Permalänk
Medlem

Köpa nya RAM Minnen

Hej, jag ska köpa nya ram minnen och den stora frågan är : Är det värt att satsa på nån snabbare än 1600MHz ? Har hört att man måste ställa in i BIOS om man ska ha snabbare?
Vilka RAM minnen är bra isf?

Svar uppskattas ! Då jag ska beställa så snabbt som möjligt!

Visa signatur

Computer: || Core i5 2500K 3,3GHz | XFX Radeon HD 6950 2GB OC | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | 4GB DDR3 A-Data | Corsair TX 650W V2 | Windows 8 | BenQ 24" LED | Logitech G510 | Mionix Saiph 3200 | QPAD HeatoN ||

Permalänk

Brassa på så bra det går! Ram är ju billigt nu.

Permalänk
Avstängd

Du verkar ha bra komponenter i övrigt så G.Skill Ripjaws X 2133MHz är nog ett bra val ifall du vill ha snabba minnen. De är inte så dyra heller.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite..
Hur stor prestanda ökning procentmässigt är egentligen ett par 2133MHz mot 1600MHz?

Visa signatur

Desktop|Corsair HW 850W 80+|ASUS P8P67 PRO REV 3.1|I5 2500K(4.4Ghz OC)|Scythe BIG Shuriken|
Corsair Vegeance DDR3 8GB|W7 Ultimate|OCZ Vertex 2 120GB|3TB HDD|XFX Radeon HD6970 2GB GDDR5|
Notebook|ASUS N56VZ + 256GB M4 SSD|

Permalänk
Medlem

Vad använder du datorn till?

Permalänk
Skrivet av ZiNiX:

Hej, jag ska köpa nya ram minnen och den stora frågan är : Är det värt att satsa på nån snabbare än 1600MHz ? Har hört att man måste ställa in i BIOS om man ska ha snabbare?
Vilka RAM minnen är bra isf?

Svar uppskattas ! Då jag ska beställa så snabbt som möjligt!

Skrivet av ninjamopeden:

Brassa på så bra det går! Ram är ju billigt nu.

Skrivet av chainzaw:

Du verkar ha bra komponenter i övrigt så G.Skill Ripjaws X 2133MHz är nog ett bra val ifall du vill ha snabba minnen. De är inte så dyra heller.

Skrivet av Crispin:

Lånar tråden lite..
Hur stor prestanda ökning procentmässigt är egentligen ett par 2133MHz mot 1600MHz?

Skillnaden mellan 1600 MHz och 2133MHz minnen är i stort sett obefintliga förutom i benchmark program!:)
Ska försöka hitta en intressant tråd, återkommer!:P

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Inaktiv

Prestandaskillnaden är i stort sett obefintlig även i benchmarksprogram, vad jag sett. I spel och vanliga applikationer är det ingen som helst skillnad.

Det är bra att välja snabba minnnen om du vill överklocka, då hastigheten behövs för att det skall kunna hänga med din CPU! Här är hänga med inte relaterat till prestanda, utan klockfrekvens. Vanliga minnen kan inte arbeta vid så höga frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNiX:

Hej, jag ska köpa nya ram minnen och den stora frågan är : Är det värt att satsa på nån snabbare än 1600MHz ? Har hört att man måste ställa in i BIOS om man ska ha snabbare?
Vilka RAM minnen är bra isf?

Svar uppskattas ! Då jag ska beställa så snabbt som möjligt!

När du installerar minnen med 1600Mhz så kan de köras i 1333Mhz istället. Då ställer du bara in i BIOS att de ska köras i 1600Mhz. Jag vet inte varför det blir på detta viset själv, men jag har 1333Mhz minnen och de körs automatiskt i 1066, men jag har då ställt in XMP (xtreme memory profile) så de körs i vad dem klarar av som max, alltså 1333Mhz.

Som tidigare nämnt så är det ingen märkbar skillnad på minnen förutom då möjligen i benchmark tester.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1112094-diskussion-...

Mycket intressant tråd, läs gärna igenom hela!:D

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crispin:

Lånar tråden lite..
Hur stor prestanda ökning procentmässigt är egentligen ett par 2133MHz mot 1600MHz?

real world prestanda? typ max 1%

Skrivet av Killbom:

Prestandaskillnaden är i stort sett obefintlig även i benchmarksprogram, vad jag sett. I spel och vanliga applikationer är det ingen som helst skillnad.

Det är bra att välja snabba minnnen om du vill överklocka, då hastigheten behövs för att det skall kunna hänga med din CPU! Här är hänga med inte relaterat till prestanda, utan klockfrekvens. Vanliga minnen kan inte arbeta vid så höga frekvenser.

Inte direkt då typ all överklockning nu görs med att höja en multiplier som är fristående från hastigheten på minnesbussen.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Du verkar ha bra komponenter i övrigt så G.Skill Ripjaws X 2133MHz är nog ett bra val ifall du vill ha snabba minnen. De är inte så dyra heller.

Hur ska ja göra när jag ska ställa in dessa på 2133MHz? För jag har inte en aning hur man använder BIOS.
Jag har faktiskt kollat på dessa och är sugen på dom men hur använder man BIOS för att ställa in detta?

Visa signatur

Computer: || Core i5 2500K 3,3GHz | XFX Radeon HD 6950 2GB OC | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | 4GB DDR3 A-Data | Corsair TX 650W V2 | Windows 8 | BenQ 24" LED | Logitech G510 | Mionix Saiph 3200 | QPAD HeatoN ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZiNiX:

Hur ska ja göra när jag ska ställa in dessa på 2133MHz? För jag har inte en aning hur man använder BIOS.
Jag har faktiskt kollat på dessa och är sugen på dom men hur använder man BIOS för att ställa in detta?

Finns youtube guider, vid ram sektionen i BIOS finns det en siffra man kan ändra som ändrar vilken hastighet det blir (t.ex. 1333 1600 1866 osv).

Sök bara på Overclock ddr3 ram eller något så hittar du säkert

Permalänk
Medlem

Är det inte att bara aktivera XMP i bios och de körs på Max?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

Det viktiga är inte hur mycket Mhz minnena har utan hur mycket minne du har totalt... mer än 8gb är i stort sett onödigt idag ÄVEN om det är billigt... för spel är det ju ändå grafikkortets ram som jobbar... tror inte Google chrome bryr sig om minnes-klocka... ;-D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren, Tror jag ska köra på Ripjawz X 8GB 1600MHz
Om ingen har något annat att säga om de?

Visa signatur

Computer: || Core i5 2500K 3,3GHz | XFX Radeon HD 6950 2GB OC | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | 4GB DDR3 A-Data | Corsair TX 650W V2 | Windows 8 | BenQ 24" LED | Logitech G510 | Mionix Saiph 3200 | QPAD HeatoN ||

Permalänk
Skrivet av ZiNiX:

Tack så mycket för svaren, Tror jag ska köra på Ripjawz X 8GB 1600MHz
Om ingen har något annat att säga om de?

Jo men erkänn att du köper dom på grund av coolt namn?... går lika bra med A-datas OEM-minnen i 1600mhz...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har ENDAST hört bra om ripjawz, har aldrig hört not om a-data

Visa signatur

Computer: || Core i5 2500K 3,3GHz | XFX Radeon HD 6950 2GB OC | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | 4GB DDR3 A-Data | Corsair TX 650W V2 | Windows 8 | BenQ 24" LED | Logitech G510 | Mionix Saiph 3200 | QPAD HeatoN ||

Permalänk
Medlem

Mängden minne spelar mycket större roll än hastigheten på minnet. Det är bara när du har så mycket ram-minne att du aldrig fyller upp hela minnet som hastigheten blir intressant. (lätt att få så mycket minne idag då det är billigt) men vid vanligt användande spelar hastigheten fortfarande väldigt liten roll så köp bara så du aldrig får fullt minne för det är då det blir långsamt.

hur mycket minne du behöver är svårt att svara på men i dags läget skulle jag inte köpa mindre än 8GB personligen behöver jag ca 12GB men då jag kör med SB blev det 16GB.

Många som tycker det är bortkastade pengar med mer än 8GB men då jag har många flikar i Chrome (50-70st) + spel och diverse program i bakgrunden så behövs det. Och det är ju 100ggr bättre med för mycket ram än att sitta med för lite.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Mängden minne spelar mycket större roll än hastigheten på minnet. Det är bara när du har så mycket ram-minne att du aldrig fyller upp hela minnet som hastigheten blir intressant. (lätt att få så mycket minne idag då det är billigt) men vid vanligt användande spelar hastigheten fortfarande väldigt liten roll så köp bara så du aldrig får fullt minne för det är då det blir långsamt.

hur mycket minne du behöver är svårt att svara på men i dags läget skulle jag inte köpa mindre än 8GB personligen behöver jag ca 12GB men då jag kör med SB blev det 16GB.

Många som tycker det är bortkastade pengar med mer än 8GB men då jag har många flikar i Chrome (50-70st) + spel och diverse program i bakgrunden så behövs det. Och det är ju 100ggr bättre med för mycket ram än att sitta med för lite.

Jag spelar mest Heroes of newerth och liknande spel, är inte jätte hardcore av mig, så klarar mig nog med 8GB gissar jag?

Visa signatur

Computer: || Core i5 2500K 3,3GHz | XFX Radeon HD 6950 2GB OC | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | 4GB DDR3 A-Data | Corsair TX 650W V2 | Windows 8 | BenQ 24" LED | Logitech G510 | Mionix Saiph 3200 | QPAD HeatoN ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNiX:

Jag spelar mest Heroes of newerth och liknande spel, är inte jätte hardcore av mig, så klarar mig nog med 8GB gissar jag?

Då borde det inte vara några problem. 8GB lär vara mer än tillräckligt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crispin:

Lånar tråden lite..
Hur stor prestanda ökning procentmässigt är egentligen ett par 2133MHz mot 1600MHz?

Helt försumbar. Högre klock betyder även högre latenser.

Skrivet av ZiNiX:

Har ENDAST hört bra om ripjawz, har aldrig hört not om a-data

Vilken CPU kylare har du? Kör du med ett fulltorn (tex. Noctua DH-N14 eller Silver arrow från Thermalright) så kan du få problem med Ripjawz kylflänsar. Då rekommenderar jag Corsair Vengeance LP (low profile). Men om du kör stock eller en mindre kylare tex. Hydro från Corsair så ta de som ser snyggast ut De skiljer sällan något mellan de stora märkena.

Skrivet av Sh4dy:

Är det inte att bara aktivera XMP i bios och de körs på Max?

Nej. Allt över 1600mhz brukar skrivas som 2133 (OC) på kartogen. Det betyder att du måste överklocka manuellt för att få upp klocken. XMP klockar bara upp till 1600mhz.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds