Permalänk
Medlem

Vart ska man ha datorn för minst damm?

Ja, vart ska man ha datorn för att minst damm ska slinka in i burken? Har funderat på sidan av skrivbordet, var har ni eran dator? Har den nu på golvet och där suger den in damm som bara den, trots att jag bara har utblås och inga luftintag.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Du kan ha den precis vart som helst, sålänge du har fläktfilter! helt klart en bra investering om du inte har orken att blåsa ur dator så ofta!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk
Medlem

i ett renrum höhöhö.. (stämmer iof)
nä skämt åt sido, på bordet blir det betydligt mycket mindre damm, men om plats är ett problem så kan man skaffa sig som en liten bänk typ 10cm hög som man ställ datorn på under bordet.
jag har själv min burk på bordet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja, vart ska man ha datorn för att minst damm ska slinka in i burken? Har funderat på sidan av skrivbordet, var har ni eran dator? Har den nu på golvet och där suger den in damm som bara den, trots att jag bara har utblås och inga luftintag.

Skrivbordet.

Att bara ha utblås ger betydligt mer damm i datorn eftersom du får undertryck och okontrollerat damminsug. Man ska ha betydligt fler fläktar in, med fläktfilter, vilket ger positivt övertryck och därmed bara filtrerad luft in.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja, vart ska man ha datorn för att minst damm ska slinka in i burken? Har funderat på sidan av skrivbordet, var har ni eran dator? Har den nu på golvet och där suger den in damm som bara den, trots att jag bara har utblås och inga luftintag.

1. Tag ut damsugaren ur skåpet (eller avsedd plats för förvaring) och bär till det rum datorn står i.
2. Drag ut lagom längd elsladd och sätt in i fungerande eluttag
3. Starta dammsugaren (läs i instruktionsbok för att hitta på-knappen på just din modell)
4. För dammsugarmunstycket över golvet
5. Byt ut golvmunstycket till bortsmunstycket och dammsug lister och andra ytor där det finns damm.
6. Stäng av dammsugaren, rulla in sladden och ställ tillbaka dammsugaren på avsedd förvaringsplats
7. Upprepa en gång per vecka

Eller ställ datorn på skrivbordet så slipper du städa, mycket behändigare:)

"trots att jag bara har utblås och inga luftintag" nja... luftintag har du, det måste komma in luft om det ska kunna blåsa ut luft. Jag skulle föreslå att du vänder en fläkt så den blåser in luft i datorn, sätt även ett dammfilter för denna fläkt så kommer du minska mängden damm i datorn. Om du tar in luft från ovansidan av datorn och blåser ut det där nere bör dammänden minskas, dock är nog detta inte optimalt för kylningen men har du inga problem med temperaturer och ljudnivåer så har det ingen betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

1. Tag ut damsugaren ur skåpet (eller avsedd plats för förvaring) och bär till det rum datorn står i.
2. Drag ut lagom längd elsladd och sätt in i fungerande eluttag
3. Starta dammsugaren (läs i instruktionsbok för att hitta på-knappen på just din modell)
4. För dammsugarmunstycket över golvet
5. Byt ut golvmunstycket till bortsmunstycket och dammsug lister och andra ytor där det finns damm.
6. Stäng av dammsugaren, rulla in sladden och ställ tillbaka dammsugaren på avsedd förvaringsplats
7. Upprepa en gång per vecka

Eller ställ datorn på skrivbordet så slipper du städa, mycket behändigare:)

"trots att jag bara har utblås och inga luftintag" nja... luftintag har du, det måste komma in luft om det ska kunna blåsa ut luft. Jag skulle föreslå att du vänder en fläkt så den blåser in luft i datorn, sätt även ett dammfilter för denna fläkt så kommer du minska mängden damm i datorn. Om du tar in luft från ovansidan av datorn och blåser ut det där nere bör dammänden minskas, dock är nog detta inte optimalt för kylningen men har du inga problem med temperaturer och ljudnivåer så har det ingen betydelse.

Höhö, vad rolig du var då.... Nä, vet att man ska dammsuga, har rent i rummet. Undrade mest hur man ska undvika mest damm i burken.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Skrivbordet.

Att bara ha utblås ger betydligt mer damm i datorn eftersom du får undertryck och okontrollerat damminsug. Man ska ha betydligt fler fläktar in, med fläktfilter, vilket ger positivt övertryck och därmed bara filtrerad luft in.

Jaha, det visste jag inte. Får byta det då.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag har min på skrivbordet. Fläktfilterna tar i stort sett allt. Har knappt nått damm i datorn alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

skrivbord + fläktfilter

Permalänk
Medlem

Ett bord bredvid skrivbordet, fläktfilter samt damsugning runt chassit ofta

Permalänk
Medlem

har min på en del av ett gammalt datorskrivbord som är ganska hög just nu (ser inte mkt damm alls och det som finns där sitter på fläktarna )

googlesökning på ett skrivbord som jag har en del kvar av den delen på vänster sida som har jordbloben på sig jag har datorn på
och det är den enda delen jag har kvar då min tjockskärm hade till slut sönder mittendelen klen knappt 1 cm tjock spånskiva med lite extra stöd på sidorna som gick söönder bak men inte fram så allt lutade och skärmen gled bakåt tills den inte fick plats mot mittendelen som tur var för bred och lång för det (skärmen alltså :I) (hade i skärmkabeln löst ifall den skulle ramla till slut men det gjorde den inte utan satt där lutande bakåt med skivan upp i luften vinklad uppåt ca 30 grader lutade mig mot skivan och satte lite tyngd samt stöd i form av en hög pall där den var trasig så kunde man sitta där ett tag till ^^) har dock nytt skrivbord som är mindre

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb