Windows 8 släpps den 26 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikskändis:

Det är ingen som kommer sluta sitta med tangentbord och mus med Windows 8 på laptops och stationära. När musen kom slutade man inte använda tangentbordet.

Kan ju vara för det är svårt att skriva på musen? Men du (strejf) kanske använder onscreen keyboard?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Jag tror Windows 8 kan vara ganska fett att styra med LEAP, som kan vara ett bra alternativ till stationära datorer som inte har touchskärm. Jag personligen har redan förbeställt en LEAP och är riktigt sugen på att installera Windows 8 på min HTPC och styra med den. Mina 2 speldatorer tror jag däremot får vänta ett tag innan jag uppgraderar OS på dom.

http://www.youtube.com/watch?v=_d6KuiuteIA

Det där såg väldigt intressant ut!
Tack för länken, metro blev faktiskt mer intressant efter att man hade sett den där smarta lösningen.
Frågan är bara hur precis den verkligen är, upp till att testa någon gång i framtiden

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Jag tror Windows 8 kan vara ganska fett att styra med LEAP, som kan vara ett bra alternativ till stationära datorer som inte har touchskärm. Jag personligen har redan förbeställt en LEAP och är riktigt sugen på att installera Windows 8 på min HTPC och styra med den. Mina 2 speldatorer tror jag däremot får vänta ett tag innan jag uppgraderar OS på dom.

http://www.youtube.com/watch?v=_d6KuiuteIA

Leap är väl bara på nära avstånd. Funkar t.ex kinect inte bättre till en HTPC? Eller har du tänkt att ha den kopplad till bordet i vardagsrummet?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rikskändis:

Windows 8 fungerar bättre med flera skärmar än Windows 7.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/21/enhancing-windo...

Förutom delen att det är bra mycket jobbigare att pricka osynliga pixlar än att träffa en knapp som är synlig. Det är bra att man kan ha taskbaren på alla skärmar men det är det enda som är bättre än win7. Kan inte tänka mig att det är speciellt svårt att fixa det där heller om nu MS inte var ute efter att tvinga folk att byta (knappast värt att byta för så liten grej.

Permalänk
Avstängd

October 18 - Ubuntu 12.10
October 26 - Windows 8

Jag kommer inte att uppgradera till Windows 8. Hatar den nya startmenyn som är i fullskärmsläge.

Blir att uppgradera till Ubuntu 12.10 istället som kommer samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

October 18 - Ubuntu 12.10
October 26 - Windows 8

Jag kommer inte att uppgradera till Windows 8. Hatar den nya startmenyn som är i fullskärmsläge.

Blir att uppgradera till Ubuntu 12.10 istället som kommer samtidigt.

Det låter som en smart idé tycker jag!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Testa att veva med armen så en längre stund. Kanske du inser något.

Jag tror att killen i videon gör så överdrivna vevande rörelser för att visa själva grejen med rörelseavläsning. På ett ställe i videon skriver han på en yta som är 1 cm, och med en så exakt avläsning slår jag vad om att man kan scrolla, byta tabs, höja/sänka volym t.ex genom bara små minimala rörelser med tumme och pekfinger

Skrivet av Uzor:

Det där såg väldigt intressant ut!
Tack för länken, metro blev faktiskt mer intressant efter att man hade sett den där smarta lösningen.
Frågan är bara hur precis den verkligen är, upp till att testa någon gång i framtiden

Skrivet av Maysay:

Leap är väl bara på nära avstånd. Funkar t.ex kinect inte bättre till en HTPC? Eller har du tänkt att ha den kopplad till bordet i vardagsrummet?

Skrivet av Jockew1989:

satt precis och tänkte på precis samma sak! Inget skit på skärmen, precis avläsning (om man ska tro reklamen iaf ) kan inte vänta på att testa detta med w8 heller, hoppas bara den kan fungera bra även på lite längre avstånd

Jag föreställer mig att jag har läsaren t.ex på armstödet till soffan för htpcsyften, så kan man vila hela armbågen på armstödet och bara styra med minimala rörelser med fingrarna, känns långt mer ergonomiskt än en mus iallafall. Använder bara mus till gaming numera, för vanliga kontorssysslor använder jag trackball eller rollermouse, båda styrs med tummen och är väldigt ergonomiska. Däremot är dom kinkiga att ha för att styra htpcn om man inte vill ha otympliga och trådade klumpar nära soffan/tv-bordet, så en smart placerad LEAP på t.ex armstödet eller soffbordet kan nog funka väldigt bra. Ofta måste man ändå sträcka sig efter fjärren, så då kan man lika gärna sträcka ut handen över en yta för att pausa eller vad man nu vill göra. Jag hoppas även att det går att montera den på väggen, skulle ju vara asballt att sträcka ut handen åt sidan eller upp i luften för att styra medan man ligger och slappar i soffan. Sitter den på väggen tar den ingen plats heller.

Permalänk
Medlem

På min födelsedag också, grattis!

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Börja ladda ner något och starta om datorn, vänta någon timme och kolla om den laddat något. Kan ju kommit en fix för detta sen jag kolla sist eftersom jag gör inte om misstaget fler gånger utan startar desktop sen går jag därifrån.

Yes, har gjort det nu. Började tanka ner senaste Ubuntu, startade om datorn och gick ut på en promenad. När jag kom hem så var Ubuntu hemtankat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindwalker:

Yes, har gjort det nu. Började tanka ner senaste Ubuntu, startade om datorn och gick ut på en promenad. När jag kom hem så var Ubuntu hemtankat.

Hmm, får göra ett försök jag med, kan ju ha fixat sig med en update eller så är min install tokig, skulle även kunna vara att jag har trådlöst med USB dong men får prova och se.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zaptoit:

Jag tror att killen i videon gör så överdrivna vevande rörelser för att visa själva grejen med rörelseavläsning. På ett ställe i videon skriver han på en yta som är 1 cm, och med en så exakt avläsning slår jag vad om att man kan scrolla, byta tabs, höja/sänka volym t.ex genom bara små minimala rörelser med tumme och pekfinger

Jag föreställer mig att jag har läsaren t.ex på armstödet till soffan för htpcsyften, så kan man vila hela armbågen på armstödet och bara styra med minimala rörelser med fingrarna, känns långt mer ergonomiskt än en mus iallafall. Använder bara mus till gaming numera, för vanliga kontorssysslor använder jag trackball eller rollermouse, båda styrs med tummen och är väldigt ergonomiska. Däremot är dom kinkiga att ha för att styra htpcn om man inte vill ha otympliga och trådade klumpar nära soffan/tv-bordet, så en smart placerad LEAP på t.ex armstödet eller soffbordet kan nog funka väldigt bra. Ofta måste man ändå sträcka sig efter fjärren, så då kan man lika gärna sträcka ut handen över en yta för att pausa eller vad man nu vill göra. Jag hoppas även att det går att montera den på väggen, skulle ju vara asballt att sträcka ut handen åt sidan eller upp i luften för att styra medan man ligger och slappar i soffan. Sitter den på väggen tar den ingen plats heller.

Om dina krav är att ändra på volymen och köra HTPC så förstår jag att du är nöjd. Var inte riktigt det användningsområdet folk klagar på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Förutom delen att det är bra mycket jobbigare att pricka osynliga pixlar än att träffa en knapp som är synlig. Det är bra att man kan ha taskbaren på alla skärmar men det är det enda som är bättre än win7. Kan inte tänka mig att det är speciellt svårt att fixa det där heller om nu MS inte var ute efter att tvinga folk att byta (knappast värt att byta för så liten grej.

Du har nog rätt i att det inte skulle vara värt att uppgradera för 350kr om den enda nyheten vore att taskbaren räcker över dubbla skärmar. Som tur är finns det fler nyheter och förbättringar:

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1100005-saker-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxMi-24:

Om dina krav är att ändra på volymen och köra HTPC så förstår jag att du är nöjd. Var inte riktigt det användningsområdet folk klagar på.

Tja min HTPC är en renodlad mediamaskin så det finns inte så mycket mer krav än att få igång en film/låt och höja/sänka volymen Som jag skrev, i kontorsmiljö eller gaming föredrar jag trackballs, rollermouse eller en gammal hederlig mus.

Skrivet av Zaptoit:

Jag tror Windows 8 kan vara ganska fett att styra med LEAP, som kan vara ett bra alternativ till stationära datorer som inte har touchskärm. Jag personligen har redan förbeställt en LEAP och är riktigt sugen på att installera Windows 8 på min HTPC och styra med den. Mina 2 speldatorer tror jag däremot får vänta ett tag innan jag uppgraderar OS på dom.

Som du ser så skrev jag redan i mitt första inlägg som du svarade på att jag hade beställt en för HTPC-syften.

Permalänk

Har själv inte ens fattat hur man ska göra för att uppgradera. Vad som krävs! Men det kommer säkert mer info om det närmare släpp sen?

350kr, hur gör man sen? Var köper man det? Hur installerar man det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Avstängd

har inget emot metro om det kan användas bredvid startknappen etc

metro som startsidan när man vill göra något litet men när man ska använda windows så kan man stänga ner metro och gå direkt till windows

metro kan helt enkelt vara som en snabb startsida men windows ska vara kvar

men att tvinga på metro är ingen bra ide

tog mig 5 min i paint metro behöver inte täcka hela skärmen

sen finns det ju en annan ide att metro ui kan vara vistas dreamscene en animerad interaktiv bakrund som man kan ändra hur man vill stil etc kan vara en animerad vatten bakrund där ikonerna smälter ihop med den

som sagt metro kan vara en bakrund med den normala windows taskbar på med kanske finare startknapp design tyckte on windows 8's startknapp design innan dem tog bort menyn man kan sätta aktivits fältet på autohide och köra metro om man så vill dra ner musen i botten för att använda den vanliga start menun

om man inte vill ha metro bakrunden så sveper man den bara åt sidan för att visa en normal bakrund problemet löst

det som stör mig är att metro verkar vilja betee sig som ett spel och gå över precis allt mindre frihet

om dem bara smälter ihop metro med startmeny och aktivitetsfält så hade det varit helt ok enligt mig

verkar som dem ville trycka över metro och få alla att glömma bort skrivbordsbiten vilket är helt fel enligt mig tycker det är mer elegant att ha metro innuti skrivbordet

nu verkar metro enligt mig bara som en billig overlay som körs rakt över vanliga windows trotts att metro finns där så finns windows bakom det vilket känns billigt

som theme program för telefoner där dem gör ett helt nytt operativs system som körs ovanpå det gamla känns riktigt billigt

får känslan av att köpa flammor klistermärken och klistra på sin bil en billig lösning för att vara annorlunda om det ska kännas mindre billigt så ska dem ta bort skrivbordet helt och hållet och explorer och göra en helt ny windows av metro så det är det som körs

inget jag skulle uppskatta men då skulle det kännas som att metro var mindre billigt

vet ändå att windows körs över dos men jag använda inte allt det innan windows så det har inte samma känsla

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

har inget emot metro om det kan användas bredvid startknappen etc

metro som startsidan när man vill göra något litet men när man ska använda windows så kan man stänga ner metro och gå direkt till windows

metro kan helt enkelt vara som en snabb startsida men windows ska vara kvar

men att tvinga på metro är ingen bra ide

tog mig 5 min i paint metro behöver inte täcka hela skärmen

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/376808_1...

sen finns det ju en annan ide att metro ui kan vara vistas dreamscene en animerad interaktiv bakrund som man kan ändra hur man vill stil etc kan vara en animerad vatten bakrund där ikonerna smälter ihop med den

som sagt metro kan vara en bakrund med den normala windows taskbar på med kanske finare startknapp design tyckte on windows 8's startknapp design innan dem tog bort menyn

om man inte vill ha metro bakrunden så sveper man den bara åt sidan problemet löst

det som stör mig är att metro verkar vilja betee sig som ett spel och gå över precis allt mindre frihet

om dem bara smälter ihop metro med startmeny och aktivitetsfält så hade det varit helt ok enligt mig

Detta var en riktigt bra lösning för stationära

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jaha, bäst att fixa Windows 7 innan dess alltså.

Skrivet av Coca:

Ligger en generation efter hela tiden

Körde XP när det fanns Vista, kör Vista när det finns W7, går nu över till W7 när W8 kommer.

Hehe, samma här, fast jag struntade i Vista och gick över till Mac istället. Ska skaffa Windows 7 alldeles strax för att ha som komplement.

Skrivet av Dahle86:

Ok, överdrev en del, poängen är att jag stänger program jag inte behöver för stunden för att inte fylla upp taskbaren så efter ett par minuter så får jag öppna programmet igen (finns inget värre än sammanfogade fönster i taskbaren)

Problemet är att jag vill kunna se programmet/en jag har framme när jag öppnar nästa, samtidigt vill jag kunna se vilka program jag har öppna utan att behöva gå tillbaka till desktop för att kolla efter i taskbaren (vilken konstigt nog försvinner i metro menyn), därför tycker jag metro är hämskt.
Sen vill jag inte komma till den när jag startar datorn eftersom den hindrar desktop program från att autostarta, tididgare exempel utorrent.

Svaret på ditt huvudbry stavas nog Mac OS X

För övrigt tror jag att Mac OS X Snow Leopard och Windows 7 är och kommer att förbli de bästa operativsystemen som gjorts för stationära hemdatorer.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindwalker:

Yes, har gjort det nu. Började tanka ner senaste Ubuntu, startade om datorn och gick ut på en promenad. När jag kom hem så var Ubuntu hemtankat.

Du har rätt tydligen funkar det nu.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Har själv inte ens fattat hur man ska göra för att uppgradera. Vad som krävs! Men det kommer säkert mer info om det närmare släpp sen?

350kr, hur gör man sen? Var köper man det? Hur installerar man det?

Jag har skrivit en ganska bra förklaring här (enligt mig själv iaf):

#12495674

Permalänk
Medlem

Har precis gått över till W7 från XP i samband med dator uppgraderingen, ser ingen anledning att byta till W8 om de nu inte stoppar massa funktioner å tvingar alla att skaffa W8 när ekonomin talar. Har precis fått MSN, mailen å windows live games att fungera efter massa felsökande, fyfan säger jag på live essentials, förvånar mig inte att de bygger in allt i en kaka ytterligare för att försvåra allt att fungera ihop i W8. Windows börjar se ut som Mac OS nu gjorde för över 10 år sen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Ja inte var det metro iallafall. Jag tycker det är jäkla relevant att microsoft inte vill göra samma misstag två gånger.

Man kan säga att windows mobile har sett likadant ut sedan det kom liksom windows för x86 GUI sett mycket ut som windows 95 tills idag.

Jag tyckte att Windows 95 såg ut som Windows 3.11 fast lite snyggare.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Tänk om de kommer med en monitor med touch-screen

Tänk om monitorn blir en touch-screen

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Jag tyckte att Windows 95 såg ut som Windows 3.11 fast lite snyggare.

Eh? Det är väldigt stor skillnad på windows 95 och 3.11 imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag tyckte att Windows 95 såg ut som Windows 3.11 fast lite snyggare.

Skrivet av smurfisen2k:

Eh? Det är väldigt stor skillnad på windows 95 och 3.11 imo

Enorm skillnad ja. Jag växte upp med DOS och Windows 3.1/3.11 och kan säga att övergången till Windows 95 var gigantisk. Det är helt klart den största förändring i Windows historia... åtminstone till nu då de gör ytterligare en stor förändring, åtminstone till det grafiska gränssnittet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Enorm skillnad ja. Jag växte upp med DOS och Windows 3.1/3.11 och kan säga att övergången till Windows 95 var gigantisk. Det är helt klart den största förändring i Windows historia... åtminstone till nu då de gör ytterligare en stor förändring, åtminstone till det grafiska gränssnittet.

Ja skillnaden mellan windows 3.11 och windows 95 är större än skillnaden mellan windows 95 och windows 7, sett ur GUI. Vid en jämförelse är nästan windows 95 och windows 7 identiska.

Permalänk
Skrivet av Coca:

Det är ju viktigt att titta på substitutvaror. Säg att du är en affär som endast säljer t-shirts, här håller du 50%r av t-shirtsmarknaden i 5 fem år. Men under dessa fem år köper färre och färre t-shirts och väljer i stället skjortor. Är det då inte bättre att se det som en form av "undertröjemarknad"? Och där har dina andelar minskat betydligt.

Jag vet många som nu mer istället surfar med sina plattor eller mobiler (som då ibland inte har ett operativsystem från Microsoft). Detta är ju självklart ett problem för microsoft.

Eller ytterliggare ett exempel. Säg 2008 använde 990 personer windows XP/windows7/windowsvista och bara 10 personer OSX. Då har microsoft 99% av marknaden, och det är ju bra. Men säg att 2015 är det bara 99 personer som använder windows på en traditionell PC och 1 person använder OSX. Ja då är det fortfarande 99% av marknaden som Microsoft har, men frågan är ju vad de 900 personerna nu tagit vägen?

Permalänk
Avstängd

Leap såg intressant ut. Men den vanliga användaren med en laptop eller stationär som har Windows 7 kommer nog att uppleva Windows 8 så här.
En balanserad video med både ris och ros:
http://www.youtube.com/watch?v=qIMuJTrxuhQ&feature=player_emb...

Permalänk
Medlem

Inget mobil windows 8 för mig.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Testade den senaste previewen och nej, nej, nej och åter nej. Startmenyn är allt, man kommer aldrig få företag att börja använda windows 8.

Låt mig gissa, windows 9 kommer säkert om något år eller så, där microsoft med andan i halsen släpper ett windows 8 där man kan välja mellan metro och desktop användande. Skulle inte det hända så är fördelen att linux kommer få sig ett uppsving.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag har en snabb fråga, är det OS som kommer på t.ex. Microsoft Surface en "fullfjädrad" version av Win8? Kommer man t.ex. kunna köra alla program som jag har på min vanliga laptop idag såsom LoL, Chrome, osv. eller kommer det OS:et vara (mer) anpassat för surfplattor och bara köra program ifrån någon sorts "App-store"?