Permalänk

saktfärdig dator, överklocka?

hejsan swecare!

nu har jag uppgraderat min vattenkylning och såg en mycket förbättrad temp på alla mina komponenter, men datorn blev saktfärdigare på att ladda i spel. kan detta bero på att den inte är varm och inte hänger med lika bra? undrar då om överklockning löser detta problem.

MVH.

Permalänk
Medlem

Grundregel:Uppge alltid datorns specifikationer vid problem alt. felsökning och rådgivning.

Detta är bara för din egen skull och inte för att peta dig på näsan

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Du ska ner i rätt låga grader för att det ska ske, förmodligen något annat

Permalänk
Skrivet av Shamzin:

Grundregel:Uppge alltid datorns specifikationer vid problem alt. felsökning och rådgivning.

Detta är bara för din egen skull och inte för att peta dig på näsan

det ska stå i min sign har jag för mig?

Permalänk
Medlem

du menar väl långsammare ?
segare på att ladda spel är nog hårddisken som behöver defragmenteras att den blir segare av att den går svalare är inget som direkt är möjligt om du inte stängt av ett par kärnor i biosen på cpun eller om du stängt av någon autoklockning på cpun som tidigare var igång vilket ledde till att den var så varm

dra upp aktivitetshanteraren och kolla upp hur mkt ram du har så inget är fel där och kolla även upp hur många kärnor windows upptäcker på din cpu ochså att det är rätt antal kärnor in på prestanda fliken i aktivitetshanteraren så ska du se ett par staplar som visar din cpus kärnor och om det är 4 kärnor och den visar en eller två st kärnor istället för 4 som den kanske visade innan du satte dit vattenkylningen så är något fel med inställningarna i bios eller så har något hänt med windows så den tror att datorn har en eller två kärnor som du enkelt ser om den tror i windows aktivitets hanterare

men testa och gå in på biosen och kika över vad cpun går i för hastighet där och se så allt står rätt till där...
skriv även upp din hårdvara som du har i datorn

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

det ska stå i min sign har jag för mig?

nu syns det det står inte på första inlägget om du kollar själv heh

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

du menar väl långsammare ?
segare på att ladda spel är nog hårddisken som behöver defragmenteras att den blir segare av att den går svalare är inget som direkt är möjligt om du inte stängt av ett par kärnor i biosen på cpun eller om du stängt av någon autoklockning på cpun som tidigare var igång vilket ledde till att den var så varm

dra upp aktivitetshanteraren och kolla upp hur mkt ram du har så inget är fel där och kolla även upp hur många kärnor windows upptäcker på din cpu ochså att det är rätt antal kärnor in på prestanda fliken i aktivitetshanteraren så ska du se ett par staplar som visar din cpus kärnor och om det är 4 kärnor och den visar en eller två st kärnor istället för 4 som den kanske visade innan du satte dit vattenkylningen så är något fel med inställningarna i bios eller så har något hänt med windows så den tror att datorn har en eller två kärnor som du enkelt ser om den tror i windows aktivitets hanterare

men testa och gå in på biosen och kika över vad cpun går i för hastighet där och se så allt står rätt till där...
skriv även upp din hårdvara som du har i datorn

ja jag menar långsammare.

när jag kollar i aktivitetshanteraren så står allting rätt till även med ram, och allting ser bra ut i bios också. jag har hårdvaran i min sign som du säkert kan se. syns bara inte på första inlägget varför vet jag inte