Guide: Hur man skapar en Torrent med µTorrent och laddar upp.

Permalänk
Medlem

Guide: Hur man skapar en Torrent med µTorrent och laddar upp.

Detta är en simpel och snabb guide som går igenom hur man gör en fil eller en mapp till en .torrent med hjälp av µTorrent och laddar upp den på en öppen bittorrent-tracker.
Edit: Att skapa torrent filer och dela dem är fullt lagligt så länge du har fulla rättigheter till matrialet.

Om du inte har µTorrent installerat kan du ladda ner det här: http://www.utorrent.com

  1. Starta µTorrent

  2. När µTorrent är startat, välj ”File - Arkiv” och gå ner till ”Create New Torrent... – Skapa ny torrent...” eller tryck ”Ctrl+N”

  3. När ”Create New Torrent – Skapa ny torrent”-fönstret kommigt upp tryck på ”Add file – Lägg till fil” och välj den fil du vill göra till en .torrent och välj sedan ”Open - Öppna”.
    Alternativt. Tryck på ”Add directory – Lägg till Katalog” och välj den map som du vill göra till en .torrent och välj sedan ”Select folder – Välj mapp”

  4. Under ”Torrent Properties – Torrentegenskaper” – ”Trackers:” i "Create New Torrent – Skapa ny torrent”-fönstret måste du lägga till en tracker url.torrent filen kan bli hittad.
    Dessa brukar stå som standard:

    Du kan söka reda på den tracker's url som du tänkt publicera på här: www.google.se

  5. Under ”Other - Övrigt” i "Create New Torrent – Skapa ny torrent”-fönstret ska du kryssa i ”Start Seeding – Starta uppladdning”.
    Om folk ska kunna ladda ner din fil är det viktigt att du seedar (delar med dig av filen). Ex: Om du gör en torrent av en bild och laddar upp .torrent-filen så laddar du inte upp själva bilden på en sidan, utan du laddar upp en länk till din dator så att folk kan kopiera bilden från din dator till deras över internet. Så det är viktigt att du seedar, annars kommer ingen kunna ladda ner bilden för att då är anslutningen till din dator "stängd".

  6. Tyck sedan på ”Create and save as... - Skapa och spara som...” och spara filen där du vill ha den.

  7. Tryck sedan på ”Close - Stäng” i "Create New Torrent – Skapa ny torrent”-fönstret om du inte vill skapa yttligare en torrent.

Ladda upp en torrent – Generell beskrivning av processen

Detta skede kommer det inte vara några bilder utan bara beskrivas i text. Pga att det är stor variation mellan olika trackers och att alla öppna bittorrent trackers används till viss del för olagligt enda mål och jag vill inte ge en inflik i det.

Nu måste du göra torrent-filen publik så att andra har chans att komma åt den, genom att ladda upp den på en bittorrent tracker så andra kan ladda ner den.

  1. Nu måste du välja vilken tracker(sida) du ska publicera ditt verk på, det finns en stor variation ute på nätet, vissa trackers är till för alla slags material mellan vissa är endast till för delning av en viss sort. Lättaste sättet är att använda www.google.se för att hitta en tracker som passar ditt enda mål.

  2. När du har hittat en tracker du vill publicera ditt material på så måste du skapa ett konto på den sidan. Detta är som att skapa ett konto på någon annan sida.

  3. När du är medlem på sidan och inloggad så bör du finna utan allt för mycket letande att det står ”uppload – Ladda upp” eller något liknande. Därifrån kan du välja att ladda upp din .torrent-fil. (kan förekomma att du måste välja vilket område den ska laddas upp under.)

  4. När du har laddat upp din .torrent-fil brukar man få en url till den filen som man kan skicka till specifika person som man vill ska ladda hem den.

Viktigt! Det är viktigt att du seedar din torrent, så de som vill ladda ner den kan det.

De personer i frågan som ska ladda ner din torrent kan bara uppnå en nedladdningshastighet motsvarande din uppladdningshastighet i början tills fler personer har filen och kan börja seeda filen.

Generell regel. (Seeders är de som delar ut, Leechers är de som laddar ner.)

Mer Seeders än Leechers = Sanbbare nedladdning.
Mer Leechers än mindre Seeders = Söligare nedladdning.

Mer information kan tilläggas eftersom om ni anser något behövs förtydligas.
Finner ni eventuella fel/stavfel i Guiden så blir jag glad om ni skickar ett PM eller lägger en kommentar så felet kan rättas till.
Om staff ser något i denna guide som de tolkar som en brytning av en regel på detta forum får ni gärna säga till så ändrar jag det.

Permalänk

Bra guide för övrigt:D

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?p=12511332
Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Medlem

On topic, riktigt bra guide. Jag har alltid undrat hur man gör och aldrig lärt mig. Nu vet jag! Tack!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?p=12511332
Permalänk
Medlem

Riktigt bra guide. Vill gärna se en fortsättning på hur man nu laddar upp torrentfilen på en öppen tracker/hemsida.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra guide! Förklara gärna dock varför det är nödvändigt att seeda när man laddar upp sin torrent. Skulle inte förvåna mig om någon följer denna guiden och blir förargad över att den inte går att ladda ner.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

Varför blir det rött och FEL när jag ska seeda? :S
Står inga inkommande anslutningar, portarna är öppna , när laddar upp är grönt så laddar den upp i 0 kb/s och den får anslutning, sen blir den röd...

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Inlägg som diskuterade huruvida tråden bryter mot forumets regler eller inte borttagna. Det var en länk som inte fungerade med en av forumets regler, trådskaparen har nu tagit bort denna. Om ni tror att något bryter mot forumets regler så är det mycket bättre att ni anmäler inlägget eller kontaktar en moderator så blir det inte massa spekulation om vad som är tillåtet eller inte.

För tydlighetens skull så är det tillåtet att tala om torrenttekniken (och hur man använder den på lagligt vis), men länkar till sidor som innehar/länkar piratkopierat material är inte tillåtna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Varför blir det rött och FEL när jag ska seeda? :S
Står inga inkommande anslutningar, portarna är öppna , när laddar upp är grönt så laddar den upp i 0 kb/s och den får anslutning, sen blir den röd...

Har du publicerat torrent-filen på en tracker (torrent sida)? annars kommer ingen komma åt filen och då får du 0 inkommande anslutningar och inget laddar upp.

Permalänk

Open och private bittorent gick i strejk för ett tag sedan, på grund av arrogans från uTorrent. Vet inte om dem fungerar nu.

Men annars så har du också,

udp://tracker.publicbt.com:80
udp://tracker.ccc.de:80
udp://tracker.istole.it:80

Som är gratis och kan användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Open och private bittorent gick i strejk för ett tag sedan, på grund av arrogans från uTorrent. Vet inte om dem fungerar nu.

Men annars så har du också,

udp://tracker.publicbt.com:80
udp://tracker.ccc.de:80
udp://tracker.istole.it:80

Som är gratis och kan användas.

Bra upplysning. De som står nu är standard tracker i utorrent så de borde funka. Jag personligen anväder icke dem, så jag vet icke.
Men det ger en bra bild på hur en tracker url ser ut iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

Har du publicerat torrent-filen på en tracker (torrent sida)? annars kommer ingen komma åt filen och då får du 0 inkommande anslutningar och inget laddar upp.

Aha det hade jag ingen aning om att man behövde...

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk

Hej, bra guide.

Har dock en fråga...

Om man har en egen server eller molnlagring med en stor fil t.ex en ISO (fullt laglig förstås) och man vill att man ska kunna välja om man vill ladda ner ISO'n direkt eller välja att ladda ner den med hjälp av torrent men vi vill inte ha den stora filen på en av våra datorer utan den ska ligga på servern/molnet. Hur gör man då? Kan man skapa en torrent lokalt och lägga den på servern men att den pekar på filen som ligger på servern och inte på det jag har i min dator?? Min dator kommer inte vara igång hela tiden och vi vill att filen ska gå att nå 24 timmar om dygnet.

Nån som vet eller har en idé?