Permalänk
Medlem

CM hyper 212 EVO fläkt problem

Hejsan jag köpte en 212 evo CPU kylare till datorn då jag märkte att fläkten man får men spinner för söligt.

Köpte den med en CM excalibur fläkt (för överklockning). Men här kommer problemet

Stock fläkten spinner mycket mindre än excalibur. I spesificationen så ska dem båda spinna lika snabbt.

jag lägger up en bild istället då det är ganska svårt att förklara exakt vad jag menar

http://img109.imageshack.us/img109/9434/ddddkn.png

Fläktarna åt vänster är i idle och stock kylaren verkar vara riktigt seg om man jämför med excalibur. På högra sidan så visar den RPM i prime 95.

Om det hjälper så har jag en i5 2500k - p8z68 PRO.

Ska det vara såhär eller `? Tackar för all hjälp!

Visa signatur

75% av all statistik har fel enligt statistiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verim:

Hejsan jag köpte en 212 evo CPU kylare till datorn då jag märkte att fläkten man får men spinner för söligt.

Köpte den med en CM excalibur fläkt (för överklockning). Men här kommer problemet

Stock fläkten spinner mycket mindre än excalibur. I spesificationen så ska dem båda spinna lika snabbt.

jag lägger up en bild istället då det är ganska svårt att förklara exakt vad jag menar

http://img109.imageshack.us/img109/9434/ddddkn.png

Fläktarna åt vänster är i idle och stock kylaren verkar vara riktigt seg om man jämför med excalibur. På högra sidan så visar den RPM i prime 95.

Om det hjälper så har jag en i5 2500k - p8z68 PRO.

Ska det vara såhär eller `? Tackar för all hjälp!

Enligt hemsidan så ska medföljande snurra lite saktare. Står dock EU version, så om du fått en modell från USA är det samma.

Hyper 212 EVO "Fan Speed 600 – 1,600 RPM (PWM) ± 10% (EU Version)"
Excalibur "Speed (R.P.M.) 600 - 2000 RPM ± 10%"

Sen blir det ju mer motstånd för fläkten som puttar in luft än den som suger ut, så du bör alltså ha Excalibur som push i detta fallet, eftersom den har runt dubbelt så starkt statiskt tryck, så borde det jämna ut sig lite mer.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ahh så det är helt normalt då ? men vad menar du med push i?

Ska jag vända på excalibur fläkten ? förstår inte riktigt :/

och blir det bättre resultat om jag köpter en till fläkt istället för stock fläkten ?

Visa signatur

75% av all statistik har fel enligt statistiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verim:

Ahh så det är helt normalt då ? men vad menar du med push i?

Ska jag vända på excalibur fläkten ? förstår inte riktigt :/

och blir det bättre resultat om jag köpter en till fläkt istället för stock fläkten ?

Push är den fläkt som blåser IN luft i kylaren, Pull sitter på andra sidan och suger UT luft så att de hjälper varandra.

Du ska inte vända på Excaliburen, du ska byta plats på den och den medföljande, så att Excalibur blåser in i kylflänsen och den andra suger ut.

Röd pil visar hur luften blåser:

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jasså! kände precis efter, det verkar vara så att båda fläktarna drar in luft mot kylaren, Ska jag bara montera fläkten på andra sidan för att fixa det då eller? om inte så är det bara att byta plats på dem ?

Tackar så mycket för all denna hjälp blackeagle!

Visa signatur

75% av all statistik har fel enligt statistiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verim:

Jasså! kände precis efter, det verkar vara så att båda fläktarna drar in luft mot kylaren, Ska jag bara montera fläkten på andra sidan för att fixa det då eller? om inte så är det bara att byta plats på dem ?

Tackar så mycket för all denna hjälp blackeagle!

Det förklarar saken, då motarbetar de varandra och eftersom Excaliburn har dubbelt så högt statiskt tryck så märks det mest på den andra.

Det är ju lite svårt att veta eftersom märkningen är svår att se utan att titta nära. Det brukar vara två små pilar som är gjutna i plasten på en av de fyra sidorna på fläkten, som på den här bilden.

Ena pilen pekar i vilket håll den snurrar och den andra åt vilket håll den blåser.

Du kan vända på den bakre fläkten och få det att fungera, men eftersom Excaliburn är starkare så ska du fortfarande flytta så att den sitter som inblås. Då blir det bäst funktion

EDIT: Kom på att man ju visst kan se enklare vilket håll fläkten blåser, det är ju alltid mot motorn, så som du ser på den första bilden så är de vita bladen åt höger och då är motorn åt vänster.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

tackar så mycket! det blev mycket bättre kyllning! 4ghz i prime 95 ligger på 50C efter 20 min!

Visa signatur

75% av all statistik har fel enligt statistiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verim:

tackar så mycket! det blev mycket bättre kyllning! 4ghz i prime 95 ligger på 50C efter 20 min!

Kanonfint det

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX