Intel Thunderbolt kliver upp till 20 Gbps

Permalänk
Medlem

Stämmer det när jag fattat det som att TB nu har 10Gbit/s i båda riktningar och att PCI E v3.0 har 1 Gbit/s per "lane" (alltså 16Gbit/s med x16 portarna)?

Isåfall räcker ju Thunderbolt för externa grafikkort utan problem med start hösten 2014. Tyvärr kommer ju PCI E v4.0 har 2 Gbit/s per lane och om grafikkorten då närmar sig det så halkar Thunderbolt efter lite igen. Jag räknar dock med att det gapet minskar om 4 år.

Gällande latenser vet jag bara detta: Intel skryter med low latency, just. Där tar det slut. PCI E har faktiskt inte angett något i specifikationen om hur långa sladdar (risers) man kan ha internt mellan grafikkort och port. Än mindre hur latenser påverkar prestandan. Men jag antar att det går ganska bra då det redan finns externa grafikkort för laptops.

Jag hoppas på att interna PCI E/SATA portar kan ersättas med Thunderbolt sladdar snart. Då kanske vi äntligen kan slänga den gamla ATX standarden och få lite stationära datorer vars form inte är en kub.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Någon som vet hur thunderbolt presterar i latens gentemot ethernet?

Snabbare, problemet är att thunderbolt inte klarar distanser större än 2m (tror jag?), medan Ethernet hanter uppemot 100m.

Optiskt kablage bör kunna lösa det, men det är ju ännu inte här.

Skrivet av kyre:

Stämmer det när jag fattat det som att TB nu har 10Gbit/s i båda riktningar och att PCI E v3.0 har 1 Gbit/s per "lane" (alltså 16Gbit/s med x16 portarna)?

Inte i närheten.

PCi-E 2.0 är 4Gbit full-duplex per lane, och PCI-E 3 är 8Gbit full-duplex (båda utan overhead). Därmed har grafik kort under flera år kopplats med 64Gbit duplex, med 128Gbit duplex för de senaste PCI-E 3.0 modellerna. Nu använder inte grafik korten all denna bandbredd, och normalt är prestanda effekten minimal när den halveras. Med en kvarts bandbredd kan effekten bli något större dock, specielt på högprestanda och multi-GPU kort.

Det du läste för PCI-E mättes i giga BYTE, inte bit som artikeln handlar om. (det vill säga du måste multiplicera med 8)
Observera ochså att Intel konsument system normalt endast har 8x PCI-E 2.0 lanes tillgängliga för 'sekundära' funktioner, såsom nätverk, ljud, SATA, thunderbolt, och så vidare. (även med Ivy Bridge)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det beror på att Apple var med i början och utvecklade TB, det är i grunden deras idé så det är ju självklart att de använder det. Så hela din första mening är fel. De var tidigt på med Firewire också och det hjälpte inte, fast det är klart, utan Apple hade firewire inte överlevt alls lika länge. Problemet kvarstår, det är dyrt. I dagsläget kostar det i storleksordningen 100 kr för att få Thunderbolt eftersom styrkretsen är dyr. Det är därför det är ont om det. Väldigt svårt att motivera folk att betala 100 kr extra för TB som de inte vet vad de ska använda till på en stationär.

Som sagt, så länge det är så dyrt och så länge det bara är Intel som bygger det kommer det aldrig någonsin slå. Ett annat exempel kan du ju titta på också. Jämför hur många moderkort som stödjer Crossfire med hur många som stödjer SLI. Det kostar pengar med SLI men CF är gratis, därför hittar man inte SLI på billiga moderkort. Samma sak med Firewire, det kostar pengar så det är ovanligt på billiga moderkort och blir mer och mer ovanligt på dyra också.

Du har helt rätt där, borde gjort en background-check lite snabbt innan jag skrev Dock tror och hoppas jag på att tekniken kommer bli väl spridd, högre bandbredder behövs och USB3 är allt för klent för att vara den universella standarden idag. Tillämpningsområdena blir ju helt klart många, även om det kan bli större förvirring som du tidigare nämnt när mindre tekniskt kunniga människor undrar varför inte olika produkter inte fungerar ihop när de förväntar sig det. Detta scenario finns ju dock redan idag med USB-standarden, så det bör ju inte bli något större hinder. Ge mig schysta docknings-stationer och skärmar nu! (en sladd från laptop/stationär -> skärmen, sedan eventuell extrautrustning kopplat dit).

Permalänk
Medlem

ungefär 3 gigabyte snabbare överföring?
Låter underbart

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Tror inte någon har postat denna http://pcper.com/news/Graphics-Cards/CES-2012-MSI-GUS-II-Exte...

Inte illa med ett HD5770! Och det är med det förra 10Gb/sek om jag inte fattar fel

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).