Permalänk
Medlem

Vilken vatten kylare?

Tjenare, ska köpa vattenkylare (CPU) den 25:e, så jag undrar vilken ska man ta? Kan någon dela med sig lite vad ni vet om dom?
Från Antec kühler till H100. Har hört att det ska vi lite ljudproblem "grus i maskineriet", är det så?
iofs är jag inte så kräsen när det gäller ljud och så. Budgeten ligger väll max på 800-900.

Vilken tycker ni jag ska ta?
Utveckla så bra som ni kan

Förövrigt så är jag ny här på sweclockers!

MVH v

Permalänk
Medlem
Skrivet av v915:

Tjenare, ska köpa vattenkylare (CPU) den 25:e, så jag undrar vilken ska man ta? Kan någon dela med sig lite vad ni vet om dom?
Från Antec kühler till H100. Har hört att det ska vi lite ljudproblem "grus i maskineriet", är det så?
iofs är jag inte så kräsen när det gäller ljud och så. Budgeten ligger väll max på 800-900.

Vilken tycker ni jag ska ta?
Utveckla så bra som ni kan

Förövrigt så är jag ny här på sweclockers!

MVH v

Välkommen! H100 är ett klart val om du har plats för den annat
annars får du välja fritt mellan 920 = h80:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

H80 är presterar knappt sämre än h100 med endast få grader i skillnad.

Permalänk
Medlem

Hm okej!

Hur är det med H40 då?

Permalänk
99:e percentilen

H60 har ett extremt jobbigt missljud i pumpen. Risken finns att även H80 och H100 har samma fel.

Ja, jag har bytt ut stockfläkten. Det är pumpen det är fel på.

Ja, jag har skickat in den och fått en ny på garanti. Samma missljud.

Ja, det går att åtgärda genom att i BIOS sänka "fläkthastigheten" på pumpen. Det funkar dock inte varje gång; ibland måste man slå på datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

H60 har ett extremt jobbigt missljud i pumpen. Risken finns att även H80 och H100 har samma fel.

Ja, jag har bytt ut stockfläkten. Det är pumpen det är fel på.

Ja, jag har skickat in den och fått en ny på garanti. Samma missljud.

Ja, det går att åtgärda genom att i BIOS sänka "fläkthastigheten" på pumpen. Det funkar dock inte varje gång; ibland måste man slå på datorn.

Att slå på datorn låter ju lite halv bra.. hmm

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av v915:

Att slå på datorn låter ju lite halv bra.. hmm

Man behöver inte slå så hårt att den riskerar att skadas. Däremot är det jobbigt att behöva göra det var fjärde gång man startar datorn eller nåt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

H60 har ett extremt jobbigt missljud i pumpen. Risken finns att även H80 och H100 har samma fel.

Ja, jag har bytt ut stockfläkten. Det är pumpen det är fel på.

Ja, jag har skickat in den och fått en ny på garanti. Samma missljud.

Ja, det går att åtgärda genom att i BIOS sänka "fläkthastigheten" på pumpen. Det funkar dock inte varje gång; ibland måste man slå på datorn.

/jag sitter på en h100 doc med gentle typhoon fläktar 4 stk, har aldig haft något miss ljud o den har aldrig krabbat heller, orginal fläktarna knackade så jag bytte men annars är den underbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoosFraba:

/jag sitter på en h100 doc med gentle typhoon fläktar 4 stk, har aldig haft något miss ljud o den har aldrig krabbat heller, orginal fläktarna knackade så jag bytte men annars är den underbar

Okej, jag tror troligtvis det blir en H40. original fläktarna får sitta ett tag isåfall!

Permalänk
Skrivet av v915:

Okej, jag tror troligtvis det blir en H40. original fläktarna får sitta ett tag isåfall!

Funderar du på prisklassen runt h40 bör du ta en antec kuhler 620 istället, mer prestanda för pengarna helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

H60 har ett extremt jobbigt missljud i pumpen. Risken finns att även H80 och H100 har samma fel.

Ja, jag har bytt ut stockfläkten. Det är pumpen det är fel på.

Ja, jag har skickat in den och fått en ny på garanti. Samma missljud.

Ja, det går att åtgärda genom att i BIOS sänka "fläkthastigheten" på pumpen. Det funkar dock inte varje gång; ibland måste man slå på datorn.

Min H60 har missljud, men det löser sig om jag antingen sätter blocket uppochner, eller sätter fläktplatsen där jag kopplade pumpen till 90%. Att sätta ner pumphastigheten med 10% påverkade inte temperaturen alls

Skrivet av v915:

Att slå på datorn låter ju lite halv bra.. hmm

Slå på datorn kanske inte är den bästa taktiken, men det kunde försvinna i några sekunder om jag knackade lite lätt på pumpen. (innan jag löste det genom att sätta ner hastigheten )

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

H60 har ett extremt jobbigt missljud i pumpen. Risken finns att även H80 och H100 har samma fel.

Ja, jag har bytt ut stockfläkten. Det är pumpen det är fel på.

Ja, jag har skickat in den och fått en ny på garanti. Samma missljud.

Ja, det går att åtgärda genom att i BIOS sänka "fläkthastigheten" på pumpen. Det funkar dock inte varje gång; ibland måste man slå på datorn.

Har själv en H60 och den låter knappt nåt. Hör den inte ens.
Bytte ut orginalfläktarna mot andra så nu är den så gott som knäpptyst.
Man har bara extrem otur om man råkar ut för missljud av pumpen, enligt mej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Funderar du på prisklassen runt h40 bör du ta en antec kuhler 620 istället, mer prestanda för pengarna helt enkelt.

Fast ska man köpa något sådant kan man lika gärna köpa en Corsair A70 istället, billigare och bättre, eller något från Thermalright (silver arrow?) eller noctua (d14?).

Givetvis förutsatt att man har plats, men överväger man H100 så går det nog.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av _MmattiasS_:

Min H60 har missljud, men det löser sig om jag antingen sätter blocket uppochner, eller sätter fläktplatsen där jag kopplade pumpen till 90%. Att sätta ner pumphastigheten med 10% påverkade inte temperaturen alls

Slå på datorn kanske inte är den bästa taktiken, men det kunde försvinna i några sekunder om jag knackade lite lätt på pumpen. (innan jag löste det genom att sätta ner hastigheten )

Jag har sänkt hastigheten till 90 %, och det löser ju problemet, men ungefär var fjärde gång man startar datorn låter den ändå, och man måste slå lätt på datorn för att tysta den.

Jag kan tyvärr inte testa att sätta pumpen uppochner av tre anledningar:
1. Jag har ingen kylpasta.
2. Det är väldigt mycket jobb med att ta loss, rengöra och montera igen, och man kan ha gjort det förgäves.
3. Jag har lagt MYCKET jobb på utseendet i datorn, och det skulle se fult ut om pumpen (och därmed Corsair-loggan) satt uppochner. Det är ju inte bara att vända tillbaka den, pga 1 och 2 ovan.

Skrivet av punchline82:

Har själv en H60 och den låter knappt nåt. Hör den inte ens.
Bytte ut orginalfläktarna mot andra så nu är den så gott som knäpptyst.
Man har bara extrem otur om man råkar ut för missljud av pumpen, enligt mej.

Då har jag haft extrem otur två gånger av två möjliga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

3. Jag har lagt MYCKET jobb på utseendet i datorn, och det skulle se fult ut om pumpen (och därmed Corsair-loggan) satt uppochner. Det är ju inte bara att vända tillbaka den, pga 1 och 2 ovan.

Ta loss locket med corsair-loggan och spraya det helsvart (eller på något annat snyggt sätt)

Permalänk
Medlem

Okej, varför bör jag ta antec istället för corsair H40? motivera gärna så bra ni kan!

mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av v915:

Okej, varför bör jag ta antec istället för corsair H40? motivera gärna så bra ni kan!

mvh

För att den är bättre.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Själv kör jag H100 och är väldigt nöjd, dock kommer du behöva modifiera en molex kontakt med en diod i mitten, annars får pumpen för mycket volt och låter extremt mycket enligt mig. Dock är jag sugen på luftkylare nu ser mycket grymmare ut och ha stor kylare enligt mig.

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

För att den är bättre.

Jag sa motivera. "För att den är bättre". säger inte mig mycket, vill ju veta skillnader på dom.

Permalänk
Medlem

Spara ihop lite mer deg och satsa på ett riktigt custom bygge.

Enda "missljudet" ett vattenkylningskit ska avge är om det går igenom en luftbubbla i systemet. Eller om man sitter med deltas på radiatorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av v915:

Jag sa motivera. "För att den är bättre". säger inte mig mycket, vill ju veta skillnader på dom.

Att den är bättre är väl en fullt tillräcklig motivering till varför man bör välja den framför en H40?!

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

Vet någon här om ett H40 skulle få platts i mitt Lexa S Chassi?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 1700X | ASUS TURBO GTX 980 | HyperX DDR4 16GB | MSI X370 Gaming Plus| Fractal Design Newton R2, 800W 80+ | Kingston SSD V300 120GB | Seagate 500GB 7200RPM 16MB | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Antec kuhler 620 mest prisvärd!

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Skrivet av v915:

Okej, varför bör jag ta antec istället för corsair H40? motivera gärna så bra ni kan!

mvh

Enkelt sagt för att det är bättre prestanda till ett lägre pris. tänk att antec 620 motsvarar en h60/h70 men kostar som en h40 (sist jag kollade i alla fall). Du får helt enkelt ett bättre system som kyler bättre till ett lägre pris, och du kommer behöva byta ut medföljande fläktar oavsett vilket system du köper ändå för de medföljande låter som jetmotorer...

Edit: Jag ser din logga, men stirra dig inte blind på företag, bara för att de är bra på en del (rätt mycket faktiskt) grejer är de inte bäst på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Enkelt sagt för att det är bättre prestanda till ett lägre pris. tänk att antec 620 motsvarar en h60/h70 men kostar som en h40 (sist jag kollade i alla fall). Du får helt enkelt ett bättre system som kyler bättre till ett lägre pris, och du kommer behöva byta ut medföljande fläktar oavsett vilket system du köper ändå för de medföljande låter som jetmotorer...

Edit: Jag ser din logga, men stirra dig inte blind på företag, bara för att de är bra på en del (rätt mycket faktiskt) grejer är de inte bäst på allt.

Aa, okej! ska kolla lite mer på den då