Permalänk

Mitt nya asus gtx 690

Tjena alla hobbyklockare! Jag är ny här på sweclockers men jag har en viktig fråga eftersom jag är väldigt missnöjd med mitt gtx 690. Det är så att jag hade ett amd 7970 före mitt nya graffekort, och för mig är det väldigt noga att jag ligger runt 100 - 120 fps minimum då jag kör 100 - 120 hz på skärmen och jag tycker det flyter på så mycket bättre.. Därför körde jag bf3 i low för att jag alltid vela ligga över 100 fps, men tyvär så pallade det inte med på vissa kartor och drog ner ända till 70 - 80 fps ibland. Därför bestämde jag mig för att införskaffa ett gtx 690. Till min stora besvikelse så Hamnade jag under 100 fps i vissa lägen på LOW settings med det nya grafikkortet också :S så vad jag vill veta är vad det kan bero på? är det dåliga drivrutiner? är det fullt normalt att man hamnar under 100 fps med världens snabbaste grafikkort på low settings ? isåfall så tycker jag att grafikkort är väääldigt dåligt utvecklade i förhållande till spelen som finns idag. Viktigt att nämna är att jag kör i 1920x1080, och använder mig endast av en skärm. Så snälla sweclockers medlemmar, kom med era teorier !!! ? En till kort fråga på en sak som va helt ny för mig med Nvidia. Jag har ställt in 100 hz på skärmen i windows, Men i bf3 så finns bara alternativet 99.93 hz eller typ 119.80 hz, Varför dessa konstiga värden och inte 100 och 120 hz ? Så va det inte med amd 7970.

Min setup:
i7 3770k processor
Asus gtx 690 grafikkort
Sabertooth z77 mobo
Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9 minnen x2
Coolermaster haf x big tower black chassi
Coolermaster silent pro hybrid 1050 w nätaggregat
Plextor SSD PX-256M3 256GB Hårddisk
Western digital caviar black 2TB Hårddisk

Det ska även in vattenkylning till processorn och eventuellt grafikkortet. Men grafikkortet ligger runt 70 grader när jag lirar bf3 så jag tror det är lugnt än så länge.

Permalänk

Jag har samma krav som dig, 1080p 120hz vcync on. Jag kör medium i bf3 och klarar mig utan fps droop under 120 med den datorn jag har i sig. Nu presterar mitt överklockade grafikkort bättre än ett 680 i bf3 men du sitter på en "sli config" av 680. Jag skulle vilja påstå att bf3 med ett 690 skulle gå spela på high på alla kartor med dina krav.

Har du kollat i gpu-z med logg i bakgrunden hur mycket som belastas av gpu.n? lika så i aktivitetshanteraren för kolla cpu.
Med data på ovanstående går det ev ta reda på vad felet är.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepappskalle:

Tjena alla hobbyklockare! Jag är ny här på sweclockers men jag har en viktig fråga eftersom jag är väldigt missnöjd med mitt gtx 690. Det är så att jag hade ett amd 7970 före mitt nya graffekort, och för mig är det väldigt noga att jag ligger runt 100 - 120 fps minimum då jag kör 100 - 120 hz på skärmen och jag tycker det flyter på så mycket bättre.. Därför körde jag bf3 i low för att jag alltid vela ligga över 100 fps, men tyvär så pallade det inte med på vissa kartor och drog ner ända till 70 - 80 fps ibland. Därför bestämde jag mig för att införskaffa ett gtx 690. Till min stora besvikelse så Hamnade jag under 100 fps i vissa lägen på LOW settings med det nya grafikkortet också :S så vad jag vill veta är vad det kan bero på? är det dåliga drivrutiner? är det fullt normalt att man hamnar under 100 fps med världens snabbaste grafikkort på low settings ? isåfall så tycker jag att grafikkort är väääldigt dåligt utvecklade i förhållande till spelen som finns idag. Viktigt att nämna är att jag kör i 1920x1080, och använder mig endast av en skärm. Så snälla sweclockers medlemmar, kom med era teorier !!! ? En till kort fråga på en sak som va helt ny för mig med Nvidia. Jag har ställt in 100 hz på skärmen i windows, Men i bf3 så finns bara alternativet 99.93 hz eller typ 119.80 hz, Varför dessa konstiga värden och inte 100 och 120 hz ? Så va det inte med amd 7970.

Min setup:
i7 3770k processor
Asus gtx 690 grafikkort
Sabertooth z77 mobo
Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9 minnen x2
Coolermaster haf x big tower black chassi
Coolermaster silent pro hybrid 1050 w nätaggregat
Plextor SSD PX-256M3 256GB Hårddisk
Western digital caviar black 2TB Hårddisk

Det ska även in vattenkylning till processorn och eventuellt grafikkortet. Men grafikkortet ligger runt 70 grader när jag lirar bf3 så jag tror det är lugnt än så länge.

Dold text

För att undvika/reducera drops har jag för mig att man klan klocka processorn med bra resultat.

Permalänk

Ja, och deras minimum fps ligger på 107 med ultra settings! jag droppar under 100 fps med LOW settings. Därför är jag väldigt fundersam.

Permalänk

Racka: Jag har en intel i7 3770k som sagt, ser inte att det skulle behövas att överklocka den. Men jag har dock klockat den till 4 ghz.

Permalänk
Medlem

Skulle ge dig tipset att formatera om datorn, se till att installera alla drivisar (mobo, gfx) osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepappskalle:

Tjena alla hobbyklockare! Jag är ny här på sweclockers men jag har en viktig fråga eftersom jag är väldigt missnöjd med mitt gtx 690. Det är så att jag hade ett amd 7970 före mitt nya graffekort, och för mig är det väldigt noga att jag ligger runt 100 - 120 fps minimum då jag kör 100 - 120 hz på skärmen och jag tycker det flyter på så mycket bättre.. Därför körde jag bf3 i low för att jag alltid vela ligga över 100 fps, men tyvär så pallade det inte med på vissa kartor och drog ner ända till 70 - 80 fps ibland. Därför bestämde jag mig för att införskaffa ett gtx 690. Till min stora besvikelse så Hamnade jag under 100 fps i vissa lägen på LOW settings med det nya grafikkortet också :S så vad jag vill veta är vad det kan bero på? är det dåliga drivrutiner? är det fullt normalt att man hamnar under 100 fps med världens snabbaste grafikkort på low settings ? isåfall så tycker jag att grafikkort är väääldigt dåligt utvecklade i förhållande till spelen som finns idag. Viktigt att nämna är att jag kör i 1920x1080, och använder mig endast av en skärm. Så snälla sweclockers medlemmar, kom med era teorier !!! ? En till kort fråga på en sak som va helt ny för mig med Nvidia. Jag har ställt in 100 hz på skärmen i windows, Men i bf3 så finns bara alternativet 99.93 hz eller typ 119.80 hz, Varför dessa konstiga värden och inte 100 och 120 hz ? Så va det inte med amd 7970.

Min setup:
i7 3770k processor
Asus gtx 690 grafikkort
Sabertooth z77 mobo
Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9 minnen x2
Coolermaster haf x big tower black chassi
Coolermaster silent pro hybrid 1050 w nätaggregat
Plextor SSD PX-256M3 256GB Hårddisk
Western digital caviar black 2TB Hårddisk

Det ska även in vattenkylning till processorn och eventuellt grafikkortet. Men grafikkortet ligger runt 70 grader när jag lirar bf3 så jag tror det är lugnt än så länge.

Kör du Pci express 2.0 eller 3.0?

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Avstängd

varför lägga ner 9k när du bara behövde skaffa ett till 7970

Permalänk

3.0, Vadådå ?

Permalänk

combatzone: för att jag sålde mitt 7970 för samma pris som jag köpte det för till en polare. Och amd i crossfire har stora problem med microstutter

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt märkligt, kör high med en del på ultra med ett överklockat 580... dock i 60hz. Men det flyter på utav attan.

Så i min värld skulle ett 690 klara av det utan problem... min gissning hamnar hos dåliga drivrutiner. Alternativt nån irq krock som hämmar graffet.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepappskalle:

3.0, Vadådå ?

Kör på 2.0 så ska du nog få se på andra bullar!

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk

Nisbel: Vad innebär en irq krock ?

Permalänk

QQmore: men vadå, är det något jag kan ställa in ? jag trodde det var beroende på vad man hade för moderkort ? dont bash me, jag är noob på datorer...

Permalänk

Nisbel: jag förstår att 60 hz flyter på bra för dig, men för dom som alltid kört med 100 hz så är det förjävligt att gå ner på 60 hz. det gör ont i ögonen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kallepappskalle:

3.0, Vadådå ?

Glöm det där med pci-e 2.0 och 3.0, det gör i ingen nämnvärd skillnad i nuläget.

Ja frågan är om du ha drivrutinerna till kortet? Och om du har avinstallerat drivrutinerna till ditt 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepappskalle:

Ja, och deras minimum fps ligger på 107 med ultra settings! jag droppar under 100 fps med LOW settings. Därför är jag väldigt fundersam.

Sweclockers under deras test i BF3 kör inte testen under multiplayer, så chansen finns att det är stor skillnad på CPU load för dig och för dom,
men testa dra ner nått GPU Load bevakningsprogram, ha igång det, sätt dig å spela, och om gpu.n (/erna) inte ligger i topp så borde det vara nått annat som stoppar fps.en.

+ att Swec kör deras processor i 4Ghz också i deras tester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Glöm det där med pci-e 2.0 och 3.0, det gör i ingen nämnvärd skillnad i nuläget.

Ja frågan är om du ha drivrutinerna till kortet? Och om du har avinstallerat drivrutinerna till ditt 7970

Hah, kassa "drivrutiner" och buggar med pci 3.0!

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk

Blargmode: Jag har avinstallerat alla gammla drivrutiner, men jag har hört att det kan behövas en omformatering vid byte av grafikkort för att få ut max prestanda. Om det är sant vet jag inte ? Men jag har även hört att nvidia har strulat med drivisar ett tag nu?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av QQmore:

Hah, kassa "drivrutiner" och buggar med pci 3.0!

Ah du menar så, visst det skulle kunna vara problemet men jag tvivlar starkt, jag tror snarare det är avsaknad av rätt drivrutiner till grejerna

Skrivet av kallepappskalle:

Blargmode: Jag har avinstallerat alla gammla drivrutiner, men jag har hört att det kan behövas en omformatering vid byte av grafikkort för att få ut max prestanda. Om det är sant vet jag inte ? Men jag har även hört att nvidia har strulat med drivisar ett tag nu?

Nah det är snarare AMD som har haft bekymmer tyvärr.

Föresten använd citatfunktionen så som vi andra gör.

Har du de senaste drivrutinerna till grafikkortet och moderkortet?

Permalänk

QQmore: Det kan ju vara värt att testa, men hur byter jag från pci 3.0 till 2.0 då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepappskalle:

QQmore: Det kan ju vara värt att testa, men hur byter jag från pci 3.0 till 2.0 då ?

Någonstans i bios... Kommer inte ihåg exakt vart!

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk

CIA_SWE : Stoppar fpsen ? Alltså Jag ligger ofta runt 180 - 200 fps i low, men det jag tycker är sjukt är att jag i vissa situationer hamnar under 100 fps ? Jag skiter i min max fps, det är minimum fpsen som är viktig.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Ah du menar så, visst det skulle kunna vara problemet men jag tvivlar starkt, jag tror snarare det är avsaknad av rätt drivrutiner till grejerna

Nah det är snarare AMD som har haft bekymmer tyvärr.

Föresten använd citatfunktionen så som vi andra gör.

Har du de senaste drivrutinerna till grafikkortet och moderkortet?

Ja jag har dom senaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepappskalle:

Nisbel: Vad innebär en irq krock ?

Alla enheter, interna som externa får en adress av windows. Irq adresser...

Om nån eller några enheter hamnar inom samma adress så kommer det antingen att funka utan att du märker det, elller ställa till så att konstiga saker händer din dator. Den enkla beskrivningen iaf.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepappskalle:

CIA_SWE : Stoppar fpsen ? Alltså Jag ligger ofta runt 180 - 200 fps i low, men det jag tycker är sjukt är att jag i vissa situationer hamnar under 100 fps ? Jag skiter i min max fps, det är minimum fpsen som är viktig.

. . . . ja?, var ju minimum jag menade, händer det mkt så kan fps mycket väl droppa ner till under 100fps, men du kan ju testa kolla med ett gpu load program, och se om det är nått annat än grafikkortet som orsakar droppsen

Permalänk
Skrivet av CIA_SWE:

. . . . ja?, var ju minimum jag menade, händer det mkt så kan fps mycket väl droppa ner till under 100fps, men du kan ju testa kolla med ett gpu load program, och se om det är nått annat än grafikkortet som orsakar droppsen

Kan du säga ett bra sådant program ? Jag har ingen koll alls på sånt.

Jag droppar aldrig under 100 fps när det händer mycket. Snarare när jag är högt upp som på hustak tex.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att du inte får mer fps med ditt 690.

Jag ligger stabilt på ~60 fps i ultra med mitt 670, så ett 690 borde ju nästan ligga i stabila 100+ i ultra, för att inte tala om medium.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Låter konstigt att du inte får mer fps med ditt 690.

Jag ligger stabilt på ~60 fps i ultra med mitt 670, så ett 690 borde ju nästan ligga i stabila 100+ i ultra, för att inte tala om medium.

Ja jag vet och jag är sjukt besviken, Och det jobbiga är att jag inte är jätteduktig på datorer så det blir lite jobbigt för mig..