Permalänk
Medlem

Bästa luft kylaren?

Hej!
Jag har standard kylning till min processor (den som följde med) core tempen är ibland så hög som 95%...när den jobbar vid spel och annat! Tack vare att jag har Logitech G19 så kan jag se core temperaturen under ex.vis spel och jag kan lova att jag blir grymt orolig ibland..!! Vad kan jag göra för att sänka temperaturen? Byta kylfläkt det fattar jag..men vad ska jag ha för modell, mm..?
Det ska vara en luftkyld fläkt typ "normal" både i pris och storlek. Men den måste kyla bättre än den jag har! Kan man säga hur mycket bättre en fläkt är mot en annan, i %? Jag är grymt tacksam för all info jag kan få av er som fattar det här bättre än vad jag gör!

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 3.4Ghz Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Internminne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7 Grafikkort: GeForce GTX 760 System Disk: Corsair SSD Force Series GT 60GB 2.5" Hårddisk: 2TB WD Chassi: CoolerMaster RC-690-KKN1 Nätaggregat: Corsair HX620W Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi T Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 Tangentbord: Logitech G19 Mus: Logitech Gaming Mouse G500

Permalänk

För de första så brukar man inte mäta temperaturen i procent, utan i grader celcius. Om din processor ligger på 95 grader i load ska du definitivt se dig om efter en annan kylare, eller åtminstånde göra rent den du har och kanske se över fläkthastigheten.

De är svårt att ge bra tips på kylare när du inte gett någon budget.
Har du bara några hundralappar är denna helt OK: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
Har du mer att lägga så varför inte denna: http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14

Som sagt, finns hur mycket som helst att välja på, de som spelar in är din plånbok samt hur mycket plats du har i burken...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Köpte en Noctua NH-D14 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516316) vet inte om jag vart nöjd med den, men den kostade nästan vid 900kr stupet, och där kanske man ska ta vatten kylning. Med den är tyst och kylar bra på CPU:n.

Edit:
Men om den är 95 grader så borde väll datorn stängas av? Spärren sitter väll vid 95 graders stupet? Ladda ner nått temp program och kolla vad den ligger på, själv så använder jag speedfan (http://www.almico.com/speedfan.php) som funkar bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Temp 95% ? % av vad ? eller menar du 95 C? Det låter inte heller rimligt, men om det är varmt i lådan så spelar det inte så stor roll om kylaren bara rör runt i varmluften, den måste ut ur lådan, hur har du löst ventilationen så luften åker ut ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Luftkylare! Gah! (säääär skrivning) Med det sagt, återkom gärna med ungefärlig budget. Kolla temperatur i grader, och kanske tom visa vilket chassi du har. Är det datorn i signatur det rör sig om?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Ja det är den datorn! Budget? Nja.. upp till en 5-hundring! Sry för sääär skrivningen! Hahaa!

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 3.4Ghz Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Internminne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7 Grafikkort: GeForce GTX 760 System Disk: Corsair SSD Force Series GT 60GB 2.5" Hårddisk: 2TB WD Chassi: CoolerMaster RC-690-KKN1 Nätaggregat: Corsair HX620W Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi T Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 Tangentbord: Logitech G19 Mus: Logitech Gaming Mouse G500

Permalänk
Medlem

Näj jag vet att tempen mäts i grader.. Vad jag menade var att; kan man säga att en viss kylare är ex. 35 % bättre än den jag har!? Tack för att du skicka svar!

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 3.4Ghz Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Internminne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7 Grafikkort: GeForce GTX 760 System Disk: Corsair SSD Force Series GT 60GB 2.5" Hårddisk: 2TB WD Chassi: CoolerMaster RC-690-KKN1 Nätaggregat: Corsair HX620W Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi T Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 Tangentbord: Logitech G19 Mus: Logitech Gaming Mouse G500

Permalänk
Medlem

Processor och fläkt är typ 3 månader..

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 3.4Ghz Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Internminne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7 Grafikkort: GeForce GTX 760 System Disk: Corsair SSD Force Series GT 60GB 2.5" Hårddisk: 2TB WD Chassi: CoolerMaster RC-690-KKN1 Nätaggregat: Corsair HX620W Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi T Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 Tangentbord: Logitech G19 Mus: Logitech Gaming Mouse G500

Permalänk
Medlem

500:- är okej!

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 3.4Ghz Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Internminne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7 Grafikkort: GeForce GTX 760 System Disk: Corsair SSD Force Series GT 60GB 2.5" Hårddisk: 2TB WD Chassi: CoolerMaster RC-690-KKN1 Nätaggregat: Corsair HX620W Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi T Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 Tangentbord: Logitech G19 Mus: Logitech Gaming Mouse G500

Permalänk
Medlem

Det där var en bra fråga, hehee.. Det måste jag kontrollera! Jag återkommer!

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 3.4Ghz Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Internminne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7 Grafikkort: GeForce GTX 760 System Disk: Corsair SSD Force Series GT 60GB 2.5" Hårddisk: 2TB WD Chassi: CoolerMaster RC-690-KKN1 Nätaggregat: Corsair HX620W Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi T Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 Tangentbord: Logitech G19 Mus: Logitech Gaming Mouse G500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zacky:

Ja det är den datorn! Budget? Nja.. upp till en 5-hundring! Sry för sääär skrivningen! Hahaa!

Skrivet av Zacky:

Näj jag vet att tempen mäts i grader.. Vad jag menade var att; kan man säga att en viss kylare är ex. 35 % bättre än den jag har!? Tack för att du skicka svar!

Skrivet av Zacky:

Processor och fläkt är typ 3 månader..

Skrivet av Zacky:

500:- är okej!

Skrivet av Zacky:

Det där var en bra fråga, hehee.. Det måste jag kontrollera! Jag återkommer!

Wow... OffTopic men snälla håll allt i ett inlägg istället för att skriva fem på raken, och citera gärna så man ser vem du svarar.

Du skrev ju att "tempen är ibland så hög som 95%", frågan är då; skrev du fel och menade grader, eller är det fläkthastigheten eller CPU-användningen du har råkat titta på? Går nog att säga att en viss kylare är en viss % bättre än en annan ja, men jag vetetusan hur man ska räkna på det isf, skillnaden kan ju vara olika mycket vid olika temperaturer.

Du skriver i din signatur "Chassi: CoolerMaster". Coolermaster är bara märket, vad har du för modell? Hur ser kylningen ut i chassit? Om inte chassit har vettigt luftflöde så har ju inte varmluften från processorn någonstans att ta vägen utan cirkulerar bara, så det kan vara nyttig info för oss.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Wow... OffTopic men snälla håll allt i ett inlägg istället för att skriva fem på raken, och citera gärna så man ser vem du svarar.

Du skrev ju att "tempen är ibland så hög som 95%", frågan är då; skrev du fel och menade grader, eller är det fläkthastigheten eller CPU-användningen du har råkat titta på? Går nog att säga att en viss kylare är en viss % bättre än en annan ja, men jag vetetusan hur man ska räkna på det isf, skillnaden kan ju vara olika mycket vid olika temperaturer.

Du skriver i din signatur "Chassi: CoolerMaster". Coolermaster är bara märket, vad har du för modell? Hur ser kylningen ut i chassit? Om inte chassit har vettigt luftflöde så har ju inte varmluften från processorn någonstans att ta vägen utan cirkulerar bara, så det kan vara nyttig info för oss.

han kanske menar att 100% är vad processorn klarar av innan den stängs av.

Och nu ligger han på 95% av den värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacky:

Hej!
Jag har standard kylning till min processor (den som följde med) core tempen är ibland så hög som 95%...när den jobbar vid spel och annat! Tack vare att jag har Logitech G19 så kan jag se core temperaturen under ex.vis spel och jag kan lova att jag blir grymt orolig ibland..!! Vad kan jag göra för att sänka temperaturen? Byta kylfläkt det fattar jag..men vad ska jag ha för modell, mm..?
Det ska vara en luftkyld fläkt typ "normal" både i pris och storlek. Men den måste kyla bättre än den jag har! Kan man säga hur mycket bättre en fläkt är mot en annan, i %? Jag är grymt tacksam för all info jag kan få av er som fattar det här bättre än vad jag gör!

Skrivet av Zacky:

Näj jag vet att tempen mäts i grader.. Vad jag menade var att; kan man säga att en viss kylare är ex. 35 % bättre än den jag har!? Tack för att du skicka svar!

Skrivet av Zacky:

Det där var en bra fråga, hehee.. Det måste jag kontrollera! Jag återkommer!

Va? Vad håller du på med? Ska du ha hjälp så skriv ordentligt och vad har processorn för temperatur i full load, t.ex. Prime95?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guubn:

han kanske menar att 100% är vad processorn klarar av innan den stängs av.

Och nu ligger han på 95% av den värmen.

Då ska han nog se över sin kunskap inom ämnet... det vanligaste är väl celsius och inte fjanta med procent?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Känns mer som att processor har varit i 95% load och inte 95C, ladda ner Core Temp eller dyl och mät av temperaturen på riktigt ist

Permalänk
Medlem

Ahhh.. spärren sitter vid 97 grader..

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 3.4Ghz Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Internminne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7 Grafikkort: GeForce GTX 760 System Disk: Corsair SSD Force Series GT 60GB 2.5" Hårddisk: 2TB WD Chassi: CoolerMaster RC-690-KKN1 Nätaggregat: Corsair HX620W Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi T Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 Tangentbord: Logitech G19 Mus: Logitech Gaming Mouse G500

Permalänk
Medlem

Bra svar! Tack!! Den verkar ju sjyst..och är mycket prisvärd!!

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 3.4Ghz Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Internminne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7 Grafikkort: GeForce GTX 760 System Disk: Corsair SSD Force Series GT 60GB 2.5" Hårddisk: 2TB WD Chassi: CoolerMaster RC-690-KKN1 Nätaggregat: Corsair HX620W Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi T Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 Tangentbord: Logitech G19 Mus: Logitech Gaming Mouse G500

Permalänk
Medlem

Tack för erbjudandet.. Jag har både Core Temp och Cpu mätare, om det heter så!? hehee..

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 3.4Ghz Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Internminne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7 Grafikkort: GeForce GTX 760 System Disk: Corsair SSD Force Series GT 60GB 2.5" Hårddisk: 2TB WD Chassi: CoolerMaster RC-690-KKN1 Nätaggregat: Corsair HX620W Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi T Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 Tangentbord: Logitech G19 Mus: Logitech Gaming Mouse G500

Permalänk
Medlem

Använd citera flera knappen eller redigera dina inlägg till ett åtminstonde

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

sj6!!!!!! Ursäkta..men om man som jag knappt vet ett något om hårdvara/mjukvara..så är det inte såå lätt att skriva ordentligt! Men jag får väl lära mig! Jag har en core temperatur i viloläge på ca 42-45grader..när jag spelar spel drar tempen i väg och ligger runt 85-89 grader.. och vid vissa andra jobb kan den faktiskt öka till 95-97 grader.. Jag har tydligen en limit vid 97 grader.. Så nu har jag tänkt att köpa en fläkt/kylare som sänker arbetstemperaturen rejält! Min budget är mellan ett par hundra och fem sex hundra! Jag vill ha en enkel och effektiv kylare! Jag fick ett svar/fråga om hur luften cirkulera/kom ut ur chassit..det har jag ännu ingen aning om, än! Det måste jag kolla.. Jag har ingen aning om vad mitt Chassi/produktnamn heter heller..köpte det för ca 6 år sen över disk!

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 3.4Ghz Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Internminne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7 Grafikkort: GeForce GTX 760 System Disk: Corsair SSD Force Series GT 60GB 2.5" Hårddisk: 2TB WD Chassi: CoolerMaster RC-690-KKN1 Nätaggregat: Corsair HX620W Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi T Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 Tangentbord: Logitech G19 Mus: Logitech Gaming Mouse G500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zacky:

sj6!!!!!! Ursäkta..men om man som jag knappt vet ett något om hårdvara/mjukvara..så är det inte såå lätt att skriva ordentligt! Men jag får väl lära mig! Jag har en core temperatur i viloläge på ca 42-45grader..när jag spelar spel drar tempen i väg och ligger runt 85-89 grader.. och vid vissa andra jobb kan den faktiskt öka till 95-97 grader.. Jag har tydligen en limit vid 97 grader.. Så nu har jag tänkt att köpa en fläkt/kylare som sänker arbetstemperaturen rejält! Min budget är mellan ett par hundra och fem sex hundra! Jag vill ha en enkel och effektiv kylare! Jag fick ett svar/fråga om hur luften cirkulera/kom ut ur chassit..det har jag ännu ingen aning om, än! Det måste jag kolla.. Jag har ingen aning om vad mitt Chassi/produktnamn heter heller..köpte det för ca 6 år sen över disk!

Du kan ju alltid öppna sidan på datorn och ta bilder som du sen laddar upp på tex http://forumbilder.se/Default.aspx länka sen bilden så kan man kanske se vad som är vettigaste lösningen för att kyla burken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du har en 2600k & ett 280 så låter det som du köpt dit din processor i efterhand. 95 grader är inte normala temperaturer med en stockkylare, du skulle nog helt enkelt bara kunna montera om kylaren och lägga på ny kylpasta. Se till att du får den rätt, kommer ihåg att min prolle maxa 47 grader i spel med standard klock och stockkylaren. Inte ska du behöva köpa ny kylare.
1: Har du överklockat din processor?
2: Om inte, din kylare måste sitta helt på tok.

Permalänk
Medlem

Se där.. Jag ger mig!! Det var smart!! Det ska jag göra! Tack!!

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 3.4Ghz Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Internminne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7 Grafikkort: GeForce GTX 760 System Disk: Corsair SSD Force Series GT 60GB 2.5" Hårddisk: 2TB WD Chassi: CoolerMaster RC-690-KKN1 Nätaggregat: Corsair HX620W Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi T Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 Tangentbord: Logitech G19 Mus: Logitech Gaming Mouse G500

Permalänk
Medlem

Zhacha!! Tack för dina tankar!! Nej, jag har inte klockat processorn eller något annat i datorn.. Om kylaren sitter fel? Hur ska den kunna sitta fel? man spänner väl fast den och sen är det bra? Men jag ska göra som mrqaffe sa; ta ett par foton och ladda upp dom!

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 3.4Ghz Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Internminne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7 Grafikkort: GeForce GTX 760 System Disk: Corsair SSD Force Series GT 60GB 2.5" Hårddisk: 2TB WD Chassi: CoolerMaster RC-690-KKN1 Nätaggregat: Corsair HX620W Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi T Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 Tangentbord: Logitech G19 Mus: Logitech Gaming Mouse G500

Permalänk
Medlem

Zhacha!!! Men hur ska jag veta hur kylaren och om kylaren sitter rätt? Ska den sitta åt något speciellt håll?

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7-2600K Processor 3.4Ghz Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Internminne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7 Grafikkort: GeForce GTX 760 System Disk: Corsair SSD Force Series GT 60GB 2.5" Hårddisk: 2TB WD Chassi: CoolerMaster RC-690-KKN1 Nätaggregat: Corsair HX620W Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi T Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 Tangentbord: Logitech G19 Mus: Logitech Gaming Mouse G500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacky:

Zhacha!!! Men hur ska jag veta hur kylaren och om kylaren sitter rätt? Ska den sitta åt något speciellt håll?

Du måste lägga på lagom kylpasta, om du inte har någon kan du inte heller montera om din kylare (det sitter standard påsatt på stockkylare, men tar du väck dom måste du rengöra både cpu och plattan på kylaren.

Sen lägger man på lagom med pasta, inte större än ett riskorn.
Eftersom du har stock så är det snabbfästen på kylaren, det är bara trycka igenom så det sitter fast.

Måste dock vrida alla fästen för att ta väck kylaren, sen vrida tillbaka dom innan du sätter på den igen.
Stockfästen är helt värdelösa.¨

Och ja, din kylare sitter fel, sådan temp ska inte gå att nå utan sjuk OC med rejält ökad volt.
Även med stock cooler.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har bett Zacky använda "citera flera" och inte skriva flera inlägg i rad nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag har bett Zacky använda "citera flera" och inte skriva flera inlägg i rad nu.

Tack för detta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold