Permalänk

Intel i5-750 överhettad

Ok, så för en dag sedan så fick jag en BSOD efter att ha spelat spel i någon timme. Spelet var antagligen inte problemet då det är mer än 6 år gammalt. Jag kör BOINC non-stop däremot och det har fungerat helt Ok att köra processorn 100% i mer än 1,5 år nu.
När jag startade om datorn så meddelade BIOS att min överklockning misslyckats. En nätt överklockning till 3,0GHz som jag haft sedan jag installerade processorn.

Här är en skum bild på vad som händer för tillfället när jag kör BOINC:

Det som står ut för mig är temperaturen som aldrig förut har gått över 65 på full belastning. Samt CPU kurvan som hoppar upp och ned (detta kunde ha varit pga. at boinc växlar av och på beroende på hur mycket jag använde datorn, men det brukar noteras i Meddelanden, och som ni ser så finns inget meddelande om att beräkningarna pausats). Samt något ännu mer skumt, CPU-Z visar 2808,8MHz för några sekunder och med jämna mellanrum visar den över 14 siffror innan kommatecknet, något som är helt fel (har inte än hört talas om någon processor med kvadriljoner MHz).
Jag har klockat ner processorn till default nu samt speedstep. Idle temps ligger runt 48C och fläkten går inte högre än 2057RPM, kommer inte ihåg om den har gått högre förut, men jag har testat att sätta Q-fan till max manuellt, samt turbo.

Så kort sagt, datorn har fungerat felfritt i mer än 1,5 år tills igår då den flippade ur totalt, och fortfarande gör om jag kör boinc.

Specs:
ASUS P7H55D-M PRO
Intel i5-750 (stock kylare/fläkt)
Cooler Master 700W
Corsair 2x2GB DDR3 PC3-10700H (667MHz)
ATI HD5870

Edit: Ok nu ser jag att CPU-Z går över 14 siffror ibland även när jag inte belastar processorn.
Tydligen så var det fel på cpuz, uppdaterade till senaste och nu uppstår inte det problemet, nu ser jag dock inte Multiplier, Bus speed eller rated FSB längre.

Permalänk
Medlem

Ett generellt tips är att byta ut originalkylaren, dom är verkligen inte bra särskilt om du har överklockat. Tänk att du kan ha varmare temperatur i rummet nu på sommaren, har tempgivare i min burk och ligger ca 10 grader varmare i burken nu.

Kan rekommendera denna som jag har i min ena burk, billig och bra!

Permalänk
Skrivet av Toye666:

Ett generellt tips är att byta ut originalkylaren, dom är verkligen inte bra särskilt om du har överklockat. Tänk att du kan ha varmare temperatur i rummet nu på sommaren, har tempgivare i min burk och ligger ca 10 grader varmare i burken nu.

Kan rekommendera denna som jag har i min ena burk, billig och bra!

Hm, ja jag har funderat på det. Men jag har inte haft några problem tidigare i sommar när det varit varmare, inte heller förra sommaren. Samt.. varmare klimat förklarar inte varför processorn beter sig som den gör, men den kanske blev skadad av att ligga på hög temp?
Hur som helst så går temperaturen upp över 70C på full belastning nu även utan någon OC.