Permalänk

Väldigt hög temp, hjälp tack!

Tjenare, använder Speccy för att kolla tempen på datorn, vet dock inte hur exakt den mäter...
Men här är mitt problem: när jag spelar BF3 eller WoW så ökar tempen på min processor väldigt snabbt ända upp till 97c (Intel i5 750 ej OC)
Kan det verkligen stämma? Låter extremt högt.. kan processorn helt plötsligt grillas och gå sönder av så hög temp? Kan det vara något fel på temp mätaren?
Har för övrigt ingen aning vad det sitter för kylare i, vet endast att den ska funka felfritt.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem på min i5 750 med stockkylare. Bytte kylpasta 2ggr utan resultat och kastade i slutändan på en H80 för att få bukt med problemet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Vad har du för chassi och övrig kylning? Jag har en AMD phenom II 980 3,7Ghz stock med stock-kylare och ett skitchassi, och kom knappt upp i så höga temps när jag klockat den till 4,0 (kanske delvis för att den inte pallade det men i alla fall), och om så var fallet så blåskärmade jag oftast.

Kan det vara kylpastan som behöver bytas ut kanske? Testa kolla tempsen i HW-monitor också, det har jag hört ska vara bra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Testa något annat mätnings verktyg. har aldrig hört talas om "Speccy". Hwinfo32/64 eller Core-Temp brukar fungera bättre.

Kolla också så att kylflänsen sitter fast jämt, tex så inte en av snabbfästena är lös.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julgrannen:

Tjenare, använder Speccy för att kolla tempen på datorn, vet dock inte hur exakt den mäter...
Men här är mitt problem: när jag spelar BF3 eller WoW så ökar tempen på min processor väldigt snabbt ända upp till 97c (Intel i5 750 ej OC)
Kan det verkligen stämma? Låter extremt högt.. kan processorn helt plötsligt grillas och gå sönder av så hög temp? Kan det vara något fel på temp mätaren?
Har för övrigt ingen aning vad det sitter för kylare i, vet endast att den ska funka felfritt.

Förutom det som nämnts ovan, kolla även så att kylaren inte är igendammad. Hur ser luftflödet ut annars i din burk?

Permalänk

köp en ny kylare om ingenting annat ger resultat

*EDIT*

Testa andra program såsom coretemp OCCT etc innan du drar dina slutsatser, det kan vara så att det du använder nu visar helt fel, blev så för mig här hemma med Speedfan som sa att CPUn drar up i 70-90 grader idle, den hade plussat ihop alla kärnornas värme när jag kollade med AMD overdrive.

Permalänk
Medlem

att byta klet (kylpasta) kan göra susen många gånger

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Ska man köpa ny pasta till stock-kylaren kan man lika gärna lägga pengarna på en 200-300 kr tornkylare som redan har kylpasta med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Julgrannen:

Tjenare, använder Speccy för att kolla tempen på datorn, vet dock inte hur exakt den mäter...
Men här är mitt problem: när jag spelar BF3 eller WoW så ökar tempen på min processor väldigt snabbt ända upp till 97c (Intel i5 750 ej OC)
Kan det verkligen stämma? Låter extremt högt.. kan processorn helt plötsligt grillas och gå sönder av så hög temp? Kan det vara något fel på temp mätaren?
Har för övrigt ingen aning vad det sitter för kylare i, vet endast att den ska funka felfritt.

Börja med att optimera luftflödet genom chassit och samtidigt som du gör det så kolla att kylaren sitter ordentligt och gör den det så testa att montera om den med ny kylpasta. Löser inte det problemet så har du nog fått ett "varmt" exemplar och behöver bättre kylare typ H-80 eller liknande.

Du bör få ner tempen till minst 70-75 grader (Load) så du har lite marginaler. Vid 80 grader ringer min egen varningsklocka.
Kolla temperaturen med typ Real Temp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

1. Kolla med ett annat program vad temspen säger, (skulle rekomendera HW Monitor)

2. kolla vad Vcore.en ligger på, så inte nått fått fnatt och ökat den.

3. kolla så att fläkten på cpu kylaren snurrar medans datorn är igång.

4. slå av datorn och kolla om det sitter en "dammkaka" baki fläkten mot kylarflänsen,
ta tag i kylaren och jucka lite lätt på den och kolla så att den sitter stumt mot moderkortet,
ge fläkten en snurr med fingret och kolla så att den snurrar lätt.

Obs, vet ju inte vad du sitter på för kylare i dagsläget, men har gjort antagandet att du kör orginalkylare här.