Hur ska jag inreda mitt chassi? (Define R3)

Permalänk
Entusiast

Hur ska jag inreda mitt chassi? (Define R3)

Jag hade tänkt köpa till lite fläktar till mit Define R3-chassi men jag är inte säker på vilka jag ska köpa...

Jag har funderat på att köpa till lite Noctua-fläktar och få monstruös kylning men då så skulle det se fult ut för jag skulle blanda dom med mina vita fläktar och det skulle störa mig väldigt mycket ::P
Jag är ute efter ett så tyst system som möjligt men som ändå kan kyla en i7 2700K överklockad till ungefär 4.5GHz om det är möjligt.
Jag har 2st 120mm-fläktar på min Corsair A70-kylare som jag inte gillar då dom låter en del i idle och det kan störa mig när jag surfar eller tittar på film så jag vill byta ut dom men om jag nu skulle köpa 2st likadana Fractal Design-fläktar som följde med chassit så skulle det ju säkerligen bli tyst men skulle CPU'n bli varmare då?

Som ni ser så har jag några rediga i-landsproblem och jag hoppas att ni kan hjälpa mig!
Tack på förhand

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag har satt in 3 st Scythe-slip-stream-140mm-1200rpm, en i botten och två i taket. Det är 140mm fläktar som passar i 120mm hålen. Flyttar avsevärt mer luft än mina 120mm Nexus Silent 120mm jag har i fronten och låter lika lite om man kör med fläktkontroller på dom.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Toye666:

Jag har satt in 3 st Scythe-slip-stream-140mm-1200rpm, en i botten och två i taket. Det är 140mm fläktar som passar i 120mm hålen. Flyttar avsevärt mer luft än mina 120mm Nexus Silent 120mm jag har i fronten och låter lika lite om man kör med fläktkontroller på dom.

Hmmm jag vet inte riktigt...

Jag har funderat lite och kommit på att jag ju kan ha 1 Nocuta-fläkt där bak som exhaust, 2 Nocuta-fläktar på min kylare och 1 till Fractal Design-fläkt där framme.

På så sätt så borde jag ju inte höra något oljud i och med att Noctua-fläktarna ska vara ganska tysta till och med i högsta hastighet har jag hört (Det kan ni gärna rätta mig på) och när fläktarna sitter så långt bak så borde jag ju inte kunna höra dom
Och sen flyttar jag då över min fläkt där bak till framsidan för 2 st Fractal Design-fläktar borde väl ändå ge tillräckligt med luft till chassit framifrån?

Sen vet jag inte om det är värt att installera några andra fläktar då jag inte kör SLI just nu och mitt chassi har inte riktigt någon luft att ta underifrån då chassit är ganska instängt men vad tycker ni om min idé?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jag hade tänkt köpa till lite fläktar till mit Define R3-chassi men jag är inte säker på vilka jag ska köpa...

Jag har funderat på att köpa till lite Noctua-fläktar och få monstruös kylning men då så skulle det se fult ut för jag skulle blanda dom med mina vita fläktar och det skulle störa mig väldigt mycket ::P
Jag är ute efter ett så tyst system som möjligt men som ändå kan kyla en i7 2700K överklockad till ungefär 4.5GHz om det är möjligt.
Jag har 2st 120mm-fläktar på min Corsair A70-kylare som jag inte gillar då dom låter en del i idle och det kan störa mig när jag surfar eller tittar på film så jag vill byta ut dom men om jag nu skulle köpa 2st likadana Fractal Design-fläktar som följde med chassit så skulle det ju säkerligen bli tyst men skulle CPU'n bli varmare då?

Som ni ser så har jag några rediga i-landsproblem och jag hoppas att ni kan hjälpa mig!
Tack på förhand

Jag har R3 chassi med 3xNoctua 140MM samt 3x120MM inkl en Noctua DH-N14 CPU kylare. Det ser grymt snyggt ut faktiskt Enhetligt och inte alls så vidrigt jag först tänkt mig. Det enda jag saknar är en vettig fläktkontroller då dessa på full effekt genererar en hel del ljud och luftflöde framför allt :).

Om du vill ha ett tyst system och samtidigt få bra luftflöde vid behov så fyll på med alla fläktar du vill och köp en passande fläktkontroller.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du har för moderkort så kanske du inte ens behöver en fläktkontroller, styr alla mina 6 fläktar med moderkortet och fläktkurvor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tomtelol:

Jag har R3 chassi med 3xNoctua 140MM samt 3x120MM inkl en Noctua DH-N14 CPU kylare. Det ser grymt snyggt ut faktiskt Enhetligt och inte alls så vidrigt jag först tänkt mig. Det enda jag saknar är en vettig fläktkontroller då dessa på full effekt genererar en hel del ljud och luftflöde framför allt :).

Om du vill ha ett tyst system och samtidigt få bra luftflöde vid behov så fyll på med alla fläktar du vill och köp en passande fläktkontroller.

Tror du att Nocuta-fläktarna kan bli tysta om man sänker dom med en fläktkontroller och vart har du placerat dina 140mm-fläktar samt vad tycker du om min idé om jag vill spara lite pengar samtidigt?

PS. Jag har för mig att man fick med en fläktkontroller med R3-chassit? Jag är inte säker och jag kan inte kolla eftersom jag inte är hemma just nu men har du provat den någon gång, i så fall var den dålig?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av X-oiL:

Beroende på vad du har för moderkort så kanske du inte ens behöver en fläktkontroller, styr alla mina 6 fläktar med moderkortet och fläktkurvor.

Jag har ett Asus Sabertooth Z77, styr du fläktarna med moderkortet i realtid eller måste du ställa in det i BIOS?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
  • Proppa chassit fullt med Noctua-fläktar

  • Skaffa en fläktkontroller

  • Win!

Bild inifrån mitt eget chassi:

(jag har dessutom en Noctua-fläkt i botten och två Noctua-fläktar i fronten)

När du vill ha kylning låter du fläktarna gå på 100 %, de för ändå ett behagligt "oväsen" ifrån sig. Om du däremot vill gå och lägga dig, och samtidigt låta datorn vara igång och ladda ner torrents exempelvis, vrider du ner fläktarna tills det att de inte längre hörs.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:
  • Proppa chassit fullt med Noctua-fläktar

  • Skaffa en fläktkontroller

  • Win!

Bild inifrån mitt eget chassi:

http://minfil.se/W2sbXeadba

(jag har dessutom en Noctua-fläkt i botten och två Noctua-fläktar i fronten)

När du vill ha kylning låter du fläktarna gå på 100 %, de för ändå ett behagligt "oväsen" ifrån sig. Om du däremot vill gå och lägga dig, och samtidigt låta datorn vara igång och ladda ner torrents exempelvis, vrider du ner fläktarna tills det att de inte längre hörs.

Det där såg ju finfint ut! Dock så köper jag nog bara 3 fläktar till att börja med i så fall men exakt vilka Noctua-fläktar har du proppat chassit med och vad heter din fläktkontroller?

Har du en R3:a också förresten?

Edit: Lite off-topic men vad har du för grafikkort? Kylaren ser asgrym ut

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Det där såg ju finfint ut! Dock så köper jag nog bara 3 fläktar till att börja med i så fall men exakt vilka Noctua-fläktar har du proppat chassit med och vad heter din fläktkontroller?

Det är Noctua NF-P12 (120 mm) samt Noctua NF-P14 FLX (140 mm).

Jag har två stycken P12 i fronten och en längst bak (där är nämligen endast plats för 120 mm-fläktar) samt två P12 på processorkylaren. I toppen har jag två stycken P14 och en i botten.

Fläktkontrollern är en Scythe Kaze Q (3,5 ") och ser ut så här:

Skrivet av Uzanar:

Har du en R3:a också förresten?

Edit: Lite off-topic men vad har du för grafikkort? Kylaren ser asgrym ut

Yes, det är ett Fractal Design Define R3 jag har!

Bilderna är från tidigare i år, då jag inte ägde det 7970-grafikkortet som jag äger i nuläget. Men det grafikkortet på bilden är ett Gigabyte Radeon HD 5770 SL. Det finns inte längre att köpa i butik, men dess storebror – 6770, finns att köpa till samma pris som vad 5770 kostade innan det försvann ur butikers sortiment.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

Fläktkontrollern är en Scythe Kaze Q (3,5 ") och ser ut så här:http://minfil.se/Xds5X3afb9

Så det går bra med den billigaste som finns, bra att man inte behöver lägga ut en förmögenhet på det också
Dock så verkar den inte vara i lager och verkar inte heller komma i lager så jag provar nog NZXT's billigaste med touchskärm, känns lite lyxigare för en billig peng

Tack så mycket för hjälpen, det blir nog 3 Noctua fläktar i nuläget...2 st på min processorkylare och 1 där bak och sen så flyttar jag mina medföljande fläktar till framsidan

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Så det går bra med den billigaste som finns, bra att man inte behöver lägga ut en förmögenhet på det också
Dock så verkar den inte vara i lager och verkar inte heller komma i lager så jag provar nog NZXT's billigaste med touchskärm, känns lite lyxigare för en billig peng

Jadå, den fungerar bra. Reglagen på den känns dock inte särskilt kvalitativa eller stabila, men i övrigt är dess byggkvalitet och funktionalitet utmärkt!

Skrivet av Uzanar:

Tack så mycket för hjälpen, det blir nog 3 Noctua fläktar i nuläget...2 st på min processorkylare och 1 där bak och sen så flyttar jag mina medföljande fläktar till framsidan

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Detsamma! Lycka till med fläktarna och fläktkontrollern!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jag har funderat på att köpa till lite Noctua-fläktar och få monstruös kylning men då så skulle det se fult ut för jag skulle blanda dom med mina vita fläktar och det skulle störa mig väldigt mycket ::P

Visst är det löjligt att man bryr sig om hur det ser ut inne i datorn, det är ju nästan uteslutande datorskärmen man tittar på ändå!? Men jag är precis likadan; två av mina fyra chassifläktar har börjat "gnälla" lite på senare tid, och den modellen hittar jag inte någonstans, så naturligtvis kommer jag köpa fyra nya fläktar, så att de ser likadana ut (och jag har inte ens ngt fönster i mitt chassi).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu när vi ändå är inne på fläktar och fläktkontroller så lånar jag din tråd lite!

Jag har tankar på att köpa http://www.inet.se/kundvagn/visa/2051415/flaktkontroll , vad jag kan utläsa på NZXT hemsida så är varje enskild kanal 30W (Låter mycket tycker jag), så det BÖR vara okej att sammankoppla två fläktar av samma sort på en Y-adapter och enbart då använda en kanal på kontrollern för att styra fläktarna utan problem?

12V x 1.2A = 14.4W. 14.4W x 2 = 28.8W <-- Fick formeln från ett forum iallafall, stämmer detta? :).

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jag har ett Asus Sabertooth Z77, styr du fläktarna med moderkortet i realtid eller måste du ställa in det i BIOS?

Jag reglerar det via Asus FAN Xpert 2 i realtid. Beroende på vad du har för typ av fläkt så kan de regleras olika mycket. Jag har en Noctua P14 140mm och en F12 PWM på min kylare. 2 st S12B FLX som insug i fronten, 1st S12B ULN efter HDD-buren och 2st P12 PWM i toppen som utsug i mitt chassi. Alla regleras och idle kör jag endast CPUn i 400RPM och de i fronten i 800RPM = helt tyst dator (om det inte är på natten då hör man ett svag men behagligt vind/fläktljud.)

Dock kostar ju fläktarna en slant och jag har inte testat några andra fläktar men är du beredd att lägga ut pengarna så kan jag varmt rekommendera dessa fläktar.

Fläktkontroller ser jag ingen mening med då en välgjord fläktkurva i FAN Xpert 2 ersätter det. Plus att du slipper själv sitta och vrida på varje fläkt när du inte spelar osv.

Bara att komma med mer frågor om du har rörande just Noctua och FAN Xpert, några andra har jag som sagt ingen erfarenhet av