Permalänk
Inaktiv

Vattenkylning custom loop

Har börjat snegla lite på vattenkylning istället för luft för att slippa alla dessa fläktar. Har för tillfället 3x180mm, 3x140mm samt 1x120mm vilka i sig är ganska tysta men sammanlagt blir det ändå en hel del ljud. Jag vet att vattenkylning inte är helt fläktlöst men man kanske kan hålla ner antalet en aning.

Då jag är helt grön på vattenkylning vänder jag mig nu till er med lite mer erfarenhet .
Är det någon annan här som byggt i ett silverstone raven rv02 hade det varit guld värt att få lite tips.

Vilken ände ska man börja annars? Beräknar man storlek som behövs på radiatorerna efter vad som ska kylas eller hur gör man?
Hade om möjligt tänkt att kyla både CPU och GPU.
Finns det radiatorer som passar 180mm fläkt platserna så man kan spara dom eller hur funkar det?

Vet som sagt inte vart man ska börja så ös på med tips

Permalänk

En 360rad räcker för att kyla Cpu + Gpu.

Jag har själv datorn i sign med en 360rad som vid normalt användande som mest kommer upp i 45grader både på cpu-gpu.

Smidigast i mitt tycke är att titta på inet nu.

Har noll koll på hur ditt chassie ser ut men kan kolla upp detta ifall ingen annan kommer med bra svar till dig.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt vattenkylning i ett Fortress FT02, har dock inte uppdaterat mitt galleri sedan jag byggde om senast.

I den första loopen jag byggde så använde jag 3x120 + 1x120 radiator, vilket var tillräckligt - men gav inte några imponerande temperaturer.

Nu använder jag en 3x180 radiator (http://tinyurl.com/bqll9w9), vilket är mer än tillräckligt, plus att det håller temperaturen nere med väldigt låg ljudnivå!

Det kräver en del moddande av chassit, men det är utan tvekan värt det!

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk

Snyggt bygge svurre!

Tror att TS chassi max tillåter 1x240mm radiator i botten utan moddning.

Kan ha fel men det är ju inget stort chassi precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Snyggt bygge svurre!

Tror att TS chassi max tillåter 1x240mm radiator i botten utan moddning.

Kan ha fel men det är ju inget stort chassi precis.

Tack

Han borde kunna få in 2x180 om han plockar bort dammfilterna. Då slipper han modda hårddiskburen som jag har gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren hittills. Tyvärr tillåter inte raven en 3x180mm rad som du har Svurre pga designen på hdd vaggorna. Lägger upp en bild så ser ni hur det ser ut.

Egentligen skulle en 2x180m rad få plats om det nu finns några sådana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Snyggt bygge svurre!

Tror att TS chassi max tillåter 1x240mm radiator i botten utan moddning.

Kan ha fel men det är ju inget stort chassi precis.

Lite off-topic men gudars vad hög vclock du hade på din prolle
Min ligger på 1.13 i full load.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Lite off-topic men gudars vad hög vclock du hade på din prolle
Min ligger på 1.13 i full load.

Må så vara men min är också klockad till ~4,7Ghz

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Tack för svaren hittills. Tyvärr tillåter inte raven en 3x180mm rad som du har Svurre pga designen på hdd vaggorna. Lägger upp en bild så ser ni hur det ser ut.
http://i50.tinypic.com/v6rlsy.jpg

Egentligen skulle en 2x180m rad få plats om det nu finns några sådana?

Är vaggorna popnitade eller går de skruva loss enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Tack för svaren hittills. Tyvärr tillåter inte raven en 3x180mm rad som du har Svurre pga designen på hdd vaggorna. Lägger upp en bild så ser ni hur det ser ut.
http://i50.tinypic.com/v6rlsy.jpg

Egentligen skulle en 2x180m rad få plats om det nu finns några sådana?

Mitt chassi såg likadant ut som ditt innan. Jag har kapat och flyttat hårddiskburen för att få in radiatorn.

Vill du slippa det kan du som sagt använda en 2x180 istället.

Hårddiskburen är popnitad på plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem

är hdd vaggorna poppnitade eller skruvade? tror att dom är poppnitade går faktiskt att ta bort vaggan och så kommer du ha massor med uttrymme...är bara en ide jag lägger fram

annars har du som sagt ett alternativ 2x180 rad ---->http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk

Å jag som tyckte sambons Define R3 var trångbodd att montera vattenkylning i

Permalänk
Inaktiv

Vaggorna är mycket riktigt poppnitade men det går ju att lösa i så fall. Hur satte du fast din hdd bur efter att ha flyttat den Svurre?
Kan inte ta bort den helt för jag har 3 st hdd som måste sitta någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Vaggorna är mycket riktigt poppnitade men det går ju att lösa i så fall. Hur satte du fast din hdd bur efter att ha flyttat den Svurre?
Kan inte ta bort den helt för jag har 3 st hdd som måste sitta någonstans

Jag har ju tre platser kvar, men man måste vända dem. Så kylningen blir lidande. Det skall dock lösas med en fläkt tänkte jag.

Jag popnitade fast den igen. Vissa av hålen kunde jag använda, resten borrade jag bara nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svurre:

Jag har ju tre platser kvar, men man måste vända dem. Så kylningen blir lidande. Det skall dock lösas med en fläkt tänkte jag.

Jag popnitad fast den igen. Vissa av hålen kunde jag använda, resten borrade jag bara nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en bra lösning. Reservoar och pump antar jag att du har gömt vid 5.25" platserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Låter som en bra lösning. Reservoar och pump antar jag att du har gömt vid 5.25" platserna?

Precis... Du kan se hur i mitt galleri.

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem

kör med denna jag iaf funkar fint http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr... visst den tar 2st 5,25" men pump och tank i ett och bra klös i pumpen

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk

Köp vattenkylning på aquatuning.se. Där betalar du i euro, som inte är värd någonting idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Må så vara men min är också klockad till ~4,7Ghz

Det är min också

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Det är min också

Då får jag gratulera till ett bra exemplar
Hur kyler du den?

Min vill tyvärr ha 1,28 för att vara pålitlig i alla lägen.
Har dock sätt klart värre exemplar än min.

Permalänk
Skrivet av ODM:

kör med denna jag iaf funkar fint http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr... visst den tar 2st 5,25" men pump och tank i ett och bra klös i pumpen

Min XSPC tank/pump combo är snart 2år gammal men lika bra som när den va ny. Löjligt prisvärd och smidig om man har två 5,25" platser lediga.
Mycket smidig att fylla på också.
Valfri led-belysning är väl också ett plus antar jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svurre:

Precis... Du kan se hur i mitt galleri.

Får ta och göra det

Skrivet av ODM:

kör med denna jag iaf funkar fint http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr... visst den tar 2st 5,25" men pump och tank i ett och bra klös i pumpen

Skrivet av Guteklockaren:

Min XSPC tank/pump combo är snart 2år gammal men lika bra som när den va ny. Löjligt prisvärd och smidig om man har två 5,25" platser lediga.
Mycket smidig att fylla på också.
Valfri led-belysning är väl också ett plus antar jag.

Verkar hilma smidigt med pump och reservoar i samma enhet. Är det några restriktioner på pumpen hur lång loop, storlek på rad osv man kan ha på den?
Har gott om 5.25" platser så det är inga problem.

Ang radiatorn, klarar en 2x180mm av att kyla klockad CPU + GPU? Eller bör man satsa på att modda dit en 3x180mm istället för att vara på den säkra sidan?

Permalänk

Pumpen ska klara 750liter/timme enligt specen.

Så den är snudd på lika kraftig som EK-DCP 4.0.

Angående om raden skall klara att kyla cpu+gpu så tror jag det.

Du har en yta med kylflänsar på 2x180mm = 360mm2
Jämfört med en 3x120mm = 360mm2

Alltså samma sak!

Allt är bättre än luftkylning i vilket fall...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

Fast ytan på en 2x180 rad är bra mycket större än på en 3x120.

180x180x2 = 64800 mm2
120x120x3 = 43200 mm2

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Då får jag gratulera till ett bra exemplar
Hur kyler du den?

Min vill tyvärr ha 1,28 för att vara pålitlig i alla lägen.
Har dock sätt klart värre exemplar än min.

Jag kyler den med luftkylning (Noctua NH-U12P SE2 PnP).
Jag måste ha fått ett grymt bra exemplar, har inte sett så många under 1.23 på 4.5ghz+.

Hur kyler du din?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Jag kyler den med luftkylning (Noctua NH-U12P SE2 PnP).
Jag måste ha fått ett grymt bra exemplar, har inte sett så många under 1.23 på 4.5ghz+.

Hur kyler du din?

Vattenloop, maxar 57grader i OCCT

Permalänk
Skrivet av Svurre:

Fast ytan på en 2x180 rad är bra mycket större än på en 3x120.

180x180x2 = 64800 mm2
120x120x3 = 43200 mm2

Du har helt rätt, men det betyder ju bara att 2x180 bara kan prestera bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Du har helt rätt, men det betyder ju bara att 2x180 bara kan prestera bättre.

Behöver inte prestera bättre för att det är mer yta.

Tjockleken på radiatorer gör ganska mycket, 35mm vs 64mm är rätt så stor skillnad.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon172162:

Ang radiatorn, klarar en 2x180mm av att kyla klockad CPU + GPU? Eller bör man satsa på att modda dit en 3x180mm istället för att vara på den säkra sidan?

Personligen hade jag tagit loss HDD-buren och skaffat 2,5"/3,5" till 5,25" adaptrar till hårddiskarna och satt dem i 5,25"-platserna istället eftersom du verkar ha flertalet platser över. Huvudorsaken till varför jag skulle ha tagit en 3x180-radiator är däremot p.g.a. möjligheten till en lägre ljudnivå. Men eftersom mina vattenkylningskunskaper är enbart teoretiska så kan det hända att även 2x180 kommer att vara tyst. Det är väldigt mycket radiatoryta trots allt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."