Permalänk
Medlem

Phanteks PH-TC14PE - ljudnivån? Hjälp!

Goddagens! Införskaffade mig idag en blå PH-TC14PE. Monteringen och så gick relativt smidigt, men det första jag noterade när jag monterade in den var att ljudnivån var fullkomligt åt helvete, och jag kan inte heller ändra fläkthastigheten i ASUS Fan Xpert, trots användande av Y-adaptern. För tillfället använder jag en resistor som följde med en Noctuafläkt jag köpte en gång i tiden för att undvika den hiskeligt höga ljudnivån, men det är en rätt tillfällig lösning eftersom den nu stannar på låg fläkthastighet hela tiden istället.

Jag kan ändra fläkthastigheten, men jag märker att den inte påverkas egentligen, även om fan xpert tror det.

...så nu är min fråga; vad gör jag nu? Orkar inte leva med så pass hög ljudnivå när mitt system i princip var knäpptyst innan. Vill helst inte skaffa en fläktkontroller, även om jag kan tänka mig det som en sista utväg.

Permalänk

Är den riktigt monterad?-Vad har du för temperatur på proppen?

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

Jadå, den är ordentligt monterad. Processorn ligger på schyssta temperaturer idle så faktum är att jag egentligen skulle kunna köra med low noise-resistorn -- prövade nyss lite BF3 för att se hur det blev med temperaturerna med resistorn och jag får trots resistorn lägre temperaturer än vad jag fick med min gamla kylare -- men det känns ändå inte som en särskilt bra lösning. Vill gärna kunna styra hastigheterna. Är verkligen en fläktkontroller det enda alternativet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Jadå, den är ordentligt monterad. Processorn ligger på schyssta temperaturer idle så faktum är att jag egentligen skulle kunna köra med low noise-resistorn -- prövade nyss lite BF3 för att se hur det blev med temperaturerna med resistorn och jag får trots resistorn lägre temperaturer än vad jag fick med min gamla kylare -- men det känns ändå inte som en särskilt bra lösning. Vill gärna kunna styra hastigheterna. Är verkligen en fläktkontroller det enda alternativet?

du kan ju annars styra fläkterna i bios/uefi.

Permalänk

Kanske dum fråga men är du säker på att du satt kontakten i "cpu-fan" anslutningen på moderkortet? (4 pin)

Om du har gjort det så verkar det som att du behöver byta ut fläktarna eller köra med en regulator...

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

Jadå, jag är helt säker på att jag har satt den i CPU_FAN inte alls en dum fråga, uppskattar alla som försöker hjälpa!

Varför skulle jag behöva byta ut fläktarna, menar du? Är de defekta, tror du?

Prövade för övrigt att ändra fläkthastigheten i BIOS med, märkte ingen som helst skillnad på ljudnivån eller fläkthastigheterna. Verkar inte gå att ändra alls :/

Och uh... vad är en regulator?

Edit: Ska tydligen ha följt med en PWM-adapter från 3>4pin, måste bara hitta den nu, sen verkar det som att mitt problem blir löst!

Permalänk

Kan du/ moderkortet inte styra fläkthastigheten så verkar ju inte fläktarna vara ok-själv vet jag inte hur mycket dom låter men..

Zalman fläktstyrning-typ..

Btw- är CPU Fan Speed Control "enablad" i BIOS?

Edit: Ok-väntar..

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Jadå, jag är helt säker på att jag har satt den i CPU_FAN inte alls en dum fråga, uppskattar alla som försöker hjälpa!

Varför skulle jag behöva byta ut fläktarna, menar du? Är de defekta, tror du?

Prövade för övrigt att ändra fläkthastigheten i BIOS med, märkte ingen som helst skillnad på ljudnivån eller fläkthastigheterna. Verkar inte gå att ändra alls :/

Och uh... vad är en regulator?

Edit: Ska tydligen ha följt med en PWM-adapter från 3>4pin, måste bara hitta den nu, sen verkar det som att mitt problem blir löst!

Om du inte har fått PWM-adaptern så maila bara tillverkaren så skickar de ut en ny till dig. :), men den bästa lösningen för att undvika ljudnivån överlag är att köpa en vettig fläktkontroller.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag öppnade fläkten redan på jobbet (jobbar i en datorbutik) och min kollega bestämde sig för att öppna påsen med tillbehör så den glömdes troligtvis kvar på jobbet någonstans... får se imorgon när jag kommer dit. Annars får jag väl maila dem.

Permalänk
Medlem

Mitt ASUS-moderkort kan inte styra 3pins fläktar på CPU-kontakten via moderkortet, bara 4pins PWM fläktar. Däremot går det att styra 3pins fläktar på chassiefläktutgångarna. Fungerar en 4pins pwm -> 3pins adapter igentligen? 4pins PWM och 3pins styrs på olika sätt, och stog det bara att de inkluderade en 4pins -> 3pins adapter så är det en 4pins MOLEX till 3pins fläktadapter tyvärr, gått på den skiten tidigare Testa att koppla den på utgången för en chassiefläkt och styr via moderkortet. Tycker fan-expert borde fixat biffen, asus som är så stolt över det.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Mitt ASUS-moderkort kan inte styra 3pins fläktar på CPU-kontakten via moderkortet, bara 4pins PWM fläktar. Däremot går det att styra 3pins fläktar på chassiefläktutgångarna. Fungerar en 4pins pwm -> 3pins adapter igentligen? 4pins PWM och 3pins styrs på olika sätt, och stog det bara att de inkluderade en 4pins -> 3pins adapter så är det en 4pins MOLEX till 3pins fläktadapter tyvärr, gått på den skiten tidigare Testa att koppla den på utgången för en chassiefläkt och styr via moderkortet. Tycker fan-expert borde fixat biffen, asus som är så stolt över det.

Det är också en del av problemet... jag kan inte ändra fläkthastigheten på mina chassifläktar i fan expert heller av någon anledning. :s

edit: Inte mycket i alla fall, det ser ut så här:

Kan inte dra den längre ner, det röda fältet markerar hur lågt jag får dra den. Förstår inte varför det är så.

Permalänk
Medlem

Du måste dra den i början först. (Fast mitt ser inte alls ut så där )
Mitt asus fan xpert fungerar prima, styr min phantek utan problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du måste dra den i början först. (Fast mitt ser inte alls ut så där )
Mitt asus fan xpert fungerar prima, styr min phantek utan problem.

Använder du 3pins>4pins PWM-adaptern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Använder du 3pins>4pins PWM-adaptern?

Kommer inte ihåg, har chassit med luckan mot väggen så orkar inte kolla =D

http://imgur.com/a/MFCV1 kanske visar.
(Kablarna är för korta för att kunna dras bra, inte direkt mATX anpassat chassi)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kommer inte ihåg, har chassit med luckan mot väggen så orkar inte kolla =D

http://imgur.com/a/MFCV1 kanske visar.
(Kablarna är för korta för att kunna dras bra, inte direkt mATX anpassat chassi)

Ser faktiskt inte hur det ser ut, men hur som helst så hittade jag 3>4pins-PWM-adaptern nu när jag kom till jobbet i morse så förhoppningsvis är mitt problem löst när jag kommer hem ikväll.

Tack till alla som försökt hjälpa! Kanske inte borde ropa hej än i och för sig, finns ju en risk att det fortfarande inte fungerar med adaptern. ;p

Permalänk
Medlem

Glömde uppdatera, men som sagt så hittade jag i alla fall adaptern igår och det funkar alldeles klockrent nu. Tack för er hjälp!

Permalänk

Jag köpte min när det inte fanns adapter så dom skicka en till mig med posten
wiie

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|