------------------

Här är en till:

---------------------------------------
Skulle vilja veta mer om hur man klockar via BIOS känner bara att det är som stenåldern i BIOS det är darför jag använt mig av ASUS programmet i windows... vill veta exakt vad allt står och gör för i BIOSet ....

Kan någon skicka hur deras inställning ser ut vid överklockning på just detta kort i BIOS vore kul att testa via den med...

Tack på förhand med svar snarast...
--------------------------------------

Börja gärna er fråga eller svar med att skriva om hårdvaran i datorn det gäller...

MK: ASUS P8Z77-V PRO
BIOS: 0906 2012-03-26
CPU: i7 2700k (Intel Sandy Bridge)
CPU KYLARE: MUX 120 (Thermaltake Svart)
GPU: GTX 680 (Zotac)
RAM: 16GB (1600 mhz Corsair Vengence höga varianten blå)
HD: 3st 2TB (Seagate Green 5900rpm)
PSU: 730 W (Be Quiet Pure Power CM L8)
OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Vill gärna även att ni tar upp frågor svar o.s.v. gällande överklockningen via windows med ASUS programvaran...
Det jag har gjort endast då det gäller överklockning är via AUTOfunktionen på programmet, kom upp till 5.2 GHZ o stoppade där... Vågar inte köra mer då jag är NYbörjare då det gäller dessa produkter och överklockning med dem....

Ta med allt ni tänker på LUCID m.m. .....
Kör på...bara....tveka inte... skriv... och hoppas detta leder till en INFO tråd gällande DETTA KORT eller ett annat ASUS liknande kort med liknande mjukvaror.

Permalänk
Avstängd

Hej!

Kopierade detta meddelande från en annan tråd då jag tyckte informationen var bra att ha...

Citat:
killroy91...
lämna alltid BCLK på 100, sen ökar du multipliern för turboläge till 50. 50*100=5000Mhz börja runt 1.35v kommer du inte in i windows öka till 1,4v kommer du in då kan du öka multipliern igen till 51. annars ökar du volten. fortsätt öka tills du når ca 1.45v/ det är ganska högt så högre vill man inte riktigt gå. sen finns det en massa annat som spelar in. bäst resultat får man om man ökar volten med offset värde+ istället för att ställa in ett manuellt volt värde, då utgår datorn från standard för processorn som är runt 1.25v då tar du offset +0.10 och borde hamna runt 1.35v om du ställer in load line Calibration till Extreme. Vad vill du uppnå? max prestanda som processorn klarar eller hålla dig på 5Ghz med så låga temps som möjligt. Vilken kylare har du?

RaBlack...
Just nu hålla mig på 5ghz med låg volt samt temps. Har TT MUX 120 BLACK.

kolla denna länk som jag skapat idag för jag vill görat manuellt har tid att lära mig om överklockningar framöver... Och skriv i den du har ju stenkoll på detta killroy91.

Samt skulle jag vilja att fler satsar på att använda dessa nya windows program som finns för ÖK så att dom utvecklas bättre (windows miljö), vågar inte testa med dessa program manuellt eftersom jag vill först lära mig om hur allt fungerar i BIOS....

http://www.sweclockers.com/forum/55-...s-p8z77-v-pro/

Tack för ditt fina svar.
----------------------------
Det var det....

Permalänk

Grunderna är ju att tempen spelar roll, en temp över 70 grader brukar sällan vara stabil vid en överklockning. ökar man volten ökar tempen, ökar man frekvensen ökar tempen. För att öka frekvensen måste man öka volten. intel och amd skiljer sig vid överklockning, sandy bridge är nog lättast av alla att överklocka. alla värden i bios hänger ihop med en formel till exempel frekvensen 100 BCLK * multi 50 blir 5000Mhz. BCLK vill man oftast inte ändra eftersom det blir ostabilt redan vid 103 BCLK i vissa fall. det är ett basvärde för flera andra saker än processorn så fler saker klockas och det är inte alltid bra.

Jag tycker du ska montera en fläkt till på din kylare och köra push n pull. Sen ställa in multi på 50 för turbo. sen ökar du offset volt till 0.10 så att du hamnar på ca 1.35v men du måste ändra load line calibration, kallas LLC, till extreme eller high för den ger mer ström till processorn vid högre ansträngning för att inte volten ska sjunka när processorn klockar upp. till exempel om du vill ha exakt 1.35v för att hålla den stabil och kör igång något krävande som gör att volten sjunker ner till 1.3v och datorn blåskärmar. då motverkar LLC det och volten håller sig på 1.35 från lägre klockfrekvenser och upp.

när du ställt in 50 multi och rest prova starta in i windows, kommer du inte in utan den hänger sig på windows "flaggan" i början behövs mer spänning, öka då 0,02v tills du kommer in. Alla processorer har ett max safe volt värde, går man över det för mycket kan processorn ta skada. 1.4-1.45v är väll ungefär när man ska sluta på just den processon. Man kan hitta sånt på google, även max safe temps. Det är bäst att hålla sig inom dem för då håller grejorna längre

När du kommit in i windows kör prime95- belastar processorn till max kör "blend test" . Kolla hela tiden temperaturen när du kör prime, det är så man ser max temp. kör ca 30min om någon "worker" slutar köras eller du får blåskärm så behövs mer spänning. öka 0.02 och prova igen. om tempen går över 70c måste du sänka multipliern, sänk till 49 och se vilken temp du hamnar på, fortfarande för högt så sänk volten, volt och frekvens brukar följas åt, lägre spänning för en lägre frekvens. Om du inte får datorn stabil vid 50 multi och 1.45v så måste du sänka multi, och inte hamna över 70c nån gång för då kommer det mest trolig vara ostabilt pga tempen. Om man Inte ökar volten med offset så funkar inte speedstep elr va det kallas på intel (typ amds cooln'quiet) som sänker multi när det inte är någon belastning för att det ska bli kallare och dra mindre ström. när du tror den är stabil så kör prime 95 i 1h 30 min det räcker. är den stabil och inte över 70c är det färdigt. säg att du hamnat på 67c i prime efter ett tags körning vid 5Ghz 1.42v då är det absolut max. vid vanligt användande och en cpu load på 100% hamnar du kanske på 61c för prime belastar absolut max vilket inte många program gör sen.

Då blir idle tempen på 25-30c då den klockas ner till ca 1ghz vid surfning på internet och idle/ låg belastning även volten klockas ner. kolla efter några tutorials på google så ser du kanske med bilder hur jag menar.

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.