Slumpmässiga blåskärmar, även USB-problem

Permalänk
Medlem

Slumpmässiga blåskärmar, även USB-problem

Jag är inte direkt en inbiten data snille, har alltid byggt mina egna datorer och kan det mesta man behöver veta! om saker runtikring, såsom att instalera drivrutiner osv osv...

Mitt problem är då att Jag får bluescreen med jämna mellanrum. fast det händer typ varannan dag. annars då är mitt största problem Musen och tangentbordet.
Till att börja med så börjar alltid min mus att "unplugga" sig själv så det inte går att använda den i typ 5-15 sekunder innan det pluggas tillbaka (varierar) och sen unpluggas också tangentbordet. Fast när tangentbordet har börjat unplugga så unpluggas också musen och det går inte att använda både musen och tangentbordet. har testat att byta usb-uttag. fast det hjälper inte. får alltid starta om datan. och detta händer flera gånger varje dag. trodde det kunde bero på något virus eller drivrutin som va fel. så testade formatera datorn. fast felet kvarstår.

Det som jag tror kan va fel är att- jag överklockade datan lite. fast det va med ett program som följde med datorn (ska enligt fabrikörerna vara helt harmlöst)
Sen råkade jag uppgradera bios utan att göra en typ "backupp på dom gammla" käns lite som det är felet och skulle gärna vilja byta tillbaka fast vet inte hur man gör det??

Är tacksam för alla svar och dektektivsarbete. detta börjar bli riktigt jobbigt, speciellt när man spelar Nya tribes och musen låser sig så man faller rakt ner och dör ^^

Permalänk
Medlem

kom problemen efter du uppgraderade bios eller har det varit hela tiden?

testa även återställa överklockningen ifall den är instabil

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Efter uppgradering av bios, gjorde du en reset på cmos då? Jag tror dom brukar rekommendera det.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Skrivet av wafet:

Till att börja med så börjar alltid min mus att "unplugga" sig själv så det inte går att använda den i typ 5-15 sekunder innan det pluggas tillbaka (varierar) och sen unpluggas också tangentbordet. Fast när tangentbordet har börjat unplugga så unpluggas också musen och det går inte att använda både musen och tangentbordet. har testat att byta usb-uttag. fast det hjälper inte. får alltid starta om datan. och detta händer flera gånger varje dag. trodde det kunde bero på något virus eller drivrutin som va fel. så testade formatera datorn. fast felet kvarstår.

Är tacksam för alla svar och dektektivsarbete. detta börjar bli riktigt jobbigt, speciellt när man spelar Nya tribes och musen låser sig så man faller rakt ner och dör ^^

Det kan tyvärr vara så att sladden till musen, ifall du har med sladd, kan vara sönder. Köpte en ny mus idag just utav den orsaken, att min gamla G500 började glappa. Ta en titt på kabeln, nogrannt.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Det kan tyvärr vara så att sladden till musen, ifall du har med sladd, kan vara sönder. Köpte en ny mus idag just utav den orsaken, att min gamla G500 började glappa. Ta en titt på kabeln, nogrannt.

kanske inte jättestor chans att det är kabeln till musen som är felet då han har samma fel med tangentbordet

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

kanske inte jättestor chans att det är kabeln till musen som är felet då han har samma fel med tangentbordet

Jo jag vet, jag tänkte också på det, innan jag postade, men vem vet

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Jag sitter här med en äldre dator som disconnectade musen och tangentbordet hela tiden. Löste problemet genom att flytta sladdarna till frontpanelen. Jag drog slutsatsen att moderkortet började bli gammalt, ditt moderkort kanske är defekt?

Permalänk

Det låter inte kul de där men är ganska säker på att det är ditt Moderkort som är sönder.

Permalänk
Medlem

Prova en ren ominstallation, och om felet kvarstår testa en annan usb port fortfarande fel byt moderkort.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Har du satt överklocken på default? Alltså tagit bort klocken du gjorde. Skriv även vad du har för delar i burken.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Prova en ren ominstallation, och om felet kvarstår testa en annan usb port fortfarande fel byt moderkort.

Han har redan ominstallerat Windows. Om det hände efter BIOS-uppdateringen, gör en återställning av BIOS till fabriksinställningar. Då nollställs även överklockningen. Om inte det fungerar så låter det som ett defekt moderkort alternativt att nätdelen börjar bli svag.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Hej
Nu vet jag inte vad du har för moderkort men kan det vara så att mus och tgb sitter i usb 3 portar? Om så testa att flytta till usb 2 portar.

Edit: kolla i enhetshanteraren så det inte är något som är gult, om något är gult tanka hem och lägg på drivers från moderkorttillverkaren.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Prova en ren ominstallation, och om felet kvarstår testa en annan usb port fortfarande fel byt moderkort.

Prova med att faktiskt läsa TS inlägg.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Kan vara så att antingen mus eller tangentbord glappar vilket kortsluter usb-kretsen vilket gör att den triggar sin overcurrent protection = alla usb portar slutar fungera.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

TACK FÖR ALLA SVAR FÖRST OCH FRÄMST.
1- jag har glömt om problem uppstod efter jag upptaderat bios. käns ändå inte riktigt så. De nya biosen skulle göra systemet avseveärt mycket stabilare (enligt asus) har föresten ett Asus "p8p67 pro" moderkort

2 Har följt instruktionerna och försökt återställa cmos. fast verkar inte göra någon skillnad (dra ut det lilla bateriet och pluppen)

3 Käns faktiskt lite som musen spökar. Har en G5 mus och det käns Faktiskt! som det är den som stället till det. nu när jag tänker mer på det. det är ju den som börjar glappa och "unplugga" och "plugga in" sig själv hela tiden, det är inte föräns lite senare tangentbordet hakar på och unpluggar sig. Fast när den gör det är det ju kört och den kommer aldrig tillbaka föräns man startat om. så jag tänkte hämta en gammal mus och test köra lite.

4. Jag har skruvat tillbaka överklocken till default men det verkar inte göra någon skillnad.

5 Har testat att flytta till usb 2 till usb 3 fram och tillbaka utan några framsteg.

6 kollade i enhets hanteraren och det ser inte så bra ut! Bild nedan
http://i46.tinypic.com/157i4w2.png

7 Har också funderat över om nätdelen/nätaggregatet kan vara för slött?? har iofs fint/dyrt nätaggregat av corsair som kostade ca 1000-1200 för ett halvår sen. ligger på 750w

SÅDÄR, SJÄLV SKA JAG TESTA ATT BYTA MUS OCH SE VAD SOM HÄNDER! OM NI KOMMER PÅ NÅGOT SÅ ÄR JAG TACKSAM FÖR MER SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av wafet:

TACK FÖR ALLA SVAR FÖRST OCH FRÄMST.
1- jag har glömt om problem uppstod efter jag upptaderat bios. käns ändå inte riktigt så. De nya biosen skulle göra systemet avseveärt mycket stabilare (enligt asus) har föresten ett Asus "p8p67 pro" moderkort

2 Har följt instruktionerna och försökt återställa cmos. fast verkar inte göra någon skillnad (dra ut det lilla bateriet och pluppen)

3 Käns faktiskt lite som musen spökar. Har en G5 mus och det käns Faktiskt! som det är den som stället till det. nu när jag tänker mer på det. det är ju den som börjar glappa och "unplugga" och "plugga in" sig själv hela tiden, det är inte föräns lite senare tangentbordet hakar på och unpluggar sig. Fast när den gör det är det ju kört och den kommer aldrig tillbaka föräns man startat om. så jag tänkte hämta en gammal mus och test köra lite.

4. Jag har skruvat tillbaka överklocken till default men det verkar inte göra någon skillnad.

5 Har testat att flytta till usb 2 till usb 3 fram och tillbaka utan några framsteg.

6 kollade i enhets hanteraren och det ser inte så bra ut! Bild nedan
http://i46.tinypic.com/157i4w2.png

7 Har också funderat över om nätdelen/nätaggregatet kan vara för slött?? har iofs fint/dyrt nätaggregat av corsair som kostade ca 1000-1200 för ett halvår sen. ligger på 750w

SÅDÄR, SJÄLV SKA JAG TESTA ATT BYTA MUS OCH SE VAD SOM HÄNDER! OM NI KOMMER PÅ NÅGOT SÅ ÄR JAG TACKSAM FÖR MER SVAR

Heh, mappen på skrivbordet är avsiktlig eller?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

finns drivers för USB på deras sida tror jag, troligen där problemen uppstår.

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

@Jilted
haha "oj" va dumt av mig. ni får inte tro något dumt om mig nu bara för det??? snälla!!!

Permalänk
Medlem

@ Athle86
hade driversen på förra instalationen (innan jag formaterade) blev samma sak där. fast kan testa. skadar absolut inte. Återkommer!
tack för svar..

Permalänk
Medlem

Prova att:
Ominstallera chipset drivers till moderkortet
Gå in under energialternativ och bocka av så att usb devices försätts i strömsparläge

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Nu har jag instalerat drivrutinerna väntar och ser vad som händer, att usb portarna hade gult utropstecken har försvunnit från enhetshanteraren, nu är det bara 3 andra grejer som ser ut att behövas åtgärdas. någon aning vad det kan vara?
Ny bild nedan.
http://i49.tinypic.com/30df8m1.png

Permalänk
Medlem

@scorp10

vart hittar jag det? när jag startar upp datan under bios alternativ??

Permalänk
Medlem

Problemet kvarstår. Drivers för usb som fans på hemsidan funkar inte...

Permalänk
Medlem

Har du provat att nergradera BIOS än?
Med tanke på att det kom efter en uppdatering så kan det bero en instabil version av bios.

Prova det om det inte hjälper med att uppdatera moderkortets drivrutiner. Kör samtliga, ljud, chipset osv...

edit; Vad säger loggarna i windows?
Får du några felmedelanden där?

Skrivet av HElephant:

Jo jag vet, jag tänkte också på det, innan jag postade, men vem vet

Du har noll koll på vad felet är och ändå skall du hjälpa till att felsöka?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

@tamcoll
Går inte/eller vet åtminstånde inte hur man nergraderar. när jag uppgraderade bios så kunde man typ spara de gammla biosarna om något skulle gå snett har jag för mig. vem tror du är så lat att han inte sparar/ eller gör backupp eller vad det heter.

Har instalerat samtliga drivrtuiner. gör ingen skillnad.

Loggarna?? när jag startar?? eller vad är det för loggar?

JUST FAN. TILL ALLA SOM FÖRSÖKT HJÄLPA. ETT PROBLEM JAG GLÖMDE NÄMNA.. vet inte om det kan ha med saken att göra. men ibland får jag ju somsagt bluescreen. när datan startar om sig själv så hamnar den i fel bootläge varje gång.. står "bootmanager is missing" så får jag gå in och ställa in den till min ssd disk varje gång.

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Du har noll koll på vad felet är och ändå skall du hjälpa till att felsöka?

Det där lät ganska så uppkäftigt. Jag kommer med förslag efter egen erfarenhet. Trappa ner på mensen och låt lite trevligare nästa gång du skriver. Bättre att bidra med någonting än ingenting alls. Nuff said.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Det där lät ganska så uppkäftigt. Jag kommer med förslag efter egen erfarenhet. Trappa ner på mensen och låt lite trevligare nästa gång du skriver. Bättre att bidra med någonting än ingenting alls. Nuff said.

Ne, du tolkar det uppkäftigt och gör påhopp. Ang vad du anser vara relevant till detta fallet så har du möjligen hört ordspråket "att tiga är guld"? Ts får bluescreens samt att både tangentbord och mus uppför sig konstigt men du tror att det är glapp i musens sladd... Lika logiskt som att skylla skolskjutningarna i Columbine på Marilyn Mansons musik... "Nuff said"

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av hersses:

Ne, du tolkar det uppkäftigt och gör påhopp. Ang vad du anser vara relevant till detta fallet så har du möjligen hört ordspråket "att tiga är guld"? Ts får bluescreens samt att både tangentbord och mus uppför sig konstigt men du tror att det är glapp i musens sladd... Lika logiskt som att skylla skolskjutningarna i Columbine på Marilyn Mansons musik... "Nuff said"

Intressant är att jag också får bluescreens då och då, vet dock inte vad de bror på. Har dock inte skett de senaste 24 timmarna då jag skaffat ny mus. "Logiskt". Drivrutinerna för musen (Logitech G500) slutade också fungera då och då, vilket som kan vara samma för honom, då han säger att de tangentbordet och mus kan kopplas ifrån. Tänk till lite grabben, och var trevligare nästa gång du postar.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Hämta hem: Intel Management Engine Interface driver och SMBus Controller.
På detta sätt kommer du få installerat PCI Simple Communication Controller och SM Bus Controller.

Jag tror dock inte att dessa två har alls med problemet att göra med USB-enheterna att göra.

Har skummat genom majoriteten av tråden och kan inte se att du testat andra tangentbord eller möss. Hitta de simplaste av var variant och kör vidare.

Att veta vilke BSOD det är kan vara till hjälp vid felsökning. Kolla detta under Eventlog eller att du gör de senaste tre miniDMP-filerna tillgängliga för oss.
Du hittar dem under: "c:\Windows\Minidump\"

Ärligt talat låter ditt problem med BSOD:n som att en HDD dismountar och vid boot igen hittar Windows inte disken då BIOS trott att den blivit bortplockad och satt en annan disk som Boot disk.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Intressant är att jag också får bluescreens då och då, vet dock inte vad de bror på. Har dock inte skett de senaste 24 timmarna då jag skaffat ny mus. "Logiskt". Drivrutinerna för musen (Logitech G500) slutade också fungera då och då, vilket som kan vara samma för honom, då han säger att de tangentbordet och mus kan kopplas ifrån. Tänk till lite grabben, och var trevligare nästa gång du postar.

Bluescreens får man tex för att man har icke uppdaterade drivrutiner, har dock aldrig hört om någon som får bluescreens av att musen är är glapp... stort mysterium med din mus, du har inte tänkt på att när du skaffade ny så fick du nya drivrutiner till den? logiskt. Lite kul att bli kallad för grabb när man fyllt 32, men jag tar det väl som en komplimang

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W