Permalänk
Medlem

Kylare för höga ram moduler

Jag har letat som en galning efter kylare som passar med min setup. Jag har kollat massa olika trådar utan att hitta något som gjort det lättare.
Sen blir det ju krångligt också, då ingen sitter på samma setup som jag.

Moderkort: GA-990FXA-UD7
Grafikkort: XFX Radeon HD 6990
Processor: AMD Phenom II X4 945
Ram: Corsair Vengeance 8GB (2x4) DDR3 1600 C9

Jag har försökt mäta men det är lite svårt och har letat efter kylare som passar med dessa ram moduler.
Det enda jag har hittat och blivit rekomenderad att använda är Cooler Master Hyper 212 EVO men det måste finnas något annat som passar, jag vill inte behöva ta den kylaren bara för att det är den enda som passar. Känns som att det borde finnas fler valmöjligheter. Jag tog inte med alla delar i datorn då dessa delar som jag nämnt är dem enda som påverkar vad jag kan använda.

Tack på Förhand PReVerb

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Skrivet av PReVerb:

Jag har letat som en galning efter kylare som passar med min setup. Jag har kollat massa olika trådar utan att hitta något som gjort det lättare.
Sen blir det ju krångligt också, då ingen sitter på samma setup som jag.

Moderkort: GA-990FXA-UD7
Grafikkort: XFX Radeon HD 6990
Processor: AMD Phenom II X4 945
Ram: Corsair Vengeance 8GB (2x4) DDR3 1600 C9

Jag har försökt mäta men det är lite svårt och har letat efter kylare som passar med dessa ram moduler.
Det enda jag har hittat och blivit rekomenderad att använda är Cooler Master Hyper 212 EVO men det måste finnas något annat som passar, jag vill inte behöva ta den kylaren bara för att det är den enda som passar. Känns som att det borde finnas fler valmöjligheter. Jag tog inte med alla delar i datorn då dessa delar som jag nämnt är dem enda som påverkar vad jag kan använda.

Tack på Förhand PReVerb

har du funderat över sluten vattenkylning? dom är ju inte ivägen för ramminnena och kyler bra.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på det, men har inte just nu råd att lägga 500 kronor på en kylare, annars hade jag gjort det. Men jag vill helst att det ska vara tyst också.

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Medlem

Vattenkylning brukar oftast vara ganska tyst om du byter ut fläkten. Exempelvis corsair H80 + scythe GT är en bra kombination. Dock blir det ju tyvärr lite dyrare än 500 kr för en sådan lösning. Vissa har väl haft problem att pumpen låter en del men det har inte jag märkt av på min H100.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Avstängd

Thermaltake MUX 120 BLACK fungerar super bra kör den med i7 2700k 5.2 ghz och vengence 16gb dom höga varianterna (blå) i Fractals Define R3....

länkar info, så kan du kolla själv....;)

http://www.overclockers.com/thermalright-mux-120-black

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ta bort kylflänsarna på de två minnena närmast fläkten?

Permalänk
Medlem

Glömde säga att chassit är ett Zalman GS 1000, så blir extra tråkigt när man har ett chassi som inte alls begränsar en och istället ska man bli straffad för att man vill ha höga ram moduler, skäms att alla kylare ska vara så fruktansvärt breda. Jag vill ju egentligen ha ett Noctua NH-D14. Hade jag haft pengarna hade jag köpt ett H100, det var det jag ville ha från början i alla fall ifrån då att jag kom fram till att jag inte kunde ha Noctua NH-D14. Vattenkylning känns som att det skulle vara det bästa, tar ju också minst plats runt processorn. Men jag skulle dock bli tvungen att sätta fläkten upptill i chassit. Vet inte hur bra det skulle funka, antar att man helst ska ha det där den kalla luften sugs in.

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av PReVerb:

Glömde säga att chassit är ett Zalman GS 1000, så blir extra tråkigt när man har ett chassi som inte alls begränsar en och istället ska man bli straffad för att man vill ha höga ram moduler, skäms att alla kylare ska vara så fruktansvärt breda. Jag vill ju egentligen ha ett Noctua NH-D14. Hade jag haft pengarna hade jag köpt ett H100, det var det jag ville ha från början i alla fall ifrån då att jag kom fram till att jag inte kunde ha Noctua NH-D14. Vattenkylning känns som att det skulle vara det bästa, tar ju också minst plats runt processorn. Men jag skulle dock bli tvungen att sätta fläkten upptill i chassit. Vet inte hur bra det skulle funka, antar att man helst ska ha det där den kalla luften sugs in.

Synd att minnen ska ha höga kylflänsar som inte gör någon verklig nytta, snarare.

Men om du inte vill lägga 500kr på en kylare så är nog Hyper 212 EVO det mest vettiga alternativet. EVO-modellen har ju fått tystare fläkt och lite bättre design än den äldre varianten.

Antec H2O 620 har ju legat på 400kr på kampanj lite då och då från Webhallen t.ex.
Fördelen med vätskekylare är ju platsen som sagt, förutsatt att man har plats för radiatorn. Eftersom det är både pump och en fläkt, så låter de som bäst lika mycket som en luftkylare med samma fläkt, så ljudmässigt är det bättre med en luftkylare.

Det verkar inte skilja så mycket på om man tar radiatorn som inblås eller utblås. Har man bra luftflöde in så är det många som kör den som utblås i topp/bak och får bra temperaturer utan att rubba normala flödet med in ner/botten och ut topp/bak.

Vill du ha så nära en NH-D14/Silver Arrow du kan komma utan att det är i vägen för minnena är ju HR-02 MAcho ett alternativ, den ligger på 453kr i pris på Inet och är stor och tjock, men bara bakåt mot portarna, så den inte stör minneshöjden. Den har dessutom en ensam 140mm-fläkt som i test efter test visat sig vara märkbart tystare än alternativen från Noctua, Phanteks m.m.:

http://www.inet.se/produkt/6308750/thermalright-hr-02-macho

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@blackeagle Har du tagit bort flänsarna på dina minnen, eller hade du plats ändå ?

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk

Jag har en Cooler Master Hyper 212 EVO och min erfarenhet är att den inte är något vidare för höga minnen, jag kör med Crucial Ballistix Tactical minnen och de passar nätt och jämt utan att slå i fläkten så minnen som har höga flänsar är bara att glömma om man vill använda minnesbanken närmast kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PReVerb:

@blackeagle Har du tagit bort flänsarna på dina minnen, eller hade du plats ändå ?

Jag har Vengeance lågprofil eller vanliga XMS3 i alla datorer hemma.

Av de stora kylarna skulle möjligen min Phanteks kunna få plats med vanliga höga Vengeance, har man Dominator så går det ju att skruva av topp-flänsen bara. Då funkar de med Noctua NH-D14 och den går ju lägre än Phanteks.

Skrev ett inlägg med bilder för någon månad sedan här:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1119892-phanteks-ph-tc14pe-med-corsair-dominator-minnen/#post12370316

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaBlack:

Thermaltake MUX 120 BLACK fungerar super bra kör den med i7 2700k 5.2 ghz och vengence 16gb dom höga varianterna (blå) i Fractals Define R3....

länkar info, så kan du kolla själv....;)

http://www.overclockers.com/thermalright-mux-120-black

Jotjena att du kan köra en 2700k på 5.2 ghz med en mux 120..... Kanske 4.2 du menade? ^^

Permalänk

kolla på antec kuhler 620! Jag är grymt nöjd med min. Börja med bara kylaren som den är när du får den sen när du får mer pengar så köp två GT fläktar! http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/128629-antec_kuhler_h...

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Ram ska sitta i slot 1 och 3 med AMD om man bara har 2. Funkar det lika bra med slot 2 och 4?

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Skrivet av PReVerb:

Jag har för mig att Ram ska sitta i slot 1 och 3 med AMD om man bara har 2. Funkar det lika bra med slot 2 och 4?

Kolla i manualen till ditt moderkort men rent generellt brukar det funka i slot 2 och 4 med

Permalänk
Medlem
Skrivet av PReVerb:

Jag har för mig att Ram ska sitta i slot 1 och 3 med AMD om man bara har 2. Funkar det lika bra med slot 2 och 4?

På Sabertooth 990FX rekommenderar de till och med 2 och 4 om man bara har två moduler.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

På Sabertooth 990FX rekommenderar de till och med 2 och 4 om man bara har två moduler.

I min manual till mitt Sabertooth står det antingen slot 1 och 3 eller 2 och 4.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat i manualen och det ska gå att köra 2/4 men dem sa i dual channel ska man köra 1/2 trots att dem säger själva att det går att köra dual channel i 1/3 alt 2/4. Det blir väl en EVO med Push Pull

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Medlem

Frågan är vad man ska ha för fläktar eller om man bara ska köpa en fläkt till.

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Skrivet av PReVerb:

Frågan är vad man ska ha för fläktar eller om man bara ska köpa en fläkt till.

Jag har en 212 EVO till min Phenom II 955, tycker den fläkt som följde med känns klen, den är tyst men det verkar inte vara så mycket flås i den.
Den kanske är designad att helst ha två fläktar?

Permalänk
Medlem

Den lär ju i alla fall vara bättre en AMD stock kylare. Men tänkte möjligen köpa
https://www.inet.se/produkt/5322111/corsair-air-series-sp120-...
eller
https://www.inet.se/produkt/5322113/corsair-air-series-af120-...

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk

Schyte's Gentle Typhoon 1850 RPM, som du låter gå på autostyrning av tempsensorn på moderkakan. Tyst med bra flås.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

då blir det kanske 2 såna sen. men funkar det att ha en sån och den som följer med tills jag kan köpa en till sådan? tänker att effekten kan bli negativ beroende på bladen och varvtalen. sitter det förresten några markeringar så man inte råkar sätta åt fel håll. är väl i och för sig lättare att sätta åt rätt håll en åt fel. men alltid bra ifall man är trött när man fixar.

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Medlem

Köp Corsair Vengeance 8GB LP. Låg profil versionen av samma minne så är problemet löst.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

jo, men då ska jag ha råd att göra det också, ibland får man göra det bästa av situationen och det råkar bli lite dyrare i längden. Men sen är det ju så att jag alltid flyttar allt gammalt från den här datorn till min andra, så när jag köper nytt ram och vill ha större kylare så flyttar jag bara detta över till den andra datorn.

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Medlem

Aja, nu beställde jag från Komplett då inet inte skulle få in den förns om 2 månader. och blir möjligen en fläkt nu eller 2 nästa månad.

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihop. Jag har beställt allt, blir tight ekonomiskt men jag kände att det blir bara jobbigt att vänta. Blir en billigare nästa månad i stället. Och jag tänker återkomma med resultat. Kom precis på en sak. Jag har ju bara en 4 pin plats för processor fläkt. Vad ska man köpa för sladd för att kunna koppla fler? Annars har ju bara en fläkt ström. Är det en http://www.dustinhome.se/product/5010207549/akasa-flaktkabel-... man ska ha? Antar att http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632250 funkar. Eller måste jag ha en sån här https://www.inet.se/(F(uMGAo3FKncXGhDnwzJqCSQzXR1zKyfXOq9E2x7... ?

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av fairyland:

I min manual till mitt Sabertooth står det antingen slot 1 och 3 eller 2 och 4.

Här är bilden från min. Alltså, har man en modul, kör med A2 (plats 2), har man två kör med A2+B2 (2 och 4), har man fyra, kör med alla

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Nu har det blivit lite krångligt här. Priset blir ju detsamma som vattenkylning. Så det blev en Antec Kühler H2O 620 från CDON då den var billigast där plus att det var frakt fritt Nu måste jag bara krångla med returer och skit, men det gör inte så mycket.

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av PReVerb:

Nu har det blivit lite krångligt här. Priset blir ju detsamma som vattenkylning. Så det blev en Antec Kühler H2O 620 från CDON då den var billigast där plus att det var frakt fritt Nu måste jag bara krångla med returer och skit, men det gör inte så mycket.

Ja, då slipper du ju bry dig om plats helt Den ska ju funka fint, så lycka till!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX