Permalänk

Processorn arbetar för fullt!

Hej

Som sagt, Processorn arbetar för fullt, utan att jag gör någonting!
Enligt Windows Task Manager så är det cirka 100 - 200 processer igång när jag inte gör någonting, och processorns temp är mellan 50 - 70 grader!

Vet någon om det är ett slags virus?

Permalänk

Vad har du för processor? Spelar ganska stor roll

Permalänk

Jag har en Intel Core i5 2500k

Permalänk

Gå till "processes" i WTM och kolla vad det är som använder all CPU kraft.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Gå till "processes" i WTM och kolla vad det är som använder all CPU kraft.

Jag har kollat, och det är allt möjligt, men det konstiga är att det visar flera likadana processer och som sagt, jag gör ingenting.

Permalänk

Testa att avinstallera allt skit du inte använder, brukar hjälpa en hel del.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Testa att avinstallera allt skit du inte använder, brukar hjälpa en hel del.

Okej, ska göra det

Permalänk

Gå till run command (Startknapp för Win7) och skriv "msconfig" no quotes, sedan gå till startup och allt som du inte värkar behöva eller som du inte vet vad det kan vara (kan vara virus) disable dem och starta om datorn. (Inget av dem är Windows system så du kan inte ta bort nåt viktig för Windows. Virus skydd och 3:rd party software finns där så du kan disabe speciella funktionen som dem gör.

Permalänk
Medlem

Det är väl bra, då har den nåt att göra! ;p

Nä, men allvarligt, installera om datorn så är det löst sen.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

om du har flera lika processorer e de väldigt stor chans att de e virus, ja.
googla preocesornas namn tex "explorer.exe" så står där vad de e o hur du får bort de om det är ett virus, (explorer.exe ska du bara ha en tex, men medans google chrome har jätte många chrome.exe)

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Det är väl bra, då har den nåt att göra! ;p

Nä, men allvarligt, installera om datorn så är det löst sen.

varför envisas alla med att installera om operativsystemet? Det tar lång tid, man måste installera om allt och det kan ta mer än 6 timmar innan man har fått ordning på sina inställningar. det är lättare att bara kryssa ur en ruta. Och även om han/hon installerar om datorn så kommer han/hon säker att installera programmet som skapade detta problem.

Leta reda på vad det är som orsakar problemet så att man vet varför det händer så att man kan undvikat nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

varför envisas alla med att installera om operativsystemet? Det tar lång tid, man måste installera om allt och det kan ta mer än 6 timmar innan man har fått ordning på sina inställningar. det är lättare att bara kryssa ur en ruta. Och även om han/hon installerar om datorn så kommer han/hon säker att installera programmet som skapade detta problem.

Leta reda på vad det är som orsakar problemet så att man vet varför det händer så att man kan undvikat nästa gång.

Kanske lite shotgun för en mygga ibland ja men det brukar alltid funka!
Och 6 timmar är extremt överdrivet. För en oerfaren användare kan det ta flera dagar om inte längre att hitta och åtgärda felet (om de nånsin gör det).
Därför, installera om, done.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Kanske lite shotgun för en mygga ibland ja men det brukar alltid funka!
Och 6 timmar är extremt överdrivet.

Mer som att man skjuter en mygga med en basoka medans man blundar.

Permalänk

Jag håller på att söka igenom datorn efter virus. En av Processerna som det finns flera av heter svchost.exe

Permalänk
Skrivet av speedfighter1:

Jag håller på att söka igenom datorn efter virus. En av Processerna på det finns flera av heter svchost.exe

svchost.exe gör oftast så, brukar ha 9 stycken själv. Men se till så att den ligger i "C:\Windows\System32"

Fast det är bättre att du stänger av alla uppstartnings program först och kollar om det hjälpte. Du kan döda något viktigt i "Processes" som gör så att du måste stänga av datorn.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

svchost.exe gör oftast så, brukar ha 9 stycken själv. Men se till så att den ligger i "C:\Windows\System32"

Fast det är bättre att du stänger av alla uppstartnings program först och kollar om det hjälpte. Du kan döda något viktigt i "Processes" som gör så att du måste stänga av datorn.

Ja, alla fanns i System32.

Permalänk
Skrivet av speedfighter1:

Ja, alla fanns i System32.

Då är det helt normalt, det du inte är säker på vad det är så kan du googla namnet så får du reda på vad det är för något.

Permalänk

Nu har jag startat om datorn och även tagit bort virus som hittades i datorn, och nu ser jag att det har blivit mycket bättre

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av speedfighter1:

Nu har jag startat om datorn och även tagit bort virus som hittades i datorn, och nu ser jag att det har blivit mycket bättre

Ta hem och kör MBAM FREE (Googla) när du ändå är igång så blir den ännu renare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

*sigh*.... svchost är inget farligt. och det ska finnas en del av det igång i bakgrunden.......

Antalet processer som är igång är inte vad som är intressant. Har själv 125 processer igång just nu, och det är rätt normalt..
Vad du istället ska kolal efter, är program som äter upp t.ex 99% CPU aktivitet. Dock så är Systemets vänte process inget program, utan är helt enkelt hur mycket procent av CPUn som inte används.

Om du fortfarande är orolig över antalet processer igång.. köp bara mer minne istället. Är CP billigt just nu..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

*sigh*.... svchost är inget farligt. och det ska finnas en del av det igång i bakgrunden.......

Antalet processer som är igång är inte vad som är intressant. Har själv 125 processer igång just nu, och det är rätt normalt..
Vad du istället ska kolal efter, är program som äter upp t.ex 99% CPU aktivitet. Dock så är Systemets vänte process inget program, utan är helt enkelt hur mycket procent av CPUn som inte används.

Om du fortfarande är orolig över antalet processer igång.. köp bara mer minne istället. Är CP billigt just nu..

Varför skulle inte det vara intressant? Är väl i allra högsta grad intressant? Hänger ju direkt ihop med vad som rullar i för och bakgrund i datorn. 125 processer kan vara normalt, det kan också vara onormalt. Allt beror på hur mycket skit man har igång. Är det dessutom grejjer som käkar cpu kraft kan du ju fylla din dator med ram bäst f** du vill lär inte hjälpa ett minsta. T.ex virus och spyware är ju lättast att hitta bland processerna, tycker det kan vara rätt viktigt att lära sig vad som hör hemma där och vad som inte gör det, likaså med all services som är igång.

F.ö är 125 processer inte normalt skulle jag vilja säga, på jobbedatorn min som har hur mycket skit som helst igång från företaget finns där 84 processer. Hemma kanske runt 50...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900