Då var det dags igen! Ännu en fråga som kan hjälpa en dator-okunnig-tjej-som-fattar-0

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen! Ännu en fråga som kan hjälpa en dator-okunnig-tjej-som-fattar-0

Hej! Vill bara uppdatera alla som hjälpte mig med min förra tråd om att min stationära dator inte gick att rädda tydligen, varför vet jag inte men den har helt enkelt bara gett upp. Men nu har även min bärbara dator börjat krångla, det är en asus aspire 5738. Den blir så galet varm och stängs av när den vill. Jag har en fläkt som den står på men det verkar ju inte ens hjälpa? Så nu behöver jag tips/hjälp med hur jag kan undvika att få datorn att bli så galet varm? Och ni får JÄTTEGÄRNA skriva på ett sätt som en datorointresserad tjej kan förstå.

Sedan har en fråga till, varje gång jag startar datorn så kommer denna rutan upp:
https://twitter.com/NguyenSara/status/227719135684071424/phot...

Vad betyder det?!

Permalänk
Medlem

Hej,

Prova med att försök att blåsa ur luftintagen/utblås med hjälp av " tryckluft på burk" ( finns att köpa på Netonnet Claes Ohlson osv )
Felmeddelandet du har bild på verkar vara nånting med Apple, kanske ta och ominstallera iTunes ?
Du kommer garanterat få många svar här Hoppas att det löser sig

Mvh Volfram

Permalänk
Medlem

Rörande felmeddelandet så hittade jag detta efter lite googlande

Citat:

With Windows Explorer, navigate to your C:\Program Files\Common Files\Apple\Apple Application Support folder.
Copy the libmxl2.dll that you should find there, navigate to the nearby Mobile Device Support folder, and Paste it in there also.
Reboot and see if all is well

In case that your OS is Windows 7 (64 bit)
1. Open windows explorer, go to location C:\Program Files (x86)\Common Files\Apple\Apple Application Support
2. Copy file "libxml2.dll"
3. Open new windows explorer, to to location C:\Program Files (x86)\Common Files\Apple\Mobile Device Support
4. Paste file "libxml2.dll" to the location.
5. Reboot your computer, it should not display that message, it should be clear.

Annars skulle jag försöka med att installera om itunes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfram:

Hej,

Prova med att försök att blåsa ur luftintagen/utblås med hjälp av " tryckluft på burk" ( finns att köpa på Netonnet Claes Ohlson osv )
Felmeddelandet du har bild på verkar vara nånting med Apple, kanske ta och ominstallera iTunes ?
Du kommer garanterat få många svar här Hoppas att det löser sig

Mvh Volfram

Ehhhh... Jag känner mig som en nyfödd bebis. tryckluft på burk, okej, blåser det bort damm och sådant då?
Ja, det ska jag göra! Tack för hjälpen!!!

Permalänk
Medlem

Problemet som du får på bilden har med att göra att det saknas en .dll fil i någon av din apple mjukvara.
Värme är ofta orsakat av damm. Då jag inte kan rekommendera någon att öppna datorn som inte är kunnig, kan du försöka använda tryckluft på burk och blåsa ur alla fläkthålen som finns på datorn, oftast en under och en på baksidan. Annars finns det datorbutiker som säkert skulle kunna hjälpa dig med att damma ur din laptop eller kanske byta kylpasta, om det är den som är dålig, för en mindre summa.
Kemiskt rent tryckluft på burk

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samev:

Rörande felmeddelandet så hittade jag detta efter lite googlande

Annars skulle jag försöka med att installera om itunes.

Förstod inte så mycket där kompis. Jag testar att installera om itunes! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av s94ra:

Ehhhh... Jag känner mig som en nyfödd bebis. tryckluft på burk, okej, blåser det bort damm och sådant då?
Ja, det ska jag göra! Tack för hjälpen!!!

Japp. det blåser bort damm o sånt , se bara till att göra det utomhus......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Problemet som du får på bilden har med att göra att det saknas en .dll fil i någon av din apple mjukvara.
Värme är ofta orsakat av damm. Då jag inte kan rekommendera någon att öppna datorn som inte är kunnig, kan du försöka använda tryckluft på burk och blåsa ur alla fläkthålen som finns på datorn, oftast en under och en på baksidan. Annars finns det datorbutiker som säkert skulle kunna hjälpa dig med att damma ur din laptop eller kanske byta kylpasta, om det är den som är dålig, för en mindre summa.
Kemiskt rent tryckluft på burk

Tack för svar! Du vet inte om det finns något annat sätt via datorn att inte få den att bli så varm? Något man ska undvika? Någon hokuspokus grej eller något? Eller är det helt enkelt mina fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfram:

Japp. det blåser bort damm o sånt , se bara till att göra det utomhus......

Jaha okej! Aa tack, det ska jag komma ihåg. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av s94ra:

Tack för svar! Du vet inte om det finns något annat sätt via datorn att inte få den att bli så varm? Något man ska undvika? Någon hokuspokus grej eller något? Eller är det helt enkelt mina fläktar?

Se bara till att fläktarna har tillräckligt med rum för att suga in luft, testa tex att ställa den på ett bord i stället för knät, säng, soffa osv

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s94ra:

Tack för svar! Du vet inte om det finns något annat sätt via datorn att inte få den att bli så varm? Något man ska undvika? Någon hokuspokus grej eller något? Eller är det helt enkelt mina fläktar?

Undvik att ha laptoppen på ett ställe där den lätt suger in damm när den är igång. Fläktarna är ju till för att suga in luft med syfte att kyla datorn. Om det är dammigt så suger den in det med, dammet fastnar ofta i fläktar, vilket byggs på mer och mer. Ökade temperaturer voilá.

Som sagt - grundreceptet är att försöka undvika att den är igång med damm i närheten. Ställa ner den på golvet brevid soffan är en klassiker, dont do it.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Kanske en kylplatta skulle vara på sin plats? Om det inte räcker med att damma ur vill säga.

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.

Permalänk

Troligen damm som orsakar problem. En bärbar datorn hör aldrig någonsin hemma i en säng, soffa eller i ett knä (det till trots epitetet "bärbar"). Datorn bör alltid stå på en plan, hård yta för att luft ska kunna passera under. Skaffa en kylplatta.

Permalänk
Medlem

Tror folket pratar produkter som dom här : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=429485 , http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/70088-am_tryckluft_pa...
. Tänk på att inte vända flaskan bara när du blåser på igenom datorn.
När du blåst igenom alla filter osv kan du ju alltid fixa något som den här : http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/129170-antec_notebook... eller likande. Har ingen aning om hur den jag länkade funkar. bara tog en random för att visa principen. Själv har jag en helt vanlig pärm under min dator. Bara för att minska risken att suga in skit osv.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk

För att undvika värmeproblem så:
1: Ha fritt luftflöde för datorn och inget som täpper igen lufthålen. Alltså undvik sängar, knän, kuddar, soffor och ha det på en fast yta som ett bord.
2: Försök att få datorn dammfri/damma av den. Damm isolerar väldigt bra och håller datorn varm
3: Kontrollera så att alla fläktar snurrar. Gör de inte det så lämna in den för en reparation ifall du inte kan göra det själv
4: Du kan lämna in den för byte av kylpasta, få i starkare fläktar m.m.

Felet på din bild är att det saknas en .dll fil som förmodligen är till itunes alternativt till iphone/ipad/ipod. Det bästa att göra är att ominstallera det. Funkar inte det så leta reda på filen manuellt och placera den där den ska vara

Permalänk
Medlem

Blir din dator galet varm även när du inte gör något som spelar eller kolla på youtube? Hur länge har du haft den?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Tror folket pratar produkter som dom här : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=429485 , http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/70088-am_tryckluft_pa...
. Tänk på att inte vända flaskan bara när du blåser på igenom datorn.
När du blåst igenom alla filter osv kan du ju alltid fixa något som den här : http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/129170-antec_notebook... eller likande. Har ingen aning om hur den jag länkade funkar. bara tog en random för att visa principen. Själv har jag en helt vanlig pärm under min dator. Bara för att minska risken att suga in skit osv.

en vanlig pärm bara?! och det funkar?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Blir din dator galet varm även när du inte gör något som spelar eller kolla på youtube? Hur länge har du haft den?

Igår så tittade jag bara på en film som jag har på datorn, inget annat var på. Den stängdes efter 15 minuter ungefär. Har haft den i ca 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s94ra:

Igår så tittade jag bara på en film som jag har på datorn, inget annat var på. Den stängdes efter 15 minuter ungefär. Har haft den i ca 2 år.

Samma händer med min Aspire 5742g efter jag spelat ett tag, har också haft min i ca 2 år. Jag tror nog att du skulle behöva byta kylpasta på processorn/grafikkortet, eller det är det jag har tänkt å göra iaf Det är dock ganska komplicerat så prova bara som andra säger att blåsa med tryckluft in i fläkten och om det inte funkar då kan du inte göra mycket mer

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Troligen damm som orsakar problem. En bärbar datorn hör aldrig någonsin hemma i en säng, soffa eller i ett knä (det till trots epitetet "bärbar"). Datorn bör alltid stå på en plan, hård yta för att luft ska kunna passera under. Skaffa en kylplatta.

Skrivet av Deathdevil:

För att undvika värmeproblem så:
1: Ha fritt luftflöde för datorn och inget som täpper igen lufthålen. Alltså undvik sängar, knän, kuddar, soffor och ha det på en fast yta som ett bord.
2: Försök att få datorn dammfri/damma av den. Damm isolerar väldigt bra och håller datorn varm
3: Kontrollera så att alla fläktar snurrar. Gör de inte det så lämna in den för en reparation ifall du inte kan göra det själv
4: Du kan lämna in den för byte av kylpasta, få i starkare fläktar m.m.

Felet på din bild är att det saknas en .dll fil som förmodligen är till itunes alternativt till iphone/ipad/ipod. Det bästa att göra är att ominstallera det. Funkar inte det så leta reda på filen manuellt och placera den där den ska vara

Skrivet av s94ra:

en vanlig pärm bara?! och det funkar?!

Ja det funkar med en vanlig pärm. Men det är alltså mest för att den passar bra i storlek. Pärmen har ingen kyland förmåga. Men genom att ha den på en pärm så uppfyller jag allt som dom två citaten som inte är dina föreslår.
Sen är det klart, blir din dator så pass varm att det är en brandrisk att ha den på en pärm ska du ju inte ha den där, men då är det nog inte bara dam som strular. Men Istället för att ha den liggande på täcket eller direkt på magen så funkar det bra att ha en perm under den + att jag får en behaglig vinkel på datorn.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfram:

Hej,

Prova med att försök att blåsa ur luftintagen/utblås med hjälp av " tryckluft på burk" ( finns att köpa på Netonnet Claes Ohlson osv )
Felmeddelandet du har bild på verkar vara nånting med Apple, kanske ta och ominstallera iTunes ?
Du kommer garanterat få många svar här Hoppas att det löser sig

Mvh Volfram

Skrivet av s94ra:

Ehhhh... Jag känner mig som en nyfödd bebis. tryckluft på burk, okej, blåser det bort damm och sådant då?
Ja, det ska jag göra! Tack för hjälpen!!!

Angående detta med tryckluft på burk.. Akta så du inte köper något där tryckgasen leder ström..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Har du obegripligt mycket tid över kan du sätta dig ner med RMclock för att sänka värmen någon celcius.

http://forum.notebookreview.com/hardware-components-aftermark...

Permalänk
Medlem

Skulle nästan satsa på att lämna in datorn och be dom göra rent från damm, sätta i en ny fläkt och ny kylpasta. Det borde lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Har du obegripligt mycket tid över kan du sätta dig ner med RMclock för att sänka värmen någon celcius.

http://forum.notebookreview.com/hardware-components-aftermark...

Skulle nog gå snabbare att jobba ihop pengar till en ny

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

har ej läst svaren ovan. men denna lär lösa alla dina problem http://www.inet.se/produkt/2901262/targus-chill-mat-15-4

Permalänk
Medlem

Tror TS ska hålla sig till tryckluft alternativt kylmatta. Alla andra alternativ känns för avancerade och att länka till ett under klocknings program till en helt oerfaren datoranvänder eller föreslå att hon bryter upp datorn och byter kylpasta känns ganska oansvarigt.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska fråga någon teknisk kunnig person (läs nörd) i din närhet som kan hjälpa dig då det bästa skulle nog vara att öppna laptopen för att rensa på damm samt byta kylpasta.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Andrew Garfield <3 :3

angående värmeproblemen läs gärna min guide här

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |