Hårddiskar fortfarande överlägset populärast i bärbara datorer

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Zotamedu:

Nej en hårddisk är en sak med plattor som snurrar där data lagras magnetiskt. SSD är inte en delmängd av hårddisk lika lite som USB-minne eller minneskort är en hårddisk trots att de fyller samma funktion.
En hårddisk är en hårddisk och en SSD är en SSD även om de är analoga.

Egentligen är det fel att säga disk om en SSD överhuvudtaget fast det kommer bli lite svårare. Anledningen till att vi kallar en HDD för disk är ju för att vi kortar ner hårddisk (som kommer från engelskans Hard Disk Drive) till bara disk. I engelskan kortas det ner till hard drive eller ibland bara drive. Eftersom vi ersätter hårddiskar med SSD och eftersom de fyller samma funktion så hänger namnet med, alltså kallas även de för diskar i dagligt tal trots att det rent tekniskt är helt fel. Ingenting med SSD kan egentligen kallas för disk. På engelskan fungerar det dock utmärkt att kalla båda för drive eftersom SSD står för Solid-State drive. Drive kan i det här fallet översättas till enhet.

Fast då får man ställa sig frågan om ordet disk i datorsammanhang har fått en vidare betydelse så det behöver inte vara fel att kalla en SSD för en disk, däremot är det alltid fel att kalla en SSD för hårddisk. Vill du ha ett svenskt ord så är flashlagring bra att använda.

Är inte hårddisken den där själva burken som man kopplar in skärmen till?

Helt rätt dock. Tack för förklaringen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Priset på NAND flash gör det svårt att tillverka billiga SSD eftersom det är den biten som kostar. Själva styrkretsen gör inte så stor skillnad på priset. Du kan ju jämföra priset på billiga USB-minnen och minneskort så ser du själv. Det är priser runt 10 kr/GB där också trots att de kör med lite sämre NAND och en snorbillig controller. Så för att få lägre priser på SSD måste vi få lägre priser på NAND. Det är möjligt att vi får se TLC NAND som blir billigare och långsammare snart. Läste något om att det var på väg. Problemet med TLC, som verkar finnas ca 25 % billigare än MLC, är att de har ännu kortare livslängd så det krävs mer redundans och mer avancerad felkorrigering för att använda det vilket äter upp mycket av det lägre priset.

Jaha, där fick man en bra förklaring, det var inte så enkelt alltså

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bluestreakfus:

Jaha, där fick man en bra förklaring, det var inte så enkelt alltså

Tyvärr inte för jag hade också blivit glad för lite lägre priser men mer utrymme. Jag hade nöjt mig med förra generationens prestanda, typ Intel X25 fast för 50 % lägre pris än dagens men så fungerar inte marknaden eftersom hastigheten i stor utsträckning bestäms av styrkretsen och inte minnescellerna och det är ju ingen större prisskillnad på att utveckla en långsam controller mot att utveckla en snabb.

Edit: Hastigheterna på SSD ökar också automagiskt i takt med att enheterna blir större eftersom man då skriver till fler minnen parallellt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tyvärr inte för jag hade också blivit glad för lite lägre priser men mer utrymme. Jag hade nöjt mig med förra generationens prestanda, typ Intel X25 fast för 50 % lägre pris än dagens men så fungerar inte marknaden eftersom hastigheten i stor utsträckning bestäms av styrkretsen och inte minnescellerna och det är ju ingen större prisskillnad på att utveckla en långsam controller mot att utveckla en snabb.

Edit: Hastigheterna på SSD ökar också automagiskt i takt med att enheterna blir större eftersom man då skriver till fler minnen parallellt.

skillnaden mellan SSD och HDD är också just i frågan om prestanda/pris, dvs man kan trimma läshuvud, kontroller osv för att få bättre prestanda, använda bättre komponenter som klarar högre hastighet osv, så givetvis kan man spara genom att sänka hastigheten osv
men i SSD värld hastigheten är lätt att uppnå, lägre hastighet händer när firmware är kass, i dagens styrkrets handlar det mest om bättre felkorrigering och funktioner som trim osv, men just detta ska vara bäst, dvs hållbarhet måste vara på topp

och att gamla HDD var på 200-250MB/s läs beror mest på SATAII begränsning, nyare modeller är anpassade till SATAIII, skulle vi få SATAIV så får alla tillverkare direkt dubbel hastighet för minnesceller klarar det och det fungerar på en annorlunda sätt

så att sänka hastigheten skulle inte ge lägre priser, bara billigare masstillverkning kan ge bättre priser för konsumenter men som man kunde läsa, Thoshiba minskar produktioner med 30% för att bromsa de fallande priser, dvs stortillverkarna vill få pengar för sitt jobb och det är ju bra, de ska ha detta till forskning av billigare och mindre kretsar som ska ge bättre priser i framtiden

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tatus_se:

skillnaden mellan SSD och HDD är också just i frågan om prestanda/pris, dvs man kan trimma läshuvud, kontroller osv för att få bättre prestanda, använda bättre komponenter som klarar högre hastighet osv, så givetvis kan man spara genom att sänka hastigheten osv
men i SSD värld hastigheten är lätt att uppnå, lägre hastighet händer när firmware är kass, i dagens styrkrets handlar det mest om bättre felkorrigering och funktioner som trim osv, men just detta ska vara bäst, dvs hållbarhet måste vara på topp

och att gamla HDD var på 200-250MB/s läs beror mest på SATAII begränsning, nyare modeller är anpassade till SATAIII, skulle vi få SATAIV så får alla tillverkare direkt dubbel hastighet för minnesceller klarar det och det fungerar på en annorlunda sätt

så att sänka hastigheten skulle inte ge lägre priser, bara billigare masstillverkning kan ge bättre priser för konsumenter men som man kunde läsa, Thoshiba minskar produktioner med 30% för att bromsa de fallande priser, dvs stortillverkarna vill få pengar för sitt jobb och det är ju bra, de ska ha detta till forskning av billigare och mindre kretsar som ska ge bättre priser i framtiden

Jo jag vet det där. Det var bara en liten önskedröm om en värld som inte finns då jag har större behov av utrymme än extrem prestanda på en SSD. Tyvärr kommer en sådan produkt aldrig finnas eftersom prestandan kommer "gratis" för SSD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tatus_se:

skillnaden mellan SSD och HDD är också just i frågan om prestanda/pris, dvs man kan trimma läshuvud, kontroller osv för att få bättre prestanda, använda bättre komponenter som klarar högre hastighet osv, så givetvis kan man spara genom att sänka hastigheten osv
men i SSD värld hastigheten är lätt att uppnå, lägre hastighet händer när firmware är kass, i dagens styrkrets handlar det mest om bättre felkorrigering och funktioner som trim osv, men just detta ska vara bäst, dvs hållbarhet måste vara på topp

och att gamla HDD var på 200-250MB/s läs beror mest på SATAII begränsning, nyare modeller är anpassade till SATAIII, skulle vi få SATAIV så får alla tillverkare direkt dubbel hastighet för minnesceller klarar det och det fungerar på en annorlunda sätt

så att sänka hastigheten skulle inte ge lägre priser, bara billigare masstillverkning kan ge bättre priser för konsumenter men som man kunde läsa, Thoshiba minskar produktioner med 30% för att bromsa de fallande priser, dvs stortillverkarna vill få pengar för sitt jobb och det är ju bra, de ska ha detta till forskning av billigare och mindre kretsar som ska ge bättre priser i framtiden

"...dvs stortillverkarna vill få pengar för sitt jobb och det är ju bra..."

Rättelse: de vill ha MER betalt än vad de förutspår att de kan få. Att sänka produktionstakten för att efterfrågan sjunker är fullkomligt naturligt, omfokusera.

Men att sänka produktionstakten för att svälta marknaden är bara girigt. Nu borde ju detta bara fungera om det var så att övriga producenter gjorde samma sak, alltså när det förkommer oligopol, som är vädligt vanligt i datorbranschen. Oligopol är sällan bra för konsumenten och jag tror inte att det handlar om mera pengar till R&D utan till aktieägarna. Föda den redan feta grisen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

skaffar man en ultraportabel vill man nog ha det, eller om man kan ha en SSD + HDD. HDD är större och billigare i förhållande.

SSD känns mest som ett upptrimmat Flashminne med SATA interface. Jag fattar inte varför jag inte kan köpa en Flashsticka med vanlig SATA istället, eSATA fungerar ju inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Det är precis detta som är orsaken varför mekaniska diskar används i budgetsegmentet. Priskonkurrensen är stenhård, bara en hundralapp extra kan ju innebära att produkten floppar och säljer dåligt, prispressen är enorm. Majoriteten av köparna i detta segment bryr sig inte heller om det är en mekanisk eller SSD.

Just precis, så är det. På mitt arbete hör jag alltid (100%) om någon ska köpa en Laptop så går de kanske efter skärmstorleken och helt säkert efter hur många GB lagring de får. En dator med 128 GB SSD = dålig dator, en dator med 500 GB mekanisk = bra dator.

Själv har jag nu bytt ut alla diskar i alla mina datorer mot SSD. Till och med min första SSD, en gammal Intel 80 GB, i Netbooken. De gamla mekaniska hårdiskarna bor nu hos min NAS.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)