Permalänk
Medlem

Två kärnor försvann!!

Hallå!
Nyligen hade jag problem med min processor och jag rotade då runt lite i bios för att fixa det.
Jag märkte sedan att jag inte längre har 4 kärnor aktiva utan bara två och i BIOS finns det bara två att välja
mellan så jag undrar helt enkelt vad jag kan göra för att "aktivera" mina försvunna kärnor

Tack på förhand!

Operativsystem: Win 7 Home Premium 64-bit
Processor: i7 870
BIOS version: 1.4
Processorkylare: -
Moderkort: MSI P55A-G55
Minne: 4 x 2GB ADATA DDR3 1333
Grafikkort: ASUS Radeon HD 7850
Hårddisk: - 1TB
Nätaggregat: Corsair TX V2 750W
Övrig kylning: 1x120mm insug
Övriga komponenter: DVD-brännare
Temperaturer: GPU 29*, CPU 40* IDLE

Permalänk

du bör ha "8" kärnor(Med HT on)

Får man fråga hur du lyckades?

OnT: Leta upp Hyperthred i bios och slå på den!

Permalänk
Medlem

På vissa moderkort kan man stänga av kärnor, kolla ifall du har gjort det:)

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Testat CMOS reset? Dra ur batteriet ur moderkrotet och låt den stå en kort stund.

Permalänk

Nu är detta väldigt osannolikt men har en vän som höll på att överklocka sin processor. Den hade ingen hyperthreading så det e inte det. Men kärnorna dog en efter en när de gick sönder och moderkortet låste dessa automatiskt.

Kan vara något sånt som har hänt. Annars har du råkat fippla något med processorns inställningar?

Permalänk
Medlem

Det enda jag minns att jag gjorde innan kärnorna försvann var att jag stängde av något i bios som kallas "CPU Phase Control" vet dock inte vad den gör. Hyper-Thread har alltid varit på.
Om jag går in på "Cpu Specifications" så står det "core number 4" men när jag vill välja antal aktiva kärnor så kan jag bara välja [All] [1] [2] (tidigare fanns 4)
Jag överklockade också cpun samma dag men jag tror det var innan de försvann

Ska även kolla om det fungerar med att ta ut battriet, vilket jag nu gjort men det gav inget resultat.

Så jag är öppen för vidare förslag

Permalänk
Medlem

hittade ett inlägg på ett forum om "Phase Control"
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?267709-MSI...
"Seems it is possible to fry the mboard/cpu/psu if you change cpu phase control in msi control center, feature should be removed in new versions of the software but if you've got an old version that came with the motherboard beware."
så det verkar som det var detta som orsakat problemet
Btw, när jag kör windows prestandaklassificering så får jag samma poäng som tidigare... kan det vara så att kärnorna ändå finns där och kör men att jag bara inte ser det??
om jag kollar i dxdiag.exe så står även där att jag har 4 kärnor men om jag kollar i enhetshanteraren så finns där bara två

Permalänk
Medlem

Det smidigaste sättet att se om alla fyra kärnor körs är bara att gå in i aktivitetshanteraren och välja fliken prestanda.
Om du får grafer i fyra fält på CPU användning.

Permalänk
Medlem

Det är 4 rutor men bara 2 kärnor då de andra 2 är "parkerade" och tidigare hade jag 8 rutor istället och 4 "parkerade"

Permalänk
Medlem

Tror de blev rädda för dig när du rotade i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astolbon:

Det enda jag minns att jag gjorde innan kärnorna försvann var att jag stängde av något i bios som kallas "CPU Phase Control" vet dock inte vad den gör. Hyper-Thread har alltid varit på.
Om jag går in på "Cpu Specifications" så står det "core number 4" men när jag vill välja antal aktiva kärnor så kan jag bara välja [All] [1] [2] (tidigare fanns 4)
Jag överklockade också cpun samma dag men jag tror det var innan de försvann

Ska även kolla om det fungerar med att ta ut battriet, vilket jag nu gjort men det gav inget resultat.

Så jag är öppen för vidare förslag

I mitt UEFI/BIOS har ja "All cores" (har en hexa) aktiverat å kan osså välja 1 - 5 cores eller som sagt All cores (6 st). Står så här (CPU Configuration i UEFI/BIOS):

Active Processor Cores [All]

Allows you to choose the number of CPU cores to activate in each processor package.
Configuration options: [All] [1] [2] [3] [4] [5].

Moderkort: Asus rampage IV extreme.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

I mitt UEFI/BIOS har ja "All cores" (har en hexa) aktiverat å kan osså välja 1 - 5 cores eller som sagt All cores (6 st). Står så här (CPU Configuration i UEFI/BIOS):

Active Processor Cores [All]

Allows you to choose the number of CPU cores to activate in each processor package.
Configuration options: [All] [1] [2] [3] [4] [5].

Moderkort: Asus rampage IV extreme.

Det är samma i mitt BIOS, men det går bara att välja [All] [1] [2]

Permalänk
Hedersmedlem

Provat uppdatera bios? Nollställt den?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Provat uppdatera bios? Nollställt den?

Jag uppdaterad bios nyligen men jag kan ju pröva att avinstallera den, hur fixar man det?
för att ta ut BIOS batteriet räcker väl inte?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Astolbon:

Jag uppdaterad bios nyligen men jag kan ju pröva att avinstallera den, hur fixar man det?
för att ta ut BIOS batteriet räcker väl inte?

Du kan inte på enkelt sätt avinstallera ett bios, men i vilket syfte lade du in den nyare? Hade du problem? Är det den senaste du har? Nollställa gör du med batteriet och strömsladden urdragen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du kan inte på enkelt sätt avinstallera ett bios, men i vilket syfte lade du in den nyare? Hade du problem? Är det den senaste du har? Nollställa gör du med batteriet och strömsladden urdragen.

Jag fick bara se att det fanns en ny uppdaterIng så jag laddade ner den senaste dum som jag var, och då började cpun krångla men jag kopplade aldrig ihop det med uppdateringen förren min bror påpekade det.
Och jag hade inga problem tidigare

Permalänk
Hedersmedlem

"If there aint no problem dont fix it!"

Men testa att nollställa iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

"If there aint no problem dont fix it!"

Men testa att nollställa iaf.

Så sant så sant...
Jag testade med att nollställa men det gav inget resultat tyvärr

Permalänk
Hedersmedlem

Testa att ta ut CPU:n och byt pasta på den samtidigt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astolbon:

Det är samma i mitt BIOS, men det går bara att välja [all] [1] [2]

Jag har en Intel i7 920, och jag kan också bara välja [all] [1] [2]. [all] aktiverar ju alla kärnor (självklart). Inga problem där, tills man skulle få för sig att vilja ha 3 kärnor aktiverade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD