Ingen effekt av brittisk Pirate Bay-blockering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tror han/hon menade på den lilla stunden TPB var nere.

Japp, men det där var ju ändå intressant!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Japp, men det där var ju ändå intressant!

Min gissning på hur mycket extra som såldes den veckan (?) är ca 0%.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Är väl precis som när IPRED infördes. Trafiken droppade med ~40% för att sedan gå tillbaka till normala nivåer och t.o.m. öka något. Det är fel väg att gå, ge oss lite vettiga alternativ istället :<

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Skämtar du eller? Det ENDA sättet konsumenter kan motverka bolagens beslut är genom att inte köpa deras produkt. Problemet är folk som sitter längst upp i produktionsbolagen och utgivare endast ser att de tjänar mindre pengar och därav drar slutsatsen att folk stjäl dem. Tanken är ju faktiskt extremt bra, vill du göra så att bolagen lyssnar? Samla ihop er och slå dem där det känns, dvs. i plånboken (ie. bojkott). Hade funkat galant om inte folk också laddade ner filmen och gav dem denna "dagens ungdom är tjuvar"-sinnet.

Nej, det är uppenbarligen du som skämtar eftersom du förklarar för mig exakt det jag redan skrivit. Läs vad jag skrivit istället för att hitta på.

Det jag skrivit är just att inte köpa det man tycker är för dyrt är exakt rätt metod. Att istället tillgodogöra sig det gratis är att få bolagen att göra tvärtom, inte för att det är den logiska aktionen från bolagen men för att man som pirat ändå vet att det är effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet där är i så fall att man inte får spela in sin egen låt som låter likadant, och sedan sälja den. Det råden inte fri konkurrens utan upphovsmannen har rätt att helt bestämma över distributionskanaler och priser, och då blir det tokigt.

Sedan om vi skall prata rellevans så kan du ju i så fall lägga ner ditt snack om vad som är lagligt och inte, då den här diskussionen gäller vad som BORDE vara det, inte vad som ÄR det. Och som det ser ut nu så gynnar lagen en liten klick människor och deras advokater. Lagar bör alltid vara utformade så att den stora massan är nojd med dem, det är de knappast nu.

Jag vet inte var du fått ifrån att ocker enbart gäller "livsnödvändiga" saker. Det räcker med att köparen är i beroendeställning till säljaren, vilken man ju rimligtvis är om man bryter mot lagen om man skaffar sig en vara på ett annat sätt än säljjaren bestämmer att man får, eftersom då säljaren helt dikterar villkoren och kan då ta ut idiotpriser, vilket vi båda konstaterat att de uppenbarligen gör.

Det är klart det måste finnas restriktioner på att kopiera det någon annan redan gjort. Finns det inga sådana restriktioner hämmar man viljan till utveckling eftersom det blir ekonomiskt sett sämre att vara den som lägger ner tid och pengar på att skapa något nytt. Nu har dock upphovsrätts- och patentlagarna förvridits till något de inte ska vara (framförallt i USA), men grundtanken i dem är helt korrekt i mina ögon.

Nej, diskussionen kan inte ha gällt vad som borde vara lagligt för du har hela tiden skrivit "de har ingen rätt" osv, vilket är ett uttalande om objektiv fakta. Jag kan min grammatik och mina språkregler och jag förväntar mig att folk skriver vad de menar. Har du syftat till att skriva om hur det borde vara har du använt fel ord och bör nog tänka lite på det så du kan bli korrekt uppfattad.

Det finns inga som helst möjligheter att få mediabolagen att åka dit på ocker och det finns absolut inga beroendeställningar eftersom de senaste verken i ren underhållning inte är något man behöver för att leva drägligt. Vill man hålla sig från att betala 100 kr för att se något på bio, eller 200 kr för att få en ny blu-ray/DVD, så är det enkelt att hyra eller vänta tills priserna på skivorna går ner, alternativt köpa från utländska källor. Man kan också få tag i en hel del via sitt bibliotek. Och skulle bolagen vara skyldiga till det kan du ge dig på att de redan hade varit dömda för länge sedan.

Som sagt, man har ingen rätt att se en film gratis. Att påstå något sådant är att förringa vad en rättighet är.

Permalänk
Skrivet av davidolw:

Du har tråkig attityd, så detta blir mitt enda meddelande till dig.
Om du gör en tavla så får du sälja den för vilket pris du vill. Ingen behöver däremot köpa den, men ingen får heller sno den utan att betala.
1. Ett företag/artist säljer en produkt
2. Konsumenten vill inte köpa produkt pga att den är för dyr.
3. Konsumenten har då ingen rättighet att stjäla produkten bara för att den tycks vara för dyr. Konsumenten får helt enkelt acceptera att priset var för högt för dennes plånbok och det blir inget köp av produkten.

Japp, du har helt rätt. Men när TV-bolagen jämförelsevis enbart säljer tv-serien på månen så blir det liksom svårt för gemene man att köpa varan.
Ungefär så är det idag, eftersom film och tv-serier ligger som bakom en barriär borta i USA. Vi får helt enkelt:
1. För det första ha tur att någon svensk kanal/bolag/tjänst tar in filmen eller TV-serien.
2. Vänta 1-3 år innan de får visa filmen/TV-serien i Sverige.

Lägg märke till Nummer 1 i listan, alltså att det är relativt få filmer och TV-serier som kommer till Sverige. Så vad gör man? Jo, utvägen blir då att pirata. Det är inte vårat fel, det är företagen själva. De har liksom potentiella kunder här i Sverige, men de säger "näänäänäänää-näänää ni får inte köööööpa ha-ha-ha-ha-haaaaaaa" och samtidigt säger de "Åh snyft vår TV-serie går så dåligt för det är så många som piratar".

Rent hyckleri. Vidrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är klart det måste finnas restriktioner på att kopiera det någon annan redan gjort. Finns det inga sådana restriktioner hämmar man viljan till utveckling eftersom det blir ekonomiskt sett sämre att vara den som lägger ner tid och pengar på att skapa något nytt. Nu har dock upphovsrätts- och patentlagarna förvridits till något de inte ska vara (framförallt i USA), men grundtanken i dem är helt korrekt i mina ögon.

Nej, diskussionen kan inte ha gällt vad som borde vara lagligt för du har hela tiden skrivit "de har ingen rätt" osv, vilket är ett uttalande om objektiv fakta. Jag kan min grammatik och mina språkregler och jag förväntar mig att folk skriver vad de menar. Har du syftat till att skriva om hur det borde vara har du använt fel ord och bör nog tänka lite på det så du kan bli korrekt uppfattad.

Det finns inga som helst möjligheter att få mediabolagen att åka dit på ocker och det finns absolut inga beroendeställningar eftersom de senaste verken i ren underhållning inte är något man behöver för att leva drägligt. Vill man hålla sig från att betala 100 kr för att se något på bio, eller 200 kr för att få en ny blu-ray/DVD, så är det enkelt att hyra eller vänta tills priserna på skivorna går ner, alternativt köpa från utländska källor. Man kan också få tag i en hel del via sitt bibliotek. Och skulle bolagen vara skyldiga till det kan du ge dig på att de redan hade varit dömda för länge sedan.

Som sagt, man har ingen rätt att se en film gratis. Att påstå något sådant är att förringa vad en rättighet är.

Fast ny blandar du ihop det igen. Underhållningsndustrin är inte skyldiga i lagens mening eftersom de både stiftar lagarna, utdömer straffen och verkställer dem, i alla fall i praktiken. Sedan att det inte ser ut så på papper är en helt annan sak.

Om vi för en diskussion om vad man får och inte får göra så behöver vi ju inte ens diskutera. Hela lagtexten finns säkerligen på internet och vi är ju läskunniga båda två så i sådanna fall så kan vi lika gärna lägga ner.

Men om vi nu skall diskutera saken ur ett "Hur det borde vara"-perspektiv... Tänk om patentsystemet som det ser ut idag funnits på plats och implementerats på samma sätt när hjulet uppfanns. Hur hade det sett ut då? Sedan köper jag alls inte din motivering att "kultur inte är någon livsnödvändighet"... Kanske inte för direkt överlevnad, men får man inte del av kultur så ruttnar man innifrån mentalt efter ett tag. Och kom inte och säg att det är lättillgängligt med gratisalternativ, för då ljuger du. När hörde du senast en låt i P3 som inte var av en artist som är signad på något bolag/samlar pengar via stim? Nej, det är inte icke-existerande men sällsynt. Normen idag är att man ska konsumera kultur som säljs, vilket gör att det är det som trycks ut, och vill man ha alternativ får man leta själv.

Alternativt kan man förbjuda rättighetshavaren att sälja upphovsrätten till externa bolag. Det skulle nog motivera flera att köpa om man vet att det går till artisten och inte till någon fet gubbe som röker cigarr och använder pengarna till att stämma folk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Evil Peter, explain!

Skrivet av Evil Peter:

Problemet här är inte att t ex skapare av dåliga filmer som ingen vill se inte får betalt utan att skapare av filmer som folk uppenbarligen vill se inte får betalt.

Du får lov att ursäkta här, men jag ser denna mening som ren skitsnack och därmed måste jag hålla med Ozzed.
Förklara för mig varför film efter film slår säljrekord?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Du får lov att ursäkta här, men jag ser denna mening som ren skitsnack och därmed måste jag hålla med Ozzed.
Förklara för mig varför film efter film slår säljrekord?

Tack!

Precis exakt det jag vill ha sagt. Gör man något bra så får man betalt. Sedan att folk tycker att deras godtyckliga mattematik säger att de borde tjänat 700 miljoner men nu, på grund av den hemska piratkopieringen som sätter folk på fattighuset enbart tjänar 650 miljoner är ju en annan sak.

Men ta det ett steg längre och lek med tanken att om det vore omöjligt att piratkopiera, skulle det inte kunna vara så att de tjänat 400 miljoner istället för de 650 miljoner de nu fick, tack vare att en del laddade ner filmen olagligt, såg den, tyckte den var bra, ock köpte den? Men så långt tänker de inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankus:

Du kan ha all musik där...

och du skrev:
"Hade någon spotify liknande tjänst funnits i sverige"...

...

EDIT: Finns definitivt musik utöver "mainstream", men jag antar att musiken blir för mainstream för dig om den finns på spotify.

Menade så klart spotify liknande inom film/tv-serier. Som då fungerar bra.

Haha älskar folk som försöker klaga på mig Tycker det är udda att man inte får ha dåliga åsikter om att band som Ac/dc, Metallica, The Beatles och många andra inte finns på spotify. Inte direkt så att det är små band. Det jag menar är att jag tycker det är trist att betala för spotify när jag ändå skulle behöva köpa majoriteten av det jag lyssnar på. Grejen med spotify försvinner lite då.

Om mainstream. Det jag menar är att om man lyssnar på det som är mainstream idag så märker man inte att musik inte finns, för allt sånt finns där. Lyssnar man inte på det som är mainstream idag så saknas en del musik. Spotify har mycket som inte är mainstream också. Det är bara att det finns så många stora band som gör att det inte lockar mig så mycket.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kan göra en jämförelse med min storebror. Han ärklassiskt gitarrist och luta artist. Mot mig egen företagare i byggbranchen med anställda.
Han ligger ibland strax över mig i års inkomst.
Skillnaden är stor.
Jag lägger runt 60-80 timmar i veckan på mitt arbete. Och man oftas 365 dagar 24 timmars "jour". Många av dem rent grattis timmar. Men jag trivs med mitt yrke.

Min bror spelar lite på P2 och gör runt 15-20 konserter om året. Han vill inte göra fler för då får han mindre fritid utan han räknat ut hur många han behöver göra för att få den års inkomst han vill ha.
Ut över detta så lite artist projekt med statliga medel rätt fria händer så länge det är kultur. Och så några skivsläpp. Tänk på att detta är väldigt smalt musik å ingen mainstream.
Tid runt effektiv tid 70 dagar om året.

Själv råkar man ut rätt ofta för maskinstölder osv.
Oftas är det bara skita i försäkringen. Då basbelopp ligger långt över värdet.
När nån "stjäl" en låt eller skiva av min bror genom nedladdning.
Han märker inte detta. Jo att han kanske får nån till en konsert.
Men ingen direkt märkbar ekomisk förlust eller måste ersättas med nåt likvärdigt. Som i min värld.

Alla kan inte leva på sin hobby eller det de brinner för. Då hade jag inte gjort nåt annat än tävlat i motorsport. Jag måste jobba vid sidan för att göra det jag tycker om.
Så sluta tyck synd alla konstnärer musikarister som inte klara att bara leva på det. Livet är inte rättvist. Är bra nog så gör man det annars för se det som hobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Du får lov att ursäkta här, men jag ser denna mening som ren skitsnack och därmed måste jag hålla med Ozzed.
Förklara för mig varför film efter film slår säljrekord?

Tack!

Måste jag förklara att en film kan slå säljrekord utan få pengar från 100% av alla som ser den?

Jag har i tidigare inlägg också förklarat hur piratkopieringen inte skapar någon nöd för de stora bolagen, men folk har visst inte hyfs och förnuft nog att läsa vad som skrivits utan hoppar bara in mitt i en diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast ny blandar du ihop det igen. Underhållningsndustrin är inte skyldiga i lagens mening eftersom de både stiftar lagarna, utdömer straffen och verkställer dem, i alla fall i praktiken. Sedan att det inte ser ut så på papper är en helt annan sak.

Om vi för en diskussion om vad man får och inte får göra så behöver vi ju inte ens diskutera. Hela lagtexten finns säkerligen på internet och vi är ju läskunniga båda två så i sådanna fall så kan vi lika gärna lägga ner.

Men om vi nu skall diskutera saken ur ett "Hur det borde vara"-perspektiv... Tänk om patentsystemet som det ser ut idag funnits på plats och implementerats på samma sätt när hjulet uppfanns. Hur hade det sett ut då? Sedan köper jag alls inte din motivering att "kultur inte är någon livsnödvändighet"... Kanske inte för direkt överlevnad, men får man inte del av kultur så ruttnar man innifrån mentalt efter ett tag. Och kom inte och säg att det är lättillgängligt med gratisalternativ, för då ljuger du. När hörde du senast en låt i P3 som inte var av en artist som är signad på något bolag/samlar pengar via stim? Nej, det är inte icke-existerande men sällsynt. Normen idag är att man ska konsumera kultur som säljs, vilket gör att det är det som trycks ut, och vill man ha alternativ får man leta själv.

Alternativt kan man förbjuda rättighetshavaren att sälja upphovsrätten till externa bolag. Det skulle nog motivera flera att köpa om man vet att det går till artisten och inte till någon fet gubbe som röker cigarr och använder pengarna till att stämma folk.

Det där stämmer ju inte alls fullt ut, men de gör sitt bästa för att få mer rättigheter och inflytande över lagen och tyvärr har ju länder som Sverige backat en del för sådana krav.

Vad gäller en diskussion hur det är så brukar de flesta dylika diskussioner befolkas av en mängd personer som har mycket dålig koll på lagar så därmed kan jag inte förutsätta att du vet hur det är om du skriver ett påstående som är falskt. Därmed blir det mycket lättare om du skriver rakt ut "jag tycker inte att de borde ha rätt att..." då jag direkt förstår din poäng.

Men för att övergå till hur det borde vara så skrev jag ju just att patentlagarna har spårat ur och gör nu mer än bara värnar om rimlig utveckling. Det ändrar inte att grundtanken i patent är rätt eftersom den inte säger att ett bolag som Apple ska få patentera något som en grov beskrivning av hur en surfplatta ser ut (fyrkantig, rundade hörn, platt skärm osv). Där har det gått totalfel.

Kultur berikar definitivt livet men man måste ändå skilja på det och livsnödvändigheter, annars kan folk säga att vadsomhelst är extremt viktigt då vi alla behöver olika saker för att må bra. Dock finns det ju en rad olika insatser från samhället som erbjuder gratis, eller billig, kultur. Bibliotek, museum osv. Vad gäller radio (som jag dock inte lyssnar på själv) så är det ju i princip gratis för dig eftersom det inte är du som betalar stimpengarna direkt. Det som kostar är ju den lilla del av tv-licensen som går till SR (som många såklart också skiter i att betala).

Att hindra stora bolag från att sno upp rättigheterna är dock något jag definitivt tycker är en bra idé. Upphovsrätten ska ligga hos upphovsmakaren (dock kan ju ett företag vara upphovsmakare i många kretsar). Bolagens roll är helt klart en av bitarna där det gått totalt snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Menade så klart spotify liknande inom film/tv-serier. Som då fungerar bra.

Haha älskar folk som försöker klaga på mig Tycker det är udda att man inte får ha dåliga åsikter om att band som Ac/dc, Metallica, The Beatles och många andra inte finns på spotify. Inte direkt så att det är små band. Det jag menar är att jag tycker det är trist att betala för spotify när jag ändå skulle behöva köpa majoriteten av det jag lyssnar på. Grejen med spotify försvinner lite då.

Om mainstream. Det jag menar är att om man lyssnar på det som är mainstream idag så märker man inte att musik inte finns, för allt sånt finns där. Lyssnar man inte på det som är mainstream idag så saknas en del musik. Spotify har mycket som inte är mainstream också. Det är bara att det finns så många stora band som gör att det inte lockar mig så mycket.

Jag älskar folk som lyckas klaga på dig, du får såklart ha åsikter om att band som inte finns på spotify suger, för att BANDEN inte vill signa ett avtal,
fast så är ju inte fallen...

http://open.spotify.com/artist/711MCceyCBcFnzjGY4Q7Un
http://open.spotify.com/artist/2ye2Wgw4gimLv2eAKyk1NB
http://open.spotify.com/artist/3WrFJ7ztbogyGnTHbHJFl2

Jag beklagar, men du kan inte längre lyssna på dessa band då de är mainstream.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Måste jag förklara att en film kan slå säljrekord utan få pengar från 100% av alla som ser den?

Jag har i tidigare inlägg också förklarat hur piratkopieringen inte skapar någon nöd för de stora bolagen, men folk har visst inte hyfs och förnuft nog att läsa vad som skrivits utan hoppar bara in mitt i en diskussion.

Ditt svar är inte relevant, frågan var hur filmer lyckas slå säljrekord varje år om folk inte är villiga att betala.
Hyfs hör inte heller hit, den linjen har du korsat för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankus:

Jag älskar folk som lyckas klaga på dig, du får såklart ha åsikter om att band som inte finns på spotify suger, för att BANDEN inte vill signa ett avtal,
fast så är ju inte fallen...

http://open.spotify.com/artist/711MCceyCBcFnzjGY4Q7Un
http://open.spotify.com/artist/2ye2Wgw4gimLv2eAKyk1NB
http://open.spotify.com/artist/3WrFJ7ztbogyGnTHbHJFl2

Jag beklagar, men du kan inte längre lyssna på dessa band då de är mainstream.

Tyvärr fanns ingen det inte många låtar på banden du länkade. Ac/dc hade några få låtar från greatest hit rock skivor. Beatles likadant + intervuer. Hade dessa band haft alla skivor där hade jag signat upp på en gång. Inget av dessa band hade accepterat att ha musiken där. Det var bara greatest hits skivor som då har egna avtal för låtarna. Är du kanske spotify fanboy? Du kollar inte ens på länkarna du skickar. Hade du gjort det så hade du sett att de inte hade några låtar där utan bara sidor med intervjuer och covers. Tro mig, jag vill gärna ha spotify istället för att köpa/ladda ner men så länge majoriteten av det jag lyssnar på inte finns där så är det inte värt pengarna. Det finns väldigt mycket bra musik på spotify men tyvärr saknas det också mycket bra musik där.

Jag sa aldrig att något var mainstream för att det fans på spotify. Jag sa bara att det finns mer av dagens mainstreammusik där en annan typ av musik. Inte att det är fel med mainstream eller något sånt. Det är ju inte direkt så att Beatles eller Metallica är någon musik som väldigt få lyssnar på. Hade den typen av rock jag lyssnar på blivit det som gick på rixfm och all annan radio idag hade jag fortfarande lyssnat på det. Försöker inte låtsas vara cool genom att bara lyssna på det ingen annan lyssnar på¨.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Oavsett priserna eller kvalitén på spelen, musiken eller filmerna så har du ingen som helst rätt att ladda ner det illegalt om de valt att sälja det. En annan fjantig kommentar som dyker upp om och om igen är hur artister tjänar sina pengar på konserter.. "so what"?.. det gör det inte mer rätt för dig att ladda ner musiken illegalt.

Spotify är en bra tjänst för konsumenten men den är ganska usel för artisten och skivbolagen, hence avsaknaden av många låtar/artister ex Rammstein. Exponeringen är väl bland det enda som är positivt med det, då för mindre och lokala artister. Point being.. Klart att det kommer finnas skivbolag och artister som klagar på tjänsten, men vissa saknar ju uppenbarligen förmågan att se saker från något annat perspektiv än sitt eget ego.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det där stämmer ju inte alls fullt ut, men de gör sitt bästa för att få mer rättigheter och inflytande över lagen och tyvärr har ju länder som Sverige backat en del för sådana krav.

Vad gäller en diskussion hur det är så brukar de flesta dylika diskussioner befolkas av en mängd personer som har mycket dålig koll på lagar så därmed kan jag inte förutsätta att du vet hur det är om du skriver ett påstående som är falskt. Därmed blir det mycket lättare om du skriver rakt ut "jag tycker inte att de borde ha rätt att..." då jag direkt förstår din poäng.

Men för att övergå till hur det borde vara så skrev jag ju just att patentlagarna har spårat ur och gör nu mer än bara värnar om rimlig utveckling. Det ändrar inte att grundtanken i patent är rätt eftersom den inte säger att ett bolag som Apple ska få patentera något som en grov beskrivning av hur en surfplatta ser ut (fyrkantig, rundade hörn, platt skärm osv). Där har det gått totalfel.

Kultur berikar definitivt livet men man måste ändå skilja på det och livsnödvändigheter, annars kan folk säga att vadsomhelst är extremt viktigt då vi alla behöver olika saker för att må bra. Dock finns det ju en rad olika insatser från samhället som erbjuder gratis, eller billig, kultur. Bibliotek, museum osv. Vad gäller radio (som jag dock inte lyssnar på själv) så är det ju i princip gratis för dig eftersom det inte är du som betalar stimpengarna direkt. Det som kostar är ju den lilla del av tv-licensen som går till SR (som många såklart också skiter i att betala).

Att hindra stora bolag från att sno upp rättigheterna är dock något jag definitivt tycker är en bra idé. Upphovsrätten ska ligga hos upphovsmakaren (dock kan ju ett företag vara upphovsmakare i många kretsar). Bolagens roll är helt klart en av bitarna där det gått totalt snett.

Ja, jo... Jag får väl be om ursäkt om jag varit otydlig. Naturligtvis vet jag att de har en rätt att... och så vidare, men det är det jag tycker är sjukt.

Jag gillar också grundtanken med upphovsrätt, förutom detaljen att man ska ha rätt att bestämma hur ett verk sprids. Sedan kan jag väl även tycka att om man tjänar pengar på ett verk där någon annans verk ingår så ska man betala royalties. Men allt trams om intrång osv borde tas bort. Jag tjänar inga pengar på att ladda ner och titta på en film eller lyssna på en låt. Och jag blir inte mätt heller, för det är inget äpple. Watchmen beskrev ju allderles ypperligt hur hobbymusiker har det. Är man duktig så kan man dra in en årslön på att jobba 10h i veckan, då tycker jag inte man ska gnälla. Det finns folk som sliter sönder sig fuölständigt för att få ihop till hyran, och så sitter folk och gnäller för att (enligt deras egen högst tvivelaktiga uträkning) de har tjänat X miljoner när de ville haft Y miljoner. DET är avsaknad av hyffs, och hade vanligt folk stiftat lagarna så hade det aldrig sett ut så. Men nu är det tyvärr politiker som stiftar lagarna, och de flesta verkar ju skita i konsekvenserna så länge de får fin kaviar eller är USA till lags.

Jag har verkligen letat, och jag har inte lyckats hitta ett enda fall av någon som fått lägga ner på grund av piratkopieringen.

Slutsats: Upphovsrättsintrång för personligt, icke vinstdrivande syfte och bruk borde avkriminaliseras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Vill de att det ska få laddas ner visst inga problem, men alla andra som inte vill att deras filmer ska det får alltså inte bestämma detta utan du tycker folk ska få sno detta utan att behöva betala ett öre? Hmm makes sense not..

Det är inget som tvingar dom att skapa filmen och inte heller att göra den digital. Det går mycket bra att resa runt och ge teaterföreställningar i ställe.

Permalänk
Skrivet av Lankus:

Spotify är svenskt, han som startade projektet var förövrigt med i SRs sommar-prat nyligen.

Tror att Rammestein finns på Spotify nu, även om jag inte är något fan.
Sen kan jag berätta för dig att du kan lägga in egen musik i spotifylistorna, alltså kan du lägga in dina ac/dc plattor blandat med låtarna på spotify.

Spotify fungerar så bra.

EDIT: Spotify är det ända som får mig att bli lite stolt över att vara svensk

Spotify förtjänar inga pengar sålänge dom inte har onkel kånkel eller tunnan och moroten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

Spotify förtjänar inga pengar sålänge dom inte har onkel kånkel eller tunnan och moroten

Skickades från m.sweclockers.com

http://open.spotify.com/artist/3HNTZltjHcKKttUSszN8Kw

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Ditt svar är inte relevant, frågan var hur filmer lyckas slå säljrekord varje år om folk inte är villiga att betala.
Hyfs hör inte heller hit, den linjen har du korsat för länge sedan.

Jo, det är relevant. Din fråga var däremot inte relevant till diskussionen då vi varken diskuterar den stora massan (som fortfarande betalar), samt att det du frågade efter redan besvarats tydligt. Och jo, hyfs hör hit. Tråden kladdas ner när man måste besvara samma sak om och om igen för att vissa är lata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jo... Jag får väl be om ursäkt om jag varit otydlig. Naturligtvis vet jag att de har en rätt att... och så vidare, men det är det jag tycker är sjukt.

Jag gillar också grundtanken med upphovsrätt, förutom detaljen att man ska ha rätt att bestämma hur ett verk sprids. Sedan kan jag väl även tycka att om man tjänar pengar på ett verk där någon annans verk ingår så ska man betala royalties. Men allt trams om intrång osv borde tas bort. Jag tjänar inga pengar på att ladda ner och titta på en film eller lyssna på en låt. Och jag blir inte mätt heller, för det är inget äpple. Watchmen beskrev ju allderles ypperligt hur hobbymusiker har det. Är man duktig så kan man dra in en årslön på att jobba 10h i veckan, då tycker jag inte man ska gnälla. Det finns folk som sliter sönder sig fuölständigt för att få ihop till hyran, och så sitter folk och gnäller för att (enligt deras egen högst tvivelaktiga uträkning) de har tjänat X miljoner när de ville haft Y miljoner. DET är avsaknad av hyffs, och hade vanligt folk stiftat lagarna så hade det aldrig sett ut så. Men nu är det tyvärr politiker som stiftar lagarna, och de flesta verkar ju skita i konsekvenserna så länge de får fin kaviar eller är USA till lags.

Jag har verkligen letat, och jag har inte lyckats hitta ett enda fall av någon som fått lägga ner på grund av piratkopieringen.

Slutsats: Upphovsrättsintrång för personligt, icke vinstdrivande syfte och bruk borde avkriminaliseras.

Vi börjar komma in på riktigt svåra områden nu. Du tjänar inga pengar på att ladda ner något, men du kan spara pengar på det. Och var ligger gränsen för när någon tjänat nog så att det ska vara okej att tillgodogöra sig hans verk utan att betala? Man kan gissa att en hel del personer i de svältande delarna i världen kan tycka att en svensk som tjänar 20k/mån tjänar för mycket. Hela världen är snedvriden i resursförbrukning och det handlar om var man står när man avgör vilka som tjänar tillräckligt. Den som inte behöver arbeta mer i livet då han har nog med pengar kan nog fortfarande se avundsjukt på den personen som tjänat nog med pengar för att försörja även sina barn och barnbarn genom deras liv. Precis som ett svältande barn ser avundsjukt på en turist som kan köpa en apelsin utan att tänka på det.

Vad gäller hur lagarna är stiftade så tror jag dock att lagar stiftade av vanligt folk inte skulle fungera för de har ingen kunskap om hur allt hänger ihop. Nu saknar dock tyvärr en hel del politiker rätt kunskap också men även de som är duktiga kommer misslyckas med att få till det perfekt. Själv hör jag till de som inte är insatt nog för att kunna arbeta med det och därmed vet jag inte riktigt hur patentlagarna ska fixas så man inte förstör något annat.

Jag håller dock inte med om din slutsats. Jag tror att de två största anledningarna till att de flesta betalar för sig är att det är olagligt att piratkopiera, samt att många inte vet hur man gör. Om det var lagligt för alla att bara tillgodogöra sig vad man vill skulle det bli en explosionsartad utveckling. Är det lagligt är det också avsevärt mer moraliskt. Jag tror inte det fungerar med annat än en ny världsordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Vi börjar komma in på riktigt svåra områden nu. Du tjänar inga pengar på att ladda ner något, men du kan spara pengar på det. Och var ligger gränsen för när någon tjänat nog så att det ska vara okej att tillgodogöra sig hans verk utan att betala? Man kan gissa att en hel del personer i de svältande delarna i världen kan tycka att en svensk som tjänar 20k/mån tjänar för mycket. Hela världen är snedvriden i resursförbrukning och det handlar om var man står när man avgör vilka som tjänar tillräckligt. Den som inte behöver arbeta mer i livet då han har nog med pengar kan nog fortfarande se avundsjukt på den personen som tjänat nog med pengar för att försörja även sina barn och barnbarn genom deras liv. Precis som ett svältande barn ser avundsjukt på en turist som kan köpa en apelsin utan att tänka på det.

Vad gäller hur lagarna är stiftade så tror jag dock att lagar stiftade av vanligt folk inte skulle fungera för de har ingen kunskap om hur allt hänger ihop. Nu saknar dock tyvärr en hel del politiker rätt kunskap också men även de som är duktiga kommer misslyckas med att få till det perfekt. Själv hör jag till de som inte är insatt nog för att kunna arbeta med det och därmed vet jag inte riktigt hur patentlagarna ska fixas så man inte förstör något annat.

Jag håller dock inte med om din slutsats. Jag tror att de två största anledningarna till att de flesta betalar för sig är att det är olagligt att piratkopiera, samt att många inte vet hur man gör. Om det var lagligt för alla att bara tillgodogöra sig vad man vill skulle det bli en explosionsartad utveckling. Är det lagligt är det också avsevärt mer moraliskt. Jag tror inte det fungerar med annat än en ny världsordning.

Det resonemanget förutsätter ju att alla i grund och botten är samvetslösa snåljåpar som i vissa fall betalar för att de är rädda för att åka fast, i andra fall betalar för att de inte vet hur man får tag på materialet, och i vissa fall skiter i att betala för att de vet hur man skaffar saker gratis och bedömer risken att åka fast som liten. Men då glömer du kategorin som vill betala, oavsett om det är ett tvång eller ej. Och jag tror att många skulle betala även om det var frivilligt. Det finns ju t. ex många idag som vet hur man skaffar piratkopierat material, och vet att risken att åka fast är liten, men endå väljer att köpa. Nu finns det väl inga direkta studier på området men jag tror inte att deras beteendemönster skulle ändras om det var lagligt med "intrång för privat bruk." Det finns självklart idioter i alla kategorier men jag tror de flesta begriper att om man tycker att något är bra, och man vill ha mer från t. ex atristen i framtiden så krävs pengar. Bröd är inte gratis.

Det fina med ett frivilligt system är ju att det är upp till var och en att bedöma när någon har tjänat "För mycket".

Och ja, jag är medveten om att det skulle resultera i en viss procent som aldrig betalar ett skit och så att säga "åker snålskjuts" på de som betalar, men det är ju en företeelse man inte blir av med i något system baserat på principen att "alla hjälps åt" så att säga. Se t. ex hur det är med Socialbidragen och A-kassan. Det finns massor av folk som skulle klara sig utan, men som har endå för att de är lata. Det är i princip samma sak, eller i sak samma princip, hur du vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av j0ckeeh:

Att de orkar hålla på.. Spel, Musik och film industrin får nog redan in mer än tillräckligt med pengar..

håller med, filmerna får in mer än 90% av gångerna in kostnaden för filmen på de första veckorna från Bio intärkterna. (10% är de filmer som suger)
exempel är succé filmen ''Avatar'' för ett tag sedan. Filmen kostade 237 Miljoner, då är Artisterna och skådespelarna betalda. Filmen drog in på bara bio nästan 2 MILJARDER.
Vem tjänar för lite...?
(Fanns en lag i sverige för ett tag sedan, tror den gäller men ingen bryr sig on den.. Ingen ska tjäna mer än Statsministern. Vilken företagsledare idag gör INTE det?)
Music = iTunes...?
Spel = Steam ftw.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

När man använder The Pirate Bay så bör man använda den över https:// istället för över http://

Om en ISP censurerar DNS så kan man använda en alternative tredje-parts DNS tjänst som Google's publika DNS tjänst eller OpenDNS.
https://developers.google.com/speed/public-dns/
http://www.opendns.com/

Fast jag vägrar använda OpenDNS. de hi-jackar dina resultat och ger dig skitsidor istället för en normal "hittar ej domän"-sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sephrena:

Varför tanka? musik får man genom spotify/youtube och filmer köper man på bluray, serier streamar man på internet vilket inte är olagligt än så länge.

Sist jag kollade så hittade jag inte musik i min smak på spotify alls. (Techno, goa, trance, klassisk musik etc).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Fast jag vägrar använda OpenDNS. de hi-jackar dina resultat och ger dig skitsidor istället för en normal "hittar ej domän"-sida.

Jupp, det är skitdåligt. Men jag tror att om man skapar ett konto så kan man logga in och slå av den funktionen.

Annars finns ju Google's publika DNS tjänst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Jupp, det är skitdåligt. Men jag tror att om man skapar ett konto så kan man logga in och slå av den funktionen.

Annars finns ju Google's publika DNS tjänst.

.. som är mindre bra om du använder tjänster som använder din dns-server för att få din geo-location och ge dig "närmaste servern för snabbare åtkomst".. t.ex. tv4play.. har du google-dns:en så får du någon amerikansk server som gör att det laggar getpung när du ska kolla i hd-kvalité.