Bra & billigt server chassi (ej rack)

Permalänk

Bra & billigt server chassi (ej rack)

Tipsa bra server chassin!

EJ SERVERRACK, alltså vanliga atx chassin som jag använder som server, aka "vardagsrumserver"

Länka gärna chassin som är enkla, men ändå med lite finesser.

Chassit ska helst ha många fläktmöjligheter.

Visa signatur

Intel core i7 2700k 4.6ghz | Corsair H100 | Msi Z77 gd45 | Gainward gtx 660ti | 12gb ddr3 vengeance | 4.5tb lagring

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du ska stoppa i servern. Du kan bygga en väldigt liten server baserad på mini-ITX i t.ex en Fractal Design Array 2, eller en EATX-server i en Xigmatek Elysium. Har du någon befintlig hårdvara som du ska nyttja? Moderkort, diskar?

Permalänk
Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Det beror helt på vad du ska stoppa i servern. Du kan bygga en väldigt liten server baserad på mini-ITX i t.ex en Fractal Design Array 2, eller en EATX-server i en Xigmatek Elysium. Har du någon befintlig hårdvara som du ska nyttja? Moderkort, diskar?

Jo, det kanske jag borde skrivit..

mobo: msi am3+ atx (minns ej modellnamn)

hdd:2st 3.5 1tb

cpu: amd black edition x4 3.3ghz

minne:6gb kingston¨

psu: nätagget som gud glömde.. tror det är 430w eller dylikt... ingen aning vilket märke.

Jag använder server som apache, ftp och minecraft server(5-10 spelare 24/7)

Visa signatur

Intel core i7 2700k 4.6ghz | Corsair H100 | Msi Z77 gd45 | Gainward gtx 660ti | 12gb ddr3 vengeance | 4.5tb lagring

Permalänk
Medlem

Sånt kanske: http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=95 om det nu var för vardagsrum vi pratade.

Annars något Fractal-Design R3/R4 i lämplig färg: http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=102

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag har tre burkar som står i en klädkammare hemma, två av dessa har Fractal Design's "Define Mini" och jag beställde faktiskt ett tredje för mindre än 20 minuter sedan.
Jag tycker denna låda lämpar sig utmärkt, två fläktplatser i fronten, en i toppen och en där bak, jag har även för mig att det finns en plats i botten också. Man kan diskutera att lådorna är lite små, men man kör ju generellt sett inte med varma grafikkort och feta proppar så det ska inte vara några problem.
Jag kör med två stycken i3or, en i fil/webbservern och en i spelservern. Sen kör jag med en Pentium Dual Core i brandväggen. Brandväggen som har Pentium-proppen blir aldrig varm, har en fläkt i lådan som går på minimum, underbart tyst och jag tycker Define Minin är skitsnygg. Fil/webbservern är den maskin som sitter i den andra Minin och den har 6+1 diskar så där sitter det två fläktar i fronten och en där bak, diskarna håller väldigt godtyckliga temperaturer under användning av en person, ibland är vi två. Den låter lite mer än brandväggen men absolut inte störande, även om man står i klädkammaren och lyssnar.
Jag kan knappt bärga mig innan den tredje Minin kommer så jag får stoppa in spelservern i en likadan låda.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Skrivet av sYph:

Jag har tre burkar som står i en klädkammare hemma, två av dessa har Fractal Design's "Define Mini" och jag beställde faktiskt ett tredje för mindre än 20 minuter sedan.
Jag tycker denna låda lämpar sig utmärkt, två fläktplatser i fronten, en i toppen och en där bak, jag har även för mig att det finns en plats i botten också. Man kan diskutera att lådorna är lite små, men man kör ju generellt sett inte med varma grafikkort och feta proppar så det ska inte vara några problem.
Jag kör med två stycken i3or, en i fil/webbservern och en i spelservern. Sen kör jag med en Pentium Dual Core i brandväggen. Brandväggen som har Pentium-proppen blir aldrig varm, har en fläkt i lådan som går på minimum, underbart tyst och jag tycker Define Minin är skitsnygg. Fil/webbservern är den maskin som sitter i den andra Minin och den har 6+1 diskar så där sitter det två fläktar i fronten och en där bak, diskarna håller väldigt godtyckliga temperaturer under användning av en person, ibland är vi två. Den låter lite mer än brandväggen men absolut inte störande, även om man står i klädkammaren och lyssnar.
Jag kan knappt bärga mig innan den tredje Minin kommer så jag får stoppa in spelservern i en likadan låda.

Hmm, intressant. Define mini är finfina! Dock så spelar ljudnivå ingen roll, eftersom min server står i en stor garderob.

Men men, bilder kommer väl om ca 1vecka om delarna har kommit då!

Visa signatur

Intel core i7 2700k 4.6ghz | Corsair H100 | Msi Z77 gd45 | Gainward gtx 660ti | 12gb ddr3 vengeance | 4.5tb lagring

Permalänk

För de som ville veta så blev det ett Silverstone ps04b som chassi, och en 3000rpm front fläkt, hoppas bara den gör sitt jobb

Visa signatur

Intel core i7 2700k 4.6ghz | Corsair H100 | Msi Z77 gd45 | Gainward gtx 660ti | 12gb ddr3 vengeance | 4.5tb lagring