Har utvecklingen av ren processorkraft stagnerat?

Permalänk
Medlem

Har utvecklingen av ren processorkraft stagnerat?

Processortillverkarna tycks lägga allt mer energi på att förbättra prestandan på den integrerade grafiken medan utvecklingen av ren processorkraft tycks få stå tillbaka. Ivy Bridge gav endast marginellt bättrte processorkraft än Sandy Bridge och Haswell tycks trots ny arkitektur även den ge endast 10-20% förbättring av processorprestandan jmf med Ivy Bridge medan grafikprestandan lovas bli betydligt högre. Följande krympning av Haswell lär väl heller inte betyda någon avsevärd ökning i ren processorkraft. Så frågan är om utvecklingen av ren processorkraft har stagnerat och inte längre matchar utvecklingen av grafikkort? Jag tycker iaf att processortillverkarna borde satsa på renodlade CPUn utan integrerad grafik och med så mycket processorkraft som möjligt för oss spelentusiaster som ändå alltid? kommer att använda diskreta grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jo det är en korrekt analys.

En 2500K @ 4.5 -5Ghz lär stå sig bra även 2013-2014 (och antagligen 2015 med) och den är ju redan rätt gammal. Precis som en klockad Quad från Core2-eran står sig än idag.

Orsaken: Det saknas konkurrens från AMD sida samt att grafikkorten oftast flaskar långt innan CPUn gör det i många spel.

Permalänk
Avstängd

Konsoler är en anledning till att vi klarar oss bra med gamla grejer.

Jag skulle vilja påstå att man klarar sig mycket bra med en överklockad e6600 fortfarande, och den CPUn är från 2006.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Tyvärr har inte utvecklingen av mjukvara gått åt riktigt samma håll som processortillverkarna hoppats, dvs. stöd för mångtrådade applikationer.
Detta visar sig med att bara de riktigt processortunga programmen optimeras för att använda mer än 4 trådar och därför har det inte skett en särskilt kraftig utveckling av märkbar processorkraft.
Det som börjar komma är ju GPGPU-stöd där där en GPU får gå in och köra de saker som blir mångttrådade och den vanliga processorn tar hand om de övriga delarna. Denna utveckling gör ju att man vill ha kraftiga GPU-delar i processorerna så att de som inte har ett disktret grafikkort också får del av prestandan. Vi får hoppas att utvecklingen av teknik liknande Lucid Virtu fortsätter så att man kanske kan använda alla GPUer som finns i datorn, även om man har ett diskret grafikkort installerat.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag tycker iaf att processortillverkarna borde satsa på renodlade CPUn utan integrerad grafik och med så mycket processorkraft som möjligt för oss spelentusiaster som ändå alltid?

Du kan knappast ha missat LGA 2011, som är ganska exakt det du pratar om. Ingen integrerad grafik, största möjliga råprestanda. Men det kostar som bekant därefter.

Som ovanstående nämner råder det brist på incitament för utveckling av den klassiska CPU-delen, eftersom AMD öppet gått ut med att de i framtiden kommer lägga allt krut på den integrerade grafikdelen - där de själva har övertag. Det förefaller alltså naturligt för Intel att försöka kontra AMD på samma front. Sen hör det ju också till saken att den stora massan inte behöver nämnvärt mer prestanda, och för de entusiaster som har behov av flertrådad prestanda och vill betala för sig finns LGA 2011.

Med detta sagt är det bara att hoppas på högre IPC och större överklockningsmarginal med Haswell.

Permalänk
Medlem

Ett stort problem är att det har blivit väldigt svårt rent fysiskt att fortsätta öka frekvensen så som det gjordes under 90-talet och början av 2000-talet. Att göra bättre arkitekturer med högre IPC är också väldigt svårt och man har nått en gräns där det är väldigt svårt att drastiskt ytterligare förbättra detta.

På grund av detta så väljer ju processorutvecklarna att konstruera chip med flera kärnor som i teorin kan mångdubbla prestandan. Har man lite koll på hur processorer och mjukvara samspelar så inser man dock att många applikationer är mycket svåra att optimera för flera kärnor och det är alltså inte bara mjukvaruutvecklarna som är "lata", utan det är riktigt riktigt svårt och ibland omöjligt.

Så ja, det du menar med "ren processorkraft" utvecklas inte lika snabbt som det tidigare har gjorts.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Vet inte vad ni använder för källor (- troligtvis inga alls).
Men transistorökningen har knappast stagnerat (vilket är direkt applicerbart mot prestandan), och moores lag stämmer fortfarande ganska väl överrens med verkligheten (dubblering var 18-24e månad)
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Transistor_Count_and_Moore%...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Processortillverkarna tycks lägga allt mer energi på att förbättra prestandan på den integrerade grafiken medan utvecklingen av ren processorkraft tycks få stå tillbaka. Ivy Bridge gav endast marginellt bättrte processorkraft än Sandy Bridge och Haswell tycks trots ny arkitektur även den ge endast 10-20% förbättring av processorprestandan jmf med Ivy Bridge medan grafikprestandan lovas bli betydligt högre. Följande krympning av Haswell lär väl heller inte betyda någon avsevärd ökning i ren processorkraft. Så frågan är om utvecklingen av ren processorkraft har stagnerat och inte längre matchar utvecklingen av grafikkort? Jag tycker iaf att processortillverkarna borde satsa på renodlade CPUn utan integrerad grafik och med så mycket processorkraft som möjligt för oss spelentusiaster som ändå alltid? kommer att använda diskreta grafikkort.

Det är rätt, men samtidigt så behöver de inte göra processorerna snabbare eftersom de har kraft och blir över, Ivy Bridge var inte heller gjord för att göra något snabbare än Sandy Bridge, det är en inte en ny generation CPU, den kommer inte förrän senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Vet inte vad ni använder för källor (- troligtvis inga alls).
Men transistorökningen har knappast stagnerat (vilket är direkt applicerbart mot prestandan), och moores lag stämmer fortfarande ganska väl överrens med verkligheten (dubblering var 18-24e månad)
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Transistor_Count_and_Moore%...

Transistorerna läggs som sagt mer på grafik och cacher än på CPU-prestanda, dagens vassaste CPU-kärna är inte mycket starkare än för 4 år sedan med Nehalem.

2012 - 3.5GHz Ivy Bridge
2008 - 3.2GHz Nehalem
2004 - 3.2GHz Prescott
2000 - 1.5GHz Willamette
1996 - 266MHz Pentium II
1992 - 66MHz 486

Längre bak så ökade prestandan utan problem 4-5 gånger om på 4 år, för att sedan bara bli en fördubbling fram till 2008, och därifrån har det inte ökat mycket fram till idag. Och tror du vi har så mycket snabbare kärnor 2016?

Prestandaökningen per kärna har definitivt bromsats in kraftigt. Och möjligheter att tråda upp program är inte så stor att det kan kompensera på långa vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Vet inte vad ni använder för källor (- troligtvis inga alls).
Men transistorökningen har knappast stagnerat (vilket är direkt applicerbart mot prestandan), och moores lag stämmer fortfarande ganska väl överrens med verkligheten (dubblering var 18-24e månad)
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Transistor_Count_and_Moore%...

Jag har inga direkta källor jag kan länka till men har låsta ganska många kurser inom ämnet på en av de större tekniska högskolorna här i landet. Moores lag stämmer fortfarande men som du kanske vet så har ju arbetsfrekvensen legat på 3-4 Ghz i ganska många år nu? Och att dela upp instruktioner och konstruera en pipeline med fler steg är efter en viss nivå mycket svårt, och andra tekniker som "out-of-order execution" och spekulativ exekvering är endast endast effektivt till en viss gräns.

"Ren processorkraft" är ju ett väldigt odefinierat begrepp, men som jag tolkar TS så är svaret att utvecklingen av det han frågar om har minskat. Anser man däremot att ren processorkraft är hur många transistorer det finns eller hur en processor kan klara av vissa parallella beräkningar så kan man absolut säga att kraften utvecklas i samma rasande tempo

Är vi någorlunda överens?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Du kan knappast ha missat LGA 2011, som är ganska exakt det du pratar om. Ingen integrerad grafik, största möjliga råprestanda. Men det kostar som bekant därefter.

Ja det hade jag glömt bort men skillnaden i ren processorkraft mellan 2011 och 1155 är väl inte särskilt stor egentligen om man bortser från att 2011 har processorer med 6 kärnor. LGA 2011 är ju dessutom som sagt betydligt dyrare än 1155 om man ska ha nån av de bättre processorerna. Finns det någon planerad efterföljare till LGA 2011 då?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Får jag gissa att det är enkeltrådad prestanda TS syftar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja det hade jag glömt bort men skillnaden i ren processorkraft mellan 2011 och 1155 är väl inte särskilt stor egentligen om man bortser från att 2011 har processorer med 6 kärnor. LGA 2011 är ju dessutom som sagt betydligt dyrare än 1155 om man ska ha nån av de bättre processorerna. Finns det någon planerad efterföljare till LGA 2011 då?

Saken med socket 2011.. är ju att det finns, moderkort med flera CPU platser.. så du kan ha 2,4 eller 8 fysiska processorer i samma dator.
Där kan du ju få rejäl prestanda under förutsättning att programmen du använder stöder så många processor kärnor.
Fast tyvärr så kostar det rejält mycket också om man vill ha en sådan arbetsstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Transistorerna läggs som sagt mer på grafik och cacher än på CPU-prestanda, dagens vassaste CPU-kärna är inte mycket starkare än för 4 år sedan med Nehalem.

2012 - 3.5GHz Ivy Bridge
2008 - 3.2GHz Nehalem
2004 - 3.2GHz Prescott
2000 - 1.5GHz Willamette
1996 - 266MHz Pentium II
1992 - 66MHz 486

Längre bak så ökade prestandan utan problem 4-5 gånger om på 4 år, för att sedan bara bli en fördubbling fram till 2008, och därifrån har det inte ökat mycket fram till idag. Och tror du vi har så mycket snabbare kärnor 2016?

Prestandaökningen per kärna har definitivt bromsats in kraftigt. Och möjligheter att tråda upp program är inte så stor att det kan kompensera på långa vägar.

Räkna frekvens på en processor är lite som att räkna cylindrarna på en bil - hyfsat irrelevant.
Men ja, prestandan per kärna har bromsats in, ingen tvekan. Men svaret på det är att använda fler kärnor vilket leder till mer ökad prestanda på samma yta. Vilket ändå måste vara definitionen på en prestandaökning.

Skrivet av Arion:

Jag har inga direkta källor jag kan länka till men har låsta ganska många kurser inom ämnet på en av de större tekniska högskolorna här i landet. Moores lag stämmer fortfarande men som du kanske vet så har ju arbetsfrekvensen legat på 3-4 Ghz i ganska många år nu? Och att dela upp instruktioner och konstruera en pipeline med fler steg är efter en viss nivå mycket svårt, och andra tekniker som "out-of-order execution" och spekulativ exekvering är endast endast effektivt till en viss gräns.

"Ren processorkraft" är ju ett väldigt odefinierat begrepp, men som jag tolkar TS så är svaret att utvecklingen av det han frågar om har minskat. Anser man däremot att ren processorkraft är hur många transistorer det finns eller hur en processor kan klara av vissa parallella beräkningar så kan man absolut säga att kraften utvecklas i samma rasande tempo

Är vi någorlunda överens?

Jag är inte överrens om att processorkraft skulle vara ett odefinerat begrepp. Det måste ju ändå vara den kraft som en processor kan leverera, totti?
Men i övrigt, ja, självklart. Helt överrens!

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Räkna frekvens på en processor är lite som att räkna cylindrarna på en bil - hyfsat irrelevant.
Men ja, prestandan per kärna har bromsats in, ingen tvekan. Men svaret på det är att använda fler kärnor vilket leder till mer ökad prestanda på samma yta. Vilket ändå måste vara definitionen på en prestandaökning.

Jag är inte överrens om att processorkraft skulle vara ett odefinerat begrepp. Det måste ju ändå vara den kraft som en processor kan leverera, totti?
Men i övrigt, ja, självklart. Helt överrens!

Helt sant att IPC är intressantare än frekvens, och antalet kärnor har också stor betydelse. Men för att utnyttja fler kärnor krävs det ju att spel/program stödjer det (Kolla på Bulldozer... äger i typ Winzip men vem blir glad för det! ) Köper man extremvarianten till LGA2011 för typ 10 000kr blir man inte mycket gladare för det i ett spel då 6 Kärnor/12 trådar inte ger nån direkt boost...

Sen handlar det mycket om prissättningen med, hade AMD varit med och konkurrerat hade vi sett mer pressade priser. Nu kostar ju 2500K i princip lika mycket som när det lanserades i början av år 2011 (dvs ca 1800-2100kr lite beroende på dollarkursen).

3570K presterar ju något bättre men klockar lite sämre och kostar också ungefär lika mycket. Vilket innebär att i början av nästa år kostar samma CPU-prestanda som man kunde köpa för 2000Kr år 2011 också antagligen kosta 2000kr.

Sen kommer Haswell våren/sommaren nästa år, och ja jag tror att de kommer komma en 4-kärning CPU för ca 2000kr som har lite bättre IPC och klockar lite bättre, men i grunden inte är så mycket bättre än 2500K eftersom fokus ligger på förbättrad GPU-prestanda (plus inbyggt stöd för fler SATAIII och fler USB3-portar).

Jämför vi då med GPU-marknaden är det en helt annan situation (på den marknaden finns det också mördande konkurrens!). Den prestanda man fick för x-antal kronor år 2011 gentemot den prestanda man kommer få 2013 för samma antal kronor kommer vara helt annorlunda! Så, CPU marknaden lider väl både av nån form av fysisk "frekvens-limit" men kanske snarare brist på konkurrens... Min analys utifrån mitt perspektiv som ekonom åtminstone... Tittar man på Intels vinster stödjer det ju också min tes, de kunde sålt 2500K för typ halva priset nu om det varit pressade av AMD och ändå inte gått med förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Räkna frekvens på en processor är lite som att räkna cylindrarna på en bil - hyfsat irrelevant.
Men ja, prestandan per kärna har bromsats in, ingen tvekan. Men svaret på det är att använda fler kärnor vilket leder till mer ökad prestanda på samma yta. Vilket ändå måste vara definitionen på en prestandaökning.

Men vem har räknat frekvens? Jag angav olika processormodeller, sedan utgår jag ifrån att folk som deltar i diskussionen vet ungefär hur dessa modeller står sig gentemot varandra rent prestandamässigt. Det är väl ingen diskussion att Nehalem är mer än dubbelt så snabb som P4 vid samma frekvens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men vem har räknat frekvens? Jag angav olika processormodeller, sedan utgår jag ifrån att folk som deltar i diskussionen vet ungefär hur dessa modeller står sig gentemot varandra rent prestandamässigt. Det är väl ingen diskussion att Nehalem är mer än dubbelt så snabb som P4 vid samma frekvens?

Ditt inlägg var (för ovanlighetens skull!) lite otydligt på den punkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Visst, konsumenten gynnas inte av bristen på konkurrens. Och visst är det så att det i "prestandasegmentet" inte utvecklas så mycket som det skulle kunna om man ser pris/prestanda.
Det är dock inte det jag är ute efter att diskutera eller ifrågasätta - utan den maximala "prestandan" som går att få ut per mm2, alltså, hur väl de absoluta entusiastsegmentet står sig jämfört med för ett par år sedan - dvs totala utvecklingen, och denna hämmas (i dagsläget) inte nämnvärt av bristen på konkurrens. Och det är enbart på denna som Moores lag faktiskt gäller..

Jag vet att det antagligen inte är vad TS var ute efter, men det var (typ) det han frågade efter.

Skrivet av Aleshi:

Men vem har räknat frekvens? Jag angav olika processormodeller, sedan utgår jag ifrån att folk som deltar i diskussionen vet ungefär hur dessa modeller står sig gentemot varandra rent prestandamässigt. Det är väl ingen diskussion att Nehalem är mer än dubbelt så snabb som P4 vid samma frekvens?

Frekvensen var vad du skrev ut i din tabell....
Och som jag skrev ovanför.. jag ser ingen mening med att diskutera en typ av "prestandasegment", speciellt inte i dagsläget när större fokus läggs på att få ner strömförbrukning och få upp grafikdelen i detta segment.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Ditt inlägg var (för ovanlighetens skull!) lite otydligt på den punkten

Okej, kan jag hålla med om. Alla är inte inne i samma tankebana som man själv och tolkar saker lite olika.

Skrivet av anden12:

Frekvensen var vad du skrev ut i din tabell....
Och som jag skrev ovanför.. jag ser ingen mening med att diskutera en typ av "prestandasegment", speciellt inte i dagsläget när större fokus läggs på att få ner strömförbrukning och få upp grafikdelen i detta segment.

Men frekvensen är ändå aktuell när man skriver vilken modell som låg i topp då. Och nu när du vet att jag menar prestanda och inte frekvens så kan du också utläsa att prestandan stagnerat väldigt mycket på en kärna från 2008 till 2012, framför allt om man jämför med 90-talet.

Permalänk
Medlem

Även om processoerna blir mycket snabbare i IPC och frekvenserna har stagnerat*1 . Men utvecklingen går fortfarande grymt frammåt på andra fronter*2 plus att det finns möjligheter att få snabbare system bara genom att optimera mjukvaran och kompilera den med lite flaggor*3.

1, Har hört att det ska vara rellaterat till kvartzen i processorn som används som resonator av något slag? Hur som helst, en rolig sak om kvartzen är att all kommer från samma gruva då det bara är en gruva i världen som har kvartz som är ren nog.

2, Om man kollar på energieffektiviteten mellan te.x Sandy och Ivybirdge så ser man lätt att det trotts små prestandavinster har blivit rejäla effektivitetsvinster. Fast man tycker att de borde producera någon processor med samma effektförbrukning fast med den högre effektiviteten och få en processor som drar lika mycket men är mycket snabbare. Sedan hur det skulle fungera praktiskt vet jag inte, men man kanske skulle kunna göra en 6kärning ivy som drog lika mycket som en 4kärnig sandy, ser man det så så är det över 50% prestandavinst mellan dem.

3, mjukvara idag kan vara väldigt optimerad, både vid själva programmeringen och vid kompileringen. Som några exempel på det så kan jag nämna builden av firefox jag använder (lawlietfox), som bara genom några optimeringar är ca 10-20% snabbare än mozillas build och det är samma program! Sedan kan man kolla på te.x linpack som med tidigare instruktion gav en 45gflops med SandyBridge och sedan när det gjordes om för AVX-instruktionen så fick man närmare 90gflops! Det är 100% mer prestanda och vad jag förstått så har de bara använt en annan instruktion. Så skulle man börja kompilera programmen lite mer optimerat så skulle vi nog kunna få en rätt bra boost trotts att processorerna inte blir mycket snabbare i IPC.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Den har väl stagnerat lite, även om man fortfarande lyckats göra transistorerna mindre och mindre. Man har gjort snabbare transistorer i grafen, på ungefär 3 THz.

Det som är för långsamt är faktist: Ljusets hastighet, eller elektronernas hastighet i ledare. En processor på ~4 GHz är ungefär gränsen för datorer nu. Detta på grund av att på tiden 1 / (4 * 10^9) så hinner ljuset bara röra sig ungefär en decimeter.

Eftersom processorn hämtar alla sina instruktioner från RAM, som sitter ungefär på det avståndet från CPU, så går det inte att jobba mycket snabbare då RAM, hur snabbt det än jobbar, kommer att lagga efter.

Detta problem skulle kunna lösas med större cache minne. Då skulle man kunna lägga in stora datamängder i processorn och bearbeta datan i högre hastighet, men det är dyrt.

Man gjorde också ett stort hopp i beräkningshastighet då man uppfann trestegs pipeline http://en.wikipedia.org/wiki/Instruction_pipeline. Så det är inte bara antalet Hz man har i sin processor som är relevant.

Slutsats: Utvecklingen av ren processorkraft har INTE stagnerat, då man hela tiden bygger kraftfullare och snabbare superdatorer, med mer och mer processorkraft, då man har möjlighet att göra dem svalare och svalare. Med svalare processorer, där flera kan jobba tilsammans, så kan datoerna bli snabbare (för konsumenter: dual, quad, - core, etc)

Källor: Går man i skolan lär man sig saker

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det som är för långsamt är faktist: Ljusets hastighet, eller elektronernas hastighet i ledare. En processor på ~4 GHz är ungefär gränsen för datorer nu. Detta på grund av att på tiden 1 / (4 * 10^9) så hinner ljuset bara röra sig ungefär en decimeter.

Eftersom processorn hämtar alla sina instruktioner från RAM, som sitter ungefär på det avståndet från CPU, så går det inte att jobba mycket snabbare då RAM, hur snabbt det än jobbar, kommer att lagga efter.

Detta är väl inte en gräns för processorn, utan för minnesbussen och den ligger ju sällan på så mycket mer än 3GHz. Men även en processor kommer ju till ett läge där avstånd blir för stora för frekvenserna men det är en bra bit högre än 4GHz då det inte är så många centimeter mellan de olika delarna i en CPU.
Men det kommer att krävas någon form av nytänkande snart om det inte ska bli problem med avstånd mellan komponenter på moderkorten om frekvenserna ökar mycket mer än vad de är i dagsläget.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mattsingen:

Detta är väl inte en gräns för processorn, utan för minnesbussen och den ligger ju sällan på så mycket mer än 3GHz. Men även en processor kommer ju till ett läge där avstånd blir för stora för frekvenserna men det är en bra bit högre än 4GHz då det inte är så många centimeter mellan de olika delarna i en CPU.
Men det kommer att krävas någon form av nytänkande snart om det inte ska bli problem med avstånd mellan komponenter på moderkorten om frekvenserna ökar mycket mer än vad de är i dagsläget.

Indirekt så blir det ju en gräns för din CPU. I många applikationer så kommer du att begära ny information från RAM i samma takt som du bearbetar den data du har. Det du kan göra, för att kunna köra vissa delar snabbare, om du skriver ditt eget operativsystem, är att cacha vissa varibler i CPU'n och behandla dem i högre hastighet. Men nu när man kör vanliga operativsystem så har man ingen kontroll över vad som finns i cache, utan operativet lovar att det du vill ha finns när du vill ha det. Det kommer däremot att bytas ut såfort man trycker på sitt tangentbord eller gör ett trådbyte.

När man kör vanliga applikationer kommer ju vare rad kod att tas från RAM och exekveras direkt, i samma hastighet som processorn arbetar. Arbetar processorn då snabbare än tiden det tar att få bitar så kommer den att få stanna och vänta, vilket den inte har stöd för, det kan innebära att precis vad som helst kan hända (Inklusive att ditt tangentbord flyger ut genom fönstret)

Däremed INTE sagt att du har fel, för det har du inte. Men man läser nog mer från RAM än vad du tror

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Processortillverkarna tycks lägga allt mer energi på att förbättra prestandan på den integrerade grafiken medan utvecklingen av ren processorkraft tycks få stå tillbaka. Ivy Bridge gav endast marginellt bättrte processorkraft än Sandy Bridge och Haswell tycks trots ny arkitektur även den ge endast 10-20% förbättring av processorprestandan jmf med Ivy Bridge medan grafikprestandan lovas bli betydligt högre. Följande krympning av Haswell lär väl heller inte betyda någon avsevärd ökning i ren processorkraft. Så frågan är om utvecklingen av ren processorkraft har stagnerat och inte längre matchar utvecklingen av grafikkort? Jag tycker iaf att processortillverkarna borde satsa på renodlade CPUn utan integrerad grafik och med så mycket processorkraft som möjligt för oss spelentusiaster som ändå alltid? kommer att använda diskreta grafikkort.

Vad är det du vill ha mer processor-kraft till?

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem
Skrivet av QQmore:

Vad är det du vill ha mer processor-kraft till?

Vad är det man inte vill ha mer processorkraft till?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Entusiast

Ivy Bridge var ju dock i princip endast en krympning av Sandy Bridge, så att prestandan inte skulle ta ett skutt visste väl alla redan om eller? För Intel kör ju sin tick-tock grej, så vi visste ju att Ivy Bridge i princip skulle vara Sandy Bridge fast krympt och kanske några små förbättringar?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Indirekt så blir det ju en gräns för din CPU. I många applikationer så kommer du att begära ny information från RAM i samma takt som du bearbetar den data du har. Det du kan göra, för att kunna köra vissa delar snabbare, om du skriver ditt eget operativsystem, är att cacha vissa varibler i CPU'n och behandla dem i högre hastighet. Men nu när man kör vanliga operativsystem så har man ingen kontroll över vad som finns i cache, utan operativet lovar att det du vill ha finns när du vill ha det. Det kommer däremot att bytas ut såfort man trycker på sitt tangentbord eller gör ett trådbyte.

När man kör vanliga applikationer kommer ju vare rad kod att tas från RAM och exekveras direkt, i samma hastighet som processorn arbetar. Arbetar processorn då snabbare än tiden det tar att få bitar så kommer den att få stanna och vänta, vilket den inte har stöd för, det kan innebära att precis vad som helst kan hända (Inklusive att ditt tangentbord flyger ut genom fönstret)

Däremed INTE sagt att du har fel, för det har du inte. Men man läser nog mer från RAM än vad du tror

Jag vet hur viktigt det är med tillräckligt mycket och snabbt RAM-minne i en dator. Jag kan villigt erkänna att jag inte har någon djup kunskap i hur processorer arbetar. Men jag kan lite om synkronisering av arbetsflöden och då spelar det liten roll om det är människor eller signalspänningar som måste finnas på rätt plats vid rätt tid. Fungerar det inte blir det strul, merarbete och förseningar.
AMD tycker jag är på rätt spår med sina moduler i processorer som skulle kunna kombineras med nya RAM-moduler som en typ av L4 cache med minnesmängder på GB-nivå. Problemet blir nog att få operativsystem som skulle kunna hantera det.
Sedan tror jag mycket på deras satsningar på processorer för flertrådade applikationer. Bulldozer är ju riktigt snabb om den får använda alla sina kärnor, men likadant här, behöver utvecklingen av program ta ett kliv i den riktningen. Jag hoppas bara att övriga datorvärlden inser detta innan AMD tvingas bort från marknaden.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Inaktiv

Precis. Fler kärnor kan göra vissa saker mycket snabbare. Du kan exempelvis "förutspå" flödet i kod genom att köra båda resultaten på en metod och sedan fortsätta exekvera den "framtiden" som blev rätt. Optimerar man det på rätt sätt så kan man i vissa fall få mer prestanda. Detta skulle kunna vara datorspel eller andra program där det händer saker lite hipp som happ.

Sen finns det givetvis saker som man inte kan göra med flera kärnor, där den andra beräkningen beror på den första. Detta är oftast mattematiska operationer, som beter sig rekursivt.

Jag tror helt på fler kärnor i datorn för mer fart. De flesta fall där datorn presterar dåligt är för att man kör dumma algoritmer. Det finns fall där du kan gå i botten och det tar "oändligt mycket tid" att hantera, säg 30 saker. (Typ kolla om de 30 sakerna är lika varandra, eller avståndet mellan 2 av dem) och så finns det algoritmer som löser det på 5 ms. Den första är lite lättare att programmera

Så med smartare kompilatorer och fler kärnor så kommer man att kunna nå mycket högre hastigheter. Får man även mer cache i processorn (128 MB +) så kan man ju ha det som ett primärt RAM och kunna använda någon slags "turbo" där en kärna jobbar snabbare då den har mycket data att mumsa igenom.