Permalänk

Hade överklocken sönder min dator?

Hade överklockat min core i5 750 till 3.6 ghz, stängt av alla energifunktioner i bios, vcore var på 1.3v, bclk 200 och resten var på auto. Minnen i 1600 mhz. Efter 20 min i IBT så stänger datorn av sig och går ej att starta. Helt död.

När jag stänger av nätagget och drar ur kabeln och sen in igen och försöker starta datorn flashar en led lampa till på moderkortet i 1/10 sekund annars händer absolut ingenting i datorn. Vad kan ha hänt tror ni? Hade för övrigt stenkoll på temps körde core temp inställd på att stänga Windows om kärnorna nådde 80 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa återställa cmos, Du vet något skumt hände mig en gång, jag överklockade med sen blixtrade det till, datorn startade inte men efter 3 dagar orörd så startade den! haha
fast det var en äldre dator med andra komponenter

Så om inget fysiskt hände så oroa dig inte, Resetta bara CMOS!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Entusiast

1,3 volt känns väl lite i överkant, jag körde min i5-760 i 1,05vcore på 3,4GHZ i ett par år utan problem. Fast jag kanske bara hade ett jävla bra ex.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det troligaste är död strömförsörjning på moderkortet. Enligt Gigabyte stöder det enbart max 95W CPUer, med andra ord helt olämpligt att överklocka med, när det inte ens orkar med alla standardklockade processorer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ber om ursäkt skulle skrivit med att reset av cmos har jag testat till ingen lycka.

Skulle ner på lägre vcore men skulle se att den var stabil på 1.3 och sen gå ner till 1.28, 1.26 osv tänkte jag för att se vad jag kunde köra den i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag tror det troligaste är död strömförsörjning på moderkortet. Enligt Gigabyte stöder det enbart max 95W CPUer, med andra ord helt olämpligt att överklocka med, när det inte ens orkar med alla standardklockade processorer.

Vad menar du? Är det någon specifik begränsning för mitt moderkort och vart står det någonstans isf? Jag har läst ett antal recensioner om det (gjorde det innan jag köpte det) och där visar det på goda överklockningsresultat och de nämner inget om att det inte ska klara av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Imbauser123:

Vad menar du? Är det någon specifik begränsning för mitt moderkort och vart står det någonstans isf? Jag har läst ett antal recensioner om det (gjorde det innan jag köpte det) och där visar det på goda överklockningsresultat och de nämner inget om att det inte ska klara av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan jämföra med ett UD7 och dess strömförsörjning: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3324#

UD7 har kylning av mosfetarna och många fler faser = fler komponenterna som delar belastningen och det går svalare.

Just med enbart 95W gäller nog endast AMD där en del drog över 125W, så det var enkelt att se hur bra moderkortets strömförsörjning var, beroende på CPU-stöd.

Att ditt kort helt saknar kylning borde ringt en varningsklocka, det tillsammans med relativt få komponenter vilket ger större belastning och värmeutveckling jämfört med ett kort avsett för överklockning. Vad några testsajter säger är bara en del i bedömningen, precis som med t ex nätaggregat. Många billigare saker fungerar bra nya, men åldras snabbt och tar slut om man kör de utanför det avsedda området. Man kan aldrig räkna med att budgetprylar klarar samma belastning som dubbelt så dyra delar.

Jag tror iaf att ditt moderkort dött av överbelastning och/eller värmeslag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Låter som mammaplankan har rykt. Det där med att vcoren är hög ingen fara. Kör min i 4.2 med 1.4 i vcore och har gjort det i snart 3 år. Viktigare att hålla koll på temperaturen, det sänker livslängden. Lynnfield klarar 1.425 i 24/7 med BRA vattenkylning, när jag säger bra så menar jag inte Corsair H100. När det gäller luft hade jag hållt mig under 1.35

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Hedersmedlem

Hög vcore är bättre för moderkortet än lägre, vid samma effekt och försök till överklockning. Sänker man spänningen men ändå försöker få CPU prestera samma, måste moderkortet ge ännu större ström och eftersom det redan tidigare handlar om runt 100A eller mer kan resultatet bli tråkigt med klenare prylar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Hög vcore är bättre för moderkortet än lägre, vid samma effekt och försök till överklockning. Sänker man spänningen men ändå försöker få CPU prestera samma, måste moderkortet ge ännu större ström och eftersom det redan tidigare handlar om runt 100A eller mer kan resultatet bli tråkigt med klenare prylar.

Hur vet man vad ett moderkort klarar av när det gäller ström/spänning då och hur mycket man vågar överklocka med ett visst moderkort? Kanske är blind men hittar inget som säger något om det i specifikationerna för tex UD7 som du länkade eller mitt som jag också kollade upp specs för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Imbauser123:

Hur vet man vad ett moderkort klarar av när det gäller ström/spänning då och hur mycket man vågar överklocka med ett visst moderkort? Kanske är blind men hittar inget som säger något om det i specifikationerna för tex UD7 som du länkade eller mitt som jag också kollade upp specs för.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inga exakta siffror eftersom moderkortstillverkarna vill sälja kort i alla prislägen. Man måste själv titta på prisläget, kylning/antalet faser och till vilken målgrupp kortet vänder sig. Vissa undantag finns som Gigabytes tramskort med magasin, ljuddämpare och annat som kylflänsar. Enbart bling-bling men fortfarande undermålig strömförsörjning trots att det riktade sig till överklockande gamers.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Finns inga exakta siffror eftersom moderkortstillverkarna vill sälja kort i alla prislägen. Man måste själv titta på prisläget, kylning/antalet faser och till vilken målgrupp kortet vänder sig. Vissa undantag finns som Gigabytes tramskort med magasin, ljuddämpare och annat som kylflänsar. Enbart bling-bling men fortfarande undermålig strömförsörjning trots att det riktade sig till överklockande gamers.

Så om du hade haft mitt grafikkort och moderkort hur mycket hade du vågat överklocka? Vad för moderkort för 1156 socket är rekommenderat om man vill få ut det mesta vad gäller överklock (4 Ghz+) ur core i5 750 om du vet (även om den inte längre är en aktuell socket)?

Är det alltid så att det finns en del moderkort i varje socket som klarar av i stort sett alla typer av överklockning så det är processorn som sätter gränserna och inte tvärtom? I mitt fall, om jag förstår er rätt, så var det moderkortet som satte gränsen för överklockning.

I vilken prisklass bör man kolla när det gäller moderkort om man är intresserad av att överklocka processorn man skaffar till det till nära av dess kapacitet?

Jag är en stor nybörjare vad gäller överklockning och gav mig in på saker jag inte hade kunskap om med facit i hand men när jag läst om överklockning har jag alltid trott det mesta handlar om vad cpu:n klarar och inte klarar och inte lagt mycket fokus på att moderkortet är minst lika viktigt att ha koll på. Är det en vanlig missuppfattning bland nybörjare inom överklockning?

PS: Hoppas inte jag är för jobbig med alla dessa frågor/funderingar men bra att veta så att jag inte gör om samma misstag plus om jag ska köpa ny dator vill jag veta vad jag ska kolla efter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.:)

Ja, moderkortet är klart underskattat. Ett exempel som direkt kommer upp är multipla grafikkort: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor... från den eminente Zcenicx.

Det är liknande problem, med den skillnaden att grafikkorten själva har det interna "ström/nätagget" något en CPU inte har plats för. Men precis som med överklockande CPU-användare, måste moderkortet ha möjlighet att leverera den ökade strömmen. Det är inte en självklarhet alls eftersom just överklockning och dess ökade strömförbrukning är helt olinjär och kan formligen explodera när man går över vissa gränser.

Vid CPU- och GPU-överklockning blir det ännu besvärligare eftersom då moderkortet ska dels försöka klara att reglera den egna strömmen till CPU samt även till kanske ett flertal grafikkort. Då talar vi om biffiga strömmatningskretsar till CPU samt lika biffiga (läs extra) strömanslutningar från nätagget till moderkortet.

Troligen svårt att klara något sådant under 2,5'-3' för båda kraven, men runt 2' om det gäller enkelgrafikriggar.

Några tankar i all hast, kanske fortsätter senare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.:)

Ja, moderkortet är klart underskattat. Ett exempel som direkt kommer upp är multipla grafikkort: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor... från den eminente Zcenicx.

Det är liknande problem, med den skillnaden att grafikkorten själva har det interna "ström/nätagget" något en CPU inte har plats för. Men precis som med överklockande CPU-användare, måste moderkortet ha möjlighet att leverera den ökade strömmen. Det är inte en självklarhet alls eftersom just överklockning och dess ökade strömförbrukning är helt olinjär och kan formligen explodera när man går över vissa gränser.

Vid CPU- och GPU-överklockning blir det ännu besvärligare eftersom då moderkortet ska dels försöka klara att reglera den egna strömmen till CPU samt även till kanske ett flertal grafikkort. Då talar vi om biffiga strömmatningskretsar till CPU samt lika biffiga (läs extra) strömanslutningar från nätagget till moderkortet.

Troligen svårt att klara något sådant under 2,5'-3' för båda kraven, men runt 2' om det gäller enkelgrafikriggar.

Några tankar i all hast, kanske fortsätter senare.

Vad säger du om detta moderkort http://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx då? Är väll fel sockel men är lite nyfiken. Är inte så insatt i just den här biten när det gäller moderkort (har själv en tidigare gen av detta moderkort) och det hade i alla fall extra strömförsörjning. Det borde orka med clock både gpu och cpu? Eller är det bara gigabye snålar mest?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Bara för att klargöra lite:

P=U*I

Dvs om man sänker spänningen så ökar strömmen, vilket ger en högre belastning av strömförsörjnings komponenterna.

Permalänk
Skrivet av cre80r:

Bara för att klargöra lite:

P=U*I

Dvs om man sänker spänningen så ökar strömmen, vilket ger en högre belastning av strömförsörjnings komponenterna.

Fattar jag rätt att desto högre frekvens på CPU man väljer så ökar P? Och för en given frekvens så krävs ett visst värde på P som nås genom att nätagget och moderkortet sköter I (strömmen) medan vi själva kan sätta ett värde på U? Och höjer vi frekvensen och/eller sätter för lågt värde på U så är risken att moderkortet grillas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Imbauser123:

Fattar jag rätt att desto högre frekvens på CPU man väljer så ökar P? Och för en given frekvens så krävs ett visst värde på P som nås genom att nätagget och moderkortet sköter I (strömmen) medan vi själva kan sätta ett värde på U? Och höjer vi frekvensen och/eller sätter för lågt värde på U så är risken att moderkortet grillas?

Skickades från m.sweclockers.com

Ungefär så, ja, som jag antydde tidigare: #12493808

Ett problem är dock att kurvan ofta inte alls är linjär, så det är väldigt svårbedömt. Därför måste man ha stora marginaler när man börjar klocka lite mer avancerat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cre80r:

Bara för att klargöra lite:

P=U*I

Dvs om man sänker spänningen så ökar strömmen, vilket ger en högre belastning av strömförsörjnings komponenterna.

Kan ju klargöra ytterligare att formeln kallas Ohms lag och att;

P = Effekt (Watt)
U = Spänning (Volt)
I = Ström (Ampere)

Permalänk

Hej igen. Har nu en följdfråga på mitt lilla problem som jag skriver om i första inlägget. Om det nu är moderkortet som blev pressat för hårt och alltså gav med sig, kan övriga delar i datorn också strukit med? Vore bra att veta vilka delar ni tror (eller vet) fortfarande lär fungera och vilka man inte kan vara lika säker på att de fungerar...

Innan ni svarar på frågan ovan kan jag också nämna att jag tog ut grafikkortet ur datorn och testade därefter att starta upp datorn och då hördes ett ljud som påminner om ljudet som bubbelplast ger ifrån sig och straxt därefter kom en vacker liten rökslinga seglandes upp i luften. Därefter lukta det bränt! B-) Så om datorn var trasig innan så är den nu väldigt trasig!

Skickades från m.sweclockers.com