Permalänk
Medlem

Prime95 Bluescreenar

Satte in BIOS på 4.8GHz och allt verkar fungera som det ska utom när jag kör upp test med OCCT eller Prime 95 då jag kommer runt 75°C i temps och får bluescreen efter några sekunder.

Någon som har någon idé på settings jag kan ändra?

BIOS settings:

Permalänk
Medlem

Är inte 4.8GHz i högsta laget för Ivybridge? prova klocka ner den en aning så blir det nog ingen bluescreen.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Är inte 4.8GHz i högsta laget för Ivybridge? prova klocka ner den en aning så blir det nog ingen bluescreen.

Dock så är det en Sandy Bridge-E 2011 socket som jag kollat upp lite om, och läst om några som har klarat köra den i 5.1 hyfsat stabilt

Permalänk
Medlem

sorry, kollade fel.

Ska inte säga mer då jag inte har så mycket att komma med angående inställningar för din processor. Lycka till ! hoppas du når ditt mål, men jag personligen skulle inte köra ett system som är "hyfsat" stabilt.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Högst troligt du har för hög klock om du får bluescreen. Öka volten + bättre kylning ifall du ska ha 4.8 annars dags och sänka.

Permalänk
Permalänk

För hög klockfrekvens på för låg spänning så får man BSOD. Case closed.

Permalänk
Medlem

Det är ju det som är meningen, datorn är inte stabil förrän du kan köra prime95 i ett par timmar. Som andra redan sagt, sänk frekvens eller höj volten.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Öppenbarligen så är Processorn instabil.
Du kan inte bara dra upp klocken och tro att den är stabil på vad du än väljer.
Prime95 är precis en mjukvara för att se om man får blue screens. Sänk klocken.