Permalänk

Klocka min i7

Hej, tänkte inleda med att säga att jag är helt ny inom klockning av CPU över huvudtaget! Så var snälla;)

Gjorde ett megakap och köpte en monsterdator för nästan ingenting alls, och har lite tankar om att klocka datorn.

Processorn är en i7-2600k med The Hydro Series H100 vattenkylning från Corsair.
Moderkort: Asus Sabertooth P67.
Nättagg: OCZ-ZX 1250W.
Chassi: CoolerMaster HAF med sjuka fläktar
^
(är det något mer man ska tänka på när det kommer till komponenterna?)

Så vad tror ni jag kan få ut för processorhastighet?

Just nu ligger min CPU på 25-35 grader utan någon klockning alls.

Edit: Såg nu att jag hade postat i fel del utav forumet, sorry!

Permalänk
Hedersmedlem

Är fläktarna sjuka bör du byta ut dem, inte kul om de stannar för gott mitt under överklockningen. (;))

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Syftade såklart på sjukt stora fläktar

Permalänk
Avstängd

själv kör jag med asus Turbo evo, det hela sköts automatikst

Permalänk
Medlem

1. varför ska du klocka
2 . och till vad använder du datorn dagligen

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Ingen som kommer veta hur pass mycket du kan klocka den då alla klockar olika. Men jag skulle tro att du kommer över 4.5ghz allafall, mest troligt mer också.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

själv kör jag med asus Turbo evo, det hela sköts automatikst

Okej, ska ta och kolla in lite vad det är, tack.

Skrivet av itkoll:

1. varför ska du klocka
2 . och till vad använder du datorn dagligen

1. Vill få bredare utveckling inom klockning och lära mig lite! 2. Mest spel måste jag säga, ingenting som min dator inte klarar just nu, men som sagt åter till svar på 1. Annan anledning är ju att jag lyckats köpa den här datorn till ett väldigt billigt pris och är inte hela världen ifall något går sönder.

Skrivet av Elghinnarisa:

Ingen som kommer veta hur pass mycket du kan klocka den då alla klockar olika. Men jag skulle tro att du kommer över 4.5ghz allafall, mest troligt mer också.

Såklart ingen vet, men tänkte kasta lite bollar i luften och se vad andra tror om det!

Permalänk

Har i alla fall klockat min till 4,2GHz nu utan några problem som helst. Stable 4.2 med cirka +5-10 grader!:) Lyckat

Permalänk
Entusiast
Skrivet av UrbanHazard:

Har i alla fall klockat min till 4,2GHz nu utan några problem som helst. Stable 4.2 med cirka +5-10 grader!:) Lyckat

Och du har stresstestat med till exempel Prime95? För idle-temperaturen betyder inte ett skit

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Och du har stresstestat med till exempel Prime95? För idle-temperaturen betyder inte ett skit

Stresstestade med OCCT, CPU:Linpack. Gick upp till 60 grader på 4.2GHz.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av UrbanHazard:

Stresstestade med OCCT, CPU:Linpack. Gick upp till 60 grader på 4.2GHz.

Ok, det låter bra! Hur mycket Volt har du?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Ok, det låter bra! Hur mycket Volt har du?

~1.01 V, har inte ändrat något på något annat än min multiplier

Permalänk
Entusiast
Skrivet av UrbanHazard:

~1.01 V, har inte ändrat något på något annat än min multiplier

Woah, låter konstigt :S
Trodde att man behövde typ 1.3V för en sådan OC, min i7 2700K går upp i cirka 1.2V som högst i OCCT CPU:linpack i stockfart med automatisk voltage.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Woah, låter konstigt :S
Trodde att man behövde typ 1.3V för en sådan OC, min i7 2700K går upp i cirka 1.2V som högst i OCCT CPU:linpack i stockfart med automatisk voltage.

Sorry!, trodde du menade i idle:P blev lite förvirrad där. Går upp i cirkus 1.3 när jag stresstestar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av UrbanHazard:

Sorry!, trodde du menade i idle:P blev lite förvirrad där. Går upp i cirkus 1.3 när jag stresstestar!

Tänkte väl det!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Sorry!, trodde du menade i idle:P blev lite förvirrad där. Går upp i cirkus 1.3 när jag stresstestar!

Inget är intressant i idle.

Permalänk
Skrivet av coopish:

Inget är intressant i idle.

nee:( märker det.. buhu