Permalänk
Medlem

Corsair Vengeance 1600Mhz 8gb ddr3

Jag köpte nya minnen här om dagen, Corsair Vengeance 1600Mhz 8gb ddr3, och jag sätter i dom i datorn och startar upp datorn och allt verkar funka som det ska. men när jag ska uppdatera windows experience index så står det fortfarande att jag har 7.1 i RAM betyget, vilket jag hade innan. så finns det någon här ute som skulle kunna hjälpa mig med det problemet? och har läst på andra sidor och forum att det har fått 7.8 i betyget. TACKSAM FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

1. Windows index är ingenting att kolla.
2. Du kan kontrollera med t.ex CPU-z. Där ska hastigheten stå som 800MHz, står den som 666 så får du hoppa in i BIOS och ställa upp dem till 1600MHz.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det kan vara mycket saker som inte ställt in sig korrekt, alternativt att du inte har nog bra dator för minnena heller T ex att dom klockat ner sig till 1300mhz eller vad det blir

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem

Jag har cpu-z och det står 666.6 MHz... jag gick in i BIOS och skulle ställa om dom till 1600Mhz, men det gick inte ändra Mhz'en... tack för svaret btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av newgoran:

Jag har cpu-z och det står 666.6 MHz... jag gick in i BIOS och skulle ställa om dom till 1600Mhz, men det gick inte ändra Mhz'en... tack för svaret btw

Jag tycker nog inte du ska bry dig om du inte känner dig så hemma i BIOS, ingen större skillnad på 1333 och 1600.
Gör såhär, lev med datorn och kolla aldrig mer på Windows Index så kommer du bli nöjd

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Haha jo det skulle ju kunna funka, men grejen är ju den att jag typ inte märkt någon skillnad, och spenderade 500 på minnena så vill ju få ut allt ur dom då. och mitt moderkort ska ju klara av 1600Mhz så jag finner inget problem i det hela O.o

Permalänk
Avstängd

Upplever du inget problem när du använder datorn så finns det inget problem, det du söker efter är bara siffror

Permalänk
Medlem

du har en poäng där... finns det inget annat program man kan anvönda sig av för att kolla datorns prestationsförmåga eller liknande?

Permalänk
Medlem

1. Windows Experience Index är allmänt värdelöst och säger inget om riktig prestanda, är inte linjärt och ger olika värden med olika windowsversioner.

2. Minnespoängen beräknas av minnesprestanda (hastighet), inte minnesmängd. Minnesmängden gör betydligt större skillnad på datorns prestanda (inom rinmliga gränser).

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newgoran:

du har en poäng där... finns det inget annat program man kan anvönda sig av för att kolla datorns prestationsförmåga eller liknande?

3DMark är populärt.

Vad hade du för minnen före uppgraderingen?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aniron:

3DMark är populärt.

Vad hade du för minnen före uppgraderingen?

Fast 3DMark är ytterligare bara ett program som endast ger dig siffror som är helt oväsentliga

Permalänk
Medlem

Sätt XMP i Bios på Enabled istället för att ändra själv. Då ska det stå 800Mhz.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Fast 3DMark är ytterligare bara ett program som endast ger dig siffror som är helt oväsentliga

Sant, men de är åtminstone jämförbara med andra datorers resultat.

Vad sägs om detta då? Den visar ifall din dator klarar systemkraven för ett visst spel.
www.systemrequirementslab.com

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

jag hade corsair 800Mhz ddr2 2x2gb. sak testa göra det nu, tack för alla svar!

Permalänk

Vad för processor har du? 1366-prollarna tenderar att vilja hålla sig på 1066 eller 1333mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newgoran:

jag hade corsair 800Mhz ddr2 2x2gb. sak testa göra det nu, tack för alla svar!

Har du nu 1x8GB eller 2x4GB? Har du bara en modul tappar du lite prestana på grund av single channel istället för dual channel.

Det du kommer märka skillnad på i första hand är inte prestandan (fps), utan att du kan göra fler saker samtidigt utan att datorn blir seg eller något kraschar för att minner är slut. Alternativt att du kan göra mer krävande saker som behöver mycket minne (inte spel).
Du kan t.ex. ha två spel igång samtidigt och alt-tabba mellan dom efter behov (kan vara bra t.ex. för vissa MMO).

EDIT: DDR2? Har du bytt från DDR2 till DDR3 på samma moderkort?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vad för processor har du? 1366-prollarna tenderar att vilja hålla sig på 1066 eller 1333mhz.

Intel pentium 4 kärnig 2,33mhz, lite gammal men duger antar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Har du nu 1x8GB eller 2x4GB? Har du bara en modul tappar du lite prestana på grund av single channel istället för dual channel.

Det du kommer märka skillnad på i första hand är inte prestandan (fps), utan att du kan göra fler saker samtidigt utan att datorn blir seg eller något kraschar för att minner är slut. Alternativt att du kan göra mer krävande saker som behöver mycket minne (inte spel).
Du kan t.ex. ha två spel igång samtidigt och alt-tabba mellan dom efter behov (kan vara bra t.ex. för vissa MMO).

EDIT: DDR2? Har du bytt från DDR2 till DDR3 på samma moderkort?

Okej, låter bra:) hade mina gamla ddr2 på samma moderkort som jag har mina ddr3 på nu ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av newgoran:

Okej, låter bra:) hade mina gamla ddr2 på samma moderkort som jag har mina ddr3 på nu ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Emm... Kanske därför det inte funkar som det ska... Om du sätter DDR3 på en DDR2 bräda...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

har ju både ddr2 och ddr3 portar på samma moderkort

Permalänk
Skrivet av newgoran:

har ju både ddr2 och ddr3 portar på samma moderkort

Nice, vilket moderkort har du?:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Skrivet av newgoran:

Intel pentium 4 kärnig 2,33mhz, lite gammal men duger antar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av newgoran:

Okej, låter bra:) hade mina gamla ddr2 på samma moderkort som jag har mina ddr3 på nu ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BrutalSwede:

Emm... Kanske därför det inte funkar som det ska... Om du sätter DDR3 på en DDR2 bräda...

Skrivet av newgoran:

har ju både ddr2 och ddr3 portar på samma moderkort

Beror ju på om den pentium du har är en gammal 775 eller den nyare 1155. DDR2 och DDR3 på samma bräda? Trodde jag inte existerade och även om det gör det så lär en så gammal bräda inte springa jämt med snabba 1600mhz DDR3. Du behöver en ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Beror ju på om den pentium du har är en gammal 775 eller den nyare 1155. DDR2 och DDR3 på samma bräda? Trodde jag inte existerade och även om det gör det så lär en så gammal bräda inte springa jämt med snabba 1600mhz DDR3. Du behöver en ny dator.

okej, men ny dator är väll att ta i, en ny prolle och moderkort kanske är lösningen.

Permalänk
Skrivet av newgoran:

okej, men ny dator är väll att ta i, en ny prolle och moderkort kanske är lösningen.

Absolut, beror ju visserligen på vad för andra komponenter du har.

Permalänk
Medlem

Behöver ingen ny datorn om inte prestandan fallerar. Låg/utebliven ökning i WEI vid uppgradering innebär inte dålig prestanda.
TS: Var det något särskilt problem du ville lösa med minnesuppgraderingen som du känner att det inte har hjälpt?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aniron:

Sant, men de är åtminstone jämförbara med andra datorers resultat.

Vad sägs om detta då? Den visar ifall din dator klarar systemkraven för ett visst spel.
www.systemrequirementslab.com

Den är bra, den svarar mer på allt man behöver veta för det specifika spelet man undrar över

Permalänk
Medlem

lite sent svar, men problemet är fortfarande olöst... det jag ville uppnå när jag bytte ram var att märka en viss förändring i FPS'en och ha en lite snabbare dator när det gäller surfning, och har dugligt internet så det hänger inte ihop med det.

Permalänk
Skrivet av newgoran:

lite sent svar, men problemet är fortfarande olöst... det jag ville uppnå när jag bytte ram var att märka en viss förändring i FPS'en och ha en lite snabbare dator när det gäller surfning, och har dugligt internet så det hänger inte ihop med det.

Snabbare RAM ger sällan/aldrig någon ändring av FPS.