Intel Core 2 quad Q8300 2,5Ghz 4MB L2 Cache

Permalänk

Intel Core 2 quad Q8300 2,5Ghz 4MB L2 Cache

Hej
Jag har processorn Intel Core 2 Quad Q8300 2,5 Ghz
http://ark.intel.com/products/39107/Intel-Core2-Quad-Processo...)

Jag hade tänkt skaffa mig ett nytt grafikkort, Men jag vet inte om processorn kommer göra en bottleneck av det :/
Hur bra e denna processorn och kommer jag klara mig med den och typ ett 7950?

MVH Alex

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har inte svaret på din fråga, är lite för okunnig för det.
Dock tänkte jag spontant när jag läste ditt inlägg att det går ju alltid att uppgradera.

Man har ju inte alltid råd att köpa allt på en gång och då får man ibland stå ut med att någon del halsar tills man köpt upp sig till nästa.
Frågan är ju om du ska satsa på gpu eller cpu först.
Jag TROR att det blir bättre än vad din dator presterar nu i alla fall, om du köper gpu:n, sen kanske du inte får ut allt.

Extra fråga, om jag får låna din tråd, VAD ska man titta på hos komponenterna för att avgöra ifall de över/underpresterar varandra - Alltså - HUR ser man i spec ifall de är balanserade eller inte?

Permalänk
Medlem

Den cpun är ju inte dålig, men kanske kan flaska något, men inte nämnvärt. Om jag minns rätt så ligger den i stil med en phenom2 x4a, och de gör inte många fps skillnader mot nyare. Diffar på några få %. Så köp dig ett nytt grafikkort du

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

Hej
Jag har processorn Intel Core 2 Quad Q8300 2,5 Ghz
http://ark.intel.com/products/39107/Intel-Core2-Quad-Processo...)

Jag hade tänkt skaffa mig ett nytt grafikkort, Men jag vet inte om processorn kommer göra en bottleneck av det :/
Hur bra e denna processorn och kommer jag klara mig med den och typ ett 7950?

MVH Alex

Prestandamässig ligger processorn nära en oklockad x4 955, något under skulle jag tro, och kommer inte flaska något nämnvärt om alls i höga upplösningar 1080p+. HD7950 är ett, enligt mig, mycket bra kort med OC potential och ett bra köp. Om du inte är i akut behov av ett nytt grafikkort vänta tills GTX660 kommer för att se hur det presterar, tror det kommer i Augusti. Anledningen till detta är att GTX660 kan innehåll hårdvarulösning för att minska microstuttering vid SLI vilket kan vara bra om du vill uppgradera processorn etc. till Haswell under nästa år.

@NeoOhm
Att bara titta på siffrorna som t.ex. klockfrekvens för cpu och gpu är överlag inte att rekommendera. Om du vill bli mer insatt i vad som gör en "balanserad" dator börja läsa reviews om cpu och gpu plus relevanta trådar på "respektabla" forum. Utifrån detta kan du få en uppfattning vad som passar beroende på syftet med datorn via sunt bondförnuft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TGO:

Prestandamässig ligger processorn nära en oklockad x4 955, något under skulle jag tro, och kommer inte flaska något nämnvärt om alls i höga upplösningar 1080p+. HD7950 är ett, enligt mig, mycket bra kort med OC potential och ett bra köp. Om du inte är i akut behov av ett nytt grafikkort vänta tills GTX660 kommer för att se hur det presterar, tror det kommer i Augusti. Anledningen till detta är att GTX660 kan innehåll hårdvarulösning för att minska microstuttering vid SLI vilket kan vara bra om du vill uppgradera processorn etc. till Haswell under nästa år.

@NeoOhm
Att bara titta på siffrorna som t.ex. klockfrekvens för cpu och gpu är överlag inte att rekommendera. Om du vill bli mer insatt i vad som gör en "balanserad" dator börja läsa reviews om cpu och gpu plus relevanta trådar på "respektabla" forum. Utifrån detta kan du få en uppfattning vad som passar beroende på syftet med datorn via sunt bondförnuft.

Danke!

Börjar kolla efter gpu/cpu for Dummies, sen vidare!